[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:03

Hier geschoren nu onder 200 met 150 gram hals.
En 1 ongeschoren met niet heel veel haar met een oude 200 dus meer 100/150.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:04

Hier alledrie ongeschoren maar nog heel korte vacht, onder 200gram.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:09

DreamGuide schreef:
Ir1ne schreef:
Oke... ja mijn paard heeft nu niet bepaald een kippenborstje, maar alle dekens zakken wel naar achteren en daar kreeg hij echt wonden van helaas.

Amigo heeft nu ook een nieuwe sluiting: https://www.horseware.com/product/amigo ... t-closure/

Ik dacht ook aan deze:

http://hypostore.nl/equi-theme-tyrex-60 ... deken.html

die is ook niet zo hysterisch duur..

Verder heeft Horze voglens mij ook een lijn met zijsluitingen...

Ik kan die met die disc helaas niet vinden op het internet en ik heb ook niet echt een ruiterstore in de buurt.

Heb wel deze 2 gevonden:
https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... _2012.html
https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... 12331.html

Scheelt een tientje ofzo maar ik weet niet precies wat het verschil is tussen deze twee?

Zodra de rhino bij mij op stal voorbij is ben ik van plan mijn paard te gaan scheren, dus ik denk dat ik het handigst voor een 250 grams ga in dit geval. Als het bevalt bestel ik er dan nog wel een paar. :o

Ik denk dat dit gewoon een oud en nieuw model is. Sinds dit jaar denk ik zijn de Amigo's uitgerust met een aantal Rambo-features, onder andere die reflectiestrepen. Bij deze, de wug, blijkbaar ook het drie-singel-systeem. Die hebben de niet wug-Amigo's niet want ik heb er zo eentje nieuw van dit jaar. Ik denk dat als je die extraatjes niet zo boeiend vindt je net zo goed de oude variant kan nemen :)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:41

Vandaag 200 gram opgedaan. Geen overbodige luxe!
Vanmorgen met buiten zetten; ijs op de drinkbakken en de handvatten van het schrikdraad.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:49

Hier staat hij ongeschoren onder een regendeken met fleece, en daar voelt hij zich echt prima onder.

Overdag buiten en 's nachts binnen in een dichte stal, uit de tocht.

Volgende week gaat z'n berenvacht er af!

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 00:12

Mocht iemand hier nog op zoek zijn naar goedkopere dekens, ik heb de volgende dekens "over" omdat ze bij mijn paard dus niet goed zitten..
Zijn niet gewassen en dat doe ik ook niet ivm waterdichtheid.
1x baseline blauw 200 gram vies maar helemaal heel en netjes.
1x profi rider 300 gram bruin, fijne deken maar klittenband is iets versleten door het achteruit zakken bij mijn paard. Verder helemaal heel en netjes.
1x blauwe deken(merk weet ik zo niet meer...) zal morgen even kijken. 400 gram, helemaal heel en netjes.

Alle 3 maat 195. Graag pb indien interesse ;) hoef er geen hoofdprijs voor maar geef ze ook niet weg ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 06:00

RianneH schreef:
Toch ook een 180gr op gedaan bij de mijne. Morgen wordt ie gewisseld voor de 100 en dan wissel ik ze 's avonds weer voor de dikkere voor de nacht totdat die nachtvorst voorbij is.

Morgennacht wordt het weer warmer. Er komt regen aan, en met bewolking is het minder koud.

Gisteravond en vannacht heb ik mijn merrie onder 100 grams en mijn ruin is bloot gebleven. Morgenavond even kijken hoe kil het is, afhankelijk van waterkou wordt het voor mijn merrie ofwel de Rhino ofwel nog weer 100 grams met de ongevoerde Nika. En voor mijn ruin ofwel de Smartex rain ofwel de ongevoerde Weatherbeeta.

Muisssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 08:16

Mijne staat nog zonder deken op stal (29jaar maar binnen in stal nog ongeveer 14 graden met een pluisvachtje nog in werkconditie). Om 8:30 gaat ie naar buiten met een o grams regendeken, nu voor de eerste twee uur wat fris maar daarna met de zon voelt ie prima aan. Zat te twijfelen voor een 100 grams eronder maar na vannacht blijft het weer warmer en juist van het wisselen van dekendikte krijgt hij het snel koud en verliest ie zn haren weer.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 08:21

PanamaD schreef:
Heeft iemand tips tegen natte bilkoorden? Die van mij pist die dingen onder en daardoor worden haar boven binnen benen vies...

Heb ze altijd van links-rechts en rechts-links en nu van links links en rechts rechts maar wel door elkaar heen. Het is wel al iets beter maar die dingen zijn vaak nog nat.

Enkele bilkoord schijt ze helemaal onder en is 3x zo vies. Af laten vind ik ook zo wat.. iemand tips?

Een geplastificeerd bilkoord, en dan eentje die niet te kort is,
Met een beetje ruimte past het beter

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 08:29

Nibbit schreef:
PanamaD schreef:
Heeft iemand tips tegen natte bilkoorden? Die van mij pist die dingen onder en daardoor worden haar boven binnen benen vies...

Heb ze altijd van links-rechts en rechts-links en nu van links links en rechts rechts maar wel door elkaar heen. Het is wel al iets beter maar die dingen zijn vaak nog nat.

Enkele bilkoord schijt ze helemaal onder en is 3x zo vies. Af laten vind ik ook zo wat.. iemand tips?

Een geplastificeerd bilkoord, en dan eentje die niet te kort is,
Met een beetje ruimte past het beter

Bedoel jij n enkele?

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 08:48

De blauwe die ik heb is een rc sports.
Het is hier wit en ik moest krabben... brrrr

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:03

ik heb een vraag over de bucas

het gaat om een haflinger die 24/7 buiten staat. en is geschoren.

hij krijgt een smartex turnout regendeken. En werdt geadviseerd om een 150gram onderdeken onder te doen vanaf ongeveer 10 graden.

maar vanaf waneer zou je dan 300 op kunnen doen?

de smartex turnout regen deken is geschikt voor 0 tot ong 12/14 graden. Voor een paard wat geschoren is geld dat natuurlijk anders.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:16

Ik heb die vorig jaar volgens mij nieteens nodig gehad.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:26

plutolover schreef:
ik heb een vraag over de bucas

het gaat om een haflinger die 24/7 buiten staat. en is geschoren.

hij krijgt een smartex turnout regendeken. En werdt geadviseerd om een 150gram onderdeken onder te doen vanaf ongeveer 10 graden.

maar vanaf waneer zou je dan 300 op kunnen doen?

de smartex turnout regen deken is geschikt voor 0 tot ong 12/14 graden. Voor een paard wat geschoren is geld dat natuurlijk anders.

Als hij het koud krijgt onder de 150.

Wat een heerlijk weer! Paardjes staan bloot in de zon, ze zijn aan het multitasken vandaag aangezien ze naast alle andere bezigheden ook druk bezig zijn met vitamine D aanmaken :P :P Vanavond maar weer in de regenplunje -O-

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:58

Koper schreef:
Wat een heerlijk weer! Paardjes staan bloot in de zon, ze zijn aan het multitasken vandaag aangezien ze naast alle andere bezigheden ook druk bezig zijn met vitamine D aanmaken :P :P Vanavond maar weer in de regenplunje -O-

Waar heb je heerlijk weer? :') Het is hier stervenskoud en ontzettend mistig en guur. Heb nog getwijfeld om iets warmers op te doen dan 250 maar toch niet gedaan. Had zelf na een kwartiertje in het bos bevroren voeten en handen en pony had het ook duidelijk koud ondanks de gevoerde uitrijdeken. Brr.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:06

prugelpiet schreef:
Koper schreef:

Waar heb je heerlijk weer? :') Het is hier stervenskoud en ontzettend mistig en guur. Heb nog getwijfeld om iets warmers op te doen dan 250 maar toch niet gedaan. Had zelf na een kwartiertje in het bos bevroren voeten en handen en pony had het ook duidelijk koud ondanks de gevoerde uitrijdeken. Brr.

