Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:52

Gentlegiant schreef:
Mijn 2 zijn ook nog ongeschoren en dat blijve ze ook hoe het er nu uit ziet

Ze staan toch al een heletijd onder dek

Net toen ik op stal 1 weg ging was het 0.03 graden dus heb er 200 grams hij gedaan paard staat totaal in 400 grams
Morgen als ik ga voeren om 6 uur en het is nog 0 graden of minder blijft hij op tot het boven de 0 graden komt dan gaat de 200 er onder uit

toen ik op stal 2 was was het daar iets warmer en denk ik niet dat het er vanacht gaat vriezen mocht het vanavond als ik om 11 uur nog keer ga voeren onder de 0 graden is krijgt die een 200 grams eronder voor de nacht dan staat die intotaal onder 500 grams

Tja de een vind het teveel de ander niet
ik zal wel de wind van voren krijgen nu

Enne nee nog geen druppeltje zweet ondekt

Poeh! Jeetje.. (laat ik dan maar de eerste zijn met een klein windje van voren :P )
Vraag me af wat ze dan op krijgen als het van de winter -10 is..?!

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 08:59

Nou Pompidou, wat een originele vraag.. :Z :Z Dat is al 30000 keer gevraagd.

Gentlegiant

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:11

Orgineel daar heb ik in het hele topic nog geen antwoord op gegeven :+
Ze krijg wat ze nodig hebben heb per paard minimaal 1500 grams aan dekens dus als ze dat nodig hebben krijgen ze het

vorigjaar stond 1tje met -23 onder 1200
2 jaar geleden met -27 stond hij onder 1500 grams

Maargoed heb dat al weet ik hoevaak gezecht maar als je niet even een paar pagina's terug wilt lezen dan heb ik het nog eens getypt voor je :D

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:19

En aankomende dagen wordt het 's nachts weer 9 graden en overdag 14 a 15 graden..... Handig die dekens!

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:26

mijn paarden staan het hele jaar door buiten en ze kunnen zelf de inloophal in maar ze staan meestal toch liever buiten.

alles staat nu zonder deken en als het regent krijgen ze een 0 grams regendeken op. ze hebben alle 4 al een heerlijke wintervacht.
Als het echt goed gaat vriezen snachts oid dan krijgen ze een 200 grams deken op en daar moeten ze het mee doen..bij 1 of 2 graadjes vorst staanm ze gewoon zonder deken allemaal. ze hebben allemaal nooit meer dan 200 gram gehad en dat gaat eigenlijk altijd prima..dus ik schrik wel van aantal grams dekens wat ik hier zoal zie voorbij komen...

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 12:09

tjoh mijne staat nogsteeds poepie naakt :')

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:28

Barbara1975 schreef:
mijn paarden staan het hele jaar door buiten en ze kunnen zelf de inloophal in maar ze staan meestal toch liever buiten.

alles staat nu zonder deken en als het regent krijgen ze een 0 grams regendeken op. ze hebben alle 4 al een heerlijke wintervacht.
Als het echt goed gaat vriezen snachts oid dan krijgen ze een 200 grams deken op en daar moeten ze het mee doen..bij 1 of 2 graadjes vorst staanm ze gewoon zonder deken allemaal. ze hebben allemaal nooit meer dan 200 gram gehad en dat gaat eigenlijk altijd prima..dus ik schrik wel van aantal grams dekens wat ik hier zoal zie voorbij komen...

Dan begrijp je blijkbaar niet dat je niet fatsoenlijk kunt trainen/ op concours kunt met een 'heerlijke wintervacht'.. :roll:

Elisah1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:31

Mijne staan altijd in hun blote kont! :=

Moet zeggen dat ze al een flinke vacht aan hebben gemaakt! :j
(We rijden dan ook geen wedstrijden, en rijden eigenlijk alleen recreatief!)

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:09

hahah kijk daar zit het hem in...ik ben een recreatieve rijder die uitsluitend in bos en land rijd...dus dan geeft het niet he om met een teddybeer te rijden..maar jee 1200 gram zag ik voorbij komen..wist niet dat dat bestond..is nog dikker dan mijn winterjas en ik heb geen vacht :+

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:25

Precies ;) Ik gebruik ook geen 1200 of 1500 gram hoor. Dat is me echt te gek. Nu 300, bij vriestemperaturen 450/500 en bij -15 oid doe ik er nog een dikke wollen deken bij (en de hals aan de 300 gr).

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:35

Mijn paard staat nu 's nachts met haar 300 grams en buiten al met de Bucas All in One, wel dik maar die houdt ze ook de hele winter op als ze naar buiten gaat, het gaat prima zo!

Ze zit nog geweldig in dr vacht en heb nog geen enkele winter hoeven scheren. :D

Als ik recreatief zou rijden zou ik me ook geen zorgen maken om een wintervacht. Nu is dat gewoon niet te doen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:37

Hier een paard dat nog steeds onder alleen een ongevoerde regendeken staat.
Maar ik denk dat ik er binnenkort een onderdeken bij doe (200 grams)

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:39

Mijn 3 jarige word dit jaar nog niet geschoren omdat we dit jaar nog niet op concour starten. Maar hij staat al heel lang onder een deken. eerst een 150 grams, sinds 2 weken onder een 250 grams, en als t nog kouder word een 400 grams. en als de tempratuur overdag onder de -4 ofzo blijft krijgt hij ze beide op, dus de 400 en de 250 grams.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:41

