Regendeken nutteloos en zelfs slecht voor de gezondheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Re: Regendeken nutteloos en zelfs slecht voor de gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:15

Ik heb een shetxwelsh van anderhalf en die staat zonder deken dag en nacht op het land zonder bescherming. Dit is zijn 2de winter, vlede jaar winter heeft de vorige eigenaresse heb geschoren en een deken op gedaan. Maar nu staat hij dus zonder deken.
Nu vraag ik mij af of ik een dun regen dekentje moet op doen? alleen al om te beschermen tegen veel regen en harde wind. omdat hij vlede jaar dus ook een deken om heeft gehad. en hier ook geen beschutting heeft.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:52

Jenkins schreef:
Ik heb een shetxwelsh van anderhalf en die staat zonder deken dag en nacht op het land zonder bescherming. Dit is zijn 2de winter, vlede jaar winter heeft de vorige eigenaresse heb geschoren en een deken op gedaan. Maar nu staat hij dus zonder deken.
Nu vraag ik mij af of ik een dun regen dekentje moet op doen? alleen al om te beschermen tegen veel regen en harde wind. omdat hij vlede jaar dus ook een deken om heeft gehad. en hier ook geen beschutting heeft.

Dus dat arme dier is met een half jaar geschoren geweest????

Een shet heeft over het algemeen een dikke vacht van zichzelf en kan prima tegen weer en wind.
Dus een deken zou ik niet doen een shet heeft het daar vaak te warm onder.
Ik zou eerder proberen te regelen dat er beschutting komt voor je pony.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:26

ja ben ook aan het proberen beschutting te krijgen, maar de stallen zijn ookal verhuurd. en het vervelende is ook dat t land helemaal kaal is. en veel paarden gaan wel naar binnen dus die kunnen op stal nog knabbelen en er blijven er maar 4 buitenstaan. maar bedankt voor je info over dekens Lachen enja hij was idd geschoren, hij kwam niet goed door zijn wintervacht heen ofzo.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:26

Ja maar dan scheer je hem toch pas in het voorjaar als het warm is als het om zijn winterhaar gaat???
Jouw pony krijgt toch hoop ik wel hooi, want zoals je het nu schrijft krijgen ze binnen hooi en buiten die het het hardste nodig hebben niet.
Hij moet zeker bij gevoerd worden op een kaal land en beschutting kan heel simpel gamaakt worden, zeker voor een shet.
Ik heb toen der tijd eens vier hoge palen van 2,50 gehaald en die goed de grond in geboord zeker 1 meter dus hou je 1,50 over voor je pony om in te staan.
Kijk wel effe hoe de regen valt niet dat hij natter wordt in zijn stal dan erbuiten.
Op die palen die in de grond staan maak je een frame en daarop een dakplaat/ golfplaat, 1 kant kun je dicht maken eventueel.
Ik had de mijne tegen een ander gebouw gezet uit de regen.
Dit hokje was voor 1 jaar bedoeld maar het heeft 5 jaar gestaan en toen ik er weg ging stond het er nog.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:42

ze worden buiten ook bijgevoerd. maar dat is dan overdag als alle andere shetten ook nog op het land staan. ong met zijn 10en ofzo. dan gaan er dus 6 naar binnen en blijven er 4 over. ze zouden van de winter allemaal naar binnen gaan, maar de stallen zijn nog niet af.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:45

Mijn tinker is deels geschoren; onderkant hals + racestreep. Overdag gaat ze ca 6-7 uur naar buiten. Ja, bij dit weer (miezerig en beneden de 10 graden) heeft zij een regendeken met fleecevoering op.

Wat die shet betreft; ik denk dat die juist zonder deken moet staan. Enige beschutting is wel zo fijn, maar dat kan een schutting of struik zijn zodat hij niet in de wind staat. Een dak is echt niet nodig. Wat wel nodig is, is voldoende ruwvoer, omdat warm houden energie kost. Als het gras op is, dan liefst naar behoefte hooi geven.

