[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:16

Iemand antwoord op mijn vraag?
Kyrseltje schreef:
Al een tijdje zweet mijn fjord (27 jaar) op de wei/in stal. Eerst wilde ik het gewoon afwachten tot het kouder werd, maar hij blijft zweten. Vooral op stal is zijn vacht goed nat. Nou begin ik me dus af te vragen of meneer zijn temperatuur nog wel voldoende kan regelen doordat hij toch langzamerhand wel echt een opaatje is. Hij staat verder gewoon bloot op zijn behoorlijke teddy vacht na.
Nou zat ik te denken om hem gedeeltelijk te scheren (alleen voorkant/luchtpijp gedeelte?) maar wil hem eigenlijk niet onder dekens zetten. Hij doet namelijk eigenlijk weinig meer dan op de wei/stal staan en lekker genieten van zijn pensioen. Dus vind dat niet nodig als hij zichzelf nog warm kan houden.
Dus concreet:is er een model geschikt waarmee je niet met dekens hoeft te pielen? En raden jullie me dit aan of niet?

lemanthia

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:58

helemaal geschoren staat onder een 150 grams staldeken met een fleece gevoerde regendeken eroverheen.

eind nov/begin dec word ze voor de laatste keer geschoren dit jaar dan komt de 300 grams erop

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:28

Ik zie zoveel verschillende dekens en hoeveelheden van grams dat ik door de bomen het bos niet meer zie -O-

Ik begin maar gewoon met een 200/250grams winterdeken, kan er altijd nog een van meer grams bijkopen of evt een onderdeken. Als ik merk dat hij het koud of warm heeft komt er meer/minder op.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:28

Kyrseltje schreef:
Iemand antwoord op mijn vraag?
Kyrseltje schreef:
Al een tijdje zweet mijn fjord (27 jaar) op de wei/in stal. Eerst wilde ik het gewoon afwachten tot het kouder werd, maar hij blijft zweten. Vooral op stal is zijn vacht goed nat. Nou begin ik me dus af te vragen of meneer zijn temperatuur nog wel voldoende kan regelen doordat hij toch langzamerhand wel echt een opaatje is. Hij staat verder gewoon bloot op zijn behoorlijke teddy vacht na.
Nou zat ik te denken om hem gedeeltelijk te scheren (alleen voorkant/luchtpijp gedeelte?) maar wil hem eigenlijk niet onder dekens zetten. Hij doet namelijk eigenlijk weinig meer dan op de wei/stal staan en lekker genieten van zijn pensioen. Dus vind dat niet nodig als hij zichzelf nog warm kan houden.
Dus concreet:is er een model geschikt waarmee je niet met dekens hoeft te pielen? En raden jullie me dit aan of niet?

Op pagina 75 staat een goed voorbeeld.Alleen helemaal zonder deken zou ik zelf niet doen. Veel zweten kan ook een teken zijn van Cushing.Mijn Shetlander met Cushing word ook niet veel meer mee gedaan en wil ik hem volgende maand ook op deze manier scheren.Maar dan wel met een niet al te dikke deken,om zeker te weten dat hij het warm genoeg heeft.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:39

Ayla schreef:
Ik zie zoveel verschillende dekens en hoeveelheden van grams dat ik door de bomen het bos niet meer zie -O-

Ik begin maar gewoon met een 200/250grams winterdeken, kan er altijd nog een van meer grams bijkopen of evt een onderdeken. Als ik merk dat hij het koud of warm heeft komt er meer/minder op.

Gewoon aankijken, is per pony verschillend!

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:58

Lous schreef:
Op pagina 75 staat een goed voorbeeld.Alleen helemaal zonder deken zou ik zelf niet doen. Veel zweten kan ook een teken zijn van Cushing.Mijn Shetlander met Cushing word ook niet veel meer mee gedaan en wil ik hem volgende maand ook op deze manier scheren.Maar dan wel met een niet al te dikke deken,om zeker te weten dat hij het warm genoeg heeft.

Ah kijk dankjewel. Als het goed is komt de dierenarts volgende week langs voor entingen, zal dan eens met hem overleggen.. Cushing hoop ik toch niet, maar zal de da me ook meer over kunnen vertellen.

Nummer 10 of 11 zou kunnen zonder deken?
Afbeelding

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:10

Mandyy schreef:
Ayla schreef:

Gewoon aankijken, is per pony verschillend!
Ja dat is zo maar ik weet niet met welke deken ik het beste kan beginnen als ik hem net geschoren heb.. Ik twijfel tussen 200 en 300 gram. Bij 200 heeft hij het s'nachts misschien koud en bij 300 misschien weer te warm overdag en hoeveel ga ik er dan bij doen als het kouder word..

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:17

Staat hij 's nachts binnen?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:17

Nee, 24/7 buiten..

