Ze zijn er weer: Dazen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:09

No_No schreef:
Hoi,

Mag ik mij mengen in dit topic?

Mijn nieuwe paard is heel onrustig door de dazen.
Ze staan 24/7 buiten met schuilstal maar rent steeds naar binnen. Ze is echt niet in haar hum..

Gezien ik niet alle pagina's heb doorgespit zal k wel wat gemist hebben. Wat is nou het beste om mijn paard te beschermen?
Ze staat onder een vliegendeken en nu ook een vliegenmasker maar helpt nog niet genoeg. Ik denk een deken nodig te hebben met een andere hals. Iemand tips?
Een dadenval maken, zou dat iets uitmaken?

Als ze 24/7 buiten staan gaan paarden zich aanpassen: de hele nacht op de wei en overdag in de schuilstal.

bruintje123

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:24

Zo verschrikkelijk veel als dat er voor de flinke regen van vorige week zaten zo weinig zitten er nu nog.
Echt geweldig.
2 met deken en 2 zonder en staan staan al bijna de hele dag buiten. Heerlijk.
Zal morgen wel met de onweer en benauwd anders zijn, maar deze dag weer gewonnen :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 18:10

Vandaag gemerkt dat de dazen ,,op gang,, kwamen toen mijn man met de sjofel langs de slootkant waar het gras wat hoger staat poep aan het ruimen was.
het was net of de dazen wakker werden! Paarden stonden rustig maar werden vanaf dat hij bezig was belaagd door hele zwerm. Ze gingen rennen uiteraard waardoor het nog erger werd.
Toen mijn man klaar was werd het weer rustig...
De andere weides gaat hij nu vanavond doen als de temperatuur zakt want de andere kudde stond zo lekker rustig te grazen :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 18:11

Nou dan zit ik echt in de verkeerde regio. Het is nog net zo hopeloos als voor de regen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 18:17

Normaal zeg ik dat ook in deze regio, ik weet niet wat er is gebeurd :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:35

Ik probeer ze nu tegen de middag een bak vol hooi te geven zodat ze voldoende hooi hebben tot de avond.
Aan het land te zien grazen ze niet veel (strookbegrazing).

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:29

Bij ons komen ze rond 10-11 uur momenteel van de wei af naar de schuilstallen en gaan ze rond 18-19 uur weer terug naar de wei. We voeren ze hooi bij de stallen, maar je ziet idd dat ze momenteel minder gras eten. De twee grote pony's hebben het meest last van dazen, maar ook prima uitgevogeld hoe je elkaar kunt gebruiken om de dazen te pletten :P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:32

Belleboef waar in Drenthe zit jij? Over 2 weken zitten wij er ook met paard. Hoop dat we wel een beetje het bos in kunnen want het zijn vooral stapritjes die we moeten maken ivm blessure. Bij ons op stal zijn de dazen erg agressief. Mijn man werd gewoon belaagd vandaag.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:39

Ik heb je een Pb gestuurd Susanh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:26

Regen, geen regen, wind of geen wind... hier zijn ze er gewoon altijd. Zo erg is het nog nooit geweest.

Nu net een immens onweer gehad, hoop dat dat wat verkoeling bracht en wat vliegende beestjes verknetterd en verzopen heeft.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:30

Hier zijn ze vandaag ook alleen maar weer in de schuilstal te vinden. Helaas.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:32

Het viel mee door de wind. Maar ze zijn bijzonder agressief, heb niet vaak meegemaakt dat ze zo gericht op mensen willen gaat zitten.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:33

Welke zebravliegendeken heeft een lange hals en een goede pasvorm?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:36

Hier wordt mijn donkere auto ook gelijk belaagd door al wat vliegt alsn ik aan het weiland kom. Is ook niet normaal.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:38

SusanH schreef:
Het viel mee door de wind. Maar ze zijn bijzonder agressief, heb niet vaak meegemaakt dat ze zo gericht op mensen willen gaat zitten.

Ik wordt net zoveel belaagd als de paarden. Sla er per keer dat ik buiten ben een handje vol dood.

Varekaj schreef:
Hier wordt mijn donkere auto ook gelijk belaagd door al wat vliegt alsn ik aan het weiland kom. Is ook niet normaal.

Als de motor warm is geweest gebeurd dat hier ook terwijl de auto toch best een stuk van de paarden af staat er er nog een schuur tussen zit.