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:58

veel mensen denken dat dekens goed zijn voor de gezondheid en als het nu echt koud is oke dan maar dekens zijn eigenlijk slechter voor de gezondheid dan veel mensen denken paarden worden daardoor in de winter veel gemajkkelijker ziek dus wat is er dan goed aan dekens ???ik leg er allezins geen op mijn paarden die niet geschoren zijn of waar ik geen wedstrijder mee rijd

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:41

twinkle_poes schreef:
veel mensen denken dat dekens goed zijn voor de gezondheid en als het nu echt koud is oke dan maar dekens zijn eigenlijk slechter voor de gezondheid dan veel mensen denken paarden worden daardoor in de winter veel gemajkkelijker ziek dus wat is er dan goed aan dekens ???ik leg er allezins geen op mijn paarden die niet geschoren zijn of waar ik geen wedstrijder mee rijd

Door dekens vervang je de vacht..mijn paard is er nooit ziek van geworden.Je moet enkel wel goed naar je paard blijven kijken. Ik rijdt wel wedstrijden dus vind het belangrijk en rijdt/train elke dag intensief..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:56

twinkle_poes schreef:

Dan had die van mij al op z'n rug gelegen als die van dekens ziek wordt en anders wel van geen deken op in deze kou.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 22:12

Ziek van geen deken op in deze kou? Eh, het is 3 graden, dat is niet koud voor een gezond, niet geschoren paard... Knipoog

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 07:53

e_horse schreef:
Ziek van geen deken op in deze kou? Eh, het is 3 graden, dat is niet koud voor een gezond, niet geschoren paard... Knipoog

Als je nooit aan dekens bent begonnen en het paard nu een eigen vacht heeft aangemaakt wel..is dus bij haar en mij niet zo het geval.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 07:58

Mijn paard heeft een zware operatie achter de rug, een zandkoliek. Ze is echt door het oogje van de naald gekropen, heeft weinig weerstand etc. Dus ik vroeg aan de da, moet zij nu een deken op (ze staat in een buitenstal nu) weet je wat het antwoord was? Nee! Niet omdat ze niet nat wordt, maar omdat ze een wintervacht heeft. Dus ondanks een hele blote buik, en een ok achter de rug, hoeft zij geen deken om. Helemaal niks. Haar vacht ligt ook plat, ze heeft het niet koud en haar lichaam kan het helemaal zelf oplossen. Ik hoef echt niet meer bewijs (buiten de medische dingen die al genoemd zijn, er hoeft echt geen ouwetje koud te lijden of eentje die zichzelf niet warm houd dat is onzin) dat een paard het dus echt wel zelf uit kan zoeken met die fantastische uitvinding vacht.....

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:17

Ik hou helemaal niet van dekens, en het lijkt me ook nog eens helemaal niet lekker zitten als het paard gaat liggen.

Maarrr....... bij mijn oude (30) pony heb ik wel een jaartje een deken opgehad (buiten). Haar vacht voldeed niet, dat jaar. Bij elke flinke regenbui stond ze te rillen. Ze kon wel naar binnen, maar dat is natuurlijk geen optie als de rest van de groep buiten blijft (inloopstal), eigenwijze dame Knipoog.

Een deken was toen wel een uitkomst. Ik ben dus van mening dat een deken in principe niet nodig is en zelfs onprettig voor het paard, mits er een duidelijk aanwijsbare reden is dat het paard er beter van wordt (en niet de eigenaar Lachen )

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:35

e_horse schreef:

Juist ja bij een gezond paard.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:48

Als ik mijn paardjes in de regen buiten zet zonder regen deken staan ze helemaal te rillen.. die van mij krijgen dus gewoon een regen deken op.. wel ongevoerd en ademend.. Nu heeft de oudste er nog een 200 grams deken onder.. Mijn paarden staan wel 24/7 buiten en kunnen zelf bepalen of ze hun box in gaan.. of onder de ovrkapping staan, de paddock in gaan of het land op gaan.. alleen met erg nat weer gooien wij het land dicht..

Maar zonder deken word mijn ruin ziek en mager ( is 29 )
Mijn jaarling kan zich als het regent dan niet warm houden idem mijn veulen.. aangzien ze toch in de regen blijven staan in plaats van lekker hun box in gaan.. Mijn wielkopolski is van heel ander bloed en kan ook veel meer hebben.. Die staat wel met 200 gram regen deken omdat anders haar wintervacht te dik word.. maar anders had zij makkelijk zonder gekund.. De jaarling en het veulen hebben ook een ongevoerde regen deken en met droge dagen gaat die gewoon af.. ze hebben ook een voorledig wintervacht

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 09:51

Een veulen en een jaarling met een regendeken op??

