deken-loos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: deken-loos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:54

Ze bestaan idd
Mijn 2 jarige stond vorig jaar als er een koude gure wind rond blies, na een paar uur aan de poort, dan wilde hij naar binnen.
Zo gauw de koude wind weg was, zag ik hem niet Lachen

Overigens had hij gewoon pech, want ze gaan pas naar binnen als het bijna donker is Lachen

Dus het bestaat wel degelijk.
Voor mij geen rede om een deken op te leggen.
Maar zeggen, paarden hebben het niet koud. jawel hoor Lachen

En het woord dierenmishandelaar is expres overdreven gekozen Lachen
Overdrijven maakt duidelijk Haha!
En ik zie aan de berichten dat dat ook klopte Haha!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:59

Ik wil ook geen beschuldigende vinger iemands kant op wijzen . IK (mening dus) heb alleen vaak het gevoel dat de echte fanatieke naturals het niet willen/kunnen accepteren als iemand wèl met ijzers rijdt of wèl een deken op doet.

Nadya, 2e post, mee eens.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:59

ok ok, ik bedoel ook gewoon die typetjes die bang zijn dat hun paard het koud krijgt omdat....omdat, na ja jullie snappen me toch wel?? Die mensen die hun paard doorvoeren omdat het zielig is omdat hij honger heeft (en als ie hoefbevangen is....begrijp er niets van??) En van die mensen die ijzers hebben omdat ze anders meer hun best moeten doen bij het hoeven krabben....zulke bedoel ik Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:03

Sees schreef:
Ik wil ook geen beschuldigende vinger iemands kant op wijzen . IK (mening dus) heb alleen vaak het gevoel dat de echte fanatieke naturals het niet willen/kunnen accepteren als iemand wèl met ijzers rijdt of wèl een deken op doet.

Nadya, 2e post, mee eens.

nou ja en ik heb het gevoel dat je al bijna zo je mening moet formuleren om geen rel te krijgen:

"Er zijn bepaalde uitzonderlijke gevallen bekend waarin paarden geen deken nodig hadden, dat waren paarden die niet hoeven te werken en die het niet koud hebben"

Mijn paard heeft het zonder deken 1x echt koud gehad, na een hele dag zeikende regen en daarachteraan een sneeuwstorm. Ik heb hem toen heel veel eten gegeven zodat hij warm kon blijven. Hij is niet ziek geworden ofzo. Even om aan te geven dat ook al heeft een paard het koud op een bepaald moment, ze dat echt wel doorstaan, mits ze genoeg voer hebben.

In een paddock met alleen 's ochtends en 's avonds een plak hooi lukt het ook niet en zullen ze het sneller koud hebben.

Ik zal echt niemand veroordelen, niemand hier mishandelt zijn paard, maar blijf wel bij mijn mening. Alleen baal ik wel van 'naturals vinden ons dierenbeulen' dat wordt heel vaak genoemd, terwijl geen enkele 'natural' dat werkelijk zegt. Dat vind ik dus wel echt heel erg vervelend. Daarom ben ik niet zo happy met je post 'ik krijg vaak het gevoel dat fanatieke naturals...'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:06

Natuurlijk doorstaan ze dat.
En je merkt het idd goed aan de hoeveelheid hooi die ze op koude dagen eten.

Je merkt ook goed dat een paard met deken dat verschil niet heeft qua eten.

En ja, ik heb beide soorten staan, dus kan goed vergelijken. Haha!

Paard met deken komt overigens ook niet naar de poort bij vies, guur weer Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:35

Nu kan ik ook best begrijpen dat partijen zich aangevallen voelen hoor...

Wij hebben al twee keer de AID aan de deur gehad omdat we de ponys in de winter buiten hebben staan.

Niks mis mee, maar toch... er zijn toch nog mensen die denken dat het heel erg voor hen is. Zolang de verdere verzorging in orde is en ze onbeperkt ruwvoer kunnen knabbelen... voor sommigen is het misschien best wennen, die harige mormels vol moddervlekken die door weer en wind over het land struinen.
Als het bar weer is staan ze ineengedoken op een kluitje, ook zielig.

