wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wendyke

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:10

niet ieder paard is het zelfde natuurlijk maar mijn paard staat echt niet te zweten hoor onder 450 gram deken en ook niet op stal ik haalde haar een paar weken geleden uit de wei en had ik 300 grams deken er op liggen en ze stond te rillen van de kou en ik heb ze niet geschoren maar ze heeft een erg dun velletje dus heb ik er een deken bij gelegd en als het nog kouder wordt zien we wel weer Knipoog Haha!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:29

niet ieder paard is het zelfde
mijn paard heeft nu 360 op omdat het beetje tocht in de stallen
en haar spieren daar snel op reageren, heel raar maarja.
en haar winter vacht komt er gewoon heel snel door , en van zomer heb ik dan nog een haarbal hoe vaak ik ook poets. ben van plan nog de higliner van hh van 550 grams tekopen iemand ervarign mee ?

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:41

_Jennifer_ schreef:
opaal schreef:
Zoals het nu vriest een 200 grams onderdeken, een tweepersoonsdekbed en daar bovenop een 400 grams staldeken en daarbij nog steeds flinter dun in zijn haar! Haha! Als de vorst weer weg is gaat het dekbed er tussenuit zoals afgelopen week twee dagen.

Hoeveel grams is dat dan niet bij elkaar ??

Ik ben het eerlijk gezegd wel eens met Blondie_ Bloos mijn paard staat onder een 300 gr en is geschoren en voelt gewoon warm aan. Nu kun je natuurlijk niet ieder paard over 1 kam scheren. Maar -2 's nachts is echt zo koud nog niet, vooral niet in stal waar het vaak wel iets warmer is (staat je paard heel de dag buiten vind ik het uiteraard een ander verhaal) En als het nou écht koud wordt (je weet maar nooit in Nederland) wat krijgt je paard dan op ?

haargroei wordt toch ook hoofdzakelijk geregeld door het licht? En minder door hoe koud of warm het is?

Ik ben niet zo met grams bezig, kijk mijn paard gewoon aan! Ook is het bij ons in stal gevoelsmatig kouder dan buiten dus niet bij iedereen zoals bij jou op stal. En zoals ik al schreef gaat het dekbed er weer tussenuit zodra het niet vriest en er ook weer terug onder als het weer gaat vriezen. Kouder dan -10 zal het hier niet gaan worden dus is prima zo met het dekbed. Haha!
Laatst bijgewerkt door opaal op 30-11-08 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:43

BrittKitt schreef:
Blondie_ schreef:
Arme paarden.... als ze maar geen dikke vacht krijgen want dat vind baasje niet fijn/mooi.
Scheer ze dan gewoon.
Het is toch helemaal niet fijn om het altijd te warm te hebben.
Want ik lees dat veel paarden hier net zoveel of soms nog meer dekens of hebben als geschoren paarden en dan weet ik wel zeker dat ze het te warm hebben.

Verward Je past de dikte van de deken toch aan op je paard?
Als je ongeschoren paard het niet koud heeft met 200 gram terwijl een geschoren paard hier 500 gram voor nodig heeft is dat toch prima?Y) )

Helemaal mee eens! Haha! Ik kijk niet naar de grams maar naar mijn paard!

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:13

Jij voelt toch niet wat het paard voelt? dus hoe weet jij nou zo zeker of je paard het niet te warm heeft?
Pas als ze het erg warm hebben gaan ze zweten, net als ons.
Maar als je paard het onaangenaam warm heeft daar merk je niets van.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:19

Hoe doe jij het dan Blondie_?

mkvdiest01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:26

ik heb een bucas all weather is niet de goedkoopste maar wel super sterk en voor +10 graden tot -25 graden...
dus je zit eigenlijk altijd wel goed...
voor +156 tot +10 heb ik dan nog een 175 grams en voor de +18 tot +15 een ongevoerde deken.
ik heb zelf alles in regendeken uitvoering want dan hoef je niet ook nog eens een aparte regendeken!
je moet vooral goed naar je paard kijken, temperaturen zijn indicatief... staan de haren van je paard omhoog of zweet hij juist... voelt hij lekker warm aan of eerder wat koel... en wees vooral niet bang om fouten te maken!! niemand is tenslotte perfect.

