40 graden en paarden buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:10

Hier vanmorgen ook paard en pony op stal gezet met hooi, hebben geen schaduw op de wei…
Denk dat ze vooral blij zijn dat ze even geen last van de vliegen hebben…

Daihyo

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:14

Hier schaduw genoeg. Maar zie ze regelmatig in de volle zon staan %)
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:16

Ik heb ze net naar binnen gehaald.
Merrie stond braaf in de schaduw maar de ruin was zeiknat.
Grasjes zijn toch belangrijker dan het hooi in de schaduw.

Dus dan maar zo
Afbeelding

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:24

Hier staat alles 24/7 buiten. Mijn haflinger had nergens last van! Niet eens zweet achter zijn oren waar de vliegenkap zit. Hij staat ook gewoon te chillen in de zon. Ik heb hem om 1 uur afgespoten, straks om 4 uur en om 7 uur nog een keer doen. Om 4 uur krijgt hij ook een ijsje

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:45

overdag binnen waar het iets frisser is dan buiten.
nachts lekker buiten.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:49

Hier hebben we 18 paarden staan verdeeld of 3 groepen. Een groep staat aan het water en die hebben helaas geen stroom maar door het windje wat daar staat is het daar eigenlijk best goed te doen. Eentje uit die groep had het wel echt warm dus die staat nu maar even binnen. En bij de andere groepen stonden 2 in de schaduw toch best af te zien dus die heb ik ook maar binnen gezet. Maar de andere 15 staan eigenlijk allemaal vrolijk te kijken en lijken er weinig last van te hebben.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:17

De 2 jonge hengsten hier hebben schaduw genoeg maar zowel gister als vandaag staan ze liever in de zon gras te eten :+ Ze lijken nergens last van te hebben.

De anderen redden zich ook prima. Drinken wel een stuk meer maar dat is natuurlijk logisch

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:33

Ik vind het nog best meevallen.

Gister einde van de middag kwamen ze meer in beweging en in de avond werden ze nog actief. Dus geen avond voer gegeven en laten staan. Pas om 1 uur richting de stal gehaald. 's Nachts staan ze met stal open en uitloopjes, maar nu meer open gelaten.
Ze hebben er geen gebruik van gemaakt en zijn dichtbij stal gebleven.

Nu staan ze de hele dag in hun eigen stal en schuil stal en uitloop. Het is beter dan vol in de zon. Heel af en toe zie je ze even buiten lopen en snel weer binnen.

Moeder en veulen stonden even buiten te eten en veulen heeft kort in zand geslapen.

Shetjes kwamen ook even, maar shet veulen is echt nog een beertje. Hij zweet niet verder.

Mn ruin doet net een rondje en kwam in draf terug.

Rond 18uur gooi ik alles open en gaan de stallen dicht, maar kunnen ze nog wel schuilen, dus zien wat ze doen. Temperatuur zou niet meer zakken vanavond??

Ik heb tot 2 uurtjes terug met mn moeder buiten gezeten onder schaduwdoek parasol en een ventilator aan. Af en toe een windje van bos, maar nu is binnen lekkerder.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:41

Hier ook net even gaan kijken (24/7 buiten, wel met veel bomen en hooi onder de bomen).
Alledrie (trekpaarden en pre) stonden in de volle zon te grazen.
Ik heb ze even alledrie afgespoeld, daarna vliegenkappen en dekens weer op en wat wilgentakken gegeven.
Ik zelf had precies meer last van de warmte dan dat zij hebben...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:10

Hier staan ze sinds het middaguur binnen, in stal is het 28.5 graad en buiten in de schaduw hier al 34, laat staan in de zon. Ze mogen straks als er meer schaduw is in de weide weer naar buiten.
Ach het is gelukkig maar 1 dag.

Zag net iemand rond de middag (32 graden volgens mijn telefoon) te paard het bos in gaan. Dan vraag ik mij wel serieus af of je goed bij je hoofd bent.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:16

In het bos is het anders opmerkelijk veel koeler. Moest ik niet moeten werken lijkt dat eigelijk nog een van de betere idees.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:17

In het bos zal het wel wat koeler zijn, maar ik zou het toch ook niet direct doen, bij deze temperaturen.
Moest het hier nu constant zo warm zijn, dan zijn de paarden (en mensen) daaraan gewend, maar nu is het echt zo'n hittepiek, dat is voor geen enkel levend wezen gemakkelijk aanpassen, denk ik zo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:18

Poekkie schreef:
In het bos is het anders opmerkelijk veel koeler. Moest ik niet moeten werken lijkt dat eigelijk nog een van de betere idees.

