lynns schreef:Mijne staat nog steeds onder een 0 grams regendeken, wel met een fleece voering.
ik ben begonnen om deze topic te lezen omdat ik benieuwd was wat anderen er al op hebben.
was van plan m nu het kwik onder de 10 graden blijft de winterdeken erop te doen.
Wat ik hier allemaal lees zeg.
je kan ook overdrijven !
Mijn paard staat snachts op stal en overdag buiten.
Heeft geen wintervacht, alleen wel bij de hals (heb bewust geen halsdeken).
het is een hannoveraan x engels volbloed, dus ook geen sober ras.
zo dit wilde ik toch even kwijt.
groetjes lynns en Nobly.
Ben het helemaal met je eens lynss!
Ik snap best dat iedereen z'n paard zo kort mogelijk in de vacht wil houden maar dat bereik je echt niet met 3 dekens! Dan had je hem in sept/oktober wanneer het weer eerder donker werd op stal moeten zetten met een lamp aan tot 10 uur 's avonds en 's ochtends vroeg vanaf 6 uur. De lengte van de vacht heeft te maken met het aantal lichturen per dag en niet met de temperatuur.
De mijne heb ik nu een 200 grams (waterdichte) deken om en hij heeft alleen bij z'n hals wat langer haar maar heb ook bewust geen halsdeken om. Bij de pony van m'n zusje werden door een halsdekende manen heel lelijk en vielen wat uit.
Mijn paard is een halve arabier dus ook geen sober ras.
Hij staat overdag buiten en 's nachts binnen.
Als het echt extreem gaat vriezen doe ik hem nog een onderdeken om maar voorlopig niet.
. Sobere rassen krijgen nu eenmaal (sneller) een dikkere vracht dan paarden met meer bloed.
. Gewoon goed voelen, jij kent je paardje het beste 
als jij het koud hebt doe je toch ook een extra trui aan, of zegt je moeder dan ook loopt maar een rondje
Hij had altijd 300 grams op, maar is vorig jaar ernstig ziek geworden. Dan kan ik nu wel zeggen dat hij het maar moet doen met die 300 omdat hij dat altijd deed, maar zo simpel ligt het gewoon niet.