[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anita158

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:06

Gaan jullie dit weekend een dikker deken op doen hoeveel grams :brr: ?
Of blijven jullie bijvoorbeeld nog bij geen deken of 0 grams. Vindt het was lastig omdat ze hier overdag buiten staan, avond stal maar laat dan het deken op. Omdat ik niet iedere dag naar stal ga. Binnen/ buiten zetten wordt gedaan.

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:16

Anita158 schreef:
Of blijven jullie bijvoorbeeld nog bij geen deken of 0 grams. Vindt het was lastig omdat ze hier overdag buiten staan, avond stal maar laat dan het deken op. Omdat ik niet iedere dag naar stal ga. Binnen/ buiten zetten wordt gedaan.

Hier net zo, pony staat elke dag buiten van 8.00 tot einde middag ( als t donker word gaan ze naar binnen )
Hij staat nu onder een regendeken met 100 grams onderdeken eronder.
Van t weekend word het een flink stuk kouder zag ik,-2 snachts en een paar graden boven nu overdag..denk dat ik de deken morgenavond omwissel

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:29

Ja vrijdagavond gaat de hals erbij op en afhankelijk van hoe ze voelt zaterdag gaat ze dan naar 200 grams ipv 100..

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:30

Hier hetzelfde. Staat nu onder 100 met hals en morgenavond 200 met hals. Staan de hele dag buiten.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:34

Hier ga ik de 100 ook omwisselen naar de 200 morgen. Na het weekend weer terug naar de 100 denk ik.

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:44

Selina schreef:
Hier ga ik de 100 ook omwisselen naar de 200 morgen. Na het weekend weer terug naar de 100 denk ik.

Dat ga ik denk ik ook doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:16

Mijn koukleum staat al onder 200 dus hij gaat naar 300 en mijn merrie gaat van 50 naar 150 gram. Buienradar geeft voor zaterdag gevoelstemperaturen tot -7 aan :brr:

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:18

Een hals doe ik echt pas bij enorme vorst. Zelden dus.
Dit weekend maar een 200gr liner onder de regendeken en dan komt het vast goed.

Gevoelstemperatuur is voor paarden geloof ik minder van toepassing dan voor mensen heb ik ergens eens gelezen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:51

Hier in BE is het wel al fris, kan soms ook flink waaien, maar nog niet superkoud, en ze staan 's nachts binnen. Die van mij gaat morgen onder 100 gram denk ik. Staat nu met 0.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:56

Okee nieuw plan, mel had het toch wel erg warm onder de 100g dus stalgenoot had deken gewisseld voor een 0gram. En ze voelt okee eronder.. Dus ipv van 100 naar 200 wordt het waarschijnlijk gewoon alleen hals aan de deken en voelen of ze van 0 naar 100gram moet

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:03

Zolang de bladeren nog aan de bomen zitten (en ze dus kan schuilen) krijgt ze nog geen deken op.
24/7 buiten met hooi en gras en ze staat vaak dicht bij haar kuddegenoten.
Uitzondering als ze zelf aangeeft het koud te hebben natuurlijk.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:34

Ik had ook verwacht dat vandaag de deken op moest, maar nog niet *\o/*

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:39

Hals doe ik aan als het lang aan 1 stuk door regent, zodat het inregenen wordt beperkt. Afgelopen nacht heeft ze de hals aangehad.

Nu staat ze met de wug (50 gram), en denk morgen avond naar 100 grams wug (of een nachtje op stal ivm de nattigheid)

Ongeschoren haarbaal die 24/7 buiten staat.
Mn shet heb ik nog geen deken op gehad. Moet me wel inhouden met deze regen maar ze stond er happy bij.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:46

Een hals is zo'n slecht idee nog niet.. vorig jaar is mijn bucas een aantal keer flink ingeregend. Ze krijgt alleen bij langdurige regen een deken op.
Persoonlijk vind ik het inregenen niet normaal bij een deken, heb dat in het verleden ook nog nooit meegemaakt maar velen gaven hier aan dat dat wel 'normaal' is?
Punt is: ik koop een dure bucas zodat ze droog blijft met heftige regen.
Deken regent in. Moet ik er een dure hals bijkopen.. :+
Mijn paard is geen mietje dus heeft niet per sé een hals nodig om de hals droog te houden. Maar inregenen vind ik not done..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:50

tja bijna alle merken geven ook aan bij hevige regen regent een deken in. De hals is dan ook de capuchon van je paard

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 20:12

Macs schreef:
Een hals is zo'n slecht idee nog niet.. vorig jaar is mijn bucas een aantal keer flink ingeregend. Ze krijgt alleen bij langdurige regen een deken op.
Persoonlijk vind ik het inregenen niet normaal bij een deken, heb dat in het verleden ook nog nooit meegemaakt maar velen gaven hier aan dat dat wel 'normaal' is?
Punt is: ik koop een dure bucas zodat ze droog blijft met heftige regen.
Deken regent in. Moet ik er een dure hals bijkopen.. :+
Mijn paard is geen mietje dus heeft niet per sé een hals nodig om de hals droog te houden. Maar inregenen vind ik not done..

