wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pebblesther

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:37

lynns schreef:
Mijne staat nog steeds onder een 0 grams regendeken, wel met een fleece voering.
ik ben begonnen om deze topic te lezen omdat ik benieuwd was wat anderen er al op hebben.
was van plan m nu het kwik onder de 10 graden blijft de winterdeken erop te doen.
Wat ik hier allemaal lees zeg.
je kan ook overdrijven !
Mijn paard staat snachts op stal en overdag buiten.
Heeft geen wintervacht, alleen wel bij de hals (heb bewust geen halsdeken).
het is een hannoveraan x engels volbloed, dus ook geen sober ras.
zo dit wilde ik toch even kwijt.
groetjes lynns en Nobly.

Ben het helemaal met je eens lynss!
Ik snap best dat iedereen z'n paard zo kort mogelijk in de vacht wil houden maar dat bereik je echt niet met 3 dekens! Dan had je hem in sept/oktober wanneer het weer eerder donker werd op stal moeten zetten met een lamp aan tot 10 uur 's avonds en 's ochtends vroeg vanaf 6 uur. De lengte van de vacht heeft te maken met het aantal lichturen per dag en niet met de temperatuur.

De mijne heb ik nu een 200 grams (waterdichte) deken om en hij heeft alleen bij z'n hals wat langer haar maar heb ook bewust geen halsdeken om. Bij de pony van m'n zusje werden door een halsdekende manen heel lelijk en vielen wat uit.
Mijn paard is een halve arabier dus ook geen sober ras.
Hij staat overdag buiten en 's nachts binnen.
Als het echt extreem gaat vriezen doe ik hem nog een onderdeken om maar voorlopig niet.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:09

Pebblesther schreef:
De lengte van de vacht heeft te maken met het aantal lichturen per dag en niet met de temperatuur.

Niet helemaal waar, beide factoren hebben invloed.
Mijn paard heeft nu bijvoorbeeld een minder dikke wintervacht dan vorig jaar om dezelfde tijd. Dat merkte ik met scheren.
Daarnaast begon mijn vorige paard soms in juni/juli alweer met vacht aan te maken als de temperaturen onder normaal lagen en het weer slecht was.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:47

Die van mij staat nu onder een 200 gr.
Zodra het buiten guur en heel koud wordt en op de dag niet meer boven de 0 graden komt dan pas gaat zijn 340 grams op en daar moet hij het maar mee doen.... en als hij het koud heeft wandelt hij maar een extra rondje in de paddock of in zijn box...

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:54

Pebblesther schreef:
lynns schreef:
Mijne staat nog steeds onder een 0 grams regendeken, wel met een fleece voering.
ik ben begonnen om deze topic te lezen omdat ik benieuwd was wat anderen er al op hebben.
was van plan m nu het kwik onder de 10 graden blijft de winterdeken erop te doen.
Wat ik hier allemaal lees zeg.
je kan ook overdrijven !
Mijn paard staat snachts op stal en overdag buiten.
Heeft geen wintervacht, alleen wel bij de hals (heb bewust geen halsdeken).
het is een hannoveraan x engels volbloed, dus ook geen sober ras.
zo dit wilde ik toch even kwijt.
groetjes lynns en Nobly.

Ben het helemaal met je eens lynss!
Ik snap best dat iedereen z'n paard zo kort mogelijk in de vacht wil houden maar dat bereik je echt niet met 3 dekens! Dan had je hem in sept/oktober wanneer het weer eerder donker werd op stal moeten zetten met een lamp aan tot 10 uur 's avonds en 's ochtends vroeg vanaf 6 uur. De lengte van de vacht heeft te maken met het aantal lichturen per dag en niet met de temperatuur.

