[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jeroenschot

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:33

Over de oren scheren; ik scheer het gemiddeld wel zo'n 10 pw, bij ongeveer 99% doe ik het niet maar scheer ik tot de kaak. Wil de eigenaar het toch en het paard is ansich ook wel braaf, pak ik het oor goed stevig vast en draai ik het iets. Vaak gaat het dan ook wel goed. Even vasthouden tot het paard denkt hm oke ze heeft mijn oor en dan met 1 rits is het eraf.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:38

Pantykous schreef:
Onnozele reacties zeg, over opscheppen enzo.

Starbreeze, maakt je opscheerapparaat erg veel geluid?

Nee eigenlijk niet. Mag met mn grote Aesculap zijn kaken zelfs doen, maar zodra ik met de kleine tondeuse zijn oor aanraak krijg ik zo'n schrikreactie.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:40

Jeroenschot schreef:
Over de oren scheren; ik scheer het gemiddeld wel zo'n 10 pw, bij ongeveer 99% doe ik het niet maar scheer ik tot de kaak. Wil de eigenaar het toch en het paard is ansich ook wel braaf, pak ik het oor goed stevig vast en draai ik het iets. Vaak gaat het dan ook wel goed. Even vasthouden tot het paard denkt hm oke ze heeft mijn oor en dan met 1 rits is het eraf.

Ok, dit zou ik nog eens kunnen proberen.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:49

Doe het anders eerst eens een paar x zonder scheerapparaat. Even vasthouden dat hij het toe gaat laten, beetje kriebelen/friemelen en als ie dat goed vind met het scheerapparaat. Na een schrikreactie (ik weet natuurlijk noet hoe heftig die is) gewoon nog een x doen. Het is iets raars, dus opzich logisch dat hij even schrikt. Desnoods eerst met de achterkant even aanraken, en als dat oke is in 1 x erlangs scheren. Ik doe dit altijd gewoon met mijn grote, dan is het er zeker en sowieso vanaf

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 13:01

Jeroenschot schreef:
Om nog even terug te komen over dat paard van 27: ik heb laatst 2 ijslanders in model geschoren. Deze staan nog zonder dekens in de wei, dikke vacht en alleen luchtpijp en onder de dikke manenbos geschoren. deze foto is na het rijden gemaakt, hijs nouwelijks nat dus het werkt wel echt prima!!

http://i58.tinypic.com/e653ph.jpg

denk je dat ze onder een deken (met of zonder hals?) zouden moeten als het 's nachts gaat vriezen?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 13:02

Petrichor schreef:
Hoi,

Ik heb hier een Fries staan die nog nooit geschoren is. Al een paar jaar merk ik dat zijn wintervacht dikker word.

Nu dacht ik hem dit jaar mooi voor te zijn door al vrij vroeg een 400 gram deken op te gooien, helaas heeft dit niets geholpen. Nu is het zo dat hij met 15 minuten rijden zeiknat is en bijna niet droogt. Stap hem minimaal een halfuur uit met deken en daarna gaat hij nog onder het solarium maar dan nog is hij niet volledig droog.

Nu wil ik hem gaan scheren maar hoe kan ik dat het beste doen met de deken? Gewoon 400 gram er op en daaronder een dun dekentje of een 600 gram kopen en er op gooien?

En dan nog iets, hoe scheren jullie de benen ivm de sokken?

Iemand die hier nog een antwoord op heeft? :)

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 13:07

hartje_tibo schreef:
Jeroenschot schreef:
Om nog even terug te komen over dat paard van 27: ik heb laatst 2 ijslanders in model geschoren. Deze staan nog zonder dekens in de wei, dikke vacht en alleen luchtpijp en onder de dikke manenbos geschoren. deze foto is na het rijden gemaakt, hijs nouwelijks nat dus het werkt wel echt prima!!

denk je dat ze onder een deken (met of zonder hals?) zouden moeten als het 's nachts gaat vriezen?

Ik denk het niet. Je scheert echt maar een klein stukje weg, puur om warmte kwijt te kunnen. En als je het nu doet, is het meeste kale wel eraf. Stel dat het de hele tijd staat te regenen en koude wind en kou, ja dan zeg ik bescherm hem even (ook ivm zijn leeftijd)

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 13:09

Petrichor schreef:
Petrichor schreef:
Hoi,

Ik heb hier een Fries staan die nog nooit geschoren is. Al een paar jaar merk ik dat zijn wintervacht dikker word.

