wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EstherMe

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:12

Toch een warmere deken opgedaan, het was 3 graden toen ik thuis kwam! Morgen even voelen of hij het niet te warm heeft Knipoog

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:21

mijne staat nu nog met 200 grams onderdeken en 150 grams bucas deken maar vanaf morgen doe ik de 570 grams bucas deken erop
ondanks dat mijn paard het gehele jaar onde dekens staat en ik dit jaar vroeg begonnen met de gevoerde dekens heeft mijn paard een te dikke vacht mijn inziens
vorig jaar had hij dat helemaal niet maar toen had ik ook een hals erbij op
aangezien de manen er daardoor afschuurden heb ik de hals verkocht maar qua dikte in de vacht zat hij vorig jaar veel beter en mooier in zijn vacht dan nu Huilen

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:05

De mijne heeft ook nog steeds 200 grams op maar dit weekend gaat de 300 grams op.
Ze zit nog dun in de vacht.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:53

heb ook de 300 grams erweer op liggen...en nog mooi dun in het velletje:)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:55

Was ie alweer droog? Haha!
(heb net je andere topic gelezen Vork )

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:09

BrittKitt schreef:
Was ie alweer droog? Haha!
(heb net je andere topic gelezen Vork )

ja de buitenkant was nog erg nat Vork binnenkant was maar heel iets Knipoog

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:04

Mijn paard is niet geschoren en heeft nu 400 gram op.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:06

Hier heeft het niet gevroren vanacht, 1,3 graden geweest, maar ben toch blij dat ik mijn paardje zijn 500 gram op heb gedaan. (hij is ernstig ziek geweest en sinds een paar weken pas weer goed op gewicht en dat hou ik graag zo)

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:45

mijn paard stond met 200 gram maar gisteren maar 220 grams erbij gedaan omdat ze ook ziek is geweest......Dus nu 440 grams

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:11

Die van mij staat nu nog onder een regendeken maar krijgt vandaag haar 200 grams op. Ze zit overigens super strak in haar velletje, veel mensen vragen of ze geschoren is Clown dat is dus niet zo, mevrouwtje komt gewoon niet in het haar.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:22

jesito schreef:
opaal schreef:
Al een paar weken 400 gram, eergisteren met onderdeken erbij. Van het weekend met de opgegeven koude dagen nog een deken erbij zolang deze kou aanhoud. Mijn paard staat hierbij flinter dun in zijn vacht en daar doe ik het voor. Knipoog

Mijn pony zou eronder uit drijven, je hebt dus nu al een 400 grams met onderdeken erop liggen.
Of is het in totaal 400grams?
Mijne staat nog steeds onder de 0-grams gister was ze nog steeds lekker warm eronder en als zij het koud krijgt loopt ze veel stijver dat merk ik meteen dat is ook de reden dat ze hem op heeft, zonder gaat niet.
Hooguit als het echt hard gaat vriezen dat ik er een fleece onder doe maar zoals het er gisteravond uitzag niet.

Nou ja dat is ook gewoon per paard verschillend. Mijn vorige paard stond al te zweten onder 150 gram, dit paard staat nu onder 400 gram + een onderdeken van 200 gram. Jou paard staat ook waarschijnlijk met een dikke vacht? Mijn paard staat erbij alsof hij geschoren is! Knipoog Ook vind ik verder dat je niet zo naar de grammen moet kijken. Bij elke wasbeurt van een deken neemt hij 10% af in warmte dus je kunt alleen bij nieuwe dekens van de grams uitgaan. Ik kijk mijn paard gewoon aan en selecteerd vanuit daar mijn dekens. Wil gewoon niet dat hij lang of dik in zijn haar komt en heb hem daarbij echt wel eens een dag te warm onder zijn dekens gehad zodat hij wat klam aanvoelde maar liever een nacht te warm dat ik er wat af kan halen dan 1 dag te koud!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 08:48

