De eerste dazen zijn alweer gearriveerd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Attitude

Re: De eerste dazen zijn alweer gearriveerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 10:48

Je kan zelf ook een dazenval maken he.
Ik heb er eentje staan, zelf gemaakt.
En hij werkt ook nog.
Voor 26 euro was ik klaar.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 10:53

Dazen -O- praat me er niet van. T is hier thuis TE erg.... Vorig jaar een dazenval gekocht en 1 gemaakt. Dit jaar was pa het zo zat dat we er 2 ( :o ) bij gekocht hebben.
Overdag kunnen ze niet meer buiten, of het moet winderig en koel zijn. Daarom alleen s nachts.. Rijden is een hel!

Wie heeft die beesten uitgevonden???? :(

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 10:55

dus rowo, 4 dazenvallen en nog steeds dazen?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 10:57

Wij hebben ook ondanks de dazenval nog gewoon dazen.
Het schijnt dat je zo'n val meerdere jaren moet hebben,voordat het effect heeft namelijk.
Je moet zorgen dat ze zich niet meer voortplanten.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:06

Nee... de zelf gemaakte is vorig jaar overleden :+ We hebben er 3. Ene staat al wat langer, de 2e staat net 5 dagen en de 3e wordt dit weekend op gezet... Het neemt echt niet ineens alle dazen weg hoor, het wordt alleen minder. Je merkt gewoon dat de paarden er ook bij gaan staan.

Wij hebben 1,6ha en dus 3 vallen. Maar wij zijn dan ook omringd door bomen, hebben een vijver en alleen maar mais om ons heen. (in mijn profiel een foto van ons erf waardoor je waarsch snapt waarom we er 3 hebben).

Deze werkt overigens ook top!!! Echt een aanrader!!!
En die 40.000 vliegen wat ze zeggen is NIET overdreven!
http://www.ongediertebestrijdingswinkel ... 0&group=20

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 12:59

Dazen,,

en mn keira staat dag en nacht op de wei :'(
K*t beesten :(

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 03:37

Ik had deze ook al onder eczeem gezet maar hier past ie ook.

Ik heb vandaag nog even een huishoud middel geprobeerd en het werkt wonderbaarlijk goed. (2 bollen knoflook uitpersen, 1 dl olijfolie, 1 dl natuurazijn, 1 theelepel Dreft afwas, 1/2 dl citroensap en dat alles minstens 1 dag in afgesloten pot laten staan , daarna zeven en overgieten) Ik breng het op met een sponsje voor het rijden, op hoofd, hals en borst. De achterhand houd ze zelf wel bij met haar staart. 2 uur gereden en geen dazen en vliegen meer die blijven zitten. Ze proberen het wel, maar zodra ze neerstrijken, zijn ze weer weg. Ik heb het bij 2 paarden uitgeprobeerd en afgezien van de eerste reuk-indruk, leek het wel of dat ze de lucht ook niet echt vies vonden. Ik heb wel anders meegemaakt met zalfjes etc. Rondom de ogen werkt het ook goed, geen tranende ogen vol vliegen meer. Als je niet van knoflook houdt, dan stinkt het gruwelijk. Ik zelf denk dat het ook als saladedressing ook wel OK is... maar wel zonder Dreft dan ;)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:53

Mij is altijd verteld dat eigen middeltjes van NATUURLIJKE middelen gewoon niet helpen. Je moet echt iets chemisch hebben om die beesten weg te jagen.

Maar IMO helpt ook geen enkele spray als je eenmaal aan het rijden bent en ze zweten.
Onze pony heeft ook exceem en draagt gewoon dag en nacht een deken, hoe zielig ook.

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:15

heb es geinformeerd bij 1 vd winkels waar ik soms ga hier in België ze verkopen daar dazenvallen van protekta (225 euro) iemand ervaring met deze?

Gharfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:17

Bij ons op de manege worden met warm weer alle paarden ingespoten met vliegenspray zelfs rond 7 uur terroriseren de dazen me nog.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:10

Als je echt veel dazen hebt helpt maar 1 ding: overdag binnen houden s nachts buiten, en een vliegendeken op.

