Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Jenkins schreef:Ik heb een shetxwelsh van anderhalf en die staat zonder deken dag en nacht op het land zonder bescherming. Dit is zijn 2de winter, vlede jaar winter heeft de vorige eigenaresse heb geschoren en een deken op gedaan. Maar nu staat hij dus zonder deken.
Nu vraag ik mij af of ik een dun regen dekentje moet op doen? alleen al om te beschermen tegen veel regen en harde wind. omdat hij vlede jaar dus ook een deken om heeft gehad. en hier ook geen beschutting heeft.
enja hij was idd geschoren, hij kwam niet goed door zijn wintervacht heen ofzo. twinkle_poes schreef:veel mensen denken dat dekens goed zijn voor de gezondheid en als het nu echt koud is oke dan maar dekens zijn eigenlijk slechter voor de gezondheid dan veel mensen denken paarden worden daardoor in de winter veel gemajkkelijker ziek dus wat is er dan goed aan dekens ???ik leg er allezins geen op mijn paarden die niet geschoren zijn of waar ik geen wedstrijder mee rijd
twinkle_poes schreef:veel mensen denken dat dekens goed zijn voor de gezondheid en als het nu echt koud is oke dan maar dekens zijn eigenlijk slechter voor de gezondheid dan veel mensen denken paarden worden daardoor in de winter veel gemajkkelijker ziek dus wat is er dan goed aan dekens ???ik leg er allezins geen op mijn paarden die niet geschoren zijn of waar ik geen wedstrijder mee rijd
e_horse schreef:Ziek van geen deken op in deze kou? Eh, het is 3 graden, dat is niet koud voor een gezond, niet geschoren paard...

.
) e_horse schreef:Ziek van geen deken op in deze kou? Eh, het is 3 graden, dat is niet koud voor een gezond, niet geschoren paard...

Lindy1982 schreef:Ja.. ongevoerde regen deken.. als ik dit niet doe worden ze ziek.. staan ze echt te rillen.. alleen als het regent hebben ze die op.. andere houden ze 24/7 binnen ik wil ze gewoon buiten hebben staan.. omdat ze dit zelf ook prettiger vinden..Maar als het goed regent en met deze kou staan ze te rillen en ik wil geen longontsteking of zoiets.. dus alleen een regendekentje op.. en ik weet dat iedereen daar zijn eigen mening over heeft.. Maar ik heb geen zin in een ziek veulen/jaarling.. maar vind het wel fijn voor ze als ze lekker buiten kunnen spelen etc
Breghje schreef:Mijn paard heeft een zware operatie achter de rug, een zandkoliek. Ze is echt door het oogje van de naald gekropen, heeft weinig weerstand etc. Dus ik vroeg aan de da, moet zij nu een deken op (ze staat in een buitenstal nu) weet je wat het antwoord was? Nee! Niet omdat ze niet nat wordt, maar omdat ze een wintervacht heeft. Dus ondanks een hele blote buik, en een ok achter de rug, hoeft zij geen deken om. Helemaal niks. Haar vacht ligt ook plat, ze heeft het niet koud en haar lichaam kan het helemaal zelf oplossen. Ik hoef echt niet meer bewijs (buiten de medische dingen die al genoemd zijn, er hoeft echt geen ouwetje koud te lijden of eentje die zichzelf niet warm houd dat is onzin) dat een paard het dus echt wel zelf uit kan zoeken met die fantastische uitvinding vacht.....
Dat paarden zelf een prima vacht hebben weet ik als geen ander alleen maken veel mensen een andere keuze. Als ik geen wedstrijdpaard zou hebben had ze geen dekens op net als onze shets nu natuurlijk, kijk maar eens rond veel wedstrijdrijdende mensen hebben kortharige paardjes er zit gewoon veel voordeel voor in. Dus ik vind iedereen eigen keuze goed