Maar wat mijn punt enkel is, is dat het vaak moeilijk is te accepteren dat een ander zijn beesten anders houdt dan jijzelf.
Want jij hebt het toch het beste met hen voor?
Iedereen zijn blinde vlek, denk ik maar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:36

De AID en DB zouden eens op hun site moeten opnemen:

Paarden die zonder deken in de winter buiten staan zijn NIET zielig. Kijk of ze voldoende bijgevoerd worden bla bla

Boos!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:58

Heel veel mensen zeggen: als mijn paardje de hele dag in de kou buiten staat en ik kom bij de poort, dan willen ze heel graag naar binnen.

Wat mij opvalt: mijn paarden kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten staan, en ik maak het zelden mee (deze beginnende winter nog geen 1 keer) dat ze op stal staan als ik aan kom. ALS ze al een keer op stal staan, staan ze er hoogstens een half uurtje en dan gaan ze het land weer op.

Een paard wil gewoon af en toe misschien wat opwarmen, maar bij veel stallingen is de keus: of in de kou kleumen of eenzame opsluiting. Terwijl het zo enorm makkelijk is om van een stal een inloopstal te maken.

Een paard wil echt niet op stal, een paard wil misschien even op temperatuur komen, maar dat is iets heel anders. Een paard loopt lievert buiten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 17:49

Arabesk schreef:
nou ja dat is ook wat ik bedoel te zeggen, dat we mensen die denken 'het moet omdat ze het anders koud krijgen' duidelijk proberen te maken dat dat niet per se zo hoeft te zijn.

Wel als je ze scheert natuurlijk Clown

Op een ander forum liep een verhitte discussie over wel of geen oogkleppen tijdens het mennen. Met een zelfde 'omdathetzohoort' kwestie. Er werd aangevoerd dat oogkleppen nodig waren ivm het drukke verkeer van tegenwoordig... Oh dan moeten we dus onder het zadel ook met oogkleppen gaan rijden Haha!

Bij bepaalde rijtuigen en optomingen horen nou eenmaal oogkleppen, het staat ook sjieker. Maaaaaarrrrrrrrrr

schroef niet meteen oogkleppen op je tuig OMDAT het zo hoort, maar overweeg de voors en tegens en bekijk of je het wel echt nodig hebt. Als je paard makkelijk zonder kan en je rijdt geen shows waarom zou je. Het kan echt zonder, op oostenrijkste tuigen voor Norikers zitten standaard GEEN oogkleppen. Paardjes kijken lekker in het rond en schrikken al dan niet evenveel als met oogkleppen op.

Datzelfde voor dekens.

het oogkleppenverhaal snap ik wel.......... je hebt bar weinig te vertellen in een karretje achter je paard Haha! Haha!

ik zou dus ook nooit mennen, vind het levensgevaarlijk Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:00

over DB ben ik helemaal niet te spreken......... ik kreeg hier van de winter nog 4 shets....... moesten van het land af van de DB........ om in een hokkie opgesloten te worden. Hoe gek kan je het maken????

Ik heb het me ook altijd wel aangetrokken dat dierenbeulen verhaal Haha! komt omdat er soms te weinig "speelruimte" is bij fanatieke Naturals.......

Ik bijvoorbeeld probeer mijn dressuurtoppurt zo veel mogelijk buiten en op het land te hebben........ Ik betaal er een godsvermogen voor elke maand (ik sta op de enige stal binnen een straal van 40 KILOMETER, waar ik 375 land ter beschikking heb) maar moet er s'ochtends voor mijn werk heen om hem en zijn vaste verkering naar het land te brengen, en moet s'middags weer terug.......

en om dan te horen dat het paard van de ijzers afmoet (heb ik geprobeerd, resulteerde in een DA rekening van 980 euries) en zonder dekens gehouden moet worden omdat ijzers en dekens slecht zijn......... is nogal..... tja pijnlijk zegmaar Haha!