Werken die zebra dekens trouwens echt beter dan een eenkleurige? Of helpt dat enkel als er in een grote groep 1 zo'n zebra staat?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:41

Hier, vlakbij moeras en bos (Beetsterzwaag) echt extreem veel dit jaar en zeer agressief. Ook op plekken waar je normaal geen of nauwelijks last van ze hebt.
Vallen aan in complete zwermen.
Eergisteren vielen ze mij zelfs aan in mijn gezicht (!) en paard had ook een zwarte wolk van vliegen en dazen om haar hoofd. Zo erg heb ik nog nooit meegemaakt, moet ik zeggen. Je werd gewoon verjaagd.

Stalgenoot werd ook al gedwongen rechtsomkeert te maken van buitenrit. Buitenbak ook niet te doen. Alleen binnenbak en dan nog kreeg je een hele zwerm achter je aan. Ben de eerste 5-10 minuten in binnenbak bezig geweest alle vliegbeesten uit te moorden, want je nam ze gewoon mee naar binnen. Heel wat anders dan eens een paar wegslaan of mee naar binnen nemen...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:44

Ze gaan idd recht op je gezicht af. Schrik me iedere keer kapot. In de binnenbak zitten ze gelukkig niet. Dus rij ik vooral daar. Best te doen met alle deuren open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:49

De trailer (lichtgrijs) krijgt ook regelmatig bezoek maar minder. Ze volgen de paarden er wel in, dus het is laden, klep dicht en wegwezen.

Andere jaren nooit problemen gehad dat ze de auto opzochten, daarom schrik ik er nu wel van.

Zebra deken werkt, maar dat wat ik had (denk bucas) is na 2 jaar al frut. Zitten gaten in, strepen heel fel afgebleekt, de clips van de buikflap zijn aan het oxideren, de klitteband om de kap mee aan de hals te maken is er volledig afgescheurd.

Vorig jaar een qhp gekocht. Alle klitteband is er al afgescheurd, staarflap is in 2 en over de rug naast de naad over de volle lengte is het ook doorgescheurd omdat paard veel rolt.

Heb nu een eczeemdeken van première. Hop dat dat het langer overleefd.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:56

SusanH schreef:
Ze gaan idd recht op je gezicht af. Schrik me iedere keer kapot. In de binnenbak zitten ze gelukkig niet. Dus rij ik vooral daar. Best te doen met alle deuren open.

In de binnenbak of stal wel eens een verdwaald exemplaar die je mee naar binnen neemt, maar eergisteren dus nadat ik eerst de buitenbak had geprobeerd een hele zwerm mee naar binnen genomen. Nog nooit meegemaakt.
Idd met alle deuren open over het algemeen goed te doen. Maar zo erg als dit jaar nog niet meegemaakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:57

Ik ben alvast een hele strenge winter aan het bestellen :))

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:03

JoSav schreef:
SusanH schreef:

In de binnenbak of stal wel eens een verdwaald exemplaar die je mee naar binnen neemt, maar eergisteren dus nadat ik eerst de buitenbak had geprobeerd een hele zwerm mee naar binnen genomen. Nog nooit meegemaakt.
Idd met alle deuren open over het algemeen goed te doen. Maar zo erg als dit jaar nog niet meegemaakt...

hadden wij dit jaar ook op de ARD in Almelo... wij zaten in de buurt in een vakantiehuisje en echt hele groepen die uit de lucht kwamen vallen zo recht op je gezicht en schouders. Waren ook echt mega dazen... doodsbang was ik ervan.
Gelukkig hebben wij in het westen (nog) niet zo veel last van die krengen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:16

Ja, in het westen is het naar mijn idee idd veel minder. :j Een van de dingen die ik mis uit de Randstad, haha.

Varekaj, ik hoop met je mee. Dan valt er misschien ook weer te schaatsen deze winter. :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:18

Streng prima, maar geen sneeuw en ijzel graag :)

Ja noorden en westen is wel minder, maar ik heb wel het idee dat die beesten zich ook oprukken naar die plaatsen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:43

Ik woon toch wel redelijk in het noorden, niet in de buurt van bossen. Gebied hier is vnl landbouw en tuinbouw. Wel heeft iedereen hier een rijkelijk gevulde siertuin waar die mosterd zich kunnen ophouden. Voeg daar genoeg watertjes aan toe. Maar ik geloof direct dat het op de Veluwe ed nig veel erger is dan hier.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:18

JoSav schreef:
Ja, in het westen is het naar mijn idee idd veel minder. :j Een van de dingen die ik mis uit de Randstad, haha.

Varekaj, ik hoop met je mee. Dan valt er misschien ook weer te schaatsen deze winter. :D

Westland is met zulke dingen top... weinig nare beesten en zomerexceem komt hier veel minder voor... maarja de prijzen en het weinige land hè? dat ik wel een dingetje :')