Starbreeze schreef:Ik heb een vraagje aan de 'professionals'. Mijn paard is tot vorig jaar nog nooit geschoren geweest. Ik scheer hem zelf, hij laat dit goed toe. Benen en lijf verdeel ik over 2 dagen omdat hij nogal nerveus van aard is en weinig geduld heeft. Zo gaat dat super goed.
Zijn voorhoofd scheer ik nooit, mag zijn kaken nog doen met de grote machine maar daar houdt het op en dat is prima. Maar ik vind geschoren oortjes altijd zo mooi (de randjes bedoel ik, die zijn zo mooi scherp dan). Alleen zodra ik met de kleine tondeuse zijn oor aanraak geeft hij een schrikreactie met zijn hoofd. Hebben jullie advies voor mij over hoe ik hem kan laten wennen? Gewoon vaak proberen? Of zijn er paarden waarbij het nooit lukt?
Pramen hoeft voor mij niet, paard vraagt hier niet om, het is niet perse nodig en wil niet pramen omdat ik iets perse wil. Knippen vindt ie prima.
Jij weet dus niet waar een praam voor dient.
Gewoon praam opdoen en geen gezeur. Paard is even afgeleid door het stofje endorfine en jij kunt snel de oortjes netjes doen. Praam af en paard weet er niks meer van.
Kom tevaak mensen tegen die een praam gemeen vinden, ik leg ze uit waar het voor is en doe de praam om, paard staat even als een mak lammetje uitzonderingen daargelaten en ik kan snel mijn werk doen om vervolgens de paard netjes achter te laten. Alle klanten die ik tot nu toe heb gehad snappen het gebruik nu van de praam. Daar is helemaal niks zieligs of gemeens aan.
Liever kort een praam erop dan een paard verdoofd. Heb menig verhaal gehoord dat het paard na het scheren koliek kreeg.
En als je geen praam Wilt gebruiken dan laat je dat oor toch lekker zitten