Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:34

Je zou je paard er de hele winter onder kunnen houden maar dat kan wel betekenen dat hij meer haar aanmaakt (en dat is nou juist waarom we dekens op leggen niet waar? We willen juist geen extra haar).

Je kunt ook een losse onderdeken kopen. Stel de deken die je nu hebt is 100 grams.
Dan kun je een 150 of 200 grams onderdeken kopen (ik heb er een gekocht voor €25,-) en die er, wanneer het koud wordt, er onderleggen.

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:55

Ik heb nog niks opliggen en twijfel eem beeetje.. Wil der volgend jaar zonder deken late staan.. Maar heb me verdiept dat ik dit jaar dan toch nog wel wat dekens op moet doen.. Lay heeft tot nu toe al een beren vacht voor haar doen.. Zit alleen wel te twijfelen, wordt 's nachts al zo koud.. Overdag staat ze buiten in een grote paddock, met grasveldje en 's nachts in een buiyen box..... Lastig, lastig, lastig!

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:08

@ Focussed, dat zou inderdaad ook nog een optie kunnen zijn! :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:00

Lay schreef:
Ik heb nog niks opliggen en twijfel eem beeetje.. Wil der volgend jaar zonder deken late staan.. Maar heb me verdiept dat ik dit jaar dan toch nog wel wat dekens op moet doen.. Lay heeft tot nu toe al een beren vacht voor haar doen.. Zit alleen wel te twijfelen, wordt 's nachts al zo koud.. Overdag staat ze buiten in een grote paddock, met grasveldje en 's nachts in een buiyen box..... Lastig, lastig, lastig!

wil je dat ze met deken staat of volledig zonder?
een paard kan perfect zonder deken staan, mits hij dit seizoen nog geen deken ophad (dus niet bv paard kopen halverwege de winter die met 300 grams deken opstaat, en dan direct zonder zetten, maar als hij gewoon vanuit de zomer zonder deken de winter in gaat, hoef je geen deken op te doen)
gewoon in de gaten houden dat ze voldoende ruwvoer krijgt en niet staat te rillen, dan is er geen probleem.
bij voorkeur met vrije beloping, dan kunnen ze zich warmlopen als ze dat willen :)

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:27

Bij ons op de manege hebben ze allemaal al een deken op, lekker warm

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:30

Mijn merrie staat sinds gister onder een ongevoerde regendeken. Ik vond dat het nu wel tijd werd, ze staat 24/7 buiten en de weersvoorspellingen worden er niet beter op voor deze week.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:03

Nou mijn beestje wordt voorlopig niet geschoren en kan niet meer aan het werk, heeft afgelopen week in een flinke spijker gestaan. :(
Hij staat nu onder een ongevoerde deken tegen wind, want hij staat op boxrust. In overleg met de veearts prima, omdat hij stil staat.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:23

onze haflinger staat nu dag en nacht onder een 200 grams onderdeken en een ongevoerde regendeken..

Toch merk ik dat hij erg veel haar aan maakt.. ;) zouden jullie adviseren hoe nu verder? Ik zat er zelf aan te denken er 's nachts een 300 grams op te gaan leggen (kan tot maximaal 500 grams gaan deze winter). Wat is wijsheid?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:34

Tik staat dag en nacht met een 200gr deken (dacht ik), hij staat daarmee op de wei ook, tenzij het regent krijgt hij een ongevoerd regendeken op (omdat het winterdeken niet regenbestendig is). Zaterdag op zondagnacht heeft hij ook met
een onderdeken gestaan omdat het ging vriezen. Als het nu kouder wordt (lees vriezen) krijgt hij die ook gewoon op. Wordt het nog kouder krijgt hij zijn regendeken ook op. Zo staat hij onder hetzelfde aantal dekens als dat hij vorig jaar stond toen hij geschoren was. Hij staat nog erg kort in zijn vacht dus ben blij, wil hem eigenlijk dit jaar niet scheren.
De 2 pony's staan al lekker in hun berenvel ;)

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:38

Mijne hebben al wel een deken op! Nisha, die net is geschoren, heeft een lekkere (dikkere) deken op. En Nassi heeft een dunne deken op...

