wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DinaxUllie

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:03

ik vind het maar raar..
je moet gewoon naar je paard kijken hoe hij onder de deken
staat waar hij nu onder staat..
Sommige paarden hebben het nu eenmaal sneller koud
en vind dat de eigenaren dat goed moeten bij houden..
Die van mij heeft een megaa dikke vacht en dat is gewoon niet handig
terwijl ik in september al begonnen ben met dekens opleggen van zo'n 200 gram..
op de hoop dat hij geen wintervacht zou krijgen of tenminste zo min mogelijk..
dit heeft niet gewerkt en heb hem daarom nu geschoren.. is
voor hem veel fijner.. Het duurde eerst uren voordat hij een keer droog werd
zelfs onder het solarium duurde het uren.. en dat werd me toch iets te gek..
nu heeft hij zo ongeveer 540 gram op, omdat het ging vriezen vannacht..
van de week wordt het weer warmer en krijgt hij gewoon een zweetdeken er extra onder

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:04

De mijne staat onder 400 gram. Op het lijf is de vacht nu mooi dun en glad zodat ik niet hoef te scheren. Haar hals is wat wolliger maar dat vind ik niet zo erg. Ik vind halsdekens zo'n gedoe, die overleven een dagje wei toch niet.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:06

MaaikeMo schreef:
Is niet zo erg hoor, maakt ie gewoon een dikker vachtje aan, en daarbij, paarden kunnen zich goed warm houden tussen 5 en 15 graden, dus je hoeft niet bang te worden dat ze het dan nog koud krijgen Knipoog
kijk met dit weer hier, moeten ze er moeite voor doen om het warm te krijgen.. maar echt koud, nee ook niet..

ik heb namelijk het gevoel, dat mensen voort een deken gaan opgooien? want het paard heeft het koud? of begrijp ik het gewoon verkeerd?

De rede dat die van mij onder een deken staat, is simpel, hij mag geen dikke vacht krijgen. dit is neit praktisch met rijden enz..

Ik leg dekens op omdat ik een dikke vacht onpraktisch vind bij paarden die dagelijks getraind worden en in het weekend mee gaan op concours. Door mijn paard warm te houden voorkom ik (hopelijk) dat hij dikkere haren gaat aanmaken. Hier staan ze nu met een 300gr+200gr onderdeken, hier doen ze het prima onder. Ze staan mooi dun in de haren, scheren is (gelukkig) nog niet nodig geweest.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:54

Mijn pony staat nu onder een 300 gr. maar hij staat er best koud onder. Kan ik er nog een fleecedeken onderleggen of gaat dat niet goed? Heb nog nooit met twee dekens over elkaar gewerkt namelijk.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:26

Persoonlijk hou ik niet zo van fleecedekens, die trekken vaak naar achteren.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:28

ja het kan wel maar ik zou er dan wel een fleecedeken onder leggen MET singels
anders heb je kans dat door de fleecedeken de andere deken afglijd..
is ook niet erg handig Tong uitsteken

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:40

Ik ben nu intensief aan het kijken voor een tweedehands Shet dekentje, mijn shetveulentje had het echt koud afgelopen weekend met die sneeuw. De sneeuw was helemaal in zijn super dikke vacht gekropen, kwam op zijn huid en hij werd niet goed warm meer. Ik heb hem gisteren droog gewreven met een handdoek, maar meer kon ik niet doen. Ik laat hem in principe zonder deken staan, maar bij extreem weer zoals afgelopen weekend, vind ik het toch wel fijn om een dekentje achter de hand te hebben.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:47

Die van mij staat zonder deken is dat zielig ?
En die ander onder een ongevoerde deken Lachen

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:53

Nee hoor, als je geen last hebt van de dikke vacht is dat geen probleem. Lachen

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:23

Flower schreef:
Die van mij staat zonder deken is dat zielig ?
En die ander onder een ongevoerde deken Lachen

Een (gezond) paard zonder deken is prima. Mits er genoeg ruwvoer is wanneer het erg koud wordt. Ik had mijn haf tot een jaar geleden ook zonder deken buiten lopen. Maar nu ik haar wat fanatieker aan het rijden ben, vind ik het makkelijk dat ze na het rijden snel droog is, en ze meer uithoudingsvermogen heeft zonder die dikke vacht.

Een paard met deze temperaturen onder een ongevoerde deken vind ik minder goed. Door de deken kan het paard wanneer het koud wordt zijn/haren niet opzetten om zo warm te worden. Ik zou daarom zelf een winterdeken op doen.

