[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:31

Als het paard het erg warm heeft, is dat niet prettig voor hem. Ik begrijp dat jij een voorkeur hebt voor zo natuurlijk mogelijk, maar trainen/rijden is ook niet echt natuurlijk dus dan moet je soms wat aanpassingen doen. Ik zou een deel scheren met een dun dekentje op.

Ik ga helaas voor de 2de keer scheren dit jaar. Mijn paard is eind september geschoren (benen en deel hoofd niet) en staat nu onder 200 grams. Ze heeft een flinke vacht alweer aangemaakt, en ik merk voor het eerst dat het haar op de hals langer is dan onder de deken (gebruik met deze temperatuur geen halsdeken). Ik baal er wel van, maar ik was er al bang voor. Normaal scheer ik een jaar later, maar dit jaar stond ze al erg vroeg met veel haar.

Ik ben wel onder de indruk dat jullie een paard in 20 minuten scheren. Ik deed daar 1,5 uur over.. Het resultaat was wel netjes vorige keer dankzij de tips hier! Veel mooier dan de keer daarvoor. Ik had alleen een apparaat met grove messen meegekregen van Divoza en de tanden bleven echt zichtbaar. Dit keer dus om fijne messen gevraagd.

Stalgenoot (hondentrimmer, scheert haar paard prachtig) zei dat ik harder moest "duwen" voor een mooier resultaat terwijl ik bezig was. Ik duwde juist zo min mogelijk nav het advies hier. Wat is nou de beste manier?

kaatje77

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:43

Duwen moet je absoluut niet doen, je moet de machine het werk laten doen. Het kan inderdaad aan het aantal tanden liggen, maar pas op, geven ze een 21/31 mee dan scheer je op 1mm. Zorg er wel voor dat je 15/31 of 17/31 messen meekrijgt. dan scheer je op 3 mm :Y)

Verder is het gewoon oefenen. Ik denk dat je vriendin met een tondeuse scheert en die kop is al veel fijner dan een grote machine en dat scheelt ook enorm hoor!

Zorg wel dat je de huid goed strak hebt en goed tegen de haargroei in scheren en eventueel nog een keer schuin over de scheerrichting heen.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:45

Ik heb charlie 6 weken geleden geschoren en magnifique 4 weken geleden. Charlie heeft nu alweer een mega vacht. Hij heeft nu nog meer haar dan 6 weken terug voor t scheren. Met een beetje rustig longeren is hij alweer drijfnat. :(
magnifique haar vacht komt ook alweer helemaal terug.
Ik doe het hoofd en de oren trouwens gewoon met een tondeuse.

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:37

Mijn pony is gister helemaal geschoren op het hoofd na maar ik twijfel nog heel erg of ik het hoofd ook nog wil doen of niet... Ze was donkerbruin maar is heel licht geworden dus er zit best wel veel kleurverschil tussen het hoofd en de rest, maar vind ook van als het hoofd wel geschoren is ze er een heel ander koppie van krijgen...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:32

Nou ik heb nog een keer geprobeerd de oren te scheren, oren mag ik gewoon aankomen, het geluid geeft ie niks om, apparaat tegen zijn lijf en hoofd ook niet. Maar zodra hij het trillen op zijn oor voelt gaat ie wild schudden en dat wordt steeds erger. Jammer maar helaas, ik doe de oortjes wel gewoon old school knippen :))

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:49

Jeroenschot schreef:
Lees de vorige 2 paginas even door. Heb daar iemand ook geadviseerd de borst/hals te doen incl foto. De foto is ook een ijslander die 24/7 buitenstaat, zonder deken. Deze lopen ook ohz en foto is gemaakt na het werk, paard is zowat droog! Heb ook een stuk onder de manenkam (zie je niet) geschoren

Bedankt!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:21

Ik heb mijn paard begin oktober helemaal geschoren. Hem daarna goed in de dekens gehouden. Want ik wil zijn vachtje zo dun mogelijk houden. Niet gelukt dus. Ondanks dat hij met een rambo 100 grams waterdichte deken staat met daaronder een liner van 300 gram. (sinds 1 week, daarvoor een 200 grams liner) op heb maakt hij flink vacht aan. Hij is lekker warm onder de dekens, absoluut niet zweterig. Ik laat expres al het licht aan tot 22 uur maar nee hoor, gewoon veel vacht weer.
Dus zaterdag weer scheren. Hopelijk lukt het daarna beter.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:28

Gebeurd wel vaker, als je ze vroeg in het jaar scheert zijn ze nog volop bezig met de aanmaak van de wintervacht. Mijn merrie scheerde ik ook 2x, begin oktober en dan idd nu alweer. dan bleef ze de rest van het jaar goed kaal