Je kan in een online shop gaan kopen maar soms is in de winkel wel erg prettig... check ook ff www.ej.nl die hebben heel erg betaalbare dekens!!!

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 02:42

zap schreef:

Nou ik kijk gewoon naar wat mij normaal lijkt. bv. mijn pony is net geschoren dan lijkt me 500 gram normaal. Maar dat is absoluut teveel voor een gezonde ongeschoren pony!
Ik ga niet zoveel mogelijk dekens opgooien tot hij net niet staat te zweten omdat hij zo het minst snel in de haren komt.
Wat ik doe ik kijk regelmatig of hij lekker warm aanvoelt en geen ijskoude oortjes heeft en kijk gewoon of hij er happy bij staat en dat doet ie. Verder kan ik alleen maar hopen voor hem dattie het lekker heeft want zeker weten doe je het nooit Knipoog

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:18

Blondie_ schreef:
Jij voelt toch niet wat het paard voelt? dus hoe weet jij nou zo zeker of je paard het niet te warm heeft?

Nou dan stel ik jou dezelfde vraag. Hoe weet jij dat jou paard het niet te koud heeft? Ik denk te zien dat mijn paard het koud heeft aan het feit dat zijn vacht open staat op zijn hals en gooi er dan een dekbed tussen. Haha!
Laatst bijgewerkt door opaal op 01-12-08 12:23, in het totaal 2 keer bewerkt

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:21

Blondie_ schreef:
zap schreef:

Nou ik kijk gewoon naar wat mij normaal lijkt. bv. mijn pony is net geschoren dan lijkt me 500 gram normaal. Maar dat is absoluut teveel voor een gezonde ongeschoren pony!
Ik ga niet zoveel mogelijk dekens opgooien tot hij net niet staat te zweten omdat hij zo het minst snel in de haren komt.
Wat ik doe ik kijk regelmatig of hij lekker warm aanvoelt en geen ijskoude oortjes heeft en kijk gewoon of hij er happy bij staat en dat doet ie. Verder kan ik alleen maar hopen voor hem dattie het lekker heeft want zeker weten doe je het nooit Knipoog

Nou idd en ik doe het zelfde! Als mijn paard zijn oren koud aanvoelen en zijn vacht open staat op zijn hals en hoofd, ga ik er vanuit dat hij het koud heeft en leg er dan een dekbed tussen. Niet zo heel verkeerd dan van mij hé! Haha!

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:23

Mijne heeft nu 360 grams op en hij voelt prima! Hij is trouwens niet geschoren, zit ook niet superdun in zijn vacht. Maar die blijft nu gelijk Lachen

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:24

Mijn paard heeft nu 340 gram op. Ze staat de hele dag buiten en in de stal is er een hele wans op voor de verse, koude licht. Gisteren voelde ze normaal aan. Ik voel iedere dag even onder de deken. Ik merk aan haar ook als ze het te warm heeft, ze wordt dan kribbig en onrustig.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:25

EstherMe schreef:
Mijne heeft nu 360 grams op en hij voelt prima! Hij is trouwens niet geschoren, zit ook niet superdun in zijn vacht. Maar die blijft nu gelijk Lachen

Nou das mooi, met mijn vorige paard redden ik het met 200 gram! Knipoog

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:28

Ik vorig jaar ook inderdaad met 200 gram Lachen Maar toen kwam hij uit een binnenstal en was hij al blij met zijn 200 grams! Dit jaar was hij dus al gewend aan zijn buitenstal en kreeg hij het op een gegeven moment met die vorst wel koud...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:49

Blondie, dat doet iedereen hier toch Haha!. Dus ik vind jouw reactie eerder in dit topic eigenlijk een beetje ongepast...

Citaat:

Zoals je al schreef kan jij blijkbaar wel voelen of je paard het warm heeft of niet. Wel, dat kunnen wij heus ook wel zien/voelen aan ons paard Lachen.