De mijne heb ik nu een 200 grams (waterdichte) deken om en hij heeft alleen bij z'n hals wat langer haar maar heb ook bewust geen halsdeken om. Bij de pony van m'n zusje werden door een halsdekende manen heel lelijk en vielen wat uit.
Mijn paard is een halve arabier dus ook geen sober ras.
Hij staat overdag buiten en 's nachts binnen.
Als het echt extreem gaat vriezen doe ik hem nog een onderdeken om maar voorlopig niet.

Hier ben ik het niet mee eens. Ook al zet je mijn paard in een verlichte box vanaf dat de dagen korter worden zijn vacht groeit evengoed tot shetlander lengte. Misschien als je hem de halve dag onder het solarium zou zetten of zo.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:12

Gelukkig maar dat er hier op bokt mensen zijn die mijn paard beter kennen dan ik zelf! Stel je voor..

Mijn paard staat vanaf vandaag onder 600gr + halsstuk. Vond haar iets koud aanvoelen, ook onder de deken.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:39

Bij sommige paarden houd je een dikke vacht gewoon niet tegen . Sobere rassen krijgen nu eenmaal (sneller) een dikkere vracht dan paarden met meer bloed.

Het ene paard heeft nu genoeg aan 300grams, de andere staat te bibberen onder 500. Ik vind dat je het moet aanpassen aan het paard. Het is net als mensen, er zijn warmere typetjes en koukleunen Knipoog. Gewoon goed voelen, jij kent je paardje het beste Haha!

Ik vind het wel egoistisch om te zeggen, dit leg ik erop en niet meer Bloos als jij het koud hebt doe je toch ook een extra trui aan, of zegt je moeder dan ook loopt maar een rondje Clown

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:44

Ik heb een paard met veel bloed, maar ook met véél vacht. Sigaar

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:46

Ik zeg dit in het algemeen, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen Knipoog. Maar ik denk dat je het over het algemeen wel kunt zeggen dat sobere rassen meer/dikkere haren krijgen dan paarden met meer bloed.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:45

nathalie84 ik beschouw mijn pony niet als een mens.
ik ga er geen 500 grams opgooien omdat ik het zelf zo koud vind.
ik zeg dus wel dat er niet meer dan 300 grams opkomt.....omdat dat voldoende is imo voor mijn pony.

idd is ieder paard anders,maar mensen die er 800 grams opgooien oid vind ik nogal overdreven.
dat je het zelf koud hebt wil niet zeggen dat je paard het koud heeft.

idd zijn er wel uitzonderingen dat ben ik wel met je eens!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:49

Snoevie schreef:
ik zeg dus wel dat er niet meer dan 300 grams opkomt.....omdat dat voldoende is imo voor mijn pony.

idd is ieder paard anders,maar mensen die er 800 grams opgooien oid vind ik nogal overdreven.

ik zeg ook niet dat je naar jezelf moet kijken, maar naar je paard. Als je paard (met bijv. 300grams) koud aanvoelt aan de oren en onder de deken laat je hem dan gewoon zo staan? Maar ik begrijp uit jouw stukje dat jouw paard het onder 300 grams niet koud heeft, dan is er ook geen probleem Haha!. Maar wat als hij nu wel koud krijgt....

Ik kijk zoveel mogelijk naar hoe het paard aanvoelt aan de benen/oren en ik voel onder de deken. Op basis daarvan pas ik het aantal dekens/dikte aan wat ik erop leg.

Ik vind als je kiest voor dekens, je ook moeten kiezen voor het feit dat een paard zichzelf niet meer warm kan houden (de haren kunnen niet meer rechtop onder een deken). Als een paard het koud heeft zul je hem dus dikker moeten inpakken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:51

oke dat is zo,maar heel veel mensen die er van die absurde dikke dekens opdoen,leggen die erop omdat ze zelf vinden dat het zo koud is,dat vind ik echt idioot.
maar sorry dan heb ik je stukje niet helemaal juist begrepen.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:53

geeft niks Haha!, fijn dat het je nu wel duidelijk is wat ik bedoelde.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:55

mooi Haha!
en idd is het logisch dat je kijkt naar wat je paard nodig heeft en niet alleen omdat je het zelf koud vind.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:59

