[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OlympusN
Berichten: 1224
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:50

Wat staan sommige paarden al dik! Zo koud vind ik het nog niet..
Die van mij staat (ongeschoren, wel een dun vachtje) in een binnenstal bij de deur met een 200 grams outdoordeken

CelienL
Berichten: 70
Geregistreerd: 26-12-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:31

Bravura schreef:
CelienL schreef:
ik heb zitten denken... Mijn ruin stond ongeschoren onder een 100 gr en heeft net regenschurft gekregen.
Ben hem natuurlijk aan het behandelen, maar wel hem daarna terug onder een deken ! Al dat haar, bah ;)
Maar nu weet ik niet of ik em het beste zou scheren of gewoon ongeschoren onder z'n dekens? Hij zal nog een week bloot moeten staan voor de behandeling & dus krijgt weer wat haar... Alleen is hij nog nooit geschoren en ik wil hem niet verdoven :( Iemand advies/tips?


Regenschurft onder de deken? Was die deken lek?
Hier heb ik dat ooit bij een pony gehad, die kreeg direct een nieuwe deken, waarin ik iedere dag na behandeling een oud schoon laken in vast naaide. Zo kon alles goed genezen en bleef de deken schoon, plus dat de wonden steeds weer met een schoon laken bedekt waren. Ging al vlot over en pony hoefde niet zonder dek te staan. Pony had ik overigens voor de behandeling wel geschoren. :j


Hij had het blijkbaar al van toen hij nog bloot stond ( lichte roos) maar toen ben ik natuurlijk begonnen met dekens op te leggen en ja, perfecte broedplaats voor bacterieën...
Deken was niet lek, was net nieuw :) ik laat em nog even bloot staan, maar wil volgende week toch weer dekentje erop anders wordt ie een teddy ! Hoe lang duurde de behandeling bij jou?

Tancreda4

Berichten: 24194
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:18

Bravura schreef:
Het is weer fijn weer. Vanochtend 8 graden en aankomende nacht 11 graden. Van mij mag de temperatuur iets zakken zodat je weet wat je je paard op moet leggen. Ga vanavond ws wéér terug naar de 100 gram. >;)


8? Dat is het hier nu nog niet eens volgens mij... vanochtend ws het 0 .... brrrrrrrrrr.

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:23

Wilde net reageren, hier had ik vanmorgen ijs op de ramen, dus was er juist over aan het denken om haar wat dikker te zetten. Brrr wat was t koud zeg.

Marietje1990

Berichten: 2573
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Groningen

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:44

Het is hier ook vies weer, koud en het zit al vanaf gisternacht dicht van de mist.
Heb de overstap gemaakt naar een Rambo Duo deken, heb hem zojuist gepast. Super dekentje.
Paard staat dus lekker onder 400 grams. Eind december wordt hij weer geschoren en wil er dan een dikkere liner onder doen, totaal komen we dan op 500 grams. Denk dat we dan de winter wel doorkomen.

MadelonSunny

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 16:01

Mijn haf staat nog steeds onder een fleecedeken + 300grams outdoordeken. Maar als ik kijk naar de voorspellingen zal ik volgend weekend het fleecedeken gaan verruilen voor een 200grams onderdeken. :)

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 16:20

Mijn paard krijgt ook halverwege aankomende week weer haar 150 gram onderdeken op. Het wordt weer een stukje kouder overdag en in de nachten.
Dan heeft ze weer 450 gram op.

Ik denk dat ik nog een 300 of 200 gram onderdeken ga bestellen voor wanneer het echt kouder wordt. Wat denken jullie dat slim is?
Paard is geschoren en al wat ouder, maar in een goede conditie. (20)

