Sneeuw, sneeuw, sneeuw... ga jij naar je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Sneeuw, sneeuw, sneeuw... ga jij naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:34

Precies Stalone2 :j
Tuurlijk is het vervelend! En voor de een misschien meer dan voor de ander.
En als je niet kan en kan regelen dat een stalgenoot die wel gaat het water van je paard controleerd en je paard er even uit laat, prima :)

Maar bij mij op stal ook joh, ik hoor alleen maar geklaag en gezeur, ik vind het wel grappig :P
Je hebt toch zelf gekozen voor een paard? Zeur dan niet dat je met een emmer water moet sjouwen omdat je paard anders geen drinken heeft.

En nogmaals, die sneeuw en ijzel is echt heel lastig, maarja daar vind iedereen op zn eigen manier ook wel weer een oplossing voor :j

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:39

Ik heb de luxe op een pensionstal te staan waar alles voor me gedaan wordt, zelfs rijden als ik echt enkele dagen niet daar kan geraken. Paard staat 25km verder en ik ga geen risico's lopen. Dan moet hij maar een dagje overleven zonder mij, denk niet dat hij er veel van merkt.

Kun je geen bus nemen of iemand bellen die even wat voor jou wil doen?

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:43

Ik ga iedere dag naar mijn paard. Kan er ook niet komen met auto, scooter of fiets, dus ik ga lopend. Ben daar 1 uur - 1 1/4 uur in totaal (dus heen en terug bij elkaar opgeteld) mee bezig. En nee; ik heb geen zeeen van tijd. Ben studerend en werkend tegelijk. Maar ik heb de afgelopen dagen een paar flinke prioriteiten moeten stellen. Dan maar even geen vrienden, vriendinnen of liefje zien.

Tja, ik heb het paard gekocht en haar op een half-pension stal gezet, dus zal er zelf voor moeten zorgen. Weer of geen weer. Stal moet worden uitgemest, het paadje naar de paddock moet sneeuw- en ijsvrij worden gemaakt, paard moet geborsteld worden, gecontroleerd worden, aandacht krijgen, en de waterbakken moeten bijgevuld worden. Automatisch drinkbak is bevroren. Eten krijgt ze van de staleigenaar.

Vind het niet meer dan normaal om voor je paard te zorgen, ook als het zulks weer is als nu. Belachelijk dat er mensen zijn die hun paard maar laten staan (doet een stalgenoot van mij ook, die is al 4 dagen niet geweest..). Het is anders als je vol pension staat en alle zaken goed geregeld hebt, is dat niet het geval dan moet je gewoon voor je paard zorgen. Een dier kan immers niet voor zichzelf zorgen.
Laatst bijgewerkt door Bellona_K op 04-12-10 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:44

ik heb een ijgen pony die staat thuis voeren en water geven heb ik zo gedaan.
maar ik heb en verzorg paard ik moet een half uur fietsen om daar tekomen en dat is wat minder fijn.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:47

Het enige probleem dat ik heb is dattie wel eens een dag niet buiten komt.....

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:54

Ik ga ook :D
Al krijgt ze eten enzo...
Veel kleren aan! warme schoene
& dan met de slee spelen :)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:07

Ik ben gewoon naar mijn verzorgpaard gegaan. Was even eng op de terug weg, ben echt een mietje met sneeuw, maar wel gewoon gereden.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:11

Ik ben ook nog gewoon elke dag geweest :) Nou ligt hier ook nog niet heel veel, maar zoals vorig jaar was het met de auto niet vertrouwd, maar heeft mijn vriend met de trekker me opgehaald (trekker van stal) zodat ik toch naar haar toe kon & desnoods loop ik er heen (5/6 km?)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:12

Ik ga elke dag, weer of geen weer. Ik vind dat ik het niet kan maken om hem binnen te laten staan, het is tenslotte ook niet zijn fout dat het weer slecht is.. Hij krijgt eten, stal wordt gemest, en hij wordt buiten gezet. Maar toch heeft hij elke dag zijn beweging nodig, anders heel snel last van stalbenen ed.
Dus ik tsjol er maar door elke keer weer xD (Bij hooooge uitzondering sla ik 1 dag over)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:14

ik fiets ook nog gewoon naar school met dit weer (17 km heen en 17 km terug).
ben afgelopen week ook dinsdag, woensdag donderdag en vrijdag bij me pony geweest.(ik kom er bijna langs)
maar vandaag niet want het was echt sneeuwstorm en ik kan sowieso niks anders dan uitmesten en poetsen. een dagje niet uitmesten is geen ramp eigenaresse zal de drolen wel even naar achter gegooid hebben. (ze heeft een grote stal, het achterste stuk ligt geen stro dus als ik dan een dag wat minder tijd heb gooi ik daar de drollen neer, dan heeft ze er geen last van en kan ik het de volgende dag weghalen)
dus ik ga morgen weer

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:05

Het heeft hier eerst gesneeuwd en nu begint het te ijzelen. Dat kan er ook nog wel bij. Morgen ga ik, al doe ik drie uur over die 10 kilometer- met de auto- en al kan ik dan alleen maar poetsen. Ik geef hem wel een beenmassage of zo.....

