[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:47

Ik heb die van mij gisteren gedeeltelijk geschoren, zo mak als een lammetje! Nu is hij wel gewend dat ik zijn benen en 3e oor opscheer, dus had ook geen problemen verwacht. Is netjes gelukt al zeg ik 't zelf, heb weleens een paard helemaal geschoren dus was benieuwd of 't lijntje netjes zou worden, en beide zijden nog gelijk ook! Niet zo'n charmante foto, maar geeft een beeld :Y)

Afbeelding

Alles eraf vind ik wel mooier maar hij staat overdag lekker buiten en heb alleen een buitenbak, dus vond 't wel goed zo. Vacht is ook niet heel dik gelukkig, tot nu toe met normaal uitstappen gewoon droog en zweet af te poetsen, maar dit lijkt me wel iets comfortabeler.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:17

Hoi, mijn tinker krijgt in de winter altijd een hele dikke, maar vooral lange vacht. Hij zweet snel maar die lange haren zijn ook heel irritant. Ik zou hem best willen (laten) scheren maar hij staat 24/7 buiten zonder schuilstal of iets (wel veel bomen enzo om het weiland). Zou het mogelijk zijn om hem onder een deken te zetten of is dat niet slim? Of misschien gedeeltelijk scheren?

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:26

hartje_tibo schreef:
Hoi, mijn tinker krijgt in de winter altijd een hele dikke, maar vooral lange vacht. Hij zweet snel maar die lange haren zijn ook heel irritant. Ik zou hem best willen (laten) scheren maar hij staat 24/7 buiten zonder schuilstal of iets (wel veel bomen enzo om het weiland). Zou het mogelijk zijn om hem onder een deken te zetten of is dat niet slim? Of misschien gedeeltelijk scheren?

Gedeeltelijk scheren werkte voor m'n fjord perfect! Geen gdoe met dekens enzo. Ik deed alleen de onderzijde van de hals en onderkant buik scheren en kon daar perfect mee fanatiek dressurnen (M2) in een binnenbak. En het fijne was dat hij het met buitenritjes in de vrieskou het ook niet koud had :-)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:36

Ik ben van plan volgende week mijn pony te scheren. Het is een shet x welsh waarmee ik 1 tot 3 keer per week men en verder krijgt hij om de dag beweging (longeren/fietsen/wandelen etc). Toen ik hem kocht (maart) had hij een mega vacht waar hij moeilijk uit kwam en nu zit hij alweer dik in het pak terwijl de andere pony zeker de helft van zijn vacht heeft. Ontzettend lastig aangezien het haar flink in de weg zit met het tuig en hij zichzelf kletsnat zweet na een halfuurtje op tempo mennen. De bedoeling is dat ik wedstrijden ga mennen, dus handig is anders. Begin oktober is hij al geschoren van keel tot tussen z'n benen, dat werkte een tijdje goed maar nu hij dikker in z'n vacht zit merk ik dat dit niet genoeg is. Hij staat telkens met een natte (wel koude) vacht op de wei doordat ik hem niet droog krijg en hem tijdens het voeren dus nog een keer moet checken.

Nu wil ik hem zelf gaan scheren, voor het eerst. Hij is zelf heel braaf en ik heb al een aantal tips gekregen hoe ik dit het beste kan gaan doen. Ik twijfel alleen heel erg of ik zijn benen, hals en hoofd ook zal scheren. Hij komt onder een 200gram waterdichte winterdeken te staan (dat is nu het plan) zonder hals. Ik hoorde dat ik ook prima zijn hals en hoofd kan scheren, maar ben bang dat hij het koud gaat krijgen.. Z'n benen wou ik eigenlijk sowieso niet scheren. De reden dat ik twijfel is omdat hij 24/7 buiten staat, wel met schuilstal, maar daar zie ik hem eigenlijk haast nooit instaan. Opzich is er genoeg beschutting, ze staan in een soort polder met een aantal grote bomen etc. Ik heb zelf nog nooit dekens op mijn pony's gehad dus kan moeilijk zelf inschatten wat het beste is..

