Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
_Jennifer_ schreef:opaal schreef:Zoals het nu vriest een 200 grams onderdeken, een tweepersoonsdekbed en daar bovenop een 400 grams staldeken en daarbij nog steeds flinter dun in zijn haar!Als de vorst weer weg is gaat het dekbed er tussenuit zoals afgelopen week twee dagen.
Hoeveel grams is dat dan niet bij elkaar ??
Ik ben het eerlijk gezegd wel eens met Blondie_mijn paard staat onder een 300 gr en is geschoren en voelt gewoon warm aan. Nu kun je natuurlijk niet ieder paard over 1 kam scheren. Maar -2 's nachts is echt zo koud nog niet, vooral niet in stal waar het vaak wel iets warmer is (staat je paard heel de dag buiten vind ik het uiteraard een ander verhaal) En als het nou écht koud wordt (je weet maar nooit in Nederland) wat krijgt je paard dan op ?
haargroei wordt toch ook hoofdzakelijk geregeld door het licht? En minder door hoe koud of warm het is?
BrittKitt schreef:Blondie_ schreef:Arme paarden.... als ze maar geen dikke vacht krijgen want dat vind baasje niet fijn/mooi.
Scheer ze dan gewoon.
Het is toch helemaal niet fijn om het altijd te warm te hebben.
Want ik lees dat veel paarden hier net zoveel of soms nog meer dekens of hebben als geschoren paarden en dan weet ik wel zeker dat ze het te warm hebben.Je past de dikte van de deken toch aan op je paard?
Als je ongeschoren paard het niet koud heeft met 200 gram terwijl een geschoren paard hier 500 gram voor nodig heeft is dat toch prima?Y) )
Ik kijk niet naar de grams maar naar mijn paard! zap schreef:Hoe doe jij het dan Blondie_?
Blondie_ schreef:Jij voelt toch niet wat het paard voelt? dus hoe weet jij nou zo zeker of je paard het niet te warm heeft?
Pas als ze het erg warm hebben gaan ze zweten, net als ons.
Maar als je paard het onaangenaam warm heeft daar merk je niets van.
Blondie_ schreef:zap schreef:Hoe doe jij het dan Blondie_?
Nou ik kijk gewoon naar wat mij normaal lijkt. bv. mijn pony is net geschoren dan lijkt me 500 gram normaal. Maar dat is absoluut teveel voor een gezonde ongeschoren pony!
Ik ga niet zoveel mogelijk dekens opgooien tot hij net niet staat te zweten omdat hij zo het minst snel in de haren komt.
Wat ik doe ik kijk regelmatig of hij lekker warm aanvoelt en geen ijskoude oortjes heeft en kijk gewoon of hij er happy bij staat en dat doet ie. Verder kan ik alleen maar hopen voor hem dattie het lekker heeft want zeker weten doe je het nooit
EstherMe schreef:Mijne heeft nu 360 grams op en hij voelt prima! Hij is trouwens niet geschoren, zit ook niet superdun in zijn vacht. Maar die blijft nu gelijk
Maar toen kwam hij uit een binnenstal en was hij al blij met zijn 200 grams! Dit jaar was hij dus al gewend aan zijn buitenstal en kreeg hij het op een gegeven moment met die vorst wel koud...
. Dus ik vind jouw reactie eerder in dit topic eigenlijk een beetje ongepast...Citaat:Jij voelt toch niet wat het paard voelt? dus hoe weet jij nou zo zeker of je paard het niet te warm heeft?
Pas als ze het erg warm hebben gaan ze zweten, net als ons.
Maar als je paard het onaangenaam warm heeft daar merk je niets van.
.
.
.Blondie_ schreef:Ik bedoelde je voelt wel als je paard het echt warm of koud heeft maar daar tussenin niet. dus als je er dekens op legt TOTdat hij zweet betekend niet meteen dat je paard het lekker heeft, dan kan hij het evengoed te warm hebben.
Net als wij het soms ook te warm hebben maar wij gaan ook pas zweten als we het HEEL warm hebben (de meesten dan).
Naja beetje lastig uit te leggen zo via internet.
Maar met de manier waarop je reageerd is het net alsof iemand anders het niet kan bepalen en jij wel, snappje? Je reageert heel fel met de medeling dat we niet kunnen voelen of het paard het warm heeft en vervolgens geef je aan te voelen of het paard het warm heeft... beetje dubbele wereld vind je niet? Wij kunnen het niet voelen en jij blijkbaar wel. Als wij hetzelfde doen als jou, zoals er vele aangeven in het topic, waarom zouden onze paarden dan te warm onder hun dekens staan? Toevallig omdat we er meer grams hebben opliggen? Tja, ook wij voelen onder de deken en mijn pony voelt zo goed aan
Blondie_ schreef:Nee ik bedoel dat je niet kunt voelen of een paard het "iets" te warm of koud heeft, jullie niet en ik ook niet.
Alleen wanneer hij het heel warm of koud heeft. Dus "hij zweet niet" betekend niet perse dat hij het niet te warm heeft. Achja

Ze was steeds niet lekker warm, met bandages gaat dat een stuk beter.