nu de deken al op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:32

ellenlouise schreef:
Dekens doe je vooral voor je eigen gemak op (wintervacht tegengaan). Het is een hoop gedoe en het zit je paard eigenlijk altijd in de weg. Ik heb nog geen paard zonder schuurplekken gezien. Zeker als ze overdag maar een paar uur buiten komen mogen ze heus wel nat worden. Ze kunnen de rest van de dag/avond en nacht weer opdrogen.

een goed passende deken geeft geen schuurplekken hoor, althans ik heb ze eerder nooit bij me merrie gehad.
Me andere wou altijd de deken andersom hebben die zat er onder, maar die verbouwde zijn hele deken dus niet te voorkomen.
Die van mij komen gewoon van 7 tot 5 buiten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:37

Inderdaad, heb hier 2 200grams dekens (zelfde merk, model en grootte) en ze zijn beide eigenlijk één à twee maten te groot, maar heerlijk dat ze liggen, trekken nooit achter de schoft en niks, blijven braaf liggen waar ik ze leg en er komen dus ook geen schuurplekken van, ondanks de gespen voren niet in de buurt van het paard komen (leg de deken deels op de hals) en de riemen onder de buik zitten ook net vast genoeg...

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:39

NienSCHaap schreef:
een goed passende deken geeft geen schuurplekken hoor, althans ik heb ze eerder nooit bij me merrie gehad.
Me andere wou altijd de deken andersom hebben die zat er onder, maar die verbouwde zijn hele deken dus niet te voorkomen.

Ik vrees dat er dan weinig mensen zijn met goed passende dekens :Y) Ik weet niet wat je met je laatste opmerking bedoelt maar mijn punt is dat een paard liever zonder deken loopt dan met (logisch). Maar er zijn genoeg situaties waarin ik me kan voorstellen dat iemand zijn paard een deken op doet.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:40

Ik wil zeker geen deken op doen omdat de rest dat op doet, maar puur voor mijn eigen gemak inderdaad. Niet omdat ik te lui ben om te poetsen want ken ook paarden die alsnog modder op hun rug hebben onder de deken :')

Maar omdat ik graag nog wat wil blijven doen met mijn paard in de winter, en geen zin heb om hem twee uur droog te wrijven. Ik wil een Haflinger, dus als je daar niks op legt word het gewoon een ijsbeer. Vacht vind ik prima, maar het moet ook een beetje acceptabel blijven voor mezelf om nog te kunnen rijden ed.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:44

ellenlouise schreef:
NienSCHaap schreef:

Ik vrees dat er dan weinig mensen zijn met goed passende dekens :Y) Ik weet niet wat je met je laatste opmerking bedoelt maar mijn punt is dat een paard liever zonder deken loopt dan met (logisch). Maar er zijn genoeg situaties waarin ik me kan voorstellen dat iemand zijn paard een deken op doet.

Dat wil dus niet zeggen dat iedereen dat heeft.
Ik kan nog inkomen dat een paard misschien liever zonder deken loopt, maar goed alle.
Ging me meer om je reactie dat je nog nooit een paard gezien heb zonder schuurplekken, dat het alleen maar ongemakkelijk is enzovoort.
Het hoeft allemaal niet :D

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:45

SuperAssie schreef:
En hoe werkt dit?
Kun je hier verschillende diktes in 'maken'?

