Brace yourselves... winter is coming!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:53

Bagheera_206

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:58

Meeste rij overalls kosten tussen de 250 a 350 euro. De roze is niet perse duurder dan de gewone kleuren. Ik heb er dit jaar ook eentje gekocht. Wie weet heb ik hem vd winter nodig. :=

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:19

Echt waar? :oo Dan ga ik denk ik eerder voor een (tweedehands?) ski overal, da's stukken goedkoper.
Al denk ik niet dat ik die nodig heb. Hier aan zee is het nooit zo heel koud in de winter, vind ik persoonlijk. Thermo setje en een dikke jas volstaat meestal wel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:51

Haaaa, winter. Lekker glibberend over sneeuw en ijs of door regen naar stal. Zonder handschoenen ijspegels van vingers krijgen omdat de metalen kruiwagen geen plastic handvaten meer heeft, en je tengels er dus aan vriezen (soort van). Foeteren op de waterkraan buiten die dichtgevroren zit. Uitschuiven en glibberen over de natte treinbielzen die hier als wandelpad dienen naast de stallen.
Vloeken omdat het slot van de poort zachtjes vastvriest.

Bij regen door enkeldiepe, vastzuigende blubber wroeten om je paard op een bijna even zompige paddock te krijgen of er een bult hooi klaar te leggen.
Wikken en wegen of je nou toch dat winterdek oplegt met de dikke of dunne voering, want droog en winterzonnetje kan alsnog aardig warm zijn met zo'n dikke jas voor je paard.

Denken dat je voeten geamputeerd zijn als je na het rijden op bevroren voeten op een keiharde ondergrond neerkomt bij afstijgen. Je billen voelen afkoelen tijdens een rustige rit. Je gezicht dat pijn doet na een fikse (sneeuw)bui met scherpe, ijzig koude wind.

En noem maar op...

Ik kijk er in ieder geval niet echt naar uit :') Het mag vriezen dat het kraakt, als het maar droog en bij voorkeur zonnig is! Sneeuw en ijzel zijn alleen leuk als ik er niet met de auto doorheen moet (of de weg moet al sneeuwvrij gemaakt zijn).

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:26

Frummels schreef:
Echt waar? :oo Dan ga ik denk ik eerder voor een (tweedehands?) ski overal, da's stukken goedkoper.
Al denk ik niet dat ik die nodig heb. Hier aan zee is het nooit zo heel koud in de winter, vind ik persoonlijk. Thermo setje en een dikke jas volstaat meestal wel. :)

Ah, jij woont ook aan de kust? :D Tja, nu ik een IJslander verzorg moest het er toch een keertje van komen zo een overall. := Ik heb hem met korting op Equitana gekocht dit jaar. :D

Gelukkig staan de rij overalls ook regelmatig op Marktplaats. Bekende merken die ze in het assortiment hebben zijn o.a. HGG, IceLine, Topreiter, Sonnenreiter, Karlslund, Ástund, Maddox, etc. Ik kon er gelukkig een aantal even uitproberen/passen op Equitana.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:28

Varekaj schreef:
Haaaa, winter. Lekker glibberend over sneeuw en ijs of door regen naar stal. Zonder handschoenen ijspegels van vingers krijgen omdat de metalen kruiwagen geen plastic handvaten meer heeft, en je tengels er dus aan vriezen (soort van). Foeteren op de waterkraan buiten die dichtgevroren zit. Uitschuiven en glibberen over de natte treinbielzen die hier als wandelpad dienen naast de stallen.
Vloeken omdat het slot van de poort zachtjes vastvriest.

Bij regen door enkeldiepe, vastzuigende blubber wroeten om je paard op een bijna even zompige paddock te krijgen of er een bult hooi klaar te leggen.
Wikken en wegen of je nou toch dat winterdek oplegt met de dikke of dunne voering, want droog en winterzonnetje kan alsnog aardig warm zijn met zo'n dikke jas voor je paard.

Denken dat je voeten geamputeerd zijn als je na het rijden op bevroren voeten op een keiharde ondergrond neerkomt bij afstijgen. Je billen voelen afkoelen tijdens een rustige rit. Je gezicht dat pijn doet na een fikse (sneeuw)bui met scherpe, ijzig koude wind.

En noem maar op...