Joceline schreef:Breghje schreef:Mijn paard heeft een zware operatie achter de rug, een zandkoliek. Ze is echt door het oogje van de naald gekropen, heeft weinig weerstand etc. Dus ik vroeg aan de da, moet zij nu een deken op (ze staat in een buitenstal nu) weet je wat het antwoord was? Nee! Niet omdat ze niet nat wordt, maar omdat ze een wintervacht heeft. Dus ondanks een hele blote buik, en een ok achter de rug, hoeft zij geen deken om. Helemaal niks. Haar vacht ligt ook plat, ze heeft het niet koud en haar lichaam kan het helemaal zelf oplossen. Ik hoef echt niet meer bewijs (buiten de medische dingen die al genoemd zijn, er hoeft echt geen ouwetje koud te lijden of eentje die zichzelf niet warm houd dat is onzin) dat een paard het dus echt wel zelf uit kan zoeken met die fantastische uitvinding vacht.....
Ben het helemaal met je eens. Alleen ik en mijn voorganger hebben ooit gekozen voor dekens die nu dus als haar vacht dienen. Aan mij nu de taak eerlijk tegenover haar te zijn en goed warm te houden en goede dekens te regelen..ik pak haar vacht af maar ik moet haar nu wel goed beschermen. Ik wilde een nette korte vacht omdat ik vaak zwaar train en ze daar erg bezweet van raakt, ook bij wedstrijden vind ik dit mooier. Ik neem gerust de tijd om droog te stappen maar met een berenvacht vind ik dit te lang duren in de kou..zelfs nu stap ik haar al 20 min droog/op adem. Overigens is mijn paard niet geschoren maar houd het hele jaar dezelfde vacht omdat ik elk jaar rond november met dekens begin, geen zware dekens maar toch, weet precies wanneer ze welke nodig heeft omdat ik haar alle jaren goed in de gaten houd. Ze is ze gewend en ik zorg dat ze fijne goedzittende dekens heeft. Ze heeft dit vanaf haar 4e jaar, daarvoor t/m 3e jaar op de wei en zonder dekens en andere dingen..puur veulen zijn! Dekens zijn dus niet ongezond naar mijn mening we moeten alleen wel eerlijk zelf een vacht teruggevenDat paarden zelf een prima vacht hebben weet ik als geen ander alleen maken veel mensen een andere keuze. Als ik geen wedstrijdpaard zou hebben had ze geen dekens op net als onze shets nu natuurlijk, kijk maar eens rond veel wedstrijdrijdende mensen hebben kortharige paardjes er zit gewoon veel voordeel voor in. Dus ik vind iedereen eigen keuze goed
[/quote]
Breghje schreef:Mijn paard is 6 jaar (!!!) lang door de fokker gehouden onder een deken, in een verwarmde stal in de winter en met een muziekje erbij. Dit verzin ik echt niet! Toen ik haar kocht 2 jaar geleden heb ik haar in dat voorjaar 24/7 buiten gegooid zonder deken. Ondanks dat ze het niet gewend was schoot ze in de appeltjes, ging nog harder blinken en maakte een schitterende vacht aan. Helemaal zelf.![]()
Over wedstijden heb ik geen mening, ik kijk ze niet omdat ze me niet interesseren. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand een paard een deken oplegt omdat anderen dat doen, ik spring zelf ook niet in een sloot omdat een ander dat doet.....
Joceline schreef:Dat eerste stuk snap ik niet zo ..natuurlijk kan ik nu de dekens eraf halen maar dat wil ik helemaal niet. Je moet zeker niet doen wat anderen doen ieder kijkt voor zichzelf net als ik heb gekozen. Volgensmij snap je mn stukje niet. De meeste mensen die een deken opgooien hebben daar een reden voor hoor.
Breghje schreef:Breghje schreef:Mijn paard is 6 jaar (!!!) lang door de fokker gehouden onder een deken, in een verwarmde stal in de winter en met een muziekje erbij. Dit verzin ik echt niet! Toen ik haar kocht 2 jaar geleden heb ik haar in dat voorjaar 24/7 buiten gegooid zonder deken. Ondanks dat ze het niet gewend was schoot ze in de appeltjes, ging nog harder blinken en maakte een schitterende vacht aan. Helemaal zelf.![]()
Over wedstijden heb ik geen mening, ik kijk ze niet omdat ze me niet interesseren. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand een paard een deken oplegt omdat anderen dat doen, ik spring zelf ook niet in een sloot omdat een ander dat doet.....Joceline schreef:Dat eerste stuk snap ik niet zo ..natuurlijk kan ik nu de dekens eraf halen maar dat wil ik helemaal niet. Je moet zeker niet doen wat anderen doen ieder kijkt voor zichzelf net als ik heb gekozen. Volgensmij snap je mn stukje niet. De meeste mensen die een deken opgooien hebben daar een reden voor hoor.
Ik snap je stukje heel goed. In het eerste gedeelte zeg je dat het gewenning zou zijn van je paard, wat dus niet uitmaakt omdat de paardenvacht het zelf allemaal regelt in principe. Daarna zeg je dat je het mooier vind en dat iedereen die wedstrijden rijd een deken erop heeft liggen. En dat is het verschil wat je ook aangeeft dat je het voor jezelf doet, en niet voor je paard. Daarom geef ik aan dat gewenning niet ter zake doet maar dat het een keuze is van de mens, niet van het dier.