Ik ook niet.... Bij m'n dekens ook eigenlijk geen last van.
Zal zo eens kijken naar de status van vandaag.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:45

Ik had bij mijn smartex rain van Bucas nooit dat het inregende. Maar die sloot ook super hoog en dat gaf problemen. Nu juist met de V sluiting van Horseware een hele lage sluiting wat perfect is, maar wel enorm inregent. Dus inderdaad ligt er nu al een halsje op mn teddybeer. :')

Verder is de deken wel 0 grams nog, ben benieuwd of hij morgenavond een 100 grams liner nodig gaat hebben. Heb nog geen idee gezien het een nieuwe deken is!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 00:28

Spenk schreef:
tja bijna alle merken geven ook aan bij hevige regen regent een deken in. De hals is dan ook de capuchon van je paard

Ik kan in dat opzicht echt niet wachten om de PE te testen en hopelijk blijkt het tegendeel :D

Maar voor mijn paard is het nog niet nodig.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 09:02

Met m'n Horseware met v sluiting geen last van inregenen. Met m'n simpele qhp dekens ook niet.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 09:51

Hier sinds zondag mijn nieuwe Rambo Duo Tech op, wat betreft pasvorm echt dolgelukkig! Maar gisteren toch een beetje teleurgesteld in de regenbescherming... ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Dat een naad niet 100% waterdicht kan zijn kan ik wel bedenken, maar bij de naad van de staartflap is gisteren wel heel veel water de deken in gelopen (en dat terwijl de anderen uit de kudde met 2x een Amigo en 1x een Rambo classic maar 2 a max 3 cm natte voering hadden). Het is wel bijna 20 cm de voering in getrokken/ gelopen. Uiteraard direct de shop gemaild en die zeggen dat lekkende naden er nou eenmaal bij hoort maar dat ze wel een garantieaanvraag willen doen bij Rambo. Meer mensen die zo veel natte voering hebben wij de Rambo's?

Afbeelding

Afbeelding

Hier heb ik ook een hals op gedaan tegen inregenen (de hals staat niet ver open, maar zeker in graashouding wel een beetje), en het viel mij op dat bij de hals de drubbels óp de stof bleven liggen (en er dus af rolden). Terwijl het bij de deken helemaal opgenomen wordt door de stof. Als je de website van Horseware bekijkt zie je ook overal reclamefoto's met regendruppels óp de deken die er vanaf rollen...wat is jullie ervaring? (na een paar keer wassen of een oudere deken verdwijnt dit effect lijkt me uiteindelijk wel, maar bij een deken van 5 dagen oud...)
Afbeelding

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:09

Ik vind dat zoiets geks dat er geen garantie op die naden zit. Ik heb dat (gelukkig) nog nooit gehad. Ik snap niet waarom het bij anderen wel voorkomt en dat het niet onder de garantie valt.

Yaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:57

Anita158 schreef:

Tot gisteren stonden ze 24/7 buiten, maar omdat de schuilstal nog niet klaar is toch maar even binnen gehaald en de dikkere dekens omgewisseld voor regendekens. Hier hebben ze binnen en buiten ook altijd dezelfde dekens op, ik kijk per paard of een regendeken vol te houden is, er moet wat over blijven als ze straks weer 24/7 buiten gaan.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 11:28

Slmt9 schreef:
Spenk schreef:

Ik kan in dat opzicht echt niet wachten om de PE te testen en hopelijk blijkt het tegendeel :D

Maar voor mijn paard is het nog niet nodig.

Mijn PE regent niet in gelukkig

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 12:28

Mijn Bucas regent wel in. Ik heb de high neck variant. Mocht deze t echt begeven, ga ik voor een finntack deken denk ik, of de Horseware trot.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 12:31

Mel dr amigo regent in als het hard regent en ze gewoon dr ding doet ipv kont in de regen enzo. Maar het is niet zo erg, alleen langs de voorkant van haar schouders. Dat droogt ook weer best vlot