Ik weet ook niet zo goed wat ik er aan dekens bij kan kopen, sowieso komt er nog een dikkere winterdeken bij mocht het nog veel kouder worden. Maar ik heb het meer over zweetdekens, ik dacht zelf aan een gewone zweetdeken voor het wandelen/fietsen en evt voor op de wei voor hij zijn winterdeken weer op krijgt na het werk, en een menuitrijdeken die ik mee kan nemen en evt om kan doen tijdens het stoppen/stappen tijdens een buitenrit.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:50

Robin_Rikkie schreef:
Wennen hebben we ook gedaan maar lukt dus niet.. Ze is 1.52, benen en hoofd hoeven niet per se geschoren te wotden. Weet niet hoelang er over gedaan wordt.. Ik ben dus bang dat onder de tong niet voldoende werkt..

Gewoon proberen. Dan weet je of het wel of niet goed werkt bij jou pony.
Ik denk dat het zeker helpt.
Beter dan ongelukken.
Gewoon voor de veiligheid.

Hier 1 van 1.65 en die was goed rustig hoor.
45 minuten van te voren gegeven.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 07:59

Mijn pony loopt 24/7 buiten geschoren. Wel met goede deken. Benen maar klein stukje geschoren, dus buiten de deken wel haar.
Helaas is zijn vacht best gegroeid dus we moeten nog een keer.
Scheren met tranquigel doe ik niet na nare ervaringen met pony van kennis.
Omdat mijne geluid en op zijn lijf beiden niet fijn vindt heb ik voor domosedan gekozen. Hij schrok nog wel toen de eerste pluk haren eraf ging. Maar was een stuk ontspannener dan zonder.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:36

Dyonne schreef:
Mijn pony loopt 24/7 buiten geschoren. Wel met goede deken. Benen maar klein stukje geschoren, dus buiten de deken wel haar.
Helaas is zijn vacht best gegroeid dus we moeten nog een keer.
Scheren met tranquigel doe ik niet na nare ervaringen met pony van kennis.
Omdat mijne geluid en op zijn lijf beiden niet fijn vindt heb ik voor domosedan gekozen. Hij schrok nog wel toen de eerste pluk haren eraf ging. Maar was een stuk ontspannener dan zonder.

hals dus ook geschoren?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:50

En hoofd? Daar ben ik benieuwd naar :) ik ga sowieso een dekenmodel scheren met hals en half hoofd, ik twijfel over heel hoofd en de benen laat ik sowieso behaard.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:54

Ik heb helemaal geschoren tot de bakstukken, hoofd ging ik niet aan beginnen want als die half geschoren is ziet er ook nirt uit :+ 24/7 buiten met schuilstal, wel allemaal horse ware dekens

nienkefelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:11

Hey!

Ik heb een vraag wat betreft scheren. Ik wil mn paard voor de eerste keer scheren. Opscheren etc. is hij wel gewend. Nu vraag ik mij af wat ik het beste kan doen.
Wil het eigenlijk bij een patroon houden. Hij is nog nooit geschoren en kan nog wel eens heel druk zijn.

Het is een KWPN'er, waarmee ik start in de dressuur. Dus het moet netjes eruit zien maar het gaat puur om het functionele.
Wat adviseren jullie mij? Zoals @remember het heeft vind ik wel netjes staan. Maar dan ook hoofd mee scheren? en wat voor dekens heb je bij een patroon op?

Hoop dat jullie me uit de brand kunnen helpen!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:18

Vanmorgen heeft pantykous mijn paard keurig geschoren. Is erg netjes geworden. Paardlief was erg braaf.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:11

*\o/*
PBA_ schreef:
Vanmorgen heeft pantykous mijn paard keurig geschoren. Is erg netjes geworden. Paardlief was erg braaf.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:24

PBA_ schreef:

*\o/* *\o/*

:o

Wat lief, dankjewel! {:}

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:38

Morgen gaat officieel de jas van mn pony uit! We hebben hem een paar keer laten horen, en zn reactie is dat hij super nieuwsgierig is, en vindt het allemaal wel best , gelukkig maar.

We hebben een hauptner gekocht via mp, mesjes geslepen etc. Nu ligt de 200 g op, na het scheren de 300 op doen?