*sorry, dit word mijn eerste eigen paard en mijn vorige verzorgpaarden hadden nooit dekens op, dus ben een beetje deken-noob hier :+ *

dat is 1 deken die van +15 tot -20 graden gebruikt kan worden[/quote]

En is dat dan deze; http://www.bucasdeken.nl/index.php?item ... 35&lang=NL
of deze; http://www.bucasdeken.nl/index.php?item ... 53&lang=NL

Lijkt mij dat je die tweede bedoelt maar dat is toch wel en hele andere prijsklasse :+
Zou die eerste niet ook voldoende zijn?
Want in principe is het niet heel koud op stal, en paard komt dan toch alleen overdag buiten een paar uurtjes.[/quote]

Er is ook een groot verschil tussen de twee dekens. De onderste heeft een stay dry fleece systeem + een zilvere coating die zonnestralen afstoot waardoor hij minder snel te warm is als een normale deken. Mijn ervaring is dat de deken het dubbel en dwars waard is. Zelfst als je paard er bezweet onder zet droogt hij netjes op zonder dat hij een natte deken op heeft door dat fleece systeem. Bij de bovenste zul je toch meerdere dekens moeten aanschaffen, de onderste kun je echt tussen die temperaturen opleggen, zie mijn verhaal hierboven zowel mijn paard die het altijd koud heeft als die het altijd warm heeft staan beide tussen die temperaturen -20 tot 15 aangenaam onder de deken. Je hebt wel nog de light variant die gaat van -10 tot 16 graden meen ik, ook weer iets goedkoper misschien op stal voldoende, die van mij staan 24/7 buiten. Op agradi.nl heb je vaak 20% korting acties, op zo'n dekens scheelt dat een hoop

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:48

@ Supperassie; Mijn ijslanders krijgen ook een megavacht. Staan 24/7 buiten en worden gewoon gereden. In extreme gevallen wordt alleen de borst uitgeschoren, verder blijft alles zitten. Echt nooit problemen mee gehad. Na het rijden goed op adem stappen. Zorgen dat ze ergens goed kunnen rollen en daarna naar buiten. Alleen bij dagen zoals vandaag na het rijden een regendeken op. De braziliaan is van een andere soort. Die heeft het sneller koud bij nat-/winderig weer en heeft deze dagen dan ook standaard een ongevoerde deken op, maar met droog weer loopt hij gewoon zonder. Ook vorig jaar bij -15.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:50

twinducklin schreef:
SuperAssie schreef:
En hoe werkt dit?
Kun je hier verschillende diktes in 'maken'?

*sorry, dit word mijn eerste eigen paard en mijn vorige verzorgpaarden hadden nooit dekens op, dus ben een beetje deken-noob hier :+ *

dat is 1 deken die van +15 tot -20 graden gebruikt kan worden

En is dat dan deze; http://www.bucasdeken.nl/index.php?item ... 35&lang=NL
of deze; http://www.bucasdeken.nl/index.php?item ... 53&lang=NL

Lijkt mij dat je die tweede bedoelt maar dat is toch wel en hele andere prijsklasse :+
Zou die eerste niet ook voldoende zijn?
Want in principe is het niet heel koud op stal, en paard komt dan toch alleen overdag buiten een paar uurtjes.[/quote]

Er is ook een groot verschil tussen de twee dekens. De onderste heeft een stay dry fleece systeem + een zilvere coating die zonnestralen afstoot waardoor hij minder snel te warm is als een normale deken. Mijn ervaring is dat de deken het dubbel en dwars waard is. Zelfst als je paard er bezweet onder zet droogt hij netjes op zonder dat hij een natte deken op heeft door dat fleece systeem. Bij de bovenste zul je toch meerdere dekens moeten aanschaffen, de onderste kun je echt tussen die temperaturen opleggen, zie mijn verhaal hierboven zowel mijn paard die het altijd koud heeft als die het altijd warm heeft staan beide tussen die temperaturen -20 tot 15 aangenaam onder de deken. Je hebt wel nog de light variant die gaat van -10 tot 16 graden meen ik, ook weer iets goedkoper misschien op stal voldoende, die van mij staan 24/7 buiten. Op agradi.nl heb je vaak 20% korting acties, op zo'n dekens scheelt dat een hoop[/quote]