Diegene die ik geschoren heb heeft gisteren overdag gewoon buitengelopen met zijn 2 dekens en een gevoerd halsstuk. Op stal mocht de hals weer af. Toen ik om een uurtje of 8 ging voeren vond ik hem niet echt lekker warm voelen onder zijn deken, ook zijn hals was koud en de puntjes van zijn oren ook. Ik heb hem in de stalbandages gezet en een uurtje later voelde hij weer goed Ja Warme hals en lekker warme oortjes.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 08:50

dat vind ik wel grappig,dat ze door stalbandages het echt warm kunnen krijgen.
ik zag het hier op stal ook voor t eerst.

vorig jaar is mijn pony geschoren,maar ik had de benen niet laten scheren,leek me wel fijn aangezien je daar geen deken op legt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 08:52

Op zich heel logisch, het is een behoorlijk huidoppervlak en daar verliezen ze toch warmte op. Vaak is het voor jezelf ook beter om met dit weer een muts op te zetten ipv een extra laagje op het lijf.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 08:55

Mijn paar is geschoren en heeft een zomerdeken en een 200 grams deken op en staat in een best nog warme stal. Maar als het gaat vriezen gaat de zomerdeken eraf en komt er een 300 gram boven op

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 09:38

Heb gisteren voor ik naar huis ging toch nog even dekens gewisseld, van 340 naar 450/500 (verwassen dekens, dus niet helemaal duidelijk meer hoe warm Tong uitsteken ). Vanacht nog eens gevoeld (kwamen terug van een feestje, dus mooi moment) en ze voelde heerlijk warm aan. Ik had het zo koud gisteren dat ik bijna zin had om er bij in te kruipen Haha!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:10

Sjuimpje schreef:
Diegene die ik geschoren heb heeft gisteren overdag gewoon buitengelopen met zijn 2 dekens en een gevoerd halsstuk. Op stal mocht de hals weer af. Toen ik om een uurtje of 8 ging voeren vond ik hem niet echt lekker warm voelen onder zijn deken, ook zijn hals was koud en de puntjes van zijn oren ook. Ik heb hem in de stalbandages gezet en een uurtje later voelde hij weer goed Ja Warme hals en lekker warme oortjes.

Die bandages doe je alleen voor de nacht om?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:15

mijn knolletje stond tot eergister onder een regendekentje Lachenen nog heel goed in zijn vacht .. heb hem nu toch maar een onderdeken van 200 erbij onder gegooit, voor de dikke haren die met dit weer wel zullen gaan komen Lachen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:36

Die van mij gaat nu van 0 gr naar 100gr. Niet dat hij het koud heeft, maar de 0 gr wordt wat klam als je hem eraf gehaald hebt tijdens het werk. Dus met de onderdeken zit er wat extra vochtopname in.
Als ik hem verder ga scheren krijgt hij de 200gr met halve hals op.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:44

ik was vanmorgen bij mijn pony,en ze had aardig koude oren,ze staat onder een 300 grams momenteel,ik twijfel nu eigenlijk of ze het koud heeft eronder

RivaldoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:04

in de herst heb ik zomerdeken op.
ben 2 weken geleden me de winterdeken begonnen eb hij grijgt deze wek de dikke deken op met hals !

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:09

parouscha schreef:
Die bandages doe je alleen voor de nacht om?

Overdag staat hij buiten dus dan kan het niet, dan kies ik voor een hals of evt. een extra deken.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:43

ik heb bij beide paarden ook een onderdeken er nog onder gedaan...

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:20

ik heb mijn paard nu ook 400 grams op liggen vind het toch best koud hoor overdag 1 a 2 graden

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:22

de mijne heeft nu een thermodeken op van 300 grams en een onderdeken van 150 eronder, mijn paard maakt geen wintervacht aan dus pak hem goed in (buitenstal), mijn haflinger zit wel lekker in zijn vacht dus die heeft niets op (binnenstal).