wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:45

Heb ook een bucas smartex turnout maar daar stond ie ook al onder te zweten.
Ik stond gister echt raar te kijken, zwetend op stal zonder ook maar iets op.
Maar ze staan daar met ongeveer 30 paarden in een grote hal dus kan zijn dat het daar niet afkoelt.

Er valt toch weinig te doen aan die teddyvacht, helemaal als ie al elk jaar geschoren is.
Ben echt goed begonnen deze periode, door al met minder weer een regendekentje op te doen.
Maar er is geen beginnen aan, scheermes moet er toch overheen. Hij is al echt donkerder van kleur.

Maarja, hij zit nu nog helemaal niet echt dik in zijn vacht maar zweet wel zonder deken, zo als op de foto staat ie er momenteel bij

Afbeelding

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:00

Die van mij staan het hele jaar door dag en nacht buiten en ze hebben geen schuilstal.
Ze staan gewoon in het open veld en kunnen dus ook niet uit de wind gaan staan. De ene van mij zat een tijdje geleden in een dipje en begon ook heel lelijk in zijn vacht te zitten. Ik ben hem bij gaan voeren met PavoMultifit15 en heb hem zijn ongevoerde regendeken op gedaan. Nu heeft hij weer een mooi kort glimmend vachtje.

Ondertussen hebben ze een katoenen zomerdeken op met daarover hun ongevoerde regendeken.
Ik controleer 2x per dag ('s ochtends en 's avonds), maar ze hebben het absoluut niet te warm.
Ik moet ook wel zorgen dat ze kort in de vacht blijven, want ik heb geen stal tot mijn beschikking waar ze eventueel in kunnen staan om te drogen. En ik heb geen zin om tot 's avonds 10/11 uur te moeten stappen om ze te laten drogen.

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:15

ik had een vraagje: welke dekens kan je het beste gebruiken?
Mijn pony vormt namelijk onwijs snel een wintervacht.
ik heb haar nu een regendeken om (100grams)

voor de rest heb ik nog een
br van (300grams)
1 van 150
en ngo een sorrt jutten/katoenen deken lijkt het maar weet niet hoeveel grams die is.

wie heeft er voor mij advies?

alvast bedankt

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:22

Die van mij staat nu nog onder een zomerdeken, maar in de stal waar hij staat, staat geen wind o.i.d.
Ik lees hier en daar ook dat sommigen hun paarden of ponys al onder een staldeken hebben staan.
Kun je dat nu al het beste doen ter voorkoming van een wintervacht ?

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:25

Als de nachttemeratuur onder de 10 graden komt krijgen ze bij ons een ongevoerde regendeken op. Als het overdag ook kouder wordt komt er een 200 grams staldeken onder. Dit totdat ik ga scheren normaal gesproken zo begin oktober. Als mijn ruin geschoren is dan heeft hij de 200 grams stal deken op met een waterdichte weatherbeeta van 400 gram. Hij staat onder een open schuur en heeft dus geen stal die warmer is dan de buiten temperatuur.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:25

Romeo2007; hoe doe jij dat nu dan? Wanneer ga je hem scheren en hoeveel grams gooi je er dan op? Mijn hafje kweekt nu ook al weer een vrij flinke vacht (staat op het moment dikst in de vacht van allemaal op stal iig) en om dit nu in te perken moet ik óf nu een dikke deken op doen, maar dat durf ik niet aan omdat ze met een vliegendeken buiten in warm weer al zweet onder de gladde stukken op de hals. Of dus nu niks of een dunne regendeken en straks scheren, maar wil eigenlijk niet scheren, krijgen ze zo'n lelijke vacht van Clown

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:27

Vanaf welke dagtemperatuur staan ze onder een 200 grams?

