Beangstigend stil in de lucht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 09:08

pol1 schreef:
Indestal schreef:
We gaan zelfs een rattenplaag krijgen, hoorde ik....omdat er niet meer met gif gewerkt mag worden

Dat is al jaren t geval! Nou als de plaag maar groot genoeg is, dan ben je blij als je adressen kent die nog gewoon gif verkopen! Sinds wij vorig jaar een kat hebben is de muizen en rattenplaag gigantische terug gelopen! Dat werkt nog wel het beste!

Miss is er al antwoord op gegeven: maar welke gevolgen zou het hebben als er minder gespuis Door de lucht vliegt? Ik zie nl alleen maar voordelen!

Insecten zijn een onderdeel van ons ecosysteem....ze zorgen voor bestuiving van gewassen..ruimen afval op..zijn voedsel Voor andere dieren etc etc.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:42

Afgelopen zomer was drama. De paarden moesten zeker in een deken. Ook veel mensen om mij heen die een deken kochten en normaal de paarden zonder hebben staan.

Wespen daarintegen waren weer weinig.

_Nelleke_

Re: Beangstigend stil in de lucht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:49

Hier beduidend minder dazen op stal. Ik moet wel zeggen dat de stalhouder ook al een aantal jaar actief is met het bestrijden van dazen o.a. met dazenvallen, maar voornamelijk door middel van zwaluwnesten aanleggen en de stal zo interessant mogelijk maken voor vogels die dazen eten. We hebben inmiddels een flinke kolonie zwaluwen op stal en een mooie kolonie mussen.

Moeilijk te zeggen of het komt door succesvolle bestrijding of dat er gewoon minder dazen waren dit jaar.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:15

Hier voornamelijk veel huisvliegen (wel wat kleiner als normaal en erg vervelend) en lieveheersbeestjes. Ook de hommels waren in grote getale aanwezig, bijen dan weer erg weinig. Wespen waren er ook genoeg, maar eigenlijk minder agressief als andere jaren. Muggen zijn er dan weer bijna niet geweest, vlinders ook niet veel gezien maar de buxus mot daarentegen weer wel heel veel.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:24

Omgeving Tilburg / loon op zand

Extreem veel vliegen. Nog steeds. Paard zit er helemaal onder.
Erg veel fruitvliegjes.
Dazen wat meer dan vorig jaar, maar niet veel.
Heel veel hommels gezien. "Plaag" in de voortuin.
Heel veel libellen gezien.

Bijen en wespen bijna niet gezien.
Vlinders overigens ook niet.
Muggen zelfde denk ik. Had wel mega grote bulten. Normaal krijg ik kleine bultjes.

En extreem veel muizen. Maar dat is geen insect natuurlijk :+

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:16

O ja, hele grote libelles, prachtig! En ook weer heel veel zangvogels, heeeel veel boerenzwaluwen dit jaar, zelfs nog heel laat een nestje in de stal, veel mussen...ooit geen mussen meer....

Enne nog elke dag bukken door ingang om geen knetterd van kruispinnenwebben in mijn nek te krijgen...

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:17

In Drenthe waren hier tot echt een paar weken geleden nog heel erg veel insecten. Dazen, vliegen, muggen.
Het waren er zeker niet minder dan voorgaande jaren.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:18

Nog elke dag op de bank word ik gepest door huisvliegen...gisteren toch maar weer de flybuster aan gezet..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:09

Met alle respect maar ik vind de strekking van het topic nogal ingewikkeld.

Ik houd niet van insecten dus ik vind het al gauw te veel.

Als ik per auto een fiks eind rij (Drenthe naar Randstad) zie ik wel 'achterlijk weinig dode insecten' op de grill.

Dat is geen klacht van iemand die auto's poetst.
Je moet wat langer meelopen om het verschil überhaupt op te merken.

En 5% sterfte/ afname van de popuatie per jaar - dat zie je als mens niet.
Dat blijkt wel uit dit topic.