Ik kijk er in ieder geval niet echt naar uit :') Het mag vriezen dat het kraakt, als het maar droog en bij voorkeur zonnig is! Sneeuw en ijzel zijn alleen leuk als ik er niet met de auto doorheen moet (of de weg moet al sneeuwvrij gemaakt zijn).

Jij weet het mooi te verwoorden. Vergeet vooral ook niet dat deze maand de klok op wintertijd gaat. ;)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:31

Bagheera_206 schreef:
Frummels schreef:

Ah, jij woont ook aan de kust? :D Tja, nu ik een IJslander verzorg moest het er toch een keertje van komen zo een overall. := Ik heb hem met korting op Equitana gekocht dit jaar. :D

Gelukkig staan de rij overalls ook regelmatig op Marktplaats. Bekende merken die ze in het assortiment hebben zijn o.a. HGG, IceLine, Topreiter, Sonnenreiter, Karlslund, Ástund, Maddox, etc. Ik kon er gelukkig een aantal even uitproberen/passen op Equitana.

Ah dat heb je goed voor elkaar :j

En ja ik ook lekker aan de kust :D
Kan niet wachten tot het wat kouder wordt buiten. Die nazomer van gisteren vond ik dus echt helemaal niks..

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:36

Ik kwam zondag terug van IJsland. Was ik net lekker afgekoeld. Is het hier weer puffen en zweten. En voor paardlief veel te warm met haar halve wintervacht... -O-

Zojuist een nieuwe hardshell besteld! :D Vorige is nog geen jaar oud, maar slaat door bij hevige of lange regen. -O- Dus die kan ik nog prima op/rond stal gebruiken als ik geen heftige regenbuien verwacht.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:07

Ik ga de winter iets beter tegemoet, de pony's verhuizen volgend weekend naar bekende van mij. :)
Daar hebben ze een geïsoleerde stal, helaas geen bak, maar heb wel een stuk wei welke verlicht kan worden. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:13

Ja dánk je wel Varekaj. De herinneringen aan mond-op-slotbeademing staan mij weer helder voor de geest. Schril voor de geest mag ik wel zeggen.

Die overall vind ik ook schrikbarend duur (en lelijk). IJslander kan best zonder zo'n teletubbieding ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:32

Graag gedaan :D ik sta op een kleine privéstal met enkel een buitenbak en doe het zelf, dus ik ken de klappen van de zweep intussen wel na een jaar of 6 :')

Mijn winterjas op stal is een motorjas in stof, waar alle bescherming uit gehaald is behalve op de rug. Kan tot -10 aan, is water- en winddicht, heeft reflecterende strepen, hoge kraag, lang genoeg om ermee te kunnen rijden zonder blote rug én "ingebouwde" rugbeschermer dus :Y)

Ooit heb ik via bokt zo'n fleece muts besteld om over m'n cap aan te trekken. Altijd warme oren en nek, zeker in combi met een sjaal.
Echt goede handschoenen heb ik nog niet gevonden. Qua laarzen... ik heb jaren met thermolaarzen van ariat gereden die ook wedstrijd toegestaan zijn, maar die geven nu na 5 jaar intensief gebruik toch echt de geest. Nog geen waardig alternatief gevonden, dus voorlopig dikke kousen in rubber laarzen.

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:44

Ik haaaaaaaat de winter bij ons op stal... onze paarden staan 24/7 buiten, heerlijk voor hun natuurlijk en ik zou niet anders willen, maar we hebben geen ‘binnen-gedeelte’ ALLES gebeurt dus buiten: poetsen, opzadelen, rijden, longeren. Daarbij kan dat vaak niet omdat de bodem te nat is/te hard door vriezen. En het is natuurlijk verschrikkelijk koud..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:45

Het enige "binnen" wat ik heb, is de buitenstal van mijn paard :))

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:08

Heb niet heel het topic bijgelezen dus wie weet ben ik gewoon lekker spuit 11 met mijn vraag maar goed. :+ Was gisteren in de ruiterwinkel en ben even los gegaan aan nieuwe spulletjes voor ponybeest maar dacht bij mezelf: ''oliebol eeh, hij loopt er wel lekker mooi bij met zijn nieuwe spullen maar ik bevries dadelijk''.
Heb echt last van winterhanden en wintervoeten en met een fjord die 24/7 buiten staat en geen binnen mogelijkheden zijn, kan je zelf niet even bekomen van de kou. Nu heb ik al flink dikke handschoenen voor in de winter en dan is de pijn in mijn handen te houden, maar zijn mijn voeten echt om te janken. Zag in de winkel joppers met een schapenbontje erin. Iemand hier ervaring mee? Weet natuurlijk wel dat er ook laarzen zijn die wellicht beter geschikt zijn, maar staat me een beetje tegen om bakken met geld neer te leggen voor iets dat ik maar een paar maanden in het jaar zal dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:15