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:14

Ja.. ongevoerde regen deken.. als ik dit niet doe worden ze ziek.. staan ze echt te rillen.. alleen als het regent hebben ze die op.. andere houden ze 24/7 binnen ik wil ze gewoon buiten hebben staan.. omdat ze dit zelf ook prettiger vinden..Maar als het goed regent en met deze kou staan ze te rillen en ik wil geen longontsteking of zoiets.. dus alleen een regendekentje op.. en ik weet dat iedereen daar zijn eigen mening over heeft.. Maar ik heb geen zin in een ziek veulen/jaarling.. maar vind het wel fijn voor ze als ze lekker buiten kunnen spelen etc

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:07

Uit nieuwsgierigheid: mag ik vragen wat voor paardjes jouw veulen en jaarling zijn, lindy1982 ?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:52

Lindy1982 schreef:
Ja.. ongevoerde regen deken.. als ik dit niet doe worden ze ziek.. staan ze echt te rillen.. alleen als het regent hebben ze die op.. andere houden ze 24/7 binnen ik wil ze gewoon buiten hebben staan.. omdat ze dit zelf ook prettiger vinden..Maar als het goed regent en met deze kou staan ze te rillen en ik wil geen longontsteking of zoiets.. dus alleen een regendekentje op.. en ik weet dat iedereen daar zijn eigen mening over heeft.. Maar ik heb geen zin in een ziek veulen/jaarling.. maar vind het wel fijn voor ze als ze lekker buiten kunnen spelen etc

ik wil niet heel l*llig overkomen, maar wij hebben meerdere veulens/jaarlingen gehad van allerlei rassen en soorten, nog nooit heeft eentje een deken op gehad!
Nu een uitzondering: onze 2 jarige welsh heeft dit jaar wel een deken op omdat hij nogal mager was en net een operatie (verwijderde kiezen en holtes wekenlang spoelen) heeft gehad en dus geen energie had om een vacht aan te maken (wat hij normaal goed deed, en dit jaar lukte het niet). Verder hebben alle dieren zich altijd prima gered, 24/7 buiten in weer en wind.
Ik vind het altijd wel opvallend dat er mensen zijn (geen idee of jij hieronder valt maar het doet me er wel aan denken) die alle beestjes altijd een deken opgooien. Toevallig zijn alle veulens/jaarlingen/volwassen paarden bij hen niet in staat een vacht te maken... grappig dat ik zelden zulke paarden tegen ben gekomen?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:44

Breghje schreef:
Mijn paard heeft een zware operatie achter de rug, een zandkoliek. Ze is echt door het oogje van de naald gekropen, heeft weinig weerstand etc. Dus ik vroeg aan de da, moet zij nu een deken op (ze staat in een buitenstal nu) weet je wat het antwoord was? Nee! Niet omdat ze niet nat wordt, maar omdat ze een wintervacht heeft. Dus ondanks een hele blote buik, en een ok achter de rug, hoeft zij geen deken om. Helemaal niks. Haar vacht ligt ook plat, ze heeft het niet koud en haar lichaam kan het helemaal zelf oplossen. Ik hoef echt niet meer bewijs (buiten de medische dingen die al genoemd zijn, er hoeft echt geen ouwetje koud te lijden of eentje die zichzelf niet warm houd dat is onzin) dat een paard het dus echt wel zelf uit kan zoeken met die fantastische uitvinding vacht.....