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:29

BrittKitt schreef:
Romeo2007; hoe doe jij dat nu dan? Wanneer ga je hem scheren en hoeveel grams gooi je er dan op? Mijn hafje kweekt nu ook al weer een vrij flinke vacht (staat op het moment dikst in de vacht van allemaal op stal iig) en om dit nu in te perken moet ik óf nu een dikke deken op doen, maar dat durf ik niet aan omdat ze met een vliegendeken buiten in warm weer al zweet onder de gladde stukken op de hals. Of dus nu niks of een dunne regendeken en straks scheren, maar wil eigenlijk niet scheren, krijgen ze zo'n lelijke vacht van Clown

Dan zou ik wachten tot oktober en haar dan scheren. Daarna een zwaar, dik deken op.
Dat deed ik met die van mij wel igg.
Maar ik had altijd het idee dat ik te laat begon met een dik deken.
Vandaar dat ik hier nu post.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:31

Ik heb ze nu ongevoerde regendekens op (als de temp. nog hoger wordt en het blijft droog gaan de katoenen zomerdekens er nog even op).

Als de temp. overdags rond de 10 graden komt gaan de 200 grams waterdichte dekens erop en als het rond de 5 graden wordt de 300/380 grams waterdichte dekens.

Ongeveer hoor, ik bekijk altijd een beetje hoe het weer is en hoe ze aanvoelen...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:31

Romeo2007 schreef:

nu al een deken op? Ach arme paarden...een paard voelt zich het lekkerste tussen -5 en +15 graden. Voor een paard is het zelfs nu nog een beetje te warm.

Wil je haargroei voorkomen? De haargroei van een paard wordt vooral geregeld door licht. Hang dus een paar flinke (daglicht)lampen in de stal!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:22

Romeo2007 schreef:
Maar wat nou als je savonds op stal komt en je paard is op zijn flanken helemaal nat onder de deken?
Heb dit namelijk gehad bij die van mij deze week.

dan heb je geen goede ademende deken

ik heb de bucas sunshower o grams
dat is een regendeken die tevens geschikt is voor in de zomer en ook van uv werende stof is

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:25

Romeo2007 schreef:
Maar ze staan daar met ongeveer 30 paarden in een grote hal dus kan zijn dat het daar niet afkoelt.

Er valt toch weinig te doen aan die teddyvacht, helemaal als ie al elk jaar geschoren is.
Ben echt goed begonnen deze periode, door al met minder weer een regendekentje op te doen.
Maar er is geen beginnen aan, scheermes moet er toch overheen. Hij is al echt donkerder van kleur.

Maarja, hij zit nu nog helemaal niet echt dik in zijn vacht maar zweet wel zonder deken, zo als op de foto staat ie er momenteel bij

Afbeelding

de bucas smartex turnout is ook gevoerd met minimaal 200 gramd dus deze deken is voor nu op dit moment nog te warm

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:27

Pally schreef:
Die van mij staan het hele jaar door dag en nacht buiten en ze hebben geen schuilstal.
Ze staan gewoon in het open veld en kunnen dus ook niet uit de wind gaan staan. De ene van mij zat een tijdje geleden in een dipje en begon ook heel lelijk in zijn vacht te zitten. Ik ben hem bij gaan voeren met PavoMultifit15 en heb hem zijn ongevoerde regendeken op gedaan. Nu heeft hij weer een mooi kort glimmend vachtje.

Ondertussen hebben ze een katoenen zomerdeken op met daarover hun ongevoerde regendeken.
Ik controleer 2x per dag ('s ochtends en 's avonds), maar ze hebben het absoluut niet te warm.
Ik moet ook wel zorgen dat ze kort in de vacht blijven, want ik heb geen stal tot mijn beschikking waar ze eventueel in kunnen staan om te drogen. En ik heb geen zin om tot 's avonds 10/11 uur te moeten stappen om ze te laten drogen.

sorry, ff oftopic
ik ben zelf geen liefhebber van 24/7 per dag buiten maar dat is voor iedereen hun eigen beslissing; ik vind het wel schandalig dat ze geen schuilstal hebben; volgens de regels is dit zelfs verplicht en kan je dus de dierenbescherming op je dak krijgen

ik zou er zelf ook niet goed van kunnen slapen; mijn paard buiten zonder schuilstal tijdens onweer of iets dergelijs

het is toch een kleine moeite om te zorgen voor een simpele schuilstal??