Ik heb nu aan dekens:
300 grams outdoor deken (heeft paard op)
150 grams onderdeken
Oude 300 grams outdoor deken (zal nu zo'n 150/200 gram zijn)

monica08
Berichten: 4717
Geregistreerd: 02-02-07

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 16:29

Hier al een paar weken onder de 250 grams, voelt heerlijk aan en hebben gelukkig ook een warme stal! :) Heb laatst wel een nog dikkere gehaald mocht het overdag ook onder nul blijven.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 16:34

mijn paard staat nog steeds onder 100gr deken, de temp gaat komende dagen eerst omhoog naar 10/11 gr
kijk daarna wel hoe hij aanvoelt, als dat lekker warm is hou ik hem voorlopig onder 100gr

geert100
Berichten: 103
Geregistreerd: 17-11-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:13

Nog steeds niets hoor, winter is nog lang niet in het land. 8-)

my_precious

Berichten: 2311
Geregistreerd: 29-09-09
Woonplaats: Nederland

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:23

ik ben inmiddels van 450 gram naar 550 gram gegaan, snap er niks van mijn paard is niet geschoren en maakt echt haar aan ineens.. heeft hij nooit eerder gedaan en een mooi kort vachtje gehad.
ik merk gewoon als ik aansingel dat het haar langs de singel omhoog komt en dat zijn haren op zijn billen plat liggen.

zou ik dan toch moeten scheren dit jaar, voor de eerste keer?

iemand op stal zegt dat het misschien komt omdat hij nu beter in zijn vel zit als alle andere jaren, krijgt goed voer, genoeg beweging en wordt nu beter en vaker gereden.

MarKiJen
Berichten: 270
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:30

Mijn tinker staat per vandaag onder een 200gram outdoordeken. Hij staat 24/7 buiten en heeft best een berenvacht maar als er op hem gereden wordt zweet hij verschrikkelijk en is niet droog te krijgen. Nou is de deken die hij nu opheeft goed versleten en ik moet dus aan een nieuwe,maar wat raden jullie me aan? De dekens die ik tot nu toe heb gehad voor hem glijden allemaal erg naar achteren waardoor het bij zijn borstkas en schouders erg strak zit.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:35

my_precious schreef:
ik ben inmiddels van 450 gram naar 550 gram gegaan, snap er niks van mijn paard is niet geschoren en maakt echt haar aan ineens.. heeft hij nooit eerder gedaan en een mooi kort vachtje gehad.
ik merk gewoon als ik aansingel dat het haar langs de singel omhoog komt en dat zijn haren op zijn billen plat liggen.

zou ik dan toch moeten scheren dit jaar, voor de eerste keer?

iemand op stal zegt dat het misschien komt omdat hij nu beter in zijn vel zit als alle andere jaren, krijgt goed voer, genoeg beweging en wordt nu beter en vaker gereden.


550?!!! Hemel wat ga je op doen als het écht koud wordt...

simongek

Berichten: 5350
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:46

Marloes__ schreef:
my_precious schreef:
ik ben inmiddels van 450 gram naar 550 gram gegaan, snap er niks van mijn paard is niet geschoren en maakt echt haar aan ineens.. heeft hij nooit eerder gedaan en een mooi kort vachtje gehad.
ik merk gewoon als ik aansingel dat het haar langs de singel omhoog komt en dat zijn haren op zijn billen plat liggen.

zou ik dan toch moeten scheren dit jaar, voor de eerste keer?

iemand op stal zegt dat het misschien komt omdat hij nu beter in zijn vel zit als alle andere jaren, krijgt goed voer, genoeg beweging en wordt nu beter en vaker gereden.


550?!!! Hemel wat ga je op doen als het écht koud wordt...


staat die van mij ook onder maar is wel geschoren en staat in een buitenstal.

my_precious

Berichten: 2311
Geregistreerd: 29-09-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:05

my_precious schreef:
ik ben inmiddels van 450 gram naar 550 gram gegaan, snap er niks van mijn paard is niet geschoren en maakt echt haar aan ineens.. heeft hij nooit eerder gedaan en een mooi kort vachtje gehad.
ik merk gewoon als ik aansingel dat het haar langs de singel omhoog komt en dat zijn haren op zijn billen plat liggen.

zou ik dan toch moeten scheren dit jaar, voor de eerste keer?

iemand op stal zegt dat het misschien komt omdat hij nu beter in zijn vel zit als alle andere jaren, krijgt goed voer, genoeg beweging en wordt nu beter en vaker gereden.


