vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:14

tja....en als het zover is kunnen we toch niets doen dan alleen maar aanvaarden.

Focussed: rij precies hetzelfde als jouw in de winter. veel stapwerk, afwisselend draf en galop 9 van de 10 keer niet.
Nu doe ik sinds kort ook dat grond-dressuur, dus wordt t echt te bar en te boos, dan ga ik in de grote schuur wat klussen met de kids :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:39

Woeii, door een besneeuwd bos galopperen :) ... jammer dat 't er dit jaar voor ons niet in zit. Maar dat is echt gaaaaafff!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:40

bos??? welk bos?? :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:28

Dat bos bij onze wei om de hoek :D

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:32

eowyn04 schreef:
Tes82 schreef:
Gezien het weerbericht ga ik vandaag maar beginnen met zout in de bak gooien. Alles is mooi droog, daarna nog even slepen en dan mag de vorst komen.

Hoor daar altijd verschillende info over, is dat nu niet slecht voor de bak??

Ik zou niet kunnen bedenken wat er slecht aan is. Op mijn vorige stal met eb en vloed bodem werd het ook al gedaan. Geen idee wat andere ervaringen zijn, maar ik heb nog nooit een nadelig effect gemerkt aan mijn bak of paard (hoeven). En vorig jaar heb ik vrijwel de hele winter door kunnen rijden :D .

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:45

Ik kijk er ook al tegenop! Heb echt geen zin m'n paard wéér stil te moeten zetten (ben net sinds half september weer bezig). Wil graag weer eens wat wedstrijden starten.

Vorig jaar heeft mijn paard vakantie gehad. In het begin nog wel vaak buitenritten gemaakt, maar dat begint op een gegeven moment ook te vervelen + dat ik doordeweeks pas 's avonds in het donker tijd heb om te rijden en dan dus liever niet langs de weg rij.

De paarden gaan wel gewoon elke dag naar buiten, vorig jaar met de sneeuw leuke foto's kunnen maken :D

Is het niet zo dat je door zout te strooien in de rijbak water aantrekt/vasthoudt? Vorig jaar er wel eens aan gedacht zout te strooien, maar ben zo bang dat de bak dan zeiknat wordt (na vorst)..

Dikke laag hoefvoet onder de hoeven vind ik een goede tip, die ga ik onthouden!

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:16

Onze paarden staan 24/7 in de weide, op dit moment lopen er 15, dus dat word weer flink Jerrycans/emmers sjouwen !!!
Bah het heeft mooie kanten en minder fijne kanten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:43

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:55

Tes82 schreef:
eowyn04 schreef:
Hoor daar altijd verschillende info over, is dat nu niet slecht voor de bak??

Ik zou niet kunnen bedenken wat er slecht aan is. Op mijn vorige stal met eb en vloed bodem werd het ook al gedaan. Geen idee wat andere ervaringen zijn, maar ik heb nog nooit een nadelig effect gemerkt aan mijn bak of paard (hoeven). En vorig jaar heb ik vrijwel de hele winter door kunnen rijden :D .

Ik kan mij zo voorstellen dat je op een gegeven moment zoutlagen in je bak krijgt als je regelmatig strooit. En dat lijkt me niet bevorderlijk voor de verkrachtige bodem die je ongetwijfeld voor ogen hebt.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:59

Ik heb ook alles aan huis, en dus ook alles buiten...

Gelukkig heb ik winterharde paarden, dus die van mij staan gewoon op de wei overdag met hooi (ivm niet teveel sneeuw/bevroren gras eten) en 's nachts op stal.
Dat is me vorig jaar echt goed bevallen...

Wbt rijden, of uberhaupt beweging geven, is een ander verhaal..
Vorig jaar was de bak na een paar dagen vorst al niet meer te rijden. We willen deze keer proberen de bak zo lang mogelijk berijdbaar te maken door hem 's morgens en 's avonds te slepen of eggen. Zo blijft hij vlak en met het slepen 'rul' je de bovenkant wel redelijk los zodat je toch wat stap en drafwerk kan doen.
Maar wanneer het een paar dagen -10 blijft werkt dat natuurlijk ook niet meer.

Zo lang het niet spekglad word kunnen we ook nog naar de binnenbak te rijden, tijdrovende kwestie met 3 paarden en een 1.5 paards trailer, maar het moet maar..
Word het weer zo als vorig jaar kunnen we het erf niet af met de trailer omdat we ingesneeuwd zitten of de oprit gewoon té glad is. Nu heb ik ook al zitten denken om tegen die tijd de trailer in het dorp te zetten en dan maar daar het paard in/uit te laden..

Ik heb de paarden ijzerloos dus ze kunnen gelukkig wel door de sneeuw lopen, dan maar even voorzichtig tot ik op de gestrooide weg ben. Daar heb ik de paarden vorig jaar veel aan de hand gestapt of naast de fiets gehad zodat ze toch even de benen kunnen strekken.. Ze lopen natuurlijk ook wel op wei, maar toch, dat is andere beweging vind ik.. ;)

Wil het echt niet meer, zoals vorig jaar, dan krijgen de paarden gewoon vakantie.. Ik ben nu onbewust al bezig met de training afbouwen merk ik wel, zo komen ze als het niet meer gaat ook niet pats boem stil te staan..