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:58

ik heb een 370grams deken op gedaan dit weekend...
ik woon vlakbij zee en das toch wel kouder dan in het middag van nederland...
wel veel vind ik zelf ook maar mijn paard krijgt me toch een wintervacht al!!
wil zo proberen het erger te voorkomen en hij zweet helemaal niet eronder want dan krijgt hij weer een dunnere op!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:00

Meestal is het juist warmer aan de kust dan in het binnenland. Daar treedt eerder vorst op door een oostelijke wind, terwijl de kust een warme westerse wind krijgt.

Ik heb nog een 200 grams op liggen :j

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:03

ik woon boven in provincie groningen en vin dhet zelf warmer als ik verder het land in ga!!
ben zelf erge koukleum misschien dat ik daardoor wel snel dikkere deken op doe!!
kan als het moet tot 600 gr geloof ik dus geen probleem deze winter!!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:05

Groningen is inderdaad een ander verhaal, ik dacht dat je aan de westkust woonde (dus Noordwijk, die richting).

Groningen is het naar mijn gevoel ook altijd kouder. Iig als ik naar m'n tante in Stadskanaal ga heb ik altijd het idee dat we Syberie in rijden :')

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:46

_O- ik woon ook vlak bij groningen maar zo koud als in Syberie is het hier echt niet hoor ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:47

Nou in de zomer was het hier in groningen moooi wel warmer dan bv in noord holland etc ! :D
:))

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 23:14

200 grams met een fleece gevoerd regendek erover.
ze staat altijd buiten

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 00:03

vanaf vandaag een 100grams opgedaan, wordt toch wel erg koud vannacht, en paardje heeft nou niet echt een wintervacht aangemaakt :') veel dikkere dekens komen er niet op, hier doet 'ie het het hele winterseizoen mee. Het is geen watje, en het is hier geen IJsland :+

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:03

Ik heb onze fjord gisteren een 200 gr deken met halve hals opgedaan.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:04

Tiffany heeft nu d'r 0 grams regendeken met daaronder een Harry's Horse (balance) deken op :)

boshuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:32

Mijn paard geef ik dit jaar geen deken meer.
Heb me er zo in verdiept dat ik een deken niet meer nodig vind als je geen wedstrijden rijd op hoog niveau en je paard niet te oud is. Ik rijd immers geen wedstrijden en een deken opdoen doe je dus puur voor het haar.

Maar ik denk dat ik het toch wel moeilijk ga vinden als de ijspegels aan je neus hangen en je paard staat te trillen op stal... maar ja... ff doorbijten want zover is het nog niet.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:58

boshuisje schreef:
Heb me er zo in verdiept dat ik een deken niet meer nodig vind als je geen wedstrijden rijd op hoog niveau en je paard niet te oud is. Ik rijd immers geen wedstrijden en een deken opdoen doe je dus puur voor het haar.

Maar ik denk dat ik het toch wel moeilijk ga vinden als de ijspegels aan je neus hangen en je paard staat te trillen op stal... maar ja... ff doorbijten want zover is het nog niet.

Maar dat vroeg ik me af he.. kun je dan alsnog een deken op doen? Nee zeker?

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:06

ik heb mijn pony geschoren en die staat met 200 grams, hij voelt er nog prima warm onder, alleen het weekend was ie niet heel warm meer eronder. Maar 200 grams is nu toch nog genoeg??

boshuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:15

Lieveranders schreef:
boshuisje schreef:

Maar dat vroeg ik me af he.. kun je dan alsnog een deken op doen? Nee zeker?

Om alsnog een deken op te doen doe ik zeker niet, maar het kan wel! Maar dan moet je wel een dikke deken nemen (370 grams), want dat komt ongeveer qua warmte in de buurt van zijn natuurlijke deken. Andersom niet... je mag een deken er niet afhalen naarmate hij met een deken de winter is ingekomen maar dat weten de meesten natuurlijk wel.
Het schijnt normaal te zijn als een gezond paard staat te trillen... dit is hun manier om warm te blijven, zoals ik het heb mogen lezen over dit onderwerp, maar het is wel een vervelend gezicht voor ons mensen als wij als een eskimo zijn ingepakt, hahaha.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:20

Die van mij staat onder een 0 grams regendeken..bij ons op stal ben ik de enige geloof ik die al een warmere deken op doet. Lijkt mij dat het anders weinig zin heeft om het haar tegen te gaan?
Ze staat bij mij wel gewoon op stal, en heb een 200 gr en 370 gr. Wanneer de 200 gr op?