Het is hier echt stralend weer. Strakblauwe lucht! Heerlijk. Zowel waar ik woon in Utrecht als bij mijn paard in Gelderland vanochtend.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:20

De zon schijnt al de hele dag :D

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:22

hier ook prachtig weer. ik hoop dat de nieuwe longeerbak vandaag kan gebruiken.. zodat ik nog in het licht kan longeren. En wil daarna nog even met paard en hond lief een stukje wandelen. Even oefenen, vind ik het wel fijn als me paard wat gewerkt heb. Anders heb ik met dit koude weer een stuiterbal van een paard naast me haha

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:23

Ik geloof dat ik even moet gaan verhuizen... :D

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:40

Hier ook een strakblauwe lucht, maar het ding op de muur geeft 6 graden aan, dus omdat ik geen 100 gram heb op het moment staat de mijne nog onder 200. Even een vraagje, kun je regendekens bovenop elkaar leggen of is dit niet mogelijk? Ik ben heel erg aan het twijfelen tussen een 100 gram nika regendeken en een 100 gram onderdeken van MHS.
Ik heb mijn jonkie voor de tweede keer aan de lange lijnen gedaan vandaag, was wel te doen met een sjaal om en handschoenen aan.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:22

ik heb weleens 2 waterdichte dekens op elkaar gehad bij het paard. Het schijnt dat er dan minder ademend vermogen is, geloof ik ook direct, maar heb zelf geen gekke dingen gezien bij mn paard

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:15

Hier ook prachtig weer maar wel ijskoud! En die van mij voelt nu helemaal niet warm onder der 200 + mesh.. lauwe billen heeft ze. Straks maar de 300 bucas erop gooien. Gaat ook weer vriezen vannacht!

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:43

Fennadev schreef:
Hier ook een strakblauwe lucht, maar het ding op de muur geeft 6 graden aan, dus omdat ik geen 100 gram heb op het moment staat de mijne nog onder 200. Even een vraagje, kun je regendekens bovenop elkaar leggen of is dit niet mogelijk? Ik ben heel erg aan het twijfelen tussen een 100 gram nika regendeken en een 100 gram onderdeken van MHS.
Ik heb mijn jonkie voor de tweede keer aan de lange lijnen gedaan vandaag, was wel te doen met een sjaal om en handschoenen aan.

Een fleecedeken/zweetdeken of onderdeken kan je wel onder je regendeken doen hoor.
Alleen opletten dat je zweet/fleece/onderdeken aan de zijkanten niet langer is dan je regendeken...anders kan ie makkelijk nat worden als het regent.

Edit: je 100grams onderdeken is echt alleen om onder een deken te doen..Die kan je dus niet op doen ipv je 100grams regendeken!
Onderdeken word kletsnat na 1 regenbui!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 19:10

Ja dat snap ik, maar ik twijfel dus tussen een onderdeken en een regendeken nu. Want zonder 100 gram onderdeken kan ik maar opschalen naar 300 gram en op het moment maar naar 200 gram (staat ie nu onder). Ik heb een onderdeken maar die ligt sinds de verandering in spier van mijn pony zo slecht dat ie nu kaal is op de schoft. Dus die durf ik er niet onder te schuiven, vandaar de vraag of tweemaal een regen/winterdeken erg is om op te leggen. Dus bv 100 regendeken + 200 regendeken.
Ik heb ook een 0 grams regendeken, maar die is een beetje heel erg oud aan het worden en dus ook niet meer super water dicht. Ik moet dus eigenlijk ook een nieuwe 0 gram hebben. Maar nu een 100 gram regendeken kopen is goedkoper dan 100 gram onderdeken + 0 gram deken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 19:17

Zou dat alleen maar doen als het echt even niet anders kan. Het is alles behalve ideaal.