Er tegenop zien doe ik niet, het hoort erbij en het heeft ook weer zijn charme vind ik.. Vorig jaar hebben we ook echt lol gehad.. Je gaat je op den duur anders vermaken en dat kan ook heel gezellig zijn.. ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:14

Fjorden007 schreef:
Onze paarden staan 24/7 in de weide, op dit moment lopen er 15, dus dat word weer flink Jerrycans/emmers sjouwen !!!

Jou raad ik dan ook echt de waterzak voor in de kruiwagen aan! Geen gesjouw meer, alleen met de kruiwagen lopen en zo in de waterbakken gieten vanuit de kruiwagen. 80 liter in 1 keer.

Lis_Jolien

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:30

Gewoon zeilen in de bak. Laat het maar sneeuwen! Volgende dag haal je de zeilen weg en voila, een schone bak. Moet je alleen nog iets doen aan de bevroren oppervlakte van het zand...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:30

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:32

Hier hebben ze gister meteen met zo'n landmeter met laser de rijbak en de longeerbak recht getrokken. Dus hebben we iig een mooie vlakke bak!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:53

Hier valt momenteel natte sneeuw!!!
Neeeeeeee!!!!!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:28

willen jullie nog even wachten met de sneeuw aub?
mn tuin is nog niet helemaal winterproof, mn kids moeten nog snowboots hebben, en mn skijas voor op stal zit vanwege een modderige bosrit in de was................
naja....mn paard staat er in elk geval goed bij!

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:30

Hier gelukkig nog geen sneeuw gezien.
Ik moet nog thermolaarzen gaan halen, ik hoop dat ze nog niet uitverkocht zijn.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 08:39

hestejente schreef:
Dat bos bij onze wei om de hoek :D

mmmmmmmmmmmmm jaloerssssssssssssss! 8-)

Gelukkig hier nog geen sneeuw, maar ik sta vlak bij de A12 en daar was gisteravond idd mega-file door die hagelbui ergens bij gouda ofzo...
Gelukkig niets van mee gekregen.

Bahhhh, ik haat dit weer. :o

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 08:51

Klopt bij Reeuwijk lag 2-3cm hagel volgens manlief (die in de file stond daar). Graag nog even sneeuw boven laten tot na maandag. Moet maandag écht nog even met peerdlief naar Hoenderloo voor zn ABOP.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:21

hestejente schreef:
Tes82 schreef:

Ik kan mij zo voorstellen dat je op een gegeven moment zoutlagen in je bak krijgt als je regelmatig strooit. En dat lijkt me niet bevorderlijk voor de verkrachtige bodem die je ongetwijfeld voor ogen hebt.

Je gooit ook niet elke dag zout in de bak, 1 keer per week ofzo. Voordeel er van is ook dat je eventuele sneeuw van de bak af kunt schuiven omdat het niet vast vriest. vorig jaar was de bak waar wij in rijden zo'n tien meter korter want daar lag een hele berg sneeuw maar we hebben wel de hele winter kunnen rijden.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:36

Hier ook nog geen sneeuw, maar geen rijbak en onze wei begint stilaan een modderpoel te worden.

Als het een tijdje droog is, dan probeer ik nog wel eens wat rond te hobbelen in de wei of even te longeren. Maar aangezien ik pas om 18u thuis ben, dan is het al pikkedonker, en enkel onze stal en uitloop is verlicht. Dus ja...

Meestal is het dus thuiskome, paardjes zoeken in het donker, wat eten geven en voor de rest hooi geven want veel gras staat er ook niet meer. En wetende dat het nog tot maart zo zal zijn, daar zie ik ook wel tegenop....

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:01

Hier wel sneeuw! De beesten vinden het weer prachtig! :)) Heb de paarden al lekker buiten.. Het is nu gelukkig nog niet zo dramatisch dat het winterschema in acht moet worden gesteld..

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:06

Wie heeft zijn paard dan geschoren ??

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:10

Sodeletuut schreef:
De paarden blijven altijd buiten staan, vorig jaar ook, op zich is het prima gegaan, maar ik vind het toch sneu om ze dan te zien lopen op die harde grond.. Ze kunnen ook niet lekker gaan rennen of liggen ofzo. Maarja een stal is geen optie, daar wordt ook geen paard blij van..

Hier generaliseer je wellicht een beetje? Ik heb een winterhard paard welke ik 24/7 buiten had... maar wat is dit paard paard 's nachts bij pokkeweer blij met een stal tegenwoordig :-)

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:33

Bij ons vorig jaar was het ook 3x niks :n paard staat vierkant beslagen dus was ook altijd bang dat hij uutgleed, wel probeerde ik ze zover het kon in het land te doen, en af en toe beetje stappen maar meer kon ik ook niet :n alleen met de andere pony gaan sleeen :=