ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:47

Ik vind het altijd zo zielig dat die paarden compleet ingepakt worden voordat ze op het land mogen, en je paard is echt niet zo stom om zijn eigen benen stuk te trappen hoor, of je moet hem 23 uur perdag in een box opsluiten, dan word ie vanzelf gek. Pony staat halve dagen in de paddock, iets ander dan een weiland, gaat hij gek doen. Een pony heeft sneller iets dan je denkt. Peesklap zit in een klein hoekje is snel gebeurd maar het duurt maanden voor het weer over is.

Ze gaat gewoon van de ene op de andere dag het land in, helemaal bloot, hoe meer dingen omzich, hoe sneller ze ergens blijf hangen. Ze zoekt het maar uit. Anders had ze geen paard moeten worden. Dom antwoord, ze kon toch niet kiezen wat ze wilde zijn?

Als ze last hebben van vliegen moeten ze in de modder rollen (wat ze ook wel doen) en kop staart gaan staan. Moddergebrek, vliegendekens gaan er op, omdat hij alleen staat en dus niet kop bij staart KAN staan. Hij is echt niet zo dom om tegen bomen te gaan staan waar hij aan blijft hangen, deken scheurt snel genoeg dus last van haken heeft hij niet.

Kytha

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:50

mijn merrie's staan ook allemaal gewoon bloot op 't land.
Zie het nut er niet zo van om ze helemaal in te gaan pakken!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:51

Een vliegenmasker vind ik toch wel het minste wat je kunt doen voor je paard als ze last hebben van de vliegen bij hun ogen. Zo lang is hun staart niet om daar de vliegen mee weg te slaan hoor! En elk paard is anders en elk paard heeft zo zijn eigen verzorging..

__manon__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:52

mijn pony staat helaas maar uurtje per dag op wei (wel fris windje in zijn stal en niet heet) en meestal zet ik hem zonder halster ofzo in de wei, soms met frutselding maar niet altijd

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:54

welshfreak schreef:
Pony staat halve dagen in de paddock, iets ander dan een weiland, gaat hij gek doen. Een pony heeft sneller iets dan je denkt. Peesklap zit in een klein hoekje is snel gebeurd maar het duurt maanden voor het weer over is.
Vaker buiten zetten, dan doen ze niet gek. Minder voeren, misschien voor je het dier wel nerveus. Peesklap gebeurt zelden, alleen bij paarden die; of op ijzers lopen; of dus zo gek doen omdat ze teveel gevoerd krijgen of zich nooit uit mogen leven.
Ik heb 30 paarden gehad, nooit beschermers gebruikt, nooit dekens gebruikt, en ze zijn allen in de 30 geworden zonder ooit een blesure te hebben hoor.

Dom antwoord, ze kon toch niet kiezen wat ze wilde zijn?
Nee, maar ze hebben een instinct die ze precies vertelt hoe ze moeten reageren in bepaalde situaties, je hoeft ze niet te helpen.

Moddergebrek, vliegendekens gaan er op, omdat hij alleen staat en dus niet kop bij staart KAN staan. Hij is echt niet zo dom om tegen bomen te gaan staan waar hij aan blijft hangen, deken scheurt snel genoeg dus last van haken heeft hij niet.
Dan zoprg je voor modder, of laat je hem voordat je hem terug zet dat hij nat in de bak kan rollen o.i.d. Is nog goed voor zijn huid ook. En waarom zet je een kudde dier alleen? En zelfs al scheurt het, je singels scheuren niet, paard kan zich zeer ernstig verwonden in dekens, heb het bij de paarden van mijn vriendin al 2x gezien.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:03

Bij ons gaan alle paarden zonder frutsels naar buiten (ze staan swinters ongeveer 8 uur per dag buiten en zomers 24/7, dus met beschermers en weet ik wat niet allemaal maak je dan meer stuk dan je lief is), wij hebben nog nooit blessures e.d. gehad.....!!! (klopt heel hard af )

Ik doe ze met rijden puur en alleen om omdat ze ijzers heeft en ik bang ben dat ze zich aanstoot oid, maar ik ben ervan overtuigd dat als een paard als een paard behandeld word, hij die dingen helemaal niet nodig heeft!!!

