hoe is het met de dazen dit jaar ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loe_Loe

Re: hoe is het met de dazen dit jaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:32

Net terug van een buitenritje, geen enkele daas! Verbazingwekkend... afgelopen week zaten er anders genoeg. Misschien gaan ze 's avonds na 8 uur naar bed? :+

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 22:35

Ik zet ze nu smorgens om 5.30uur tot 9.30uur in de wei en savonds na 20.00uur...dazenvrij....een enkeling heb ik gisteren en vandaag nog doodgewreven..

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:46

Ik moet eerlijk zeggen dat het vandaag, in tegen stelling tot gisteren, heel erg mee viel.
Gisteren waren het tientallen. Vandaag enkelen.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:52

Haha Mist, bij ons gaan ze dus inderdaad om 20.00 naar bed!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:53

ik heb geen paarden maar sinds zaterdag ook hier dazen.
alleen dan op de hond,mezelf, man en het zieligst op me zoontje van 2.
kun je als mens ze weg houden van je vel?
de hond vind de dazen niet erg. ze lijkt het niet eens te voelen :+

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:59

Ochèrrem op je kindje...
Misschien helpt het anti-dazenspul voor paarden ook voor mensen?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:08

ocherrem wat is dat en waar haal je dat?

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:11

oeps haha ocherrem betekent "och arme" (dus: och arm kindje toch...)

maar anti-dazenspray haal je bij de ruitersportzaak/boerenbond/agradi etcetc

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:17

Loe_Loe schreef:
Net terug van een buitenritje, geen enkele daas! Verbazingwekkend... afgelopen week zaten er anders genoeg. Misschien gaan ze 's avonds na 8 uur naar bed? :+

Dat is heel grappig dat je dat zegt. Vorig jaar gebeurde er nl dit: Wij hebben altijd om 8 uur 's avonds les. Ik was al wat eerder aan het stappen en had heel veel last van de dazen. Toen hoorde ik de kerkklok 8 uur slaan en weg waren ze. Echt heel apart. Misschien echt om 8 uur naar bed! :D

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:24

hihi foutje.

maar het is idd sneu.
dazen doen je zeer en ze zitten jn onze achtertuin hij heeft er echt last van.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:24

hihi foutje.

maar het is idd sneu.
dazen doen je zeer en ze zitten jn onze achtertuin hij heeft er echt last van.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 00:08

Setteli schreef:
Loe_Loe schreef:

Dat is heel grappig dat je dat zegt. Vorig jaar gebeurde er nl dit: Wij hebben altijd om 8 uur 's avonds les. Ik was al wat eerder aan het stappen en had heel veel last van de dazen. Toen hoorde ik de kerkklok 8 uur slaan en weg waren ze. Echt heel apart. Misschien echt om 8 uur naar bed! :D

haha da's inderdaad grappig 8-) Niet meer rijden vóór 8 uur dus als je niet lekgeprikt wilt worden. Mooi dat die dazen een horloge om hebben!
Maar eigenlijk moet ik niet mopperen hoor, hier in Zeeuws-Vlaanderen (wij zitten ook echt vlak aan de kust) valt het best mee met de dazen. Tot 3 jaar geleden woonde ik in Brabant, en daar was het soms echt afzien. Ik nam dan altijd een tak met de bladeren er nog aan mee, en daar veegde ik dan constant de dazen van m'n paardje af. En altijd met lange mouwen rijden natuurlijk. Hier is dat echt niet nodig. Hier word je gemiddeld zo'n 5 dazen tegelijk lastig gevallen, in Brabant waren er dat gemakkelijk 20-30. Toch mis ik de Kampina wel...zo'n gaaf gebied om te rijden. Maar aan de andere kant.. hier zit ik in een kwartiertje op 't strand. Ook niet helemaal verkeerd!

Jasminaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 06:50

Suus__ schreef:
Misschien moeten we ons zweepje vervangen voor een vliegenmepper? :))

inderdaad

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 06:52

gisteren in garderen de eerste daas (en ook maar een) gezien.

Zoefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:49

2 dagen geleden waren er bij ons wel veel dazen, toen was het ook ontzettend warm!
Gelukkig nu niet meer met die wind. :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:55

ok, dus ik moet dus echt pas na 8 uur s'avonds gaan rijden met ze? Ik woon nog niet zo lang in het zeeuws vlaanderen en bij het strand van den haag had je er eigenlijk nooit last van, ik ben me dan ook kapot geschrokken , zo vielen echt aan met tientallen tegelijk en ook doodleuk door mijn rijbroek heenbijten?! Hoelang duurt het dazen seizoen dan gemiddeld?

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:05

Ik zag vorige week ook ineens allemaal bultjes bij Isa en de paarden waren behoorlijk druk en rennerig. Ik heb dazenspray gebruikt, maar ja, dat werkt maar even en ze staat 24/7 in de wei. Ik gebruik liever geen vliegendeken (mijn dame is niet zo van de dekens :o , ben al blij dat het vliegenmasker goed gaat en maar een keer of 2 per week afgegooid wordt := ), maar bestaat er ook iets wat je door het voer kan doen waardoor ze minder aantrekkelijk worden voor dazen? Knoflook misschien? Zelf ben ik op één of andere manier helemaal niet aantrekkelijk voor muggen, dazen en andere steekbeesten. Ik word zelden gestoken, hooguit 1 of 2 muggenbulten per jaar. Waarschijnlijk geen lekker bloed. Ik eet overigens geen knoflook, dus daar kan het niet aan liggen :D

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:09

Gisteren voor 't eerst haar vliegendeken op gedaan, eergisteren werd ze echt lek gestoken door de dazen :(

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 20:36

Afgelopen dagen zo'n 2-4 dazen doodgeslagen...en dat was het wel zo'n beetje _/-\o_ valt goed mee dit jaar !

cyberxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:46

Tot op heden wel veel minder dazen als voorafgaande jaren hopelijk blijft dat zo en zijn ze half augustus weer verdwenen.

Hoe zit het nu met de rest van Europa in Frankrijk hebben ze prachtige eikenbossen en andere gebieden wie heeft daar wel eens gereden in dazen tijd? Volgens wat gegoogle mogen we hier in Nederland van geluk spreken door de intensieve landbouw zouden we hier nauwelijks last hebben van dazen!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:08

bij mijn stal nog nauwelijks iets gezien (eigenlijk helemaal niks). Bij mijn 2 jarige die ergens anders op de wei staat, vliegen hele zwermen. Die zit echt helemaal onder. Ze staat wel dicht bij bomen, maar dat heb ik bij de andere paarden ook.

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:20

superveel dazen! je kunt wel blijven slaan hier bij montferland! echt niet fijn :(

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:43

cyberxhorse schreef:
Tot op heden wel veel minder dazen als voorafgaande jaren hopelijk blijft dat zo en zijn ze half augustus weer verdwenen.

Hoe zit het nu met de rest van Europa in Frankrijk hebben ze prachtige eikenbossen en andere gebieden wie heeft daar wel eens gereden in dazen tijd? Volgens wat gegoogle mogen we hier in Nederland van geluk spreken door de intensieve landbouw zouden we hier nauwelijks last hebben van dazen!

Wij waren afgelopen weekend bij Koblenz in de Eifel en daar was het verschrikkelijk, niet alleen onze paarden waren lekgestoken maar ikzelf ook.

Juultjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:03

Ik heb veel last van horzels (of dazen):( ik weet niet wat het zijn, maar ze prikken de paardjes (vooral de mijne-_-) helemaal lek en ze zijn heel groot en zwart. Ook hebben we hier veel last van teken...

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:09

Vanmiddag werd ik en paardlief lek geprikt. Overal dazen! ;(
En jeuk en pijn op mijn benen van die rotbeesten. :\