550?!!! Hemel wat ga je op doen als het écht koud wordt...[/quote]

staat die van mij ook onder maar is wel geschoren en staat in een buitenstal.[/quote]


maar ik heb die van mij ook in een buitenstal staan en ook nog eens een flinke tochtstal, aan 2 kanten staan deuren open en ik mag van de stalhouder niet naar een binnenstal omdat die stallen vrij gehouden moet worden voor dames die hun paarden in de winter bij ons op stal zetten.
ik weet dat tocht heel erg slecht is voor paarden, maar helaas kan het niet anders.
ze doen na het voeren van 22uur de bovenluik dicht en aan de zijkant wel de schuifdeur dicht.
ik denk doordat hij op een hoek staat en precies de regen en wind in zijn stal terecht komt het haar aanmaakt.

normaal heeft hij in de winter als het echt vriest aan 500 gram genoeg, maar woonde toen in het midden van het land wat warmer is als waar ik nu woon.
ik woon nu in zeeland vlakbij het strand en hier is het toch wel kouder.

volgende week sneeuw heb ik gelezen in de telegraaf en een stuk kouder.
hij zal deze winter 600 gram op krijgen, verder wil ik toch echt niet gaan.

zelfs zijn oren, benen voelde koud aan steeds.
en onder zijn deken voelt het echt niet super warm maar gewoon een beetje warm en sávonds wat koeler.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:33

Mijn paard is ook niet super warm onder zijn 100gr deken,maar ook niet koud
Als een paard heet is onder een deken lijkt mij dat niet confortabel voor het paard

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:38

Mijne staat nu onder 200 grams met fleece eronder en gaat wrss dinsdagavond naar zijn 350 met hals, dan wordt het 's nachts ineens kouder en blijft het overdag ook kouder is de voorspelling. Hij staat in een buitenstal waar rond een uur of 9 de luiken dicht gaan en ze 's morgens rond kwart over 8 weer open gaan.
Hij heeft al wel een iets dikkere vacht maar kan niet scheren, dus ga er alles aan doen om te voorkomen dat hij te veel vacht krijgt.

NeverGiveUp

Berichten: 7266
Geregistreerd: 23-12-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:29

Hier nogsteeds bloot!
Het is echt ontzettend warm voor de tijd van het jaar!

150 gaat erop als het echt guur en koud wordt.

SteffiiY

Berichten: 22551
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:57

Mijn grote merrie had het gisteren koud, dus die heb ik de hals erbij omgedaan.. ze stond ook wel aardig op de wind.
Kleintje heb ik ook maar halsje erbij gegeven :)

Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:04

Hier ongeschoren nog steeds onder de 200 grams. Box met uitloop naar buiten, waarvan de deur na 22 uur dicht gaat. Hij is aardig teddy en voelt lekker aan onder de deken. Te warm lijkt mij persoonlijk vervelender voor een paard dan iets koel.
Vandaag is de bestelde 300 grams aangekomen *\o/* Een HH's stretch limo met halve hals. De 200 grams is dezelfde en die past hem zo mooi dat ik maar bij dit merk en type ben gebleven. Ik denk dat ik hierop over ga bij vorst overdag.

luzerne

Berichten: 247
Geregistreerd: 12-08-12

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:15

Alle drie buiten zonder deken, alleen een zweetdeken met hals na het rijden die er na verloop van tijd dus weer gewoon afgaat..
enorme beren vachten.... gelukkig maar;-)

Elin_

Berichten: 9664
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:46

Ik ben nog steeds opzoek naar iemand die ponylief wilt scheren..zucht bijna niemand in de buurt voor max. 40 euro (kleine d,grote c pony)..

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:08

waar woon je ongeveer?

Elin_

Berichten: 9664
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:18

Provincie groningen :)

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:18

Elin_ schreef:
Ik ben nog steeds opzoek naar iemand die ponylief wilt scheren..zucht bijna niemand in de buurt voor max. 40 euro (kleine d,grote c pony)..


kheb je pb gestuurd :)