Nu dacht ik hem dit jaar mooi voor te zijn door al vrij vroeg een 400 gram deken op te gooien, helaas heeft dit niets geholpen. Nu is het zo dat hij met 15 minuten rijden zeiknat is en bijna niet droogt. Stap hem minimaal een halfuur uit met deken en daarna gaat hij nog onder het solarium maar dan nog is hij niet volledig droog.

Nu wil ik hem gaan scheren maar hoe kan ik dat het beste doen met de deken? Gewoon 400 gram er op en daaronder een dun dekentje of een 600 gram kopen en er op gooien?

En dan nog iets, hoe scheren jullie de benen ivm de sokken?

Iemand die hier nog een antwoord op heeft? :)

Scheren en dan de 400 erop en een 200/300 erbij kopen. Is hij niet warm genoeg onder 400 (wat met dit weer warm genoeg met zijn) een onderdeken eronder! Meerdere laagjes is oook beter dan 1 dikke

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 13:14

hartje_tibo schreef:
Jeroenschot schreef:

Ik denk het niet. Je scheert echt maar een klein stukje weg, puur om warmte kwijt te kunnen. En als je het nu doet, is het meeste kale wel eraf. Stel dat het de hele tijd staat te regenen en koude wind en kou, ja dan zeg ik bescherm hem even (ook ivm zijn leeftijd)[/quote]
ik ben niet degene van de fjord O:)
ik heb een tinkerruin van 10 met een flinke wintervacht die zijn warmte niet goed kwijt kan. ik wilde dus graag scheren alleen wist niet zo goed hoeveel aangezien hij 24/7 buitenstaat en ik liever niet met dekens ga werken. Ik kwam dit 'model' tegen en vroeg me af of dit dan een mogelijkheid was, zo niet dan blijft hij maar gewoon een teddy.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 13:20

Oh ja hoor dan zeker! Alleen ja bij echt nat en vies koud weer zal ik zeggen bescherm hem een beetje, maar over het algemeen heb je bij zo'n streepje echt geen deken nodig!!

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 13:25

oke, dankjewel!

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 13:46

Ah kijk Jeroenschot, dat is exact wat ik wilde weten. Zat namelijk zelf inderdaad aan dit model te denken en dan voor de echt vieze dagen (zoals vandaag als het behoorlijk stort en een koud windje) een dekentje a 0/100 grams er op. Om de kou buiten te houden. Super bedankt. Ga ik eens even op zoek naar iemand met een scheerapparaat :)

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 13:59

Ja zo zou ik het je aanraden! Succes ermee, hopelijk werkt het!

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:36

Hoeveel grams dekens hebben jullie nu op bij de geschoren paarden? Ik wil die van mij scheren komende week alleen twijfel over hoeveel grams deken ik er nu op zal doen. Momenteel staat ie zo'n zes uurtjes per dag in het weiland, als het slecht weer is gaat ie na 3-4 uurtjes weer naar binnen, anders wordt mijn weiland zo vertrapt. Ik heb overigens buiten stallen. Over twee weken gaat hij een maand of vier naar de pensionstal en daar staat ie binnen in een geïsoleerde stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:39

Ik heb mijn geschoren paard in buitenstal en 4 uurtjes op de wei onder 370 + hals

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:57

Jeroenschot schreef:
Doe het anders eerst eens een paar x zonder scheerapparaat. Even vasthouden dat hij het toe gaat laten, beetje kriebelen/friemelen en als ie dat goed vind met het scheerapparaat. Na een schrikreactie (ik weet natuurlijk noet hoe heftig die is) gewoon nog een x doen. Het is iets raars, dus opzich logisch dat hij even schrikt. Desnoods eerst met de achterkant even aanraken, en als dat oke is in 1 x erlangs scheren. Ik doe dit altijd gewoon met mijn grote, dan is het er zeker en sowieso vanaf

Vasthouden vindt ie geen probleem, maar zal er gewoon weer eens wat meer tijd aan spenderen. Met rust kom je vaak een heel eind.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:58

400 nu op een ongeschoren dier lijkt mij echt extreem..
Ik zou zeggen, na het scheren is 300 voor een binnenpaard al veel, buitenpaard vind ik anders.