De temperaturen gaan weer wat omhoog, vandaar dat ik de 500 grams heb afgedaan (daar stond ze overigens nog niet onder te zweten) en heb haar de 200 grams opgedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:26

Pally schreef:

Ik ook niet , ik doe dan liever een wollen dekentje Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:03

Flower; vind je dat niet een beetje flauw? Er wordt hier toch nergens gezegd dat het zielig is om een paard zonder deken te zetten?
9 vd 10 mensen geeft hier toe dat er dekens op liggen omdat dat makkelijker is voor henzelf, de andere categorie is vaak oud of ziek of heeft andere problemen waardoor ze moeite hebben met warmhouden.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:46

oke even geen ander vraagje dan dekens.
het sneeuwt nu zo leuk en mijn paardje gaat gewoon de weide is, maar als ik hem dan er uit haal heeft die helemaal ijs in de ijzers/hoef zitten, heb geprobeert om zo veel mogenlijk weg te halen maar krijg het niet goed weg, weten jullie iets om het goed er uit te kunnen halen voor als het weer zulk weer is?

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:29

@ Tiso: Heb je geen warm water tot je beschikking? Dan moet je het gewoon eventjes met warm water afspuiten, smelt zo! Anders zou ik het eerlijk gezegd ook niet weten! Die van mij staat nu ook niet buiten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:34

Ik heb de afgelopen dagen een dunne zweetdeken onder de 0-grams deken gedaan, vannacht ging het nog vriezen maar morgen wordt het hier weer 8 graden en doe ik de fleece er weer onderuit, werkt prima.
Het is idd wel dat de fleece wat naar achteren trekt maar verder blijft die netjes liggen, komt nergens onder de regendeken uit en zakt niet scheef ook de regen deken zelf niet.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 07:39

Loveable schreef:
@ Tiso: Heb je geen warm water tot je beschikking? Dan moet je het gewoon eventjes met warm water afspuiten, smelt zo! Anders zou ik het eerlijk gezegd ook niet weten! Die van mij staat nu ook niet buiten.

Die van mij staat heerlijk buiten en heeft geen ijsklompen omdat ze uit zichzelf op een stuk steen staat en het weiland alleen maar bagger is. Wel heb ik het na het rijden en je kan inderdaad warm water gebruiken maar ik gebruik een hoefkrabber en hak (natuurlijk niet op het levende deel!!) aan de randen de hoefkrabber erin..als je dit 3x doet zal de klomp loslaten.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 07:54

De hoeven invetten moet ook helpen toch?
Flink wat vaseline aan de binnenkant zodat het niet kan vastvriezen.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 08:04

Pally schreef:

Klopt idd en ze gaan ook heel erg snel schuren Ja

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:40

BrittKitt schreef:
De hoeven invetten moet ook helpen toch?
Flink wat vaseline aan de binnenkant zodat het niet kan vastvriezen.

Groene zeep helpt ook.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:22

Moderatoropmerking:
Dit topic gaat over dekens, over wanneer je paard welke deken op krijgt/moet krijgen.
Tiso, voor jouw vraag kan je een nieuw topic openen hier, op SV, zodat we hier ontopic kunnen blijven.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:33

bedankt iedereen voor de antwoorden, zou is gaan proberen met invetten of groene zeep, met warm water ben ik te bang dat de ijzers glad worden voor op de stenen.

dekenvraag:
met hoeveel verschil in temp hou je een deken aan.
bij mijn haflinger heb ik van 13 graden ongeveer tot -5 de 200 gram deken opgehad. maar had zo van is dat wel zo slim want zit aardig wat graden tussen het warmste en koudtse punt...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:37

Ik heb mn pony onder een 340 staan, rond vriespunt wissel ik naar 500, boven de 10/15 gaat er 200 of regendeken op, varierend in de weersomstandigheden.
Maar wanneer ik bijvoorbeeld de 500 er op heb liggen en het word 3 graden blijft hij er op, maar heb gisteravond weer teruggewisseld naar 340 omdat het vandaag 6 was en van het weekend wissel ik weer terug waarschijnlijk omdat het dan echt goed gaat vriezen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:57

Mijn Haf gaat onder een 100 grams zodra hij geschoren is.
Als het niet warmer op de dag is dan 10 graden of minder dan zijn 200 grams erop
Als het op de dag niet meer boven het vriespunt uitkomt of het gaat koud en heel guur worden en maar 1 graad ofzo dan zijn 340 grams erop..
Daar zal hij ongeveer een maand of 2 onder staan.

Hij staat in een open kapschuur ... en op de dag buiten.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:58

Mijn haf staat geschoren onder een 200grams outdoordeken, hier staat hij heel goed onder. Ik had verwacht dat hij van het weekend met dat bar slechte weer er een deken bij moest maar meneer had het nog steeds lekker warm onder zn 200gr. Is voor mij gunstig want dat betekend dat ik geen dekens hoef te wissellen Haha!

Oh en heb hem geschoren omdat hij door zn enorme wintervacht niet meer droog te krijgen en voorruit te branden was. ik hou mn paard graag in conditie maar kon nog geen kwartier rijden of hij stortte al bijna in Ach gut

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:12

Ik heb nu een 300 grams onderdeken en een 220 grams outdoordeken opliggen. Ze is niet geschoren maar wel lekker dun in dr vacht. Lachen