BiBaMi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 21:35

mee eens!

Ik denk dat je een paard gewoon paard moet laten..
Dievan mij gaat alleen met vliegen-frennetje naar buiten, als het heet is... maar dat vind ik nou nie techt inpakken ofzo. .dat zie ik als verlenging van de manen
Verder ehm.. ze heeft last van maneneczeem , en als dat uit gaat lopen dan heb ik evt. een vliegendeken liggen, maar die heeft ze liever af dan op, dus dat zal ook niet vaak gebeuren.
Een winterdeken ( nog nooit gebruikt ) zat bij de koop in.. ( kheb mn paardje 4 maanden )
ik gebruik wel vliegenspray.. iig als we gaan rijden, is ze meer geconcentreerd..
Mr ik hou van blote paarden tzijn geen barbiepoppen die aangekleed moeten zijn...
:d laat mijn paardje maar lkkr paard zijn

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:22

kjoetie schreef:
nou je kunt het overdrijven, maar op veel plekken, zeker hier in de bosrijke gebieden onder de rivieren worden de paarden echt opgegeten door dat steekgespuis.

Ik overdrijf niet!

LoVeYouH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:24

ik vind het zieliger als ze helemaal lekgeprikt worden en dat ze telkens last hebben van de vliegen die in hun ogen zitten...

Vesper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:24

Die van mij staat ook gewoon naakt in het land, dat gaat prima

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:17

Mijne heeft ook niks op of aan (behalve springschoenen als behoud voor zijn ijzers) Hij heeft een lange voorpluk en staart, kan rollen in de bak en kan in zijn stal gaan staan dus ik vind dat niet nodig. Die vliegenkappen zweten alleen maar en dat geeft ook weer jeuk, dus ik zie er het nut niet van in. Tenzij ze een allergie oid hebben, dan vind ik het weer wat anders...

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:24

Mijn verzorgpaarden hebben ook al die junk niet om. Barones heeft een paar jaar geleden 1 zomer een masker gehad, maar die vond dat zo vreselijk (dat beest was 22, had al die jaren zonder die zooi gelopen) dat ze het daarna ook niet meer hebben gedaan.

esther_sonja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:27

ik heb ze ook helemaal "bloot"op de wei staan
wel met vliegenspray

Caesar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:29

Mijn paard heeft snel last van ontstoken ogen door de vliegen. Hij krijgt gewoon een vliegenbandje om het halster en daarmee doe ik hem al een hoop plezier...

Is het verwennen als je je paard beschermd tegen de vliegen? In mijn ogen niet, er zijn nu gewoon meer voorzieningen dan vroeger om je paard het wat draagzamer te maken...

Net of jij het leuk vind om geprikt te worden door een daas... helemaal ingepakt, tja, dat is eigen keus. Maar vind wel, dat een paard niet verwend hoeft te zijn als hij niet gestoken wordt

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:39

Mijn pony heeft een vliegen netje of een vliegenkap op, omdat ze een miezerig voorplukje heeft waar ze niks mee kan.
Verder helemaal niks.

Dora88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:55

Voor bij de ogen vind ik nog wel gaan. Maar zo helemaal ingepakt? Beetje overdreven! Heeft zo´n paard het niet vreselijk warm wanneer hij is ingepakt, lijkt me dus wel! Onze paarden gaan ook zonder iets naar buiten, en vaak wanneer ze ´s morgens of ´s middags naar buiten gaan, zijn er nog niet zo veel vliegen. Als je je paard of pony ´s avonds buiten zet, vraag je om veel vliegen of ander tuig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:02

Ik denk dat je wel ander piept peelmeisje als je een eczeem paard hebt.

Gelukkig heb ik die ook niet, maar dan heb je weinig keus wil je je paard in de zomer eens meer laten zien dan de stal.