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:47

Ik vond het al zo raar. Vorig jaar de eerste keer in december geschoren en toen hoefde het de hele winter niet meer. Ok. Nou ben benieuwd of hij nu na zaterdag mooi blijft.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:00

Dat kan kloppen.Vanaf december groeit de vacht bijna niet meer.
Scheer je eerder dan groeit hij altijd nog wat.
Bij de 1 meer dan de ander.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:14

Wat zouden jullie doen, pony die 24/7 buiten staat ook de benen scheren of juist niet? Ik hoor verschillende meningen, over meer kans op mok zonder sokken maar ook juist weer beter te behandelen zonder.

Ik twijfel, verder gaat hij helemaal kaal. Ik heb 200 en 300grams dekens voor hem, hij heeft zat beschutting en een schuilstal tot zijn beschikking. Het weiland is wel nat en modderig op bepaalde plekken, maar hij zakt niet ver weg oid..

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:01

Voor 24/7 raad ik toch wel aan om de benen erin te laten. toch net wat meer bescherming.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:48

Ik heb ze gewoon geschoren.

Binnenkant oren die ik ook gewoon met schaar, wil ze sowieso langer dan 3 mm en mijn paard vind de tondeuse niet leuk.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:55

Ik zou Charlie eigenlijk weer moeten scheren. Het enige nadeel is dat hij zoiezo altijd al op het weer reageert. En t gaat nu al echt koud worden met deze temperatuur en windje erbij.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:51

ik zou bij 24/7 buiten de benen erin laten.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:06

Als je nu scheert maken ze nog wel iets haar aan voordat het straks echt erg koud wordt. Je zou ook nog de benen met de haargroei mee kunnen scheren.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:15

We hebben besloten om mijn pony toch te laten scheren. Dit wel onder verdoving. Zou niet mijn eerste keuze zijn maar het is te gevaarlijk zonder. Ze loopt je gewoon omver en zou gerust trappen als je zomaar zou beginnen. Ik hoop dat we het volgend jaar dan zonder zouden kunnen doen. Flink trainen dus :+

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:23

Vraagje, wie gebruikt er 2 waterdichte dekens opelkaar? ik hoor wel een staldeken eronder, maar ik ben bang dat het teveel gaat inregenen met mijn 300gr rindal van ej. Redelijk open hals. Mijn idee was om dus een rindal zonder hals erbij onder te doen zodra het gaat vriezen

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:25

Kimberley84 schreef:
Vraagje, wie gebruikt er 2 waterdichte dekens opelkaar? ik hoor wel een staldeken eronder, maar ik ben bang dat het teveel gaat inregenen met mijn 300gr rindal van ej. Redelijk open hals. Mijn idee was om dus een rindal zonder hals erbij onder te doen zodra het gaat vriezen

Dit kan prima. Houd er wel rekening mee dat het slecht ademt!
En dus niet bij te warme temperaturen kunt opdoen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:25

Ik heb op het moment 2 waterdichte dekens op mn paard liggen. ... merk geen verschil als het een stal deken zou zijn

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:26

EmptyWords schreef:
Ik heb op het moment 2 waterdichte dekens op mn paard liggen. ... merk geen verschil als het een stal deken zou zijn

Daar zit het ook juist :Y) Je ziet het verschil niet, maar het is er wel dégelijk.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:27

Oh fijn want ik koop liever een waterdichte! Ik dacht misschien ademend het dan niet voldoende maar is wel 5000mm dus wel goed ademend

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:28

Viel het ook niet bij het paard. Ik voel er regelmatig onder, laat mn hand ook weleens 5 min onder de deken liggen. Mn hand warmt op, maar niet klam of zweterig

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:37

Kimberley84 schreef:
Oh fijn want ik koop liever een waterdichte! Ik dacht misschien ademend het dan niet voldoende maar is wel 5000mm dus wel goed ademend

Als je twee 5000 dekens op elkaar gooit ademt het alsnog beter dan die goedkope troep dekens waar de meeste paarden mee lopen, dus kan prima hoor. Ik heb het ook een winter gehad, nu wel een speciale onderdeken omdat dat toch net iets fijner werkt vind ik.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:40

Het is al eerder gevraagd (ik heb het niet kunnen vinden helaas..) maar heeft iemand nog een foto oid van een half of helemaal geschoren hoofd? Hoe doen jullie dat met de tastharen? Omheen is bij mijn pony geen doen, wat betekend dat ik tot zijn bakstenen incl kaak, baard en oren scheer. Ziet er misschien een beetje gek uit :+