Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jeroenschot schreef:Over de oren scheren; ik scheer het gemiddeld wel zo'n 10 pw, bij ongeveer 99% doe ik het niet maar scheer ik tot de kaak. Wil de eigenaar het toch en het paard is ansich ook wel braaf, pak ik het oor goed stevig vast en draai ik het iets. Vaak gaat het dan ook wel goed. Even vasthouden tot het paard denkt hm oke ze heeft mijn oor en dan met 1 rits is het eraf.
Jeroenschot schreef:Om nog even terug te komen over dat paard van 27: ik heb laatst 2 ijslanders in model geschoren. Deze staan nog zonder dekens in de wei, dikke vacht en alleen luchtpijp en onder de dikke manenbos geschoren. deze foto is na het rijden gemaakt, hijs nouwelijks nat dus het werkt wel echt prima!!
http://i58.tinypic.com/e653ph.jpg
Petrichor schreef:Hoi,
Ik heb hier een Fries staan die nog nooit geschoren is. Al een paar jaar merk ik dat zijn wintervacht dikker word.
Nu dacht ik hem dit jaar mooi voor te zijn door al vrij vroeg een 400 gram deken op te gooien, helaas heeft dit niets geholpen. Nu is het zo dat hij met 15 minuten rijden zeiknat is en bijna niet droogt. Stap hem minimaal een halfuur uit met deken en daarna gaat hij nog onder het solarium maar dan nog is hij niet volledig droog.
Nu wil ik hem gaan scheren maar hoe kan ik dat het beste doen met de deken? Gewoon 400 gram er op en daaronder een dun dekentje of een 600 gram kopen en er op gooien?
En dan nog iets, hoe scheren jullie de benen ivm de sokken?
hartje_tibo schreef:Jeroenschot schreef:Om nog even terug te komen over dat paard van 27: ik heb laatst 2 ijslanders in model geschoren. Deze staan nog zonder dekens in de wei, dikke vacht en alleen luchtpijp en onder de dikke manenbos geschoren. deze foto is na het rijden gemaakt, hijs nouwelijks nat dus het werkt wel echt prima!!
denk je dat ze onder een deken (met of zonder hals?) zouden moeten als het 's nachts gaat vriezen?
Petrichor schreef:Petrichor schreef:Hoi,
Ik heb hier een Fries staan die nog nooit geschoren is. Al een paar jaar merk ik dat zijn wintervacht dikker word.
Nu dacht ik hem dit jaar mooi voor te zijn door al vrij vroeg een 400 gram deken op te gooien, helaas heeft dit niets geholpen. Nu is het zo dat hij met 15 minuten rijden zeiknat is en bijna niet droogt. Stap hem minimaal een halfuur uit met deken en daarna gaat hij nog onder het solarium maar dan nog is hij niet volledig droog.
Nu wil ik hem gaan scheren maar hoe kan ik dat het beste doen met de deken? Gewoon 400 gram er op en daaronder een dun dekentje of een 600 gram kopen en er op gooien?
En dan nog iets, hoe scheren jullie de benen ivm de sokken?
Iemand die hier nog een antwoord op heeft?
hartje_tibo schreef:Jeroenschot schreef:Om nog even terug te komen over dat paard van 27: ik heb laatst 2 ijslanders in model geschoren. Deze staan nog zonder dekens in de wei, dikke vacht en alleen luchtpijp en onder de dikke manenbos geschoren. deze foto is na het rijden gemaakt, hijs nouwelijks nat dus het werkt wel echt prima!!
denk je dat ze onder een deken (met of zonder hals?) zouden moeten als het 's nachts gaat vriezen?
Jeroenschot schreef:Doe het anders eerst eens een paar x zonder scheerapparaat. Even vasthouden dat hij het toe gaat laten, beetje kriebelen/friemelen en als ie dat goed vind met het scheerapparaat. Na een schrikreactie (ik weet natuurlijk noet hoe heftig die is) gewoon nog een x doen. Het is iets raars, dus opzich logisch dat hij even schrikt. Desnoods eerst met de achterkant even aanraken, en als dat oke is in 1 x erlangs scheren. Ik doe dit altijd gewoon met mijn grote, dan is het er zeker en sowieso vanaf
Dyonne schreef:400 nu op een ongeschoren dier lijkt mij echt extreem..
Ik zou zeggen, na het scheren is 300 voor een binnenpaard al veel, buitenpaard vind ik anders.
Oren scheren doe ik trouwens niet. Naast dat ik het lelijk vind, lijkt me dat ook niet fijn. Die haren zitten er niet voor niets. En mijn pony's lopen altijd buiten.
Gydja schreef:Ik ben van de zomer met paard en al over de kop gevlogen. Nu is mijn paard 3 maanden herstellende en we zijn nu zo ver dat we weer rustig de les op willen pakken. Daar voor is ook wel gereden maar niet in de les omdat dat nog te intensief was. Ik merk dat mijn paard (IJslander) heel snel bezweet is omdat ze al echt een dikke wintervacht heeft. Welk scheer patroon zouden jullie aanraden voor een paard dat 24/7 buiten staat? Ik dacht zelf aan het scheren van een stuk van haar hals en borst maar ik weet niet wat nou echt slim is.