Ik kijk ook naar mijn paard. Lachen Hij had altijd 300 grams op, maar is vorig jaar ernstig ziek geworden. Dan kan ik nu wel zeggen dat hij het maar moet doen met die 300 omdat hij dat altijd deed, maar zo simpel ligt het gewoon niet.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:57

Snoevie schreef:
mooi Haha!
en idd is het logisch dat je kijkt naar wat je paard nodig heeft en niet alleen omdat je het zelf koud vind.

Volgens mij voelen de meeste mensen wel hoe warm het paard het heeft.

Maar ik ken ook zat mensen die hebben maar 1 deken. En die gaat gewoon begin oktober op en in maart/april er weer af. Die paarden hebben het ook nooit koud. Of die hebben het wel koud, maar niemand die het doorheeft Clown

Qua kou hebben mijn paarden de hele winter wel voldoende aan 200 gram en met vorst een zweetdekentje eronder. Dus dat zullen de meeste paarden wel hebben. Maar als je ze dunner in de vacht wilt houden moet er toch echt wat meer op en vervolgens hebben ze ook een dikkere deken nodig als het koud is. En dan is er ook nog verschil tussen altijd buiten en op stal. Het is maar net hoe dun de paarden in hun vacht zitten in verhouding tot hun eigen wintervacht.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:29

valt nog tegen,er zijn zat mensen die alleen een dikkere deken opgooien omdat ze het zelf zo koud vinden,maarja ieder moet het voor zn eigen paard bepalen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 07:00

ik heb sinds het weekend de 570 grams opliggen bij mijn paard en hij staat er gewoon normaal onder
een dunnere deken zou hij koud onder staan
ik had tot het weekend 2 dekens opliggen van samen zo n 350 grams ; mijn paard stond er helemaal koud onder terwijl hij toch geen dunne vacht heeft
er zijn ook paarden op stal die 2 weken geleden geschoren zijn en 2 dekens ophebben van in totaal zo n 600 gram en toch is de vacht al weer helemaal aangegroeid Clown
en dan kun je dus met een gerust hart zeggen dat het koud is en dat sommige paarden daar dus last van hebben en in dit geval dus de vacht weer heel snel gaan aanmaken

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:09

Nathalie84 schreef:
Snoevie schreef:

ik zeg ook niet dat je naar jezelf moet kijken, maar naar je paard. Als je paard (met bijv. 300grams) koud aanvoelt aan de oren en onder de deken laat je hem dan gewoon zo staan? Maar ik begrijp uit jouw stukje dat jouw paard het onder 300 grams niet koud heeft, dan is er ook geen probleem Haha!. Maar wat als hij nu wel koud krijgt....

Ik kijk zoveel mogelijk naar hoe het paard aanvoelt aan de benen/oren en ik voel onder de deken. Op basis daarvan pas ik het aantal dekens/dikte aan wat ik erop leg.

Ik vind als je kiest voor dekens, je ook moeten kiezen voor het feit dat een paard zichzelf niet meer warm kan houden (de haren kunnen niet meer rechtop onder een deken). Als een paard het koud heeft zul je hem dus dikker moeten inpakken.

Is niet zo erg hoor, maakt ie gewoon een dikker vachtje aan, en daarbij, paarden kunnen zich goed warm houden tussen 5 en 15 graden, dus je hoeft niet bang te worden dat ze het dan nog koud krijgen Knipoog
kijk met dit weer hier, moeten ze er moeite voor doen om het warm te krijgen.. maar echt koud, nee ook niet..

ik heb namelijk het gevoel, dat mensen voort een deken gaan opgooien? want het paard heeft het koud? of begrijp ik het gewoon verkeerd?

De rede dat die van mij onder een deken staat, is simpel, hij mag geen dikke vacht krijgen. dit is neit praktisch met rijden enz..