Ze zijn er hier van half 6 in de ochtend tot het donker wordt s avonds :O

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 00:41

Nou dat dacht ik ook altijd, tot dat de assistent DA hiermee kwam, en hij had dat in Polen met succes gebruikt. Ik gebruik het nu 2 dagen, en het werkt goed. In ieder geval gedurende de rit, wat tot nu toe een ramp was. De olie zorgt ervoor dat het middel niet afzweet. Met het afspuiten ruik je het middel nog steeds. Overigens hebben ze op de weide een vliegendeken en masker. In de stal staan ze overdag, maar beweging moeten ze elke dag hebben, en 's nachts staan ze op de wei. Het verminderd de beten, maar is onvermijdelijk, hoe goed je je paard ook inpakt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 00:52

Mijn wederhelft is gestoken door een daas. Maar de hulptroepen zijn onderweg: ik zag de laatste weken al een heleboel "paardenbijters" (grote libelles) in de achtertuin. Laat ze maar fijn dazen vangen! :P

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 07:40

Ja hoe je ze ook inpakt, die rotbeesten zullen altijd een manier vinden om alsnog te steken. Wie ze ooit uitgevonden heeft :(

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 07:43

Hier lijkt het nu wel iets minder te zijn geworden, maar ze zitten er nog steeds.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 07:46

Hier was het afgelopen dagen ook te doen (voor ons dan). Ze hebben zelfs 2 dagen overdag buiten kunnen staan. Enige nadeel daarvan is dat hun hele hoofd vol zit met gewone vliegen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:01

Maristj schreef:
heb es geinformeerd bij 1 vd winkels waar ik soms ga hier in België ze verkopen daar dazenvallen van protekta (225 euro) iemand ervaring met deze?

Je kunt ze ook bij http://www.veeserviceidac.nl bestellen.
http://www.veeserviceidac.nl/paarden-overige/
Als je iemand hebt die daar als bedrijf kan bestellen, scheelt het bijna € 50,-.
Als ik het goed heb, kost ie daar incl. BTW net geen € 200,-
Het is dezelfde als de Taon-X, er staat geen afbeelding op de site.
Ze rekenen wel verzendkosten tot een bepaald bedrag.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 01:31

Weet iemand een goed middel om de eitjes van horzels te verwijderen? Nu doe ik dat met een schuursponsje en een mix van lauw water en natuur azijn. Het probleem is dat bij mijn Nieuw Zeelandse Volbloed en deze behandeling de eitjes redelijk makkelijk loslaten. Maar de andere met wat langer haar is onbegonnen werk. Er zijn speciale mesjes voor of een soort puimsteentje, maar dat wordt ook een gefrunnik.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:10

ik gebruik altijd een puimsteentje, vind dat gemakkelijk werken.
Ik heb het idee dat er sowieso meer vliegen zijn, niet alleen dazen. Het wemelt van de vliegen rond de ogen van de paarden.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:41

Ze zeiden van het winter nog dat veel ongedierte de strenge winter niet zou overleven. Ik heb er alleen nog niks van gezien :n K heb idd zelfs het idee dat er nog meer zijn dan vorig zomer.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:51

rowo schreef:
Ze zeiden van het winter nog dat veel ongedierte de strenge winter niet zou overleven.

Ik heb toch het idee dat het dit jaar stukken minder is met de dazen.
Ze kwamen laat en het lijkt er op dat het eind nu ook al in zicht komt (dus veel vroeger dan anders).
Sinds het weekend is het ineens een stuk minder.
Op het moment zitten er af en toe 1 of 2 per paard i.p.v. tientallen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:52

Denk ook wel dat het plaats verschillend is. Hier is het echt net zo erg als andere jaren, zo niet nog erger. Maar je hebt idd wel gelijk dat het vorige week een aantal dagen wat minder was. Nu alleen met dit weer is het niet te harden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:40

Vandaag wel een topdag in mijn dazenval.
Geen idee waarom.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:28

Branki, meen je dat? Ik vind het juist nog erger geworden. Ik zit niet eens zover bij je uit de buurt (olst). En rond Okkenbroek is toch best veel bos??

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 00:42

De regendazen zijn er nu een stuk minder. Maar nu is er weer een ander soort daas, lijkt op de regendaas, maar heeft een korter en dikker achterlijf. Maar steekt net zo hard