Bedankt voor je uitleg!
Het word toch sowieso iets voor volgende winter pas, dus dan kan ik misschien iedere maand wat opzij zetten want dat is me toch een deken joh :o Zoveel centjes heb ik niet zomaar om even uit te geven xd
Maar die eerste, zou die niet voldoende zijn voor mij? Denk aan een Haflinger die maar enkele uren(4 tot 6 uur) per dag buiten komt en de rest van de dag vertoeft in een ruime stal(in schuur/loods die dicht is)?
Twijfel namelijk wel.. Als hij 24/7 buiten zou staan zou ik inderdaad echt voor die tweede gaan, maar ik twijfel toch wel.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:54

hoi :) mijn paard heeft zn winterdeken 400 gram al op. als het weer warmer wordt wissel ik m weer om met zn 200 grams,anders niet. ik wil graag een mooi glad glanzend paard en geen teddybeer, dat werkt helemaal niet als je intensief rijd.ze zweten meteen, zijn uren nat en ziet er gewoon ook niet uit naar mijn mening :) als het kouder wordt, krijgt hij een 200 grams er bij op,nog kouder een 400 grams er bij onder en de 200 grams weer af. bij -20 krijgt hij een fleecedeken er bij tussen waar ik de hals ervan terug sla zodat hij een warme kraag om heeft,of bij erg strenge vorst of buiten bij erg fris weer een hals stuk bij de deken aan.als ik swinters rijd dan rijd ik met een warme uitrijdeken in,en als hij wat warmer is gaat die af.maar met in en uit stappen of buitenritjes waarin we alleen maar wat stappen blijft de uitrijdeken op. voor mij werkt het prima,maar nog beter mijn paard is happy en knap , heeft geen schuurplekken natuurlijk wie wil dat nou, ik heb fijne dekens!en is niet verkouden en staat toch elke dag uren buiten ook bij sneeuw of buien :) dit is mijn manier en van veel wedstrijdruiters,er zijn er zat die een andere manier hebben die voor hun goed werkt en dat is hun goed recht. zolang het maar niet uit gemakzucht of luiheid of om de kosten te drukken ten koste van je paard gaat want daar kan ik heel slecht tegen -O- na de les je paard vrolijk bezweet in de regen zetten, of je(oude) paard met amper een beetje vlees op de ribben dag en nacht in de kou buiten zonder dek laten verrekken, vreselijk :(:) het is met dekens een boel werk en een hele investering :+ , op tijd beginnen anders heeft hij al haar, maar die moeite en geld heb ik er graag voor over :) iedereen succes er mee, groetjes deess
oja ik heb bucas dekens,irish turnout extra en irish stable extra,een smartex turnout rain en ook ervaring met de all-in one (erg zwaar,mijn paard had dan wel een heel pak op zn rug liggen en kreeg een schuurplekje op zn schoft,plus voering is fleece en krijg daar de haren maar eens uit -O- )en ervaring met de bucas freedom dekens die prima zijn maar wat sneller slijten.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:55

Ik heb een 5-jarige mini appaloosahengst van een meter hoog en hij stond met dit weer (regen en harde wind) al te bibberen, zonder of met zijn ongevoerde regendeken. Die heeft inmiddels dus een 200 grams deken met hals opgekregen. Een anderhalf jarige mini appaloosa (ook hengst) heeft nergens last van, die heeft dus geen dekentje op.
Ze staan nog wel dag en nacht buiten met relatief weinig beschutting. Normaal zou ik ze in ieder geval 's nachts binnenzetten met dit weer, maar mijn stallen worden momenteel gerenoveerd en dat duurt nog een week. Een schuilstal is besteld, maar komt pas begin oktober.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:56

Woow serieus nu al 400? Dan hebben ze helemaal niets als het rond de -15 word lijkt mij. Ik bouw het nu op naar 400 anders word de mijne een mietje.