En als jij uit de peel komt, kun jij ivm de dazen je paard ook overdag niet buiten zetten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:23

Anouar staat dag en nacht buiten, helemaal in z'n blootje. Eerst had hij wel zo'n vliegenfriemelding, maar hij kreeg daar plekjes van.
Rond 15.00 uur (warmste deel van de dag) ga ik even naar hem toe en kieper ik een paar emmers water over hem heen. Vind ie heerlijk, daarna gaat hij lekker rollen in het stof en is ie weer afgekoeld.
De haflinger gaat gewoon in de sloot staan

Nyncke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:36

peelemeisje schreef:
Maar zo helemaal ingepakt? Beetje overdreven! Heeft zo´n paard het niet vreselijk warm wanneer hij is ingepakt, lijkt me dus wel!
Inderdaad peelemeisje, misschien moet je je eerst eens in de praktijk verdiepen voor je zulke op niets gebaseerde dingen roept. Eén van onze paarden staat, na lang overwegen, deze zomer dan toch buiten met een 'burka' aan. Dit na vele positieve ervaringen van andere mensen met eczeempaarden.

Ons paard heeft een donkerbruine deken en is zelf zwart. Ook ik vroeg me af of ze het niet ontzettend warm zou krijgen. Dus: bij dit paard heb ik op verschillende momenten onder de deken, aan de oren en de onderbenen gevoeld. Bij de paarden zonder deken ook bij de oortjes, de benen en op hun lijf. Dit bij fris weer, warm weer, felle zon, etc. Heb zelfs m'n paarden enkele malen getemperatuurd.

Conclusie: het paard met de deken was niet warmer dan z'n blote soortgenootjes. En heeft wel veel meer rust sinds 'ie dat ding omheeft. Ik geloof dus niet dat ik iets overdrevens op m'n paard heb gelegd.

adnil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:39

Mijn paard krijgt ontstoken ogen van de vliegen, en dat vind ik VEEL zieliger dan dat hij een vliegenmasker om heeft. Verder heeft hij nu overal bulten en zijn ze aan het onderzoeken of hij allergisch is voor steekvliegen. Zo ja, dan krijgt hij ook een vliegendeken op. Zielig? Nee, zielig is pas hoe hij er nu bijloopt met al die bulten en hartstikke veel jeuk!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:42

Die van mij staat dag en nacht buiten en heeft overdag een vliegenmaskertje op tegen ontstoken ogen. Als ze niet uit haar vliegendeken was gegroeid door haar dracht heeft ze die ook op op de dagen dat het nodig is. Ik snap niet waaarom het nou zo'n ramp zou zijn om iets tegen de vliegen te doen. Liever een paard met een masker dan een paard met ontstoken ogen. Het bestaat, het werkt, het paard heeft er geen last van (mijne niet) dus waarom niet?

Danah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:57

volgens mij kent iedereen zijn of haar paarden goed genoeg om te weten hoeveel dekens maskers spray en 'burka's' er nodig zijn ter bescherming tegen de vliegen.
mijn pony staat buiten met een vliegendeken en zo'n rollerstick bij zijn oren omdat op de een of andere rare manier daar altijd graag vliegen in willen zitten.

het enige wat ik trouwens wel zielig vind is ingevlochen staarten..
hoe kan je paard dan de vliegen wegslaan zonder zichzelf pijn te doen?

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:07

Vroegah, hadden ze die dingen niet nee. Maar was vroegah alles per definitie beter dan?
Die van mij staat het hele jaar door 24/7 buiten met loopstal maar in de zomer als de dazenplaag losbarst krijgt hij zijn vliegenpak aan. 's Nachts niet maar overdag wel. Het arme dier wordt lek geprikt door die krengen en als ik hem daarvoor deels kan beschermen zal ik het niet laten.
Zolang er geen dazen zijn krijgt hij niets op maar ik zie niets verkeerds in je paard helpen tegen de rotsteken van die rotdazen.

Sunshine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:13

M'n vzpaardje staat helemaal 'bloot' op wei. Maar als het heel warm is krijgt ze vliegenspray om.

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:17

Mijn paardje heeft een vliegenkap op in de wei. Dat is niet omdat hij teveel verwend zou zijn, maar omdat hij van een enkele vlieg al een enorm ontstoken (dik en tranerig) oog krijgt. Hij heeft nog maar 1 oog, dus daar moet ik zuinig op zijn.