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:01

Lim heeft er nu een 300 grams opliggen

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:14

Nathalie84 schreef:
Ik vind het wel egoistisch om te zeggen, dit leg ik erop en niet meer Bloos als jij het koud hebt doe je toch ook een extra trui aan, of zegt je moeder dan ook loopt maar een rondje Clown

Ja hoor, ligt eraan hoe jij jezelf verziekt.
Als jij in deze tijd al met 3 truien loop hoe moet je het dan doen als het echt koud is...
dat is toch ook iets waar je aan moet wennen.... en dat is hetzelfde met mijn pony....

Je denkt toch ook niet dat ik meerdere malen op de dag ga controleren of hij het koud heeft.

Ik heb idd een sober ras en hij weet niet beter dat hij dit opkrijgt.

Zou wat anders zijn als hij bv ziek is maar tot nu toe staat hij gewoon lekker warm onder zijn 200 grams deken.

Ik heb een artikel gelezen dat als je paarden zonder deken in de winter wil zetten dat het ongeveer 10 dagen duurt dat ze eraan gewend zijn...

Hij maakt nu ook weer haar aan waar hij is geschoren moet ik dan een dikkere deken opgooien, nee ik vind van niet... dan maakt hij maar weer haar aan maar zolang hij er goed onder staat vind ik het prima.

Het liefst zou ik hem zonder deken zien staan .. hij is opgegroeit in de winter zonder deken met -15/ -20 in de sneeuw...

Hoe meer ik er op gooi hoe meer ik er een watje van maak.... dan kan ik net zo goed een straalkacheltje in zijn box zetten want stel je voor dat hij het koud krijg.

Kom op zeg, we hebben het hier over een paard.... en niet over hoe ik de temperatuur voel.

En ieder ras is anders daar ben ik het mee eens maar gelukkig heb ik een gelukkig pony die vrolijk warm staat onder zijn 200 grams....

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:37

Mijn merriew staat nu sinds het weekend onder een 370 grams halsdeken, deze gaat er weer af als het niet meer vriest 's nachts. Ze staat de hele dag buiten en 's nachts op stal, maar deze is wel open. Ze heeft het niet te warm, maar als het het wel warm krijgt ga ik weer terug naar de 250 gram zonder hals. Ik wissel wel gedurende de winter, ik heb ook minder dikke kleren als het niet zo koud is.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:44

Ik kijk ook niet naar mezelf maar naar hoe mijn paard zich voelt.

Veel mensen vinden het TE veel wat je op het paard hebt liggen, maar ik merk aan mijn eigen dat ze aan 360 nooit genoeg heeft gehad.

Ik kan haar volgende week weer beginnen te scheren zo veel haar zit eral weer op.

Dus met 360 grams red ik het niet om haar mooi in het haar te houden

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:46

Mijn pony staat nog onder 500 gram, wilde eigenlijk nog terugwisselen naar 340, maar gisterenavond vond ik het nog te koud, en vandaag voor school had ik geen tijd meer... Dan maar een dagje wat te warm hebben helaas.

Of zal ik hem gewoon oplaten, aangezien het zaterdag weer gaat vriezen? Dan heeft ze het wel warm die dagen er tussenin..

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:02

die van mij staat al 4 weken onder een 300 gram hij heeft een dunne vacht dus dit jaar hoef ik niet te scheren

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:02

Mijn gedeeltelijk geschoren paard (ok het is alweer deels aangegroeid) had het gisteravond bij -4 nog steeds warm onder zijn 100gr onderdekentje met 0gr regendeken eroverheen Clown Ik vond hem van de week onder alleen de regendeken ook niet koud, maar met sneeuw dat de schuilstal inwaaide vond ik een 100gr dekentje eronder toch wel prettig voor hem.

Over een week of wat ga ik hem opnieuw en wat verder scheren en dan krijgt hij de 200gr op...