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:25

Mijn pony staat nu deels geschoren met 300 gram en op andere plekken een redelijk lange vacht. Normaal met een hele dikke fleece deken met regendeken er over of alleen de regen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:07

Starbreeze schreef:
Ik heb een vraagje aan de 'professionals'. Mijn paard is tot vorig jaar nog nooit geschoren geweest. Ik scheer hem zelf, hij laat dit goed toe. Benen en lijf verdeel ik over 2 dagen omdat hij nogal nerveus van aard is en weinig geduld heeft. Zo gaat dat super goed.

Zijn voorhoofd scheer ik nooit, mag zijn kaken nog doen met de grote machine maar daar houdt het op en dat is prima. Maar ik vind geschoren oortjes altijd zo mooi (de randjes bedoel ik, die zijn zo mooi scherp dan). Alleen zodra ik met de kleine tondeuse zijn oor aanraak geeft hij een schrikreactie met zijn hoofd. Hebben jullie advies voor mij over hoe ik hem kan laten wennen? Gewoon vaak proberen? Of zijn er paarden waarbij het nooit lukt?

Pramen hoeft voor mij niet, paard vraagt hier niet om, het is niet perse nodig en wil niet pramen omdat ik iets perse wil. Knippen vindt ie prima.

Jij weet dus niet waar een praam voor dient.
Gewoon praam opdoen en geen gezeur. Paard is even afgeleid door het stofje endorfine en jij kunt snel de oortjes netjes doen. Praam af en paard weet er niks meer van.

Kom tevaak mensen tegen die een praam gemeen vinden, ik leg ze uit waar het voor is en doe de praam om, paard staat even als een mak lammetje uitzonderingen daargelaten en ik kan snel mijn werk doen om vervolgens de paard netjes achter te laten. Alle klanten die ik tot nu toe heb gehad snappen het gebruik nu van de praam. Daar is helemaal niks zieligs of gemeens aan.

Liever kort een praam erop dan een paard verdoofd. Heb menig verhaal gehoord dat het paard na het scheren koliek kreeg.

En als je geen praam Wilt gebruiken dan laat je dat oor toch lekker zitten ;)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:57

Even tekst gekopieerd en geplakt hier. Omdat ik in mijn eigen topic weinig respons kreeg en ik hier naar toe ben verwezen. Dus wie kan me helpen? :D

Mijn shetlander heeft zomer eczeem. De laatste tijd als het regent heeft ze het heel koud. Ze staat dan te trillen. Dit is volgens mij omdat het vacht het water niet af stoot. Denk dat dat komt door de kale plekken die ze op haar vacht heeft door de zomer eczeem. Inmiddels zit er wel haar op maar heb het idee dat haar ondervacht er deels wel op zit en deels niet. In elk geval ze is meestal tot de huid nat inplaats van dat het water er af stroomt zo als bij mijn IJslander. Nu hebben we een paar dagen geleden een 0 grams regendeken gekocht. We zien ook vaak dingen op Facebook voorbij komen dat er aangeboden word om paarden te scheren. Mijn moeder en mijn oma ( eigenaar van de pony ) hebben het niet zo op scheren. Zou de vacht beter en egaal terug groeien als we de pony scheren? Wat zijn in het opzicht van mijn pony de voordelen van scheren? en een hoeveel grams deken raden jullie aan? De pony staat 24/7 buiten.

Mijn vader lijkt het wel een goed plan om te scheren en mijn moeder wil gewoon wat het beste is voor de pony maar ze houd zelf van hele wollige pony's. Mijn oma wil niet scheren omdat het iets is wat we nog nooit gedaan bij de pony (vind alles eng wat nieuw is voor het paard) hebben en ze denkt dat het niet nodig is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:00

@kaatje77
Wacht even, eerst gaat het over paarden niet hoeven te verdoven want als je rustig bent en over horsemanship beschikt, dan lukt het vanzelf?

Dan stel ik een vraag hoe je zonder verdoving paard de oren wil scheren en dan wordt er een praam gebruikt! Houdt het horsemanship daar omwille van tijd op?

Dat was niet wat ik wilde weten ;) de vraag was hoe je een paard ZONDER hulpmiddel kon laten wennen.

Ik weet trouwens wel hoe een praam werkt, maar toch wens ik die niet te gebruiken. Endorfines komen oa vrij als reactie op pijn. Daarnaast heb ik regelmatig rode neuzen gezien door het gebruik van zo'n ding. Handig dat paarden niet kunnen praten...
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 16-11-14 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:18

Starbreeze schreef:
@kaatje77
Wacht even, eerst gaat het over paarden niet hoeven te verdoven want als je rustig bent en over horsemanship beschikt, dan lukt het vanzelf?

Dan stel ik een vraag hoe je zonder verdoving paard de oren wil scheren en dan wordt er een praam gebruikt! Houdt het horsemanship daar omwille van tijd op?

Dat was niet wat ik wilde weten ;) de vraag was hoe je een paard ZONDER hulpmiddel kon laten wennen.

