[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:38

Hier stonden ze afgelopen week ongeschoren onder de ongevoerde regendeken. Ging redelijk netjes. Gisteren de dekens omgewisseld naar de bucas buzz off rain, nog even het redelijke weer meepakken deze week. Daarna weer terug naar de regendeken en verder opbouwen als het kouder wordt.

Nog een vraag voor de mensen met bucas dekens. Is de pasvorm/ hoe ze vallen qua maat van de regen/ winterdekens vergelijkbaar met de nieuwe buzz off serie?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:34

Ik heb de paarden zonet onder een Bucas buzz off rain en een Rambo lite gezet. Morgen aardig wat regen voorspeld, na woensdag gaan ook de temperaturen zakken dus laat ze er vanaf nu onder staan denk ik.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:12

Hoi,
Ik wil graag wat vragen over het gebruik van een 0 grams regendeken. Mijn paardjes staan bloot 24/7 buiten met inloopstal. Nu heb ik 3 koudbloeden en 1 draver. De draver begint al aardig op leeftijd te worden. Afgelopen winter heb ik hem aardig bij moeten voeren om hem op gewicht te houden.
Nu zat ik te denken om hem een 0 grams regendeken op te doen op de dagen dat het echt koud is met wind en regen. Maar nu wil ik graag weten wat dat voor zijn vacht doet.
Ik wil namelijk dat hij gewoon een goede vacht krijgt om bestand te zijn tegen alle andere weersomstandigheden.
Houd ik dit niet tegen met zo'n regendeken? Anders blijf ik het namelijk liever met voer oplossen.

MadelonSunny

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:13

Het probleem met een deken is dat ze niet hun haren overeind kunnen zetten. Dat is voor een paard de manier om warmte vast te houden. Dus ik ben bang dat je draver het er niet warmer van gaat krijgen. Kan je beter een gevoerde regendeken (200/300 grams) opleggen als het koud is :j

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:19

Mijne staat weer onder 0gr met hals.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:28

MadelonSunny schreef:
Het probleem met een deken is dat ze niet hun haren overeind kunnen zetten. Dat is voor een paard de manier om warmte vast te houden. Dus ik ben bang dat je draver het er niet warmer van gaat krijgen. Kan je beter een gevoerde regendeken (200/300 grams) opleggen als het koud is :j

Maar waarom zou ik een deken op leggen als het koud is? Daar kan hij namelijk prima tegen. Alleen een hele dag regen met wind is niet zo fijn. Daarom dacht ik aan een regendeken op dat soort dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:31

Als je een regendeken oplegt dan kan hij de haren niet meer opzetten. Dus als het een dag regent en wind is werkt zijn vacht niet meer goed tegen de kou, waardoor hij dus het wel koud kan krijgen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:34

Oke duidelijk. Daar was ik idd bang voor. Dan ga ik hem weer lekker bijvoeren en nu ietsjes eerder dan vorige winter.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:40

Even een vraagje wat betreft gaatje in de deken. Paard heeft 2 kleine gaatjes in haar o gram regen deken. (De buitenstof) nu dacht ik om het dicht te naaien en daarna waterdichte spray of van die waterdichte 'stickers' er op te plakken... wat is jullie advies?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:43

Gewoon deken reparatie stickers er op.

Overigens. Een waterdichte deken kan wel degelijk helpen tegen waterkoud. Kies dan gewoon voor een simpele fleece gevoerde.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:51

Mijn sunshower had een behoorlijk gat cm of 5 bij 10 denk ik. Heb dat gewoon dichtgenaaid en flink wat Bucasspray op gespoten. Is nu gewoon waterdicht.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:32

Sure_lee schreef:
MadelonSunny schreef:

Maar waarom zou ik een deken op leggen als het koud is? Daar kan hij namelijk prima tegen. Alleen een hele dag regen met wind is niet zo fijn. Daarom dacht ik aan een regendeken op dat soort dagen.