Ik heb ooit, in een ver verleden, echte wollen sokken van BR gekocht. Die draag ik in de winter in mijn rubber laarzen. Daarin had ik tot vorig jaar ook een soort uitneembare fleece "sok" als extra en wollen zooltjes. Kan niet zeggen dat die zooltjes echt bijdroegen tot warmere voeten, het was echt het geheel an sich.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:33

Je hoort veel mensen over die Grub's of Muckboots. En dan idd de jodhpurs of rijlaarzen variant. Ik dacht dat de jodhpurs van beide merken < 100 euro zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:34

"Winter is coming"? Ha, jullie weten niet wat winter is... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:04

Ik hou van sneeuw, vriezen dat het kraakt, winterzonnetje erbij en een warme mok thee of chocomelk. Op voorwaarde dat ik binnen mag zitten. Onder een dekentje. Droog.

Helaas is winter in Belgenland vaak veel gemiezer, sop op de weg, schuifpartijen, chauffeurs die 70 kleuren schijten en de meest malle fratsen uithalen, wegenzout wat je auto/schoenen/kledij aan vreet. Modder, blubber, kou en nat gecombineerd, mist waar je geen had voor ogen ziet.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:05

Kuggur schreef:

Mijn handen en voeten beg to differ. Vorig jaar wel is momenten gehad dat ik bijna jankend op de fiets zat, zo erg deden mijn handen kloppen. :=

Die type Muckboots heb ik vaker gezien bij andere ja. Heb in de winkel ze nog simpeler gezien.Deze geloof ik: https://www.kramer.nl/jodhpurs-Harrier. ... &ci=256921
Geen idee wat ik ervan moet denken.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 07:53

Niniane, mijn winterlaarzen zijn prijzig maar ik maak er natuurlijk wel jaar in, jaar uit opnieuw gebruik van. Goed schoonmaken en onderhouden en dan gaan ze jaren mee, gemiddeld per jaar valt de prijs dan wel weer mee :o
Ik heb pas nog een zwarte skibroek van een oude serie (dus met flinke korting) gekocht bij Decathlon. Vorig jaar deed ik een gewone regenbroek over m'n broek heen tegen wind&water. Hielp ook al goed maar dit lijkt me ook al lekker.
Hier ook alleen een schuilstal en een afdak als 'binnen'. :)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 07:59

Niniane schreef:
Kuggur schreef:

Mijn handen en voeten beg to differ. Vorig jaar wel is momenten gehad dat ik bijna jankend op de fiets zat, zo erg deden mijn handen kloppen. :=

Die type Muckboots heb ik vaker gezien bij andere ja. Heb in de winkel ze nog simpeler gezien.Deze geloof ik: https://www.kramer.nl/jodhpurs-Harrier. ... &ci=256921
Geen idee wat ik ervan moet denken.

Ik heb die jodphurs van Kramer en die zijn zo 'warm' dat ik ze de hele zomer gewoon heb door gebruikt haha. Zitten prima lekker hoor, maar echt warm zijn ze dus niet.

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 08:08

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:47

jaimy10 schreef:
Ik heb die nieuwe hv polo gevoerde schoenen gekocht. Ik ben op en top kou kleum.. Ze bevallen goed :))

https://www.ej.nl/ruiter/laarzen-schoen ... 13045.html

Maar heb je die net? Of heb je ze ook al getest bij temperaturen rond de 0 graden? :D Ben in die anders ook wel geïnteresseerd.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:52

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:53

Bliksem schreef:
jaimy10 schreef:
Ik heb die nieuwe hv polo gevoerde schoenen gekocht. Ik ben op en top kou kleum.. Ze bevallen goed :))

https://www.ej.nl/ruiter/laarzen-schoen ... 13045.html

Maar heb je die net? Of heb je ze ook al getest bij temperaturen rond de 0 graden? :D Ben in die anders ook wel geïnteresseerd.

Heb ze net dat wel :Y)
Haha, maar zijn echt onwijs warm.. En vind ze vriendelijk geprijsd dus anders vind k ze al prima voor deze periode zeg maar :D