Toen mijn pony geschoren net geschoren was kreeg ze ook 500 grams op, na een weekje ging de temperatuur echter in ene flink omlaag en dus moest er nog wat bij want mevrouw had het koud Knipoog.

Elk paard is anders en elk paard heeft een andere dikte qua deken nodig! Niet elk paard heeft toch dezelfde wintervacht??? Dus moet ook elk paard wellicht andere dekens op Knipoog.

[edit] als je vroeg begint met dekens dan kan het zomaar nodig zijn om wél een 500 grams deken nodig te hebben!

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:49

Ik bedoelde je voelt wel als je paard het echt warm of koud heeft maar daar tussenin niet. dus als je er dekens op legt TOTdat hij zweet betekend niet meteen dat je paard het lekker heeft, dan kan hij het evengoed te warm hebben.
Net als wij het soms ook te warm hebben maar wij gaan ook pas zweten als we het HEEL warm hebben (de meesten dan).
Naja beetje lastig uit te leggen zo via internet.

nicoleV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:24

Mijn paard heeft nu in totaal 400 grams op dus 300 grams onderdeken en 100 grams boven deken, hij heeft dit jaar veel meer haren als vorige winter en wil hem graag alsnog gaan scheren maar weet niet of ik dan na het scheren weer dezelfde deken op kan leggen of moet er meer grams onder????????

BiancaSLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:31

mijn paard heeft nu een 300 grams deken op.. scheren doe ik niet aan. en het liefst ook geen deken meer, maar dit is wat hij gewend was en hij begon magerder en schaler te worden. volgend jaar extra voeren dus en misschien helemaal geen deken meer..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:34

nicole_amber als je paard het er niet koud onder heeft kan je de 400 gram aanhouden,maar als hij het vanwege het scheren toch wat frisser heeft zou ik maximaal 500 pakken

nicoleV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:48

Snoevie Okey dankje voor de tip we gaan hem waarscheinlijk van de week scheren.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 00:02

Blondie_ schreef:
Ik bedoelde je voelt wel als je paard het echt warm of koud heeft maar daar tussenin niet. dus als je er dekens op legt TOTdat hij zweet betekend niet meteen dat je paard het lekker heeft, dan kan hij het evengoed te warm hebben.
Net als wij het soms ook te warm hebben maar wij gaan ook pas zweten als we het HEEL warm hebben (de meesten dan).
Naja beetje lastig uit te leggen zo via internet.

Dat snap ik Lachen Maar met de manier waarop je reageerd is het net alsof iemand anders het niet kan bepalen en jij wel, snappje? Je reageert heel fel met de medeling dat we niet kunnen voelen of het paard het warm heeft en vervolgens geef je aan te voelen of het paard het warm heeft... beetje dubbele wereld vind je niet? Wij kunnen het niet voelen en jij blijkbaar wel. Als wij hetzelfde doen als jou, zoals er vele aangeven in het topic, waarom zouden onze paarden dan te warm onder hun dekens staan? Toevallig omdat we er meer grams hebben opliggen? Tja, ook wij voelen onder de deken en mijn pony voelt zo goed aan Lachen

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 00:17

Nee ik bedoel dat je niet kunt voelen of een paard het "iets" te warm of koud heeft, jullie niet en ik ook niet.
Alleen wanneer hij het heel warm of koud heeft. Dus "hij zweet niet" betekend niet perse dat hij het niet te warm heeft. Achja Knipoog

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 07:30

Blondie_ schreef:
Nee ik bedoel dat je niet kunt voelen of een paard het "iets" te warm of koud heeft, jullie niet en ik ook niet.
Alleen wanneer hij het heel warm of koud heeft. Dus "hij zweet niet" betekend niet perse dat hij het niet te warm heeft. Achja Knipoog

Dat is met koud dan precies zo! En zoals ik al schreef, liever te warm dan te koud!

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:12

het is trouwens toch niet perze een must om een halsdeken op te doen als je paard geschoren is ?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:19

Nee hoor. Lachen

Ik heb mijn drachtige paard de steunkousen aangetrokken. Haha! Ze was steeds niet lekker warm, met bandages gaat dat een stuk beter.