Spenk schreef:Celebi schreef:Hier heb ik een 0 grams Rhino opliggen momenteel op een ongeschoren paard met al vrij dikke vacht. Hij kan totaal niet tegen regen en wind en schuilt niet vanwege de kudde samenstelling, dus dan maar het dak (deken) naar hem. Staat dus ook met hals nu.
Over dat betere kwaliteit dekens dikker zijn en dus niet bij hogere temperaturen kunnen ben ik het niet mee eens. Mijn vorige Bucas was enorm sterk en duurzaam, maar ademde goed. Kon dus echt van vrieskou tot 14 graden met een zonnetje zonder dat pony er warm of koud onder werd. De Rhino staat hij met 14 graden en een zonnetje echt onder te puffen. Bij de Rambo moest ik juist weer vrij snel 100 grams eronder stoppen afgelopen winter. Nu de Rhino en die bevalt me tot nu toe beter qua waterdichtheid (geen lekkages op de rug of naden zoals bij de Rambo..) en temperatuurregeling. Hij blijft er in ieder geval al langer warm onder dan onder de 0 grams Rambo vorig jaar.
Dan lees je toch echt niet goed.
Bucas heeft getest en daarmee kan je die temperatuur range gebruiken ja. Dus hoef je niet met 5 graden je paard onder een dikke deken te zetten. Dat is wat ik bedoel.
Dus de kwaliteit van je deken heeft invloed op wat opkan. Met een mindere kwaliteit deken ga je met 0 grams de 0 graden niet redden met een geschoren paard.
Dat de ene 200 grams de andere niet is.
Ik reageerde ook specifiek op onderstaande tekst van je:
"Maar een 0 grams deken van 600D ripstop zal anders zijn een dat een zware balistic nylon 0 grams van bijvoorbeeld rambo. Onder een rambo 0 grams hoef ik ze met 16 graden niet te zetten veel te warm, maar zo'n simpel 600D dingetje gaat dan wel."
Daarin staat juist, hoe goedkoper (of minder dicht) de stof, hoe minder warm. Dat Bucas misschien een vreemde eend in de bijt is snap ik, maar dan nog is de Rhino hier beter qua warmte dan de Rambo (beide 0 grams) dus dat dikgedrukte stukje is bijvoorbeeld ook discutabel per dekenmerk en uitvoering.