En dat baart mij zorgen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:12

Maar wat is het nut van een vlieg mug of spin?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:14

Eigenlijk vind ik dat wel een zorgelijke vraag.
Ze zijn bijvoorbeeld eten voor vogels of vissen.
Maar een spin eet ook weer insecten.
Een mug zoekt ook bloemen op en zorgt voor bestuiving, alleen het vrouwtje valt ons lastig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:19

Idd: ik vind die beesten niet leuk, maar ze staan aan de basis van de voedselketen.
Ook als bestuivers.
Ook bij zaken als composteren van bijvoorbeeld dode bladeren of dieren.
....als dat allemaal wegvalt: brrr.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:20

Het programma gezien op de BBC waarin gezegd werd dat het onderzoek in Duitsland 25% afname laat zien van de insectenpopulatie. Die situatie zou ook voor UK gelden. Dus neem ik aan ook voor Frankrijk. Wij wonen Limousin/ Haute Viene. Volgens mijn Franse vriendin zag je hier vroeger meer exotische vlinders vergeleken met nu. Wij wonen hier pas 6 jaar dus ik kan dat niet beamen. Ik zie hier juist veel meer vlinders (ook hele aparte) vergeleken met NL.
Insecten zijn er ook volop, alleen de mug die zie je hier veel minder dan in NL. Hier heb je wel erg veel stekende vliegen. De mouche plat (platte vlieg die over het paard rent en rond zijn poepertje gaat zitten) zie je hier ook veel. Hier op ons terrein valt het mee als het gaat om de horzels, maar paar 100 meter verderop kan ik de paarden overdag in de zomer niet op het veld zetten. Er lijken ook genoeg bijen, wespen en frêlons (hele grote bijen) te zijn. N.a.v. dit zorgelijke bericht heb ik wel onlangs een wespennest uit de trailer gehaald en verplaatst naar een plek ver van ons huis. Normaal zou ik er met kruipolie op hebben gespoten zodat ze zelf of dood gaan of uit vliegen om nooit meer terug te komen.

sureido schreef:
Maar wat is het nut van een vlieg mug of spin?
Alle insecten hebben een rol in het eco systeem. Heel belangrijk zijn insecten bij de bestuiving van bloemen, gewassen. Kun je jezelf voorstellen wat er gebeurt als we dit met de hand moeten gaan doen (zoals op sommige plekken al in China gebeurd)?
Daarnaast als er te weinig insecten zijn dan gaat de vogelstand ook achteruit, als de vogelstand achteruit gaat en ga maar verder naar boven ....dus uiteindelijk kom je bij de mens uit ......
De vraag waarop het antwoord nog onduidelijk is : "waardoor wordt dit veroorzaakt"? In ieder geval niet door de klimaatverandering want opwarming van de aarde zou juist goed zijn voor de insecten, zoals ik het begreep in Autumm watch.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:24

Hier dit jaar bij de paarden niet meer of minder vliegen, wel minder dazen. Hier thuis wel twee keer een europese hoornaar binnen gehad.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:33

bruintje123 schreef:
Eigenlijk vind ik dat wel een zorgelijke vraag.
Ze zijn bijvoorbeeld eten voor vogels of vissen.
Maar een spin eet ook weer insecten.
Een mug zoekt ook bloemen op en zorgt voor bestuiving, alleen het vrouwtje valt ons lastig.

Zorgelijk misschien, maar ik heb dit nooit geleerd op school.

Bedankt voor het antwoord! Ik dacht dat er ook insecten zonder nut waren.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:10

pien_2010 schreef:
De vraag waarop het antwoord nog onduidelijk is : "waardoor wordt dit veroorzaakt"? In ieder geval niet door de klimaatverandering want opwarming van de aarde zou juist goed zijn voor de insecten, zoals ik het begreep in Autumm watch.

Dit idd :j

Geen enkel dier bestaat zonder nut, daar heeft moeder natuur wel voor gezorgt :) Zeker bij de insecten en geleedpotigen heeft alles nut. Of dat nou alleen als voedsel is of ook als bestuiver/opruimer, ze hebben allemaal nut. Wespen en spinnen jagen op bijvoorbeeld de muggen die wij zo enorm irritant vinden. Maar de mannelijke muggen leven van plantensap, en kunnen dus idd nuttige bestuivers zijn :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:13

En dat irritante vrouwtje legt weer eitjes in het water waar zij of de eitjes een lekker hapje is voor vissen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:17

Bij ons in Groningen (platteland) merkwaardig weinig dazen gezien en ook geen neefjes gehoord tijdens het in slaap vallen. Moet zeggen dat het bij de paarden ook veel waaide en dan hebben we automatisch minder last van de dazen, maar als ik er 3 heb doodgeslagen, is dat veel. Zelfde geld voor de neefjes. Daar heb ik er misschien maar 5 van doodgeslagen.