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:15

Bellona_K schreef:
Ik ga iedere dag naar mijn paard. Kan er ook niet komen met auto, scooter of fiets, dus ik ga lopend. Ben daar 1 uur - 1 1/4 uur in totaal (dus heen en terug bij elkaar opgeteld) mee bezig. En nee; ik heb geen zeeen van tijd. Ben studerend en werkend tegelijk. Maar ik heb de afgelopen dagen een paar flinke prioriteiten moeten stellen. Dan maar even geen vrienden, vriendinnen of liefje zien.

Tja, ik heb het paard gekocht en haar op een half-pension stal gezet, dus zal er zelf voor moeten zorgen. Weer of geen weer. Stal moet worden uitgemest, het paadje naar de paddock moet sneeuw- en ijsvrij worden gemaakt, paard moet geborsteld worden, gecontroleerd worden, aandacht krijgen, en de waterbakken moeten bijgevuld worden. Automatisch drinkbak is bevroren. Eten krijgt ze van de staleigenaar.

Vind het niet meer dan normaal om voor je paard te zorgen, ook als het zulks weer is als nu. Belachelijk dat er mensen zijn die hun paard maar laten staan (doet een stalgenoot van mij ook, die is al 4 dagen niet geweest..). Het is anders als je vol pension staat en alle zaken goed geregeld hebt, is dat niet het geval dan moet je gewoon voor je paard zorgen. Een dier kan immers niet voor zichzelf zorgen.

Nou een dier kan best goed voor zichzelf zorgen hoor, en een dagje een keer in wat drollen staan gaat ie echt niet dood van. En een dagje geen 'aandacht' ook niet. En geborsteld worden al helemaal niet. Als paard eten drinken heeft en een warme (schuil)stal is er niets aan de hand, baasje lijdt er meer onder dan paardje.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:24

Fransje_70 schreef:
Nou een dier kan best goed voor zichzelf zorgen hoor, en een dagje een keer in wat drollen staan gaat ie echt niet dood van. En een dagje geen 'aandacht' ook niet. En geborsteld worden al helemaal niet. Als paard eten drinken heeft en een warme (schuil)stal is er niets aan de hand, baasje lijdt er meer onder dan paardje.

Als je mijn vorige post goed had gelezen, had je gelezen dat de drinkbakken bevroren zijn, waardoor de extra bakken iedere keer met water bijgevuld moeten worden. Een paard kan moeilijk zelf met de bak naar de kraan lopen en deze vullen met water :+ Alleen al daarom moet ik er iedere dag naartoe.

Wat uitmesten en aandacht heb je helemaal gelijk, dat is idd niet iedere dag prio nr. 1.

Persoonlijk lijd ik er niet onder. Vind het geweldig om bij mijn paard te zijn, kan urenlang genieten van mijn prachtige dier.. En paard + sneeuwlandschap in de paddock geeft ook nog eens een supermooi uitzicht :)

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:37

Ja. Iedere dag. En wanneer de waterleiding bevroren zijn, twee keer.
Zolang het nog kan met scooter of bus, maar ben bang dat het toch echt weer
lopen wordt van de winter..

Stal ligt op 20 minuten van mijn huis af, met de scooter, of de bus. :Y)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:01

Fransje_70 schreef:
Bellona_K schreef:

Mijn paard kan zelf haar stal niet open maken en even een frisse neus gaan halen of even de beentjes buiten strekken. Die van jou wel? :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:30

Mijn paard heeft gewoon een stal met uitloop, probleem opgelost :D

Gister niet geweest. Stalhouder heeft gevoerd en gekeken of hij nog droog was omdat hij in de sneeuw had gelegen (onderdeken).
Ik ben net zelf geweest. Bak was helaas 1 grote smeltende sneeuwprut, dus niet kunnen rijden.
Maar even gepoetst en eten gegeven.
Ik had niet het idee dat hij me gemist heeft gister :+

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:55

Ja ik ga zo'n beetje elke dag.
Ik sta dan wel op een pensionstal waar alles wordt gedaan (mesten, voeren, buiten zetten) maar het blijft toch mijn pony en die wil ik het liefst elke dag even zien :D
Voelen of ie nog warm is onder de deken, appeltje geven enz.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:59