Ik weet trouwens wel hoe een praam werkt, maar toch wens ik die niet te gebruiken. Endorfines komen vrij als reactie op pijn. Daarnaast heb regelmatig rode neuzen gezien door het gebruik van zo'n ding. Handig dat paarden niet kunnen praten...

Haha, echt precies dit! Eerst helemaal opscheppen dat ze alles primaaaaaaaaaaaaaa kan, en nu ineens komt de praam er aan te pas. _/-\o_

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:22

Wat is er erg aan een praam als die correct wordt gebruikt. Het is beter even de praam erop te zetten en dat je paard er niet gespannen k der is en geen stress heeft. Dan geen praam erop te zetten en het is grote chaos. Jullie kunnen ook wel erg overdrijven zeg

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:22

Met Horsemanship lukt ook niet alles. Beetje off-topic. Maar vorige maand moest mijn Shetlander getest worden op Cushing.Hij kwam steeds omhoog,dus hoe moet je anders bloed afnemen? Ja dan gebruik je toch echt een praam. Het duurde ook vrij lang voordat de endorfine eindelijk zijn werk deed.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:23

Ja natuurlijk kan dit, maar ga dan niet eerst ontzettend lopen opscheppen over dat ze alles zonder doet. wat vervolgens helemaal niet blijkt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:29

Priscilla_90 schreef:
Wat is er erg aan een praam als die correct wordt gebruikt. Het is beter even de praam erop te zetten en dat je paard er niet gespannen k der is en geen stress heeft. Dan geen praam erop te zetten en het is grote chaos. Jullie kunnen ook wel erg overdrijven zeg

Ho je trekt alles uit zijn verband, ik HOEF niet perse geschoren oren, knippen kan ook. ;)

De vraag was hoe je zonder hulpmiddel je paard de oren kon scheren. Ik hoor hier mensen over niet verdoven, zonde, horsemanship etc. Dus vandaar mijn vraag, hoe doe je dat dan in zo'n tijdsbestek.

En dan komt er een antwoord 'ja gewoon pramen' ;(

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:30

Lous schreef:
Met Horsemanship lukt ook niet alles. Beetje off-topic. Maar vorige maand moest mijn Shetlander getest worden op Cushing.Hij kwam steeds omhoog,dus hoe moet je anders bloed afnemen? Ja dan gebruik je toch echt een praam. Het duurde ook vrij lang voordat de endorfine eindelijk zijn werk deed.

Ja dat begrijp ik. Maar de vergelijking medische noodzaak en een cosmetische handeling gaat niet helemaal op.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:38

dan doe je ze oren niet zo simpel is dat. als je elke keer al probeer en je paard er voorzichtig aan laat wennen. of proberen met een schaar de oor netjes te knippen.

Maar je kan een paard niet dwingen als het ergens angstig voor is en je heb het tig keer geprobeerd zal je je er toch bij neer moeten leggen

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:40

Perry

opscheppen doet ze in mijn ogen niet. Maar je moet keuzes maken ga je liever te werk zonder met veel stress etc en je heb kans dat je paard nog angstiger wordt. of kies je dan liever even voor een praam en alles gaat prima is keuze snel.gemaakt

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:48

Priscilla_90 schreef:
Perry

opscheppen doet ze in mijn ogen niet. Maar je moet keuzes maken ga je liever te werk zonder met veel stress etc en je heb kans dat je paard nog angstiger wordt. of kies je dan liever even voor een praam en alles gaat prima is keuze snel.gemaakt

En dan opgegevenmoment bang worden als iemand met de praam aan komt zetten, dat krijg je dan ! _/-\o_ _/-\o_

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:54

Priscilla_90 schreef:
dan doe je ze oren niet zo simpel is dat. als je elke keer al probeer en je paard er voorzichtig aan laat wennen. of proberen met een schaar de oor netjes te knippen.

Maar je kan een paard niet dwingen als het ergens angstig voor is en je heb het tig keer geprobeerd zal je je er toch bij neer moeten leggen

Volgens mij heb jij mijn vraag echt niet begrepen.

Ik had me er ook al bij neergelegd, inderdaad, dan maar niet. En ik wil mijn paard niet dwingen, juist niet.

Maar het is net zoals bij trailerladen, dat lukte me eerst ook niet alleen, maar met hulp van advies van professionals nu ineens toch wel.

Dus vroeg ik hier advies aan de 'professionals', maar die weten het kennelijk ook niet :)

Nou ik haal mn schaar maar weer eens voor de dag dan :))

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:16

Onnozele reacties zeg, over opscheppen enzo.

Starbreeze, maakt je opscheerapparaat erg veel geluid?

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:26

Om nog even terug te komen over dat paard van 27: ik heb laatst 2 ijslanders in model geschoren. Deze staan nog zonder dekens in de wei, dikke vacht en alleen luchtpijp en onder de dikke manenbos geschoren. deze foto is na het rijden gemaakt, hijs nouwelijks nat dus het werkt wel echt prima!!

http://i58.tinypic.com/e653ph.jpg