Varekaj schreef:We hebben wel besloten om ze zo snel mogelijk een waterdicht deken op te leggen, van kou hebben ze geen last.
Een paard ís al waterdicht van zichzelf
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Varekaj schreef:We hebben wel besloten om ze zo snel mogelijk een waterdicht deken op te leggen, van kou hebben ze geen last.
vito05 schreef:Ik ging altijd iedere dag naar mijn paarden en kon me geen ander leven voorstellen, echter heb ik afgelopen zomer een keuze gemaakt.
Ik kon ze in een 24/7 buiten situatie zetten verder weg van huis of weer op een plek dicht bij huis maar waar ze meer binnen staan.
Toch voor optie 1 gekozen, ik rij 30 km enkel naar mijn paarden en werk vaak tot 18 of 20 uur.
Dan is het donker en heeft het weinig zin om nog te gaan, dat hele stuk.
Nu ga ik nog 4 dagen in de week, maar het is vaak wel moeilijk voor iemand die al jaren dagelijks haar paarden verzorgd.
Ik heb repspect voor mensen die fultime werken, huishouden en paard kunnen regelen.
PinkyPie schreef:Mijn paard staat in pension. De regel daar is dat de paarden na 1 oktober niet meer het land in mogen, omdat ze het anders helemaal kapot lopen. Ze staan dus nu binnen (allemaal). Dit is de eerste winter met mijn paard en ik voel me af en toe zo schuldig als ik een dag niet naar haar toe kan. In de lente/zomer kan ze wel gewoon lekker de wei in met vriendjes, maar nu niet. Ik probeer zoveel mogelijk iedere dag te gaan en haar dan lekker buiten te laten (rijden, longeren, poetsen of gewoon lekker met een vriendje in de bak spelen). Maar al met al komt ze nu niet veel meer dan een uur, hooguit 1,5 uur per dag uit haar stal. Vandaag was het bijv. weer enorm pokkeweer en vanochtend heb ik niet gereden. Nu wilde ik evt wel vanavond nog gaan, maar ook nu is het een groot zwembad buiten..... Ik heb haar vanochtend wel een tijdje in de bak gelaten.
Haar stal is een ruime en lichte box van 4 x 6 met een luik naar buiten en andere paarden om haar heen.
Hoe ervaren jullie dat ? Stel ik me aan, vind ik het te zielig of valt het in jullie ogen allemaal wel mee ?
Dani_ schreef:Prisca schreef:haha tegenwoordig zijn ze niet meer zo bikkelhard als vroeger. Ook door doorfok zijn de paarden niet meer zo sterk in het gestel.
Waar baseer je dat op als ik vragen mag?
vito05 schreef:Prisca mijn paard is met pensioen, als ik nog gereden had zou ik ook nooit voor deze stal hebben gekozen.
Als je rijd moet er inderdaad wel fatsoenlijk de mogelijkheid voor zijn en niet dat je denkt: he bah het regent de bak is nat en glad.
Mijn paard heeft artrose en na een nacht binnen stond ze met dikke benen, vandaar deze keuze.
Simpel regendekentje doet gelukkig wonderen waardoor ze wel gewoon buiten kan blijven dartelen zonder problemen.vito05 schreef:Ik begrijp gewoon niet zo goed waarom mensen die waarschijnlijk al jaren met paarden bezig zijn, niet zorgen voor een mogelijkheid naar buiten te kunnen, als ze dan een stal beginnen.
Als je het gewoon goed wil doen is dat tegenover de paarden maar ook tegenover de klanten toch een vereiste.
Maar daar tegenover heb je ook rare mensen, ik heb eens op een fijne stal gestaan waar alles in een contract stond en de paarden maximaal 2 uur buiten kwamen.
Er was bijna geen wei vandaar deze regel, het buiten zetten gebeurde door de stal en ik heb aangegeven dat mijn paard langer buiten mocht blijven.
Meestal stond zij ook gewoon de hele dag buiten, mede ook doordat ze met ieder paard samen kan.
Ze stond zo tussen de manegepaarden/pony's en dan weer met de andere paarden, mooie afwisseling voor haar en ze stond hierdoor lekker de hele dag buiten.
Maar je hebt ook mensen die ondanks die regel toch hun paard liever de hele dag binnen hebben staan en komen dan ook nog een week niet en dan staat dat dier daar.
Gelukkig was de pensionhouder een mens met een hart en gooide deze pony op een gegeven moment toch buiten.
Omdat ze het zielig vond.
En zo'n stal die gaat dan failliet, zonde.
pensionstal dus van alle gemakken voorzien. Ook mogen de paarden elke dag naar buiten. Die van mij staat in een groepje merries maar je kan er ook voor kiezen je paard alleen te laten zetten (kost wel 25 extra). Het ligt dan een beetje aan het weer hoelang ze buiten blijven. Nu het echt rotweer is en alle weien super nat zijn blijven ze binnen. Je kan ze wel zelf buiten zetten. Er zijn daar 4 weien voor beschikbaar die al wat minder mooi waren. Ook worden de paarden die normaal alleen buiten staan in de molen gezet. SUPER TOCH?