Ben het helemaal met je eens. Alleen ik en mijn voorganger hebben ooit gekozen voor dekens die nu dus als haar vacht dienen. Aan mij nu de taak eerlijk tegenover haar te zijn en goed warm te houden en goede dekens te regelen..ik pak haar vacht af maar ik moet haar nu wel goed beschermen. Ik wilde een nette korte vacht omdat ik vaak zwaar train en ze daar erg bezweet van raakt, ook bij wedstrijden vind ik dit mooier. Ik neem gerust de tijd om droog te stappen maar met een berenvacht vind ik dit te lang duren in de kou..zelfs nu stap ik haar al 20 min droog/op adem. Overigens is mijn paard niet geschoren maar houd het hele jaar dezelfde vacht omdat ik elk jaar rond november met dekens begin, geen zware dekens maar toch, weet precies wanneer ze welke nodig heeft omdat ik haar alle jaren goed in de gaten houd. Ze is ze gewend en ik zorg dat ze fijne goedzittende dekens heeft. Ze heeft dit vanaf haar 4e jaar, daarvoor t/m 3e jaar op de wei en zonder dekens en andere dingen..puur veulen zijn! Dekens zijn dus niet ongezond naar mijn mening we moeten alleen wel eerlijk zelf een vacht teruggeven Lachen Dat paarden zelf een prima vacht hebben weet ik als geen ander alleen maken veel mensen een andere keuze. Als ik geen wedstrijdpaard zou hebben had ze geen dekens op net als onze shets nu natuurlijk, kijk maar eens rond veel wedstrijdrijdende mensen hebben kortharige paardjes er zit gewoon veel voordeel voor in. Dus ik vind iedereen eigen keuze goed Lachen

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:21

Ik heb twee nrps ers.. maar de jaarling heeft vorig jaar een slijmlaagje op haar longen gehad.. net geen longontsteking.. hiervoor heeft ze ook medicijnen gehad.. na de kuur vlak er na heeft ze het weer gehad.. waarop wij haar een regendekentje op hebben gedaan.. Omdat het risico te groot was dat ze longontsteking zou krijgen.. nadat ze deze regen deken op had heeft ze het niet meer gehad.. gelukkig waren we er elke keer optijd bij..
Bij het veulen hebben we uit voorzorg meteen een dekentje op gedaan.. maar met flinke regenbuien.. stond ze voordat we een dekentje op hadden vaak te rillen.. en hebben wij ze vaak genoeg met storm naar binnen gehaald en met onze lichaams warmte en een fleese deken opgewarmd..

De oudste is een NRPS ook Tong uitsteken
Maar die heeft de ziekte van cushing, atrose, een tumor tussen zijn ogen en zijn nieren werken nog maar voor 10 % al met al heeft hij geen pijn en geniet hij nog enorm.. alleen zonder dekens.. zouden de kilo's er af vliegen omdat dan al zijn energie naar het warmhouden gaat.. je kan je natuurlijk voorstellen.. als je bijv een zak van 25 kg biks zou voeren ( wat niet gebeurd hoor) dan zou hij maar 2,5 kg in zijn lichaam opnemen..
Die heeft dus echt een deken nodig anders overleeft hij de winter niet.. letterlijk..

en mijn wielkopolski heeft een deken op omdat net zoals hier boven genoemd we haar vacht kort willen houden i.v.m het trainen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:56

Joceline schreef:
Breghje schreef:

Ben het helemaal met je eens. Alleen ik en mijn voorganger hebben ooit gekozen voor dekens die nu dus als haar vacht dienen. Aan mij nu de taak eerlijk tegenover haar te zijn en goed warm te houden en goede dekens te regelen..ik pak haar vacht af maar ik moet haar nu wel goed beschermen. Ik wilde een nette korte vacht omdat ik vaak zwaar train en ze daar erg bezweet van raakt, ook bij wedstrijden vind ik dit mooier. Ik neem gerust de tijd om droog te stappen maar met een berenvacht vind ik dit te lang duren in de kou..zelfs nu stap ik haar al 20 min droog/op adem. Overigens is mijn paard niet geschoren maar houd het hele jaar dezelfde vacht omdat ik elk jaar rond november met dekens begin, geen zware dekens maar toch, weet precies wanneer ze welke nodig heeft omdat ik haar alle jaren goed in de gaten houd. Ze is ze gewend en ik zorg dat ze fijne goedzittende dekens heeft. Ze heeft dit vanaf haar 4e jaar, daarvoor t/m 3e jaar op de wei en zonder dekens en andere dingen..puur veulen zijn! Dekens zijn dus niet ongezond naar mijn mening we moeten alleen wel eerlijk zelf een vacht teruggeven Lachen Dat paarden zelf een prima vacht hebben weet ik als geen ander alleen maken veel mensen een andere keuze. Als ik geen wedstrijdpaard zou hebben had ze geen dekens op net als onze shets nu natuurlijk, kijk maar eens rond veel wedstrijdrijdende mensen hebben kortharige paardjes er zit gewoon veel voordeel voor in. Dus ik vind iedereen eigen keuze goed Lachen