Ik zou best naar mijn verzorg paard willen, maar er ligt heel veel sneeuw, niet gepekelt op de fietspaden en aangezien ik dan 45 min moet fietsen over een weg waar er als water op ligt al spekglad is en ik nog 4 bruggen opmoet heb ik het niet gewaagd.
Gister probeerde ik het, maar na de eerste bocht dacht mijn fiets, hier ga ik niet doorheen en smeet mij eraf..

dus toen ben ik terug gaan lopen.

gelukkig woondt eigenarresse er maar 10 min vanaf :+

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:28

stalone2 schreef:
Volgens mij is mijn Bowie op heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel BOKT de ENIGE die niet elke dag naar buiten kan! :o

Gewoon omdat ie niet zo vast ter been is en ik liever een paard in de stal heb dan een paard met een gebroken been.

Zielig he? :(:)

Maar niet zo zielig als

- een konijn alleen in zo'n hokje
- een willekeurige kanariepiet
- een goedvis
- elke andere vis in een kom
- een varken in een fokkerij

en ga zo maar even door.

Als het éven kan, gaat-ie meteen naar buiten , en anders moet hij ook maar eens een dagje overslaan. Ik wil hem ook wel iedere dag zien, maar hij staat nou net op pension omdat ik dat niet kan.

Ja inderdaad: zielig.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:06

Nou, vandaag was de zieligheid gelukkig ver te zoeken!

Door de regen konen we redelijk in de buitenbak, dus even lekker losgegooid zonder longe. Zo kon hij even de benen strekken. En lekker uitgebreid rollen in de prut. Niks mooier dan een paard waarvan de de kleur niet meer kunt zien door de modder!
Toen lekker gepoetst en toen kregen we te horen dat ze naar buiten gingen! Dus nu staat- ie lekker in de natte sneeuw om uit te waaien. Lekker gras te vreten. Morgen de ijzertjes er onderuit, en klaar is kees.

Dus nu ben ik halemaal happy omdat-ie weer buitenstaat en geen stijve beentje meer heeft! En gepoetst- was.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:44

Al ligt er 3 meter ik ga altijd al moet ik lopen.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:51

Ik moet wel elke dag.
Eten krijgen ze wel, maar drinken moet ik toch echt zelf voor zorgen.
Elke keer bevroren, en nu prikt de boer het wel ook afentoe door, maar
het vroor zo hard dat je het niet meer door kon prikken.
Dus zowiezo ging ik s'ochtends en s'avonds heen, en dan deed de boer het om
12 uur en om 16 uur.
Mesten deed ik niet met de sneeuw, alleen de overige drollen eruit en schoon stro eroverheen.
Maar dat heeft te maken dat die van mij 24/7 buiten staan.
Fietsen lukt alleen op de openbare weg, en de rest heb ik gelopen.
fietsend is het een kleine 10 minuutjes.
Vorig jaar ben ik lopend naar stal gegaan.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:59

Ook ik ga altijd, iedere dag. Ik sla alleen bij hoge uitzonderingen over en dan heb ik de verzorging door een ander tot in de puntjes geregeld.
Mijn paard blijft ook geen dag in zijn hok staan, komt er iedere dag minimaal 2x uit, weer of geen weer.
Voor de mensen die vinden dat het weer te slecht is om het huis uit te gaan, gaan jullie ook niet naar je werk of naar school als het slecht weer is?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 09:38

Ik ga ook elke dag zelf. Behalve op de zaterdag dan doet mijn bijrijdster hem. De paarden bij ons op stal komen nu in de winter elke dag 2,5u buiten in de paddock. (Beter iets dan niets he) Er word gevoerd. Maar je moet zelf de hooinetten vullen en klaarhangen voor z'n stal. Ook is het zelf uitmesten. Als ik niet zou kunnen komen door sneeuw of ijs dan kan ik de boerin bellen. Die mest dan uit en vult de hooinetten voor 2,50 per keer. Maar dat is echt nog nooit voorgekomen.

De weg naar stal is bij ons ook zo. Een smal weggetje geschikt voor 1 auto. Met aan beide kanten een sloot. Een heel enkele keer word er gestrooid. Maar dat is zeldzaam. De weg loopt ook nog is extreem ongelijk. Dus als je te langzaam rijd glij je alsnog richting sloot... :P

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 10:48

Gisteren is manlief weer gegaan (nu op eigen initiatief) en heeft even lekker met ons Jippeke gekroeld. Poetsen doe ik ind e winetr met de vrieskou zowiezo weinig. Jippe staat zonder deken en met te veel poetsen haal je de hele laag weg die hem waterdicht houd.

Vandaag ga ik zelf weer. Alles is nu opgevroren dus ben benieuwd hoe ik er ga komen....