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:42

Zou ik doen :j

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:45

Minimaal 300 grams opdoen :))

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:26

Hoofd tot de bakstuklijn. Hals dus ook kaal inderdaad.
Hij staat wel met een halsdeken op.
Half scheren heb ik wel aan gedacht, maar dan is hij op sommige delen wel heel warm onder de deken.
Dus nu op 3/4 benen en voorzijde hoofd helemaal kaal. Gaat prima.
Hij moet wel nog een keer omdat ik eigenlijk te vroeg geschoren heb, maar het was echt geen doen meer. Dus met een paar weken nog een keer.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:47

Lyzet is nu geschoren, eindelijk, kwam nog door de verdoving (Dermosedan), grote deels heen.
Maar geen normale passende hals voor haar nog kunnen vinden.
De ene is te groot en draait half naar links of rechts, en de ander past qua maat opzich wel, maar heeft maar 1 klittenband sluiting waardoor het bij haar borst dus open staat.
Nu ben ik dus echt als een gek op zoek naar een losse stuk hals, als iemand iets weet voor Lyzet..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:50

Hier aan voorzijde wel iets open. Maar hij is niet van suiker en doet het er prima mee. Misschien wel beter voor de manen zelfs.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:40

Al een tijdje zweet mijn fjord (27 jaar) op de wei/in stal. Eerst wilde ik het gewoon afwachten tot het kouder werd, maar hij blijft zweten. Vooral op stal is zijn vacht goed nat. Nou begin ik me dus af te vragen of meneer zijn temperatuur nog wel voldoende kan regelen doordat hij toch langzamerhand wel echt een opaatje is. Hij staat verder gewoon bloot op zijn behoorlijke teddy vacht na.
Nou zat ik te denken om hem gedeeltelijk te scheren (alleen voorkant/luchtpijp gedeelte?) maar wil hem eigenlijk niet onder dekens zetten. Hij doet namelijk eigenlijk weinig meer dan op de wei/stal staan en lekker genieten van zijn pensioen. Dus vind dat niet nodig als hij zichzelf nog warm kan houden.
Dus concreet:is er een model geschikt waarmee je niet met dekens hoeft te pielen? En raden jullie me dit aan of niet?

zaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:41

Mijn paard wordt morgen geschoren. Rug, benen en hoofd blijven erin, want ze staat gemiddeld 10 uur buiten per dag. Nu twijfel ik over welke deken ik op zal doen. Zal 400 gram al teveel zijn? Ik ben even benieuwd wat jullie nu op hebben en of jullie werken met een losse of vaste halsdeken?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:11

Ik heb een vraagje aan de 'professionals'. Mijn paard is tot vorig jaar nog nooit geschoren geweest. Ik scheer hem zelf, hij laat dit goed toe. Benen en lijf verdeel ik over 2 dagen omdat hij nogal nerveus van aard is en weinig geduld heeft. Zo gaat dat super goed.

Zijn voorhoofd scheer ik nooit, mag zijn kaken nog doen met de grote machine maar daar houdt het op en dat is prima. Maar ik vind geschoren oortjes altijd zo mooi (de randjes bedoel ik, die zijn zo mooi scherp dan). Alleen zodra ik met de kleine tondeuse zijn oor aanraak geeft hij een schrikreactie met zijn hoofd. Hebben jullie advies voor mij over hoe ik hem kan laten wennen? Gewoon vaak proberen? Of zijn er paarden waarbij het nooit lukt?

Pramen hoeft voor mij niet, paard vraagt hier niet om, het is niet perse nodig en wil niet pramen omdat ik iets perse wil. Knippen vindt ie prima.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:33

zaffie schreef:
Mijn paard wordt morgen geschoren. Rug, benen en hoofd blijven erin, want ze staat gemiddeld 10 uur buiten per dag. Nu twijfel ik over welke deken ik op zal doen. Zal 400 gram al teveel zijn? Ik ben even benieuwd wat jullie nu op hebben en of jullie werken met een losse of vaste halsdeken?

Mijne heeft een deken model (hals is er wel helemaal uit) en staat nu onder 300gr zonder hals.
Hij is altijd prima warm.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:39

Die van mij is kaal m.u.v. hoofd en benen en staat sinds eergisteren onder een 200grams en is daar nog prima warm onder. Staat wel op stal 's-nachts...

zaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:42

Bedankt voor jullie reacties. Ze staat 's nachts gewoon binnen. Wanneer gaan jullie wel met halsdeken werken? Het is eerste keer voor mij dat ik mijn paard laat scheren, dus ben een beetje zoekende.