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:38

Waarom ben je geen liefhebber van 24/7 buiten? Dat is toch het mooiste wat je een paard kan geven? Of vind je het zelf niet handig?
Ik zou mijn pony heel graag 24/7 buiten hebben, ik vind het persoonlijk ook wel handig als ze 's nachts lekker op stal staan, maar ik merk gewoon aan mijn pony dat ze het veel fijner vind buiten, ze verveelt zich dood op stal en vreet ze haar hele stalbodem op (ook vlas en zaagsel Nagelbijten / Gniffelen )

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:42

BrittKitt schreef:
Waarom ben je geen liefhebber van 24/7 buiten? Dat is toch het mooiste wat je een paard kan geven? Of vind je het zelf niet handig?
Ik zou mijn pony heel graag 24/7 buiten hebben, ik vind het persoonlijk ook wel handig als ze 's nachts lekker op stal staan, maar ik merk gewoon aan mijn pony dat ze het veel fijner vind buiten, ze verveelt zich dood op stal en vreet ze haar hele stalbodem op (ook vlas en zaagsel Nagelbijten / Gniffelen )

Nou lach er maar om zeg Frusty Verward

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:46

Simba_ schreef:
BrittKitt schreef:

Nou lach er maar om zeg Frusty Verward

nou is toch grappig dat je paardje koliek krijgt daardoor Boos! Boos! (sarcastisch bedoeld dus)

maar goed we gaan weer off topic; zullen we het weer gewoon op on topic houden

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:55

een paard kan best 24/7 buiten alleen vind ik wel dat een schuilstal moet zijn maar ja dat is mijn mening

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:57

Euh pardon? Waar halen jullie vandaan dat ik daar om lach? Verward
Toen ik daar achter kwam heb ik haar daar ook vanaf gehaald hoor Nagelbijten / Gniffelen Of zien jullie die smiley als lachen? Ik zie die als nagelbijten...

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:58

spuit12 schreef:
een paard kan best 24/7 buiten alleen vind ik wel dat een schuilstal moet zijn maar ja dat is mijn mening

dat is niet allen jouw mening dat is zelfs de wet

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:59

BrittKitt schreef:
Euh pardon? Waar halen jullie vandaan dat ik daar om lach? Verward
Toen ik daar achter kwam heb ik haar daar ook vanaf gehaald hoor Nagelbijten / Gniffelen Of zien jullie die smiley als lachen? Ik zie die als nagelbijten...

de smiley staat idd voor lachen en niet voor nagelbijten Tong uitsteken
vandaar dat je zulke reacties kreeg

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:03

Nee hoor, staat voor gniffelen/nagelbijten Knipoog
Ik vind hem er totaal niet uitzien als lachen namelijk, eerder als goed nadenken. Net of ik mijn pony dat spul op zou laten eten... Krijgt extra hooi erbij nu en nu valt het heel erg mee, al wordt ze nu weer te dik (van hooi...).
Vandaar ook dat ik voor 24/7 weiland ben, hebben ze veel meer afleiding en meer ruimte om te fourageren ed.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:03

Als je eropstaat zie je nagelbijten/gniffelen. Maar het lijkt idd op lachen

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:05

tamaramt schreef:
spuit12 schreef:

dat is niet allen jouw mening dat is zelfs de wet

Welke wet is dat dan volgens jou?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:07

mooney schreef:
Als je eropstaat zie je nagelbijten/gniffelen. Maar het lijkt idd op lachen

ik zie het nu idd ook; lijkt wel echt op lachen

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:09

wesse lady;
dat is wat de dierenbescherming voorschrijft; een kennis van me werkt bij de dierenbescherming

in amerika nemen ze de paarden zelfs in beslag als je geen schuilstal hebt(zie animal cops op animal planet) en dat vind ik wel een goede regel

maar goed; we gaan weer off topic; is voor ts niet leuk
dus ik wil nu proberen weer on topic te blijven