Qua wespen, vliegen en andere beestjes volgens mij ook vrij weinig gezien. Hebben ook een vrij koele zomer gehad. Geen idee wat dat voor invloed heeft gehad...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:18

Alle insecten hebben nut maar er is ook sprake van 'keystone species', diersoorten of plantensoorten die zó belangrijk zijn voor een ecosysteem dat als het in het ecosysteem wegvalt, het hele ecosysteem uit elkaar valt.
Er is bijvoorbeeld een vogelsoort dat alleen één bepaalde muggensoort eet, als die muggensoort uitsterft, sterft de vogel ook uit als hij zich niet op tijd kan aanpassen. Dan zijn er nog andere dieren en planten die door die vogelsoort overleven (verspreiding zaden, als voedsel dienen) die er last van hebben of zelfs ook uitsterven als die vogelsoort in het ecosysteem wegvalt.

Dit is even plat door de bocht, in werkelijkheid is het iets ingewikkelder maar daarom zijn bepaalde dieren of planten zo belangrijk. Iets wat we in eerste instantie misschien niet zien. Ik ben tegenwoordig ook wat terughoudender in het doodmeppen van insecten sinds ik ecologielessen heb gehad..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:20

Indestal schreef:
We gaan zelfs een rattenplaag krijgen, hoorde ik....omdat er niet meer met gif gewerkt mag worden

Ook zijn de mensen er hier schuldig aan.
Ze voeren het hele jaar rond de vogels en watervogels.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:35

Ratten komemgewoon aan wal en hebben heel veel te eten hier...van alles. En een rattenkolonie heb je zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:53

Locatie Terneuzen (Zeeuws-Vlaanderen). Enorm veel vliegen, dazen, muggen, motten, nachtvlinders, etc. Ik werd er helemaal knettergek van. Wil je ze hebben, TS? :D

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:54

Nou....hier nog steeds de vliegendeken op ivm al het vliegend grut hoor. Stikt er nog steeds van. Dazen ook genoeg gehad en wespennest zo groot als een voetbal. Zijn ze zeker allemaal naar de Zuid Veluwe verkast. Van mij mag het vliegend grit een stuk minder. Kunnen mijn pony's ook een x normaal zonder dek voor de winter begint.
Alleen....geen merels al geruime tijd.....???

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:22

Leffroi schreef:
Bij ons in Groningen (platteland) merkwaardig weinig dazen gezien en ook geen neefjes gehoord tijdens het in slaap vallen. Moet zeggen dat het bij de paarden ook veel waaide en dan hebben we automatisch minder last van de dazen, maar als ik er 3 heb doodgeslagen, is dat veel. Qua wespen, vliegen en andere beestjes volgens mij ook vrij weinig gezien. Hebben ook een vrij koele zomer gehad. Geen idee wat dat voor invloed heeft gehad...

Ik ken neefjes echt niet als insectennaam en dan klinkt
Citaat:
Zelfde geld voor de neefjes. Daar heb ik er misschien maar 5 van doodgeslagen.

toch een tikkeltje zorgelijk. :Y) :')

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 17:42

randalinpony schreef:
Leffroi schreef:
Bij ons in Groningen (platteland) merkwaardig weinig dazen gezien en ook geen neefjes gehoord tijdens het in slaap vallen. Moet zeggen dat het bij de paarden ook veel waaide en dan hebben we automatisch minder last van de dazen, maar als ik er 3 heb doodgeslagen, is dat veel. Qua wespen, vliegen en andere beestjes volgens mij ook vrij weinig gezien. Hebben ook een vrij koele zomer gehad. Geen idee wat dat voor invloed heeft gehad...

Ik ken neefjes echt niet als insectennaam en dan klinkt
Citaat:
Zelfde geld voor de neefjes. Daar heb ik er misschien maar 5 van doodgeslagen.

toch een tikkeltje zorgelijk. :Y) :')

Ha ha..was ook mijn eerste gedachte.