DonCamillo

Re: nu de deken al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:02

Ik denk wel eens dat strenge vorst zonder veel wind minder een probleem is dan regen in combinatie met wind en/of kou. Ik heb tenminste nog nooit een koukleum gehad bij min 10.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:03

hij had al een paar week zn 200 grams op en nu het hier snachts maar zes graden is en overdag veel frisser en meer waait , voelde hij helemaal niet meer zo warm onder die dunnere :)

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:05

dat vind ik super doncamillo :) je moet ook naar het paard(je) kijken, de een zweet zich een hoedje en de ander geniet van de warmte..

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:06

400 gram er nu al op leggen zal echt tegen mijn principes in zijn, zou me god niet weten welke deken ik er dan in December zeg maar op heb moeten liggen.
Dan mag ik er wel 6 opgooien volgens mij := nee lijkt mij nu nog iets te warm, maar goed ik ken je paard natuurlijk niet Deess

Destra_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:08

mijn 30 jarige stata ook zonder dieren arts zegt ook niks opdoen! hij maak nu zijn vacht aan als je nu met dekens gaat doen dan gooi je alles door de war en het is nergens voor nodig zou gewoon naar je paard kijken je kan altijd nog op doen maar zooodra het erop is kan je het moeilijk weer ondraaien

Destra_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:10

400 grams nu al..... ben je wel goed.denk dat dat er niet eens op gaat deze winter, bouw het op weet niet of ik daar wel kom..

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:11

op het moment dat je t zelf ineens ook koud krijgt en een trui aan doet, doe ik mijn paard al een deken op. dan ben je er voor aan,dat hij zn haren op zet. ook als het later gaat vriezen verander ik het weer . tussentijds niet zo heel erg, tenzij het veel warmer wordt, maar op de momenten dat het ineens veel frisser is moet je reageren heb ik gemerkt. anders maken ze haar aan :)

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:12

nee ik ben niet goed :+ maar dat is een heel ander verhaal }> ik heb respect voor andere meningen dus zou jij misschien ook mij een beetje normaal kunnen benaderen?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:14

Die van mij had het gelukkig onder de 0 gram warm genoeg alleen nu hoest ze. Heb haar nu binnen gezet met de deken en koop morgen fenegriek. Ik denk ook dan van is die 0 gram dan wel genoeg? 400 Gram durf ik nu niet op te doen ben bang dat ze zo meteen niets meer heeft.

Destra_12 dat is niet zo netjes die opmerking.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:14

Mijn vorige merrie had in der winter altijd nog haar "zomervacht" zoals iedereen dat op stal zijn, maar dan had ik nooit nu al een 400 gram deken op.
Dat paard is nooit geschoren en werd nooit geschoren, was er alleen altijd vroeg bij inderdaad en had ook alle gram dekens in huis liggen maar in de koude dagen stond ze hooguit met 400 + 200 op der lijf.
Naar mijn mening is 400 echt te veel, volgens mij kan het ook wel met minder "het tegen gaan van de teddy vacht"

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:15

LisaFaded schreef:
Die van mij had het gelukkig onder de 0 gram warm genoeg alleen nu hoest ze. Heb haar nu binnen gezet met de deken en koop morgen fenegriek. Ik denk ook dan van is die 0 gram dan wel genoeg? 400 Gram durf ik nu niet op te doen ben bang dat ze zo meteen niets meer heeft.

Destra_12 dat is niet zo netjes die opmerking.

Je zou altijd nog een fleece gevoerde er op kunnen legen, dat is natuurlijk net iets meer dan de 0 gram.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:17

Het verschilt gewoon erg per paard. Ik heb er twee die naast elkaar staan en de ene heeft 0 gram op en de andere 100!

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:20

Mijne staat vandaag nog met enkel een regendekentje op maar wil vanaf morgen er al weer 200 gram onderleggen.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:23

wij wonen wel in het noord-oosten he,tis hier vaak kouder als in de rest van het land en ook de nachten zijn vaak eerder kouder :brr: mijn paard zweet niet onder zn deken hoor , en heeft eigenlijk altijd zn luik open of op een haakje