Maar regen en wind is toch ook kou waarvoor je je paard wilt beschermen? ;) Ik begrijp je punt maar een beetje warmte is geen probleem, dat scheelt toch in wat het paard moet verstoken.
Hier ook een draver en vanuit ongeveer hetzelfde oogpunt enkele winters geleden begonnen met dekens. Ik vond het heel fijn gaan met de Bucas Smartex rain, regendeken met een dun laagje fleece. Word niet zo klam als een ongevoerde deken, drukt de vacht ook niet echt plat en paard stond er altijd met een fijn temperatuurtje onder. (Overdag buiten, 's nachts open stal met een uitloopje) Ze kreeg hiermee gewoon haar turbo teddy vacht, niveau shetlander :Y) .
Later een 200 grams deken gebruikt (die had ik toevallig van een ander paard en bleek mooier te liggen op haar), ook daaronder maakt ze haar gewone vacht aan. Ze staat er nooit onder te zweten en heeft het ook niet koud. Dekens met iets voering laten een vachtwerking naar mijn idee nog goed toe, het ligt immers niet helemaal strak tegen de huid. Een ongevoerde deken kan misschien iets meer 'plakken' als hij nat en dus zwaarder wordt misschien maar hiermee heb ik weinig ervaring.
Voor mijn andere draver nu een amigo hero met fleecevoering en die werkt ook fijn :)
In ieder geval valt het paard nu minder terug in de winter :)

edit: in een lang verhaal ongeveer wat veulen84 ook zei :D

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:43

Ik heb net deze deken gekocht, Harrys Horse Thor HN 300 outdoordeken, met een halve nek.
Aangezien het nu echt ineens een stuk kouder is gaat deze er denk ik vanaf volgende week op.
Vorig jaar is hij erg ingevallen met de winter, ik heb hem toen zonder deken gehad. Nu ga ik dat risico niet lopen.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:46

Nies_ schreef:
Mijn sunshower had een behoorlijk gat cm of 5 bij 10 denk ik. Heb dat gewoon dichtgenaaid en flink wat Bucasspray op gespoten. Is nu gewoon waterdicht.

Oke top! Zou dat ook werken met waterdichte spray voor schoenen ? Want dit heb ik nog thuis liggen namelijk haha!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:57

@orchid. Ik snap je punt hoor. Maar het gaat mij eigenlijk echt om die paar dagen per winter/herfst dat het echt heel de dag regent met een straffe wind. Jij hebt nu de hele tijd een deken op wat ik begrijp uit je verhaal? Ik doe dat liever niet. Tenzij het echt nodig blijkt te zijn dus daarom ben ik aan het kijken of ik wat kan verzinnen voor die dagen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:03

Op de dagen dat het flink regent met een straffe wind krijgt hier het oudje een fleece gevoerd regendeken op, en daar blijft ze wel warmer onder dan zonder dat deken. Kou kan ze makkelijk hebben, dan zet ze idd d'r vacht op maar als het heel de dag regent krijgt ze het op een gegeven moment koud, dan helpt dat regendeken prima.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:49

Sure_lee schreef:
@orchid. Ik snap je punt hoor. Maar het gaat mij eigenlijk echt om die paar dagen per winter/herfst dat het echt heel de dag regent met een straffe wind. Jij hebt nu de hele tijd een deken op wat ik begrijp uit je verhaal? Ik doe dat liever niet. Tenzij het echt nodig blijkt te zijn dus daarom ben ik aan het kijken of ik wat kan verzinnen voor die dagen.

Ah op die manier :) Ja ik houd hem op. Begin dan wel later omdat ze dus best vacht mag kweken, en kan ook redelijk snel af.
Voor de dagen dat het echt blijft gieten zou denk ik een fleecegevoerde deken ook nog prima kunnen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:46

Sure_lee schreef:

D'r op en d'r af kan prima met een fleece gevoerde regendeken. Dat deed ik met m'n vorige paard ook altijd. Haalt net op die rottige natte dagen de kou eraf. Die stonden met een clubje buiten het hele jaar, zonder schuilstal. Deden meer mensen het. (Konden we het ook fijn met elkaar afstemmen)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:55

Ah thanks allemaal voor het meedenken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:42

Mijne heb ik vandaag op stal gezet (stonden nog 24/7 buiten) onder zijn 250 grams amigo (met 150gr hals). Staan in een uitloopstal.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:23

Ik zoek een winterdeken met hals (los of vast, liefst los) 200 grams.
Onder de 70 euro liefst

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:25

Welke maat?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:35

165 :)

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:39

Iemand nog een weatherbeeta freestyle hals te koop?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 22:44

Ik vind het echt totaal niet koud buiten, mijn geschoren merrie staat onder 100 gram met hals maar had ook wel onder de rsih gekund vandaag.