Ja het gaat weer wat omhoog met de tempraturen zo blijven we bezig haha

1200 grams bestaat ook niet maar wel 550 grams dekens en 400 grams dus gewoon een deken erbij

Mijn merrie die deze winter beleerd word die staat ook ''naakt'' vind wolletjes leuk onze shet staat ook naakt

Maar ik heb niets aan een dikke vacht als je elke weeg 5 a 6 dagen traint is het gewoon geen doen

Het is dat ik mijn 2 paarden niet kan scheren en ben dus al zo vroeg begonnen met de dekens

1 Paard wat zo dik onder de dekens staat heeft nu al buikharen van z'n 5 cm van de winter zijn die ruim 10 cm :+

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:52

Jeetje, ik lees hier dat er paarden zijn die onder 200 g al staan te zweten.
De mijne, een Fries, heeft nu 300 g opliggen en die zweet geen moment, ook niet in een dichte stal.
Ik was begin sept al begonnen met 0 g regendeken.
Moet wel zeggen dat hij nog steeds bijzonder kort in zijn vacht staat.
Sinds ik al zo vroeg met een deken begin, Vorig jaar de eerste keer, blijft zijn vacht gedurende de hele winter kort.
Daarvoor was ik blijkbaar toch te laat begonnen en had hij echt wel flink vacht.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 23:01

1200gr of 1500gr vind ik idd ook een beetje overdreven. Hoe veel dekens zijn dat wel niet over elkaar heen? Minimaal 3 denk ik zo. De dikste deken die ik hier heb liggen is de heavy variant van de normale Horseware dekens. Dat is 370gr meen ik. Dikker krijgt Tinesje niet op. Mocht het nou echt stevig gaan vriezen, en de vrieskou houd erg lang aan. Dan heb ik nog een 100gr duo liner onderdeken liggen. Dat is dan op z'n zwaarst 470gr. Maar dat krijgt hij dus echt alleen op als het overdag -10 of kouder is en dat een tijdje aanhoud.

Ik heb Tines sinds gister een 200gr deken op gedaan. Die heeft hij dag en nacht om. Ik ben niet in de gelegenheid om te wisselen. Tines staat overdag buiten op de wei en 's nachts binnen. Deze 200gr deken houd hij nu op tot dat het "echt" winter word.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 07:31

met die koudere tempraturen rond het vriespunt krijgen mijn ponies hun twee hondergrams op, als het echt heel koud word, zoals min 15 enzo de vierhonderd grams, tussendoor nog een extra fleece onder de 200 grams.

overdag staan ze nu met nulgrams regendek op zolang het niet rond het vriespunt komt.

van de week weer 15graden overdag,droog en zon,dan gaat de nulgrams er weer af hoor,anders zweten ze peentjes. de warmere nachten rond negen graden dan gewoon een fleece op

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:04

Mijn paard staat onder de 370 grams en voelt niet super warm maar hij krijgt niets meer op totdat ik zeker
weet dat ik niet ga scheren. Anders is het verschil te weinig en moet ik meteen heel veel opgooien als hij toch
geschoren wordt.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:07

ff vraagje...kan zijn dat ik eroverheen gelezen heb :o

Die van mij staat nu onder een 150 grams deken.
Maar als het kouder gaat worden moet ik dan een dikkere deken opleggen of kan ik het zo laten?
Een dikke vacht maakt me niets uit maar ik ben bang dat ze misschien verkouden wordt, ze staat in een open stal...

Ik heb haar net een half jaartje dus heb nog geen winter met haar meegemaakt.

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:10

Waarom leg je een deken op als de wintervacht je geen rol speelt? De vacht is de beste deken dat je kan hebben!
Als je paard heb koud/warm heeft onder haar deken, moet je een dunnere/dikkere deken opleggen ja.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:11

Op advies van de manege eigenaar...

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:44

ik sta al een maand in de dekens

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:53

ff n vraagje.

heeft iemand van jullie misschien ook de pagony tiger 500 grams deken? ik heb die vandaag aangeschaft in maat 205. de deken sluit heel hoog op de nek en mn paard heeft een hele dikke hals. ik ben dus bang dat dat gaat knellen als ze haar hoofd naar beneden zal doen. nu hou je dat altijd wel een beetje en ik denk ook weer dat als ik een maat groter neem (215) hij te ruim is en meer naar achteren kan schuiven waardoor hij dus juist kan gaan knellen. iemand tips of ervaring?

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:07

Ik ga deze vrijdag bij Divoza ophalen.
Ik heb en Fries, maar ken dit probleem niet. Hij heeft wel nek en front.
Dus best raar dat je dit probleem hebt en ik niet.
Ik heb nl alle dekens van Pagony Tiger.
Lijkt me stug dat de 500 afwijkt...

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:47

ieder paard is natuurlijk anders gebouwd,dus ik geloof best dat dit per paard kan verschillen,al heeft de een en dikke nek en de ander ook,waarschijnlijk valt de deken bij jou paardje toch anders door zijn bouw.

zit hij ook zo strak als je de sluitingen gewoon losser zet?

ik heb vorige week een deken gekocht een maat groter dan normaal omdat de maat die ik ervoor had ook knelde bij de nek, een maat groter die ik nu heb is te groot en hangt bij zn borst en achter schuiven.

ik heb hem bij de hals in laten nemen door de plaatselijke dekenmakerij, hierdoor zit hij nu voor goed en werd hij achter ook korter waardoor die ook niet schuift, dus dat zou ook een optie zijn als je toch kiest voor een maat groter