Oren scheren doe ik trouwens niet. Naast dat ik het lelijk vind, lijkt me dat ook niet fijn. Die haren zitten er niet voor niets. En mijn pony's lopen altijd buiten.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:18

200 gram geschoren.
Je moet even voelen bv in de avond hoe het paard aanvoelt.

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:23

Mijne is net geschoren! Ze vond het heerlijk om van het haar af te zijn hihi
Heb er nu 300/350 op, morgen even kijken of dat warm genoeg is

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:32

Dyonne schreef:
400 nu op een ongeschoren dier lijkt mij echt extreem..
Ik zou zeggen, na het scheren is 300 voor een binnenpaard al veel, buitenpaard vind ik anders.

Oren scheren doe ik trouwens niet. Naast dat ik het lelijk vind, lijkt me dat ook niet fijn. Die haren zitten er niet voor niets. En mijn pony's lopen altijd buiten.

Kan veel zijn maar hij zit als nog vreselijk dik in de vacht en geeft ook geen teken dat het te warm is. Maar goed het heeft ook niets geholpen dus moet als nog zijn lange dikke vacht er af. Daarna zal ik eerst een dun dekentje met hals onder de 400 gram deken doen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:59

Nou ik sta onder 300gr + hals, van 7 tot 4 buiten. Kan wel weer een scheerapparaat over heen.

Starbreeze, en als je even doorpakt na de schrikreactie, wat gebeurd er dan?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:11

Eigenlijk nog niet geprobeerd, tenminste niet heel serieus. Meestal is ie dan erg op zijn hoede want hij is nogal snel nerveus. Kan nu toch niet rijden dus zal er morgen eens wat tijd aan besteden :)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:37

Ik ben van de zomer met paard en al over de kop gevlogen. Nu is mijn paard 3 maanden herstellende en we zijn nu zo ver dat we weer rustig de les op willen pakken. Daar voor is ook wel gereden maar niet in de les omdat dat nog te intensief was. Ik merk dat mijn paard (IJslander) heel snel bezweet is omdat ze al echt een dikke wintervacht heeft. Welk scheer patroon zouden jullie aanraden voor een paard dat 24/7 buiten staat? Ik dacht zelf aan het scheren van een stuk van haar hals en borst maar ik weet niet wat nou echt slim is.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:44

Hee ik heb een vraagje.
Een vriendin van mij heeft sinds juli een nieuwe haflinger.
Ze had hiervoor nog nooit een pony gehad.
Ik heb er zelf twee en ben zelf voor zo natuurlijk mogelijk. Ik gebruik geen dekens en laat mn paarden lekker paard zijn, dit bevalt me tot nu toe elk jaar erg goed :)

Omdat het haar eerste diertje is vraagt ze mij regelmatig om advies maar dit keer heb ik eigenlijk werkelijk geen idee. Haar paard zweet namelijk onwijs snel!
In de zomer had hij dit al.. maar nu nog erger. Eerst had ik zoeits van hij is 4, heeft nog geen conditie dan is het erg logisch dat hij snel zweet. Ze heeft het trainen wel opgepakt en eigenlijk word het zweten niet minder ookal word zijn conditie wel beter.
Eigenlijk wil ze niet scheren maar dit is ook niet echt super. Hij staat wel op een box maar wel bij de deur dus wanneer hij nat is en het straks natuurlijk kouder word vat hij misschien kou?

Hebben jullie enig idee?
Hij zweet voornamelijk op de hals...

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:21

Gydja schreef:
Ik ben van de zomer met paard en al over de kop gevlogen. Nu is mijn paard 3 maanden herstellende en we zijn nu zo ver dat we weer rustig de les op willen pakken. Daar voor is ook wel gereden maar niet in de les omdat dat nog te intensief was. Ik merk dat mijn paard (IJslander) heel snel bezweet is omdat ze al echt een dikke wintervacht heeft. Welk scheer patroon zouden jullie aanraden voor een paard dat 24/7 buiten staat? Ik dacht zelf aan het scheren van een stuk van haar hals en borst maar ik weet niet wat nou echt slim is.

Lees de vorige 2 paginas even door. Heb daar iemand ook geadviseerd de borst/hals te doen incl foto. De foto is ook een ijslander die 24/7 buitenstaat, zonder deken. Deze lopen ook ohz en foto is gemaakt na het werk, paard is zowat droog! Heb ook een stuk onder de manenkam (zie je niet) geschoren