Ik ben een groot voorstander van weidegang, ijzerloos en dekenloos........ absoluut, maar het moet wel in het plaatje passen......... en er zijn gewoon omstandigheden die zich niet lenen voor de Natural kijk.

Als ik bijvoorbeeld les heb, dan doe ik het paard 10 minuten longeren (zodat hij mij niet gelijk al bij het opstijgen lanceert) en dan gaan we een uur lang aan het werk, schakelen, overgangen, zijgangen, terug...weg, snel....... en dan is hij zwarter dan zwart van het zweet.........

Nu heeft mijn paard het kennelijk nog niet koud, want hij heeft nog een achtelijk dun vachie, maar ik doe hem nu wel een zomerdekentje op....... en straks een 200 grams, en als hij naar buiten gaat een 400 grams waterdichte Turnout.

waarom??? nou omdat ik het werk voor hem ook plezierig wil houden

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:16

Hier ben ik het mee eens. wij mensen zijn toch ook niet allemaal gelijk ? Mijn ene dochter loopt in de winter nog in een T-shirt en de ander slaapt nu al in een flanelletje. Zo ook bij onze paarden. De pony's hebben het nooit koud, we hebben zelfs een shetje gehad dat vorige winter de ganse tijd buiten heeft gelopen, zonder zelfs maar een schuilstal, in weer en wind en sneeuw en al en die perfekt gezond en gelukkig was. Onze anglo daarentegen is al wat ouder en moet een deken op vanaf een graad of 5, of hij staat te bibberen en vindt zichzelf dan heel erg zielig. Verdrietig Hij moet ook op ijzers, want zijn voeten zijn een ramp. Van elk steentje waar hij op trapt heeft hij een blaar. Onze quarters krijgen ook een deken op in de winter, maar dat is uit egoistisch oogpunt (OK, schiet mij maar af !) Slapen , want ik wil geen uren uitstappen, en wil ze wel blijven doorrijden in de winter. 's nachts komen onze paarden op stal (ze kunnen wel aan elkaar ruiken) en overdag gaan ze buiten, weer of geen weer. In de zomer keer ik dit om. En dit nemen ze mij echt in dank af, want in de stal zitten geen dazen. Ik heb alleen zo'n beetje de indruk - en correct me if I'm wrong - dat onze naturals hier een beetje fundamentalistisch zijn... Maar dat is de ziekte van deze tijd, niet waar ? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:18

Sees schreef:

Het is (voor mij) helemaal geen kwestie van wel/niet willen of kunnen accepteren dat anderen het anders doen. Ik snap ook niet dat "niet- of half-naturals" Knipoog dit telkens zo interpreteren.
We zitten op een discussieforum in een discussietopic over al dan niet dekens. That's all.
Ik vind het echt jammer dat de meningen van "naturals" zo dikwijls afgedaan worden als "fanatiek", "aanvallen", "de ander niet in z'n waarde laten", de ander "mishandelaar" noemen etc etc. Andersom is dat toch ook niet zo?!

Edit: en "fundamentalistisch" zelfs. Sigaar Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:28

ik hoop in iedergeval dat "jullie" mijn posts niet als aanvallend opvatten......... ook al schrijf ik soms dat ik dingen complete onzin vind Haha! Ik neem aan dat dit mag, aangezien "jullie" dingen die ik doe als complete onzin kunnen vinden Haha!

Ik had nog een toevoeging mbt de oogkleppen........... Ik heb wel eens een paard zadelmak gemaakt met oogkleppen......... die was zoooo, zoooo bang van de ruiter die erop zat (en dan met name rechtop ging zitten) ......

Misschien iets voor jou Tanja???