Mijn paard is 6 jaar (!!!) lang door de fokker gehouden onder een deken, in een verwarmde stal in de winter en met een muziekje erbij. Dit verzin ik echt niet! Toen ik haar kocht 2 jaar geleden heb ik haar in dat voorjaar 24/7 buiten gegooid zonder deken. Ondanks dat ze het niet gewend was schoot ze in de appeltjes, ging nog harder blinken en maakte een schitterende vacht aan. Helemaal zelf. Haha!

Over wedstijden heb ik geen mening, ik kijk ze niet omdat ze me niet interesseren. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand een paard een deken oplegt omdat anderen dat doen, ik spring zelf ook niet in een sloot omdat een ander dat doet..... Knipoog

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:05

Mijn paard is 6 jaar (!!!) lang door de fokker gehouden onder een deken, in een verwarmde stal in de winter en met een muziekje erbij. Dit verzin ik echt niet! Toen ik haar kocht 2 jaar geleden heb ik haar in dat voorjaar 24/7 buiten gegooid zonder deken. Ondanks dat ze het niet gewend was schoot ze in de appeltjes, ging nog harder blinken en maakte een schitterende vacht aan. Helemaal zelf. Haha!

Over wedstijden heb ik geen mening, ik kijk ze niet omdat ze me niet interesseren. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand een paard een deken oplegt omdat anderen dat doen, ik spring zelf ook niet in een sloot omdat een ander dat doet..... Knipoog[/quote]

Dat eerste stuk snap ik niet zo ..natuurlijk kan ik nu de dekens eraf halen maar dat wil ik helemaal niet. Je moet zeker niet doen wat anderen doen ieder kijkt voor zichzelf net als ik heb gekozen. Volgensmij snap je mn stukje niet. De meeste mensen die een deken opgooien hebben daar een reden voor hoor.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:16

Breghje schreef:

Over wedstijden heb ik geen mening, ik kijk ze niet omdat ze me niet interesseren. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand een paard een deken oplegt omdat anderen dat doen, ik spring zelf ook niet in een sloot omdat een ander dat doet..... Knipoog

Joceline schreef:
Dat eerste stuk snap ik niet zo ..natuurlijk kan ik nu de dekens eraf halen maar dat wil ik helemaal niet. Je moet zeker niet doen wat anderen doen ieder kijkt voor zichzelf net als ik heb gekozen. Volgensmij snap je mn stukje niet. De meeste mensen die een deken opgooien hebben daar een reden voor hoor.

Ik snap je stukje heel goed. In het eerste gedeelte zeg je dat het gewenning zou zijn van je paard, wat dus niet uitmaakt omdat de paardenvacht het zelf allemaal regelt in principe. Daarna zeg je dat je het mooier vind en dat iedereen die wedstrijden rijd een deken erop heeft liggen. En dat is het verschil wat je ook aangeeft dat je het voor jezelf doet, en niet voor je paard. Daarom geef ik aan dat gewenning niet ter zake doet maar dat het een keuze is van de mens, niet van het dier.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:17

Breghje schreef:
Breghje schreef:

Joceline schreef:

Ik snap je stukje heel goed. In het eerste gedeelte zeg je dat het gewenning zou zijn van je paard, wat dus niet uitmaakt omdat de paardenvacht het zelf allemaal regelt in principe. Daarna zeg je dat je het mooier vind en dat iedereen die wedstrijden rijd een deken erop heeft liggen. En dat is het verschil wat je ook aangeeft dat je het voor jezelf doet, en niet voor je paard. Daarom geef ik aan dat gewenning niet ter zake doet maar dat het een keuze is van de mens, niet van het dier.

Het stukje over gewenning ging over dat ze het gewend is de dekens op te hebben..ze vind ze niet rot om op te hebben..