Daar zal het 30 graden zijn ipv 33 graden maar nog steeds geen weer om een paard in te rijden.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:28

billy3105 schreef:
Hier staan de shetters ook in de volle zon. De Arabier kiest nu wel voor de stal, maar dat kan ook voor de vliegen zijn. Vind t wel grappig dit contrast tussen eiland pony’s en woestijn pony :Y)

Dan heb ik rare Shets denk ik (of hele verstandige) :') _O- . Die van mij staan de hele middag al in de schaduw (een vriendin die op de stal tegenover ons staat moest nog even bij hun paarden zijn en wierp een blik in de wei voor mij. Kreeg een appje van ze).
Er staat ook een waterbak in de schaduw zodat ze kunnen drinken als ze willen. Over een half uur vertrek ik die kant op om water te geven.
Heb het voordeel dat Frodo (hengst en leider) heel graag in de schaduw staat met dit weer. De leidende merrie , de andere merrie en de ruin volgen vanzelf. Ideaal.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:29

hier shetlandmerrie met veulen en 2 hamshire down schapen,alles gaat uit zichzelf de schuilstal in chillen..en jawel het veulen ligt languit in de zon te tukke..

Af en toe naar mams melktap en weer naar buiten :j niks aan handje

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:29

In mijn ervaring scheelt het bos toch veel meer dan 3 graden en is het constant schaduw. Dan is daar een beetje rustig stappen en grazen imo een goede manier om af te koelen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:53

Toch zal dat in de brandende zon staan wel zo zijn nut hebben. Want hier doen ze dat dus ook. Terwijl daar niks te halen valt behalve bloedheet.
Water staat onder dak, eten staat onder dak. De vernevelaar hangt onder een afdak en dan kunnen ze ook nog uit diverse m2 kiezen waar ze gewoon kunnen chillen zonder zon en vrij in het lichte briesje wat er staat. En dan kiezen ze net op het heetst van de dag voor een plek pal in de zon, midden in het zand waar ze anders nooit spontaan gaan staan.
Dit zie ik ze keer op keer doen bij extreme hitte. Dus inmiddels laat ik ze maar gewoon hun ding doen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:00

In het bos is het zeker koeler (woon aan het bos), maar je moet ook heen en terug door de brandende zon, over het asfalt.
Daarbij vind ik nu met deze temperatuur er op gaan zitten gewoon egoistisch. Het is 1 dag! Dat buitenritje kan echt wel een dag wachten.

Het is hier inmiddels 36 graden en bijna windstil.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:15

Ik had ze rond half drie afgespoten, ookal waren ze niet bezweet.
Daarna terug op de wei, waar ze opeens vrolijk naar achter galopperen. Dus ze zullen er geen last van hebben. (meerdere bomen in de wei)

Morgenochtend ga ik wel weer rijden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:27

Mijn stalgenootje ging met de hond naar het bos, maar is snel weer in de auto gestapt na een héél kort wandelingetje: in het bos "stond" de lucht gewoon stil, helemaal niet koeler als buiten het bos, heel verstikkend. Hond had het ook niet heel erg naar z'n zin. Drukteschopper eerste klas, liep nu sloffend achter haar aan.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:39

Die van mij staan in een wei zonder schaduw, maar het was hier op zijn heetst 35-36 graden en het is nooit windstil. Op stal is het veel warmer dan buiten dus ik heb ze daar maar gelaten, alles stond er vrolijk bij.
Wel geregeld dat ik de 2de helft van de middag thuis kon werken, zodat ik ze even kon controleren en water bij kon vullen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:41

Ik heb vandaag het hooi en water in de schuilstal gezet, zodat ze zolang als ze willen in de stal in de schaduw kunnen blijven. En ik heb ze er ook niet uit gezien :=

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:50

Is het niet die bloedhitte die het naar maakt, zijn het vooral de vliegen en dwazen die in grote getalen aan wezig zijn! Verschrikkelijk. Ben blij dat ik alles binnen heb met een grote ventilator er bij. Ook het spul wat normaal 24/7 buiten is.
Niet te doen zo heet!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:52

Hier staan ze al een uur te drammen om weer naar buiten te mogen :=
En toch ga ik nog even wachten of we zijn geroosterd op de steppe. BBQ :Y)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:17

De wei achterin heeft einde van de middag schaduw en een zacht windje van het bos. Hadden hem om 17uur open gezet en ze zijn er inmiddels 2x heen gelopen en komen ook steeds weer terug.

Zelfs nu de helft echt vol schaduw is en best oke, kiezen ze toch voor stal.

Onze stal staat onder de bomen en is nog best koel.

Eerlijk gezegd snappen de honden er minder van. Die lopen altijd de hele dag mee en kunnen ook lekker rennen, dus snappen niet dat ze nu niet mogen. Maar de 2x heel vroeg en rond 17uur dat ze mee zijn geweest, vonden ze het zelf ook te warm. Maar dat kwartje valt verder niet.

Ze zeggen dat de nacht warm blijft, maar 10 graden verschil en koeler is voor nu toch al heel fijn.