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:59

kiwiko, het verschil met jou is dat jij er over nadenkt en gewoon zegt dat het niet in jouw manier van paarden houden past. Bovendien smijt jij ze wel de wei in Lachen
Maar dat eeuwige getrut met die dieren, ik heb het koud dus mn paard ook en als ik hem in de wei zet staat ie alleen bij het hek enz.enz. Het zijn geen barbies, het zijn oersterke stoere machtige paarden!!!
zo, dat wou ik ff kwijt Knipoog Haha!

Fundametalistisch???? Verbeter de wereld, begin bij jezelf Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:00

Maar het getrut andersom word ook flauw.

Deze machtige paarden kunnen wel last hebben van die dikke vacht bij intensieve training.
En ijzers zijn ook we eens super handig Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:04

en zo is het........... een paard is een paard, een mens is een mens............. niet te verwarren Haha! Haha!

ijzers zijn voor Toronto gewoon noodzaak............helaas.......... en paarden hebben last van intensieve training met dikke vacht........ absoluut waar.

Koud hebben paaarden het niet zonder deken, maar voor de dagelijkse intensieve training is het voor paard en eigenaar wel wenselijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:08

dat is precies wat ik bedoel, het is niet noodzakelijk voor het paard maar voor het baasje Lachen
als ijzers medisch noodzakelijk zijn dan heb ik er ook absoluut geen problemen mee, maar ach, misschien ben ik niet fundamentalistisch Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:10

Ook voor het paard dan.
Een paard is niet blij als hij de hitte niet kwijt kan.
Dat merk je duidelijk aan ze.

En kan me niet voorstellen dat ze blij zijn met gevoelige rugspieren door kou

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:12

Haha, niemand zal zeggen: als ijzers medisch noodzakelijk zijn, dan nog mogen ze er van mij niet onder.

Het grote verschil van mening zit in wanneer ijzers medisch noodzakelijk zijn.

Ik ben dan in sommige ogen misschien fundamentalistisch, maar ik geloof nou eenmaal dat een hoef niet makkelijk geneest als er een ijzer onder zit. Tot nu toe heb ik geen problemen met dat geloof want mijn paardjes lopen prima (zie ook onderschrift Haha!) maar als ik net als sommigen hier opeens problemen krijg, dan probeer ik het op te lossen met NB, maar als dat maanden van aanmodderen zou worden zou ik ook iets anders zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:14

Springen met een kalkoen is ook wel fijn.
Ik ben onderuit gegaan zonder ijzers op gras met dauw.
En een gebroken dikke teen is niet fijn Haha!

Paard dat daarna onzeker huppelt ook niet
Ijzertje eronder en klaar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:14

het is voor het paard nodig omdat het baasje het nodig maakt Lachen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:27

Ik doe bij mijn pony geen deken om. Ik rijd alleen maar in de buitenbak en hij krijgt wel een teddy- vacht, maar zweet absoluut niet veel na een training. Lachen
De Shet staat natuurlijk ook zonder dekens om. Die heeft wel snel last van zweten e.d., dus daar doen we rustig aan mee in de winter en lekker lang uitstappen en zo.

Ik ben opzoek naar een paardje en wil daar 's winters ook mee starten (met mijn andere pony stopte ik in de winter). Dan wil ik die graag toch wel kort in het vacht hebben. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:30

Dat is zo
Maar ik wil ook niet dat hij zijn nek breekt in een sprong
Dus doe ik het ook voor hem

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:41

ik heb een mooi staaltje van onderuit gaan met een oefen sgw van een ijzerloos paard.............. yep een paard die bij mij in training stond.......

en daar wordt je niet vrolijk van........

paard niks, ruiter niks....... maar had wel heel makkelijk voorkomen geweest door gewoon een ijzertje met kalkoenen eronder................

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:43

Voordat ik met voorbeelden kom van wat er allemaal mis kan gaan met kalkoenen en voordat ik vertel dat een ijzerloos paard iets anders is als een paard dat al een tijd natuurlijk bekapt wordt (en daardoor een straal met supergrip heeft), wil ik er op wijzen dat dit topic over dekenloos gaat...