[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 03:48

Spenk schreef:
Celebi schreef:
Hier heb ik een 0 grams Rhino opliggen momenteel op een ongeschoren paard met al vrij dikke vacht. Hij kan totaal niet tegen regen en wind en schuilt niet vanwege de kudde samenstelling, dus dan maar het dak (deken) naar hem. Staat dus ook met hals nu.

Over dat betere kwaliteit dekens dikker zijn en dus niet bij hogere temperaturen kunnen ben ik het niet mee eens. Mijn vorige Bucas was enorm sterk en duurzaam, maar ademde goed. Kon dus echt van vrieskou tot 14 graden met een zonnetje zonder dat pony er warm of koud onder werd. De Rhino staat hij met 14 graden en een zonnetje echt onder te puffen. Bij de Rambo moest ik juist weer vrij snel 100 grams eronder stoppen afgelopen winter. Nu de Rhino en die bevalt me tot nu toe beter qua waterdichtheid (geen lekkages op de rug of naden zoals bij de Rambo..) en temperatuurregeling. Hij blijft er in ieder geval al langer warm onder dan onder de 0 grams Rambo vorig jaar.

Dan lees je toch echt niet goed.

Bucas heeft getest en daarmee kan je die temperatuur range gebruiken ja. Dus hoef je niet met 5 graden je paard onder een dikke deken te zetten. Dat is wat ik bedoel.

Dus de kwaliteit van je deken heeft invloed op wat opkan. Met een mindere kwaliteit deken ga je met 0 grams de 0 graden niet redden met een geschoren paard.

Dat de ene 200 grams de andere niet is.

Ik reageerde ook specifiek op onderstaande tekst van je:

"Maar een 0 grams deken van 600D ripstop zal anders zijn een dat een zware balistic nylon 0 grams van bijvoorbeeld rambo. Onder een rambo 0 grams hoef ik ze met 16 graden niet te zetten veel te warm, maar zo'n simpel 600D dingetje gaat dan wel."

Daarin staat juist, hoe goedkoper (of minder dicht) de stof, hoe minder warm. Dat Bucas misschien een vreemde eend in de bijt is snap ik, maar dan nog is de Rhino hier beter qua warmte dan de Rambo (beide 0 grams) dus dat dikgedrukte stukje is bijvoorbeeld ook discutabel per dekenmerk en uitvoering. ;)

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 08:05

Maar rhino is in kwaliteit vergelijkbaar met rambo en niet met een pagony oid. Rhino zijn echt dikkere regendekens dan een simpel 600d dekentje.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 09:18

Als je met licht bezig wil moet je zorgen voor uv lampen. Dan moeten ze ook onder die lampen staan voordat de zon onder gaat. Dan heb je de paarden dus ook veel op stal staan.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 16:21

Ik heb deze, wat oudere YouTube video nog eens gekeken: Common sense blanketing van dr. Joyce Harman.
https://youtu.be/S6sq3ygX6GQ

Toch wel weer wat inzichten opgedaan. Wat ze vertelt is dat de meeste paarden (ongeschoren) moeite hebben met wind, regen en een temperatuur lager dan 5 graden. Als je er 1 hebt die dan dus niet gaat schuilen, is een deken nodig.
Ook lijkt ze te vertellen dat zweet echt goed droog moet zijn voordat je ze weer het land op doet (als je geen dekens gebruikt).
Verder vind ik dat ze mooi ingaat op pasvormen en dat je elk individu apart moet bekijken. Ik vond het wel weer interessant.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 17:10

EmptyWords schreef:
Als je met licht bezig wil moet je zorgen voor uv lampen. Dan moeten ze ook onder die lampen staan voordat de zon onder gaat. Dan heb je de paarden dus ook veel op stal staan.

Ja dat vermoedde ik al... Dan maar een vacht.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 17:34

Marigo schreef:
Wat ze vertelt is dat de meeste paarden (ongeschoren) moeite hebben met wind, regen en een temperatuur lager dan 5 graden. Als je er 1 hebt die dan dus niet gaat schuilen, is een deken nodig.

Wat ik aan de mijne merk is dat ze combinatie van wind en regen sowieso niet aankan. Zelfs bij 15 graden al pittig. Een losstaande bui redt ze wel, hele dagen regen niet. Hele dagen veel wind kost haar heel veel energie maar krijgt ze het niet te koud van. Maar idd pas rond de 5 graden hoef ik met vulling aan de slag..

Oh en ze schuilt wel maar kan daar niet eten. Dat is ook een dilemma

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 17:38

Oh dat is hier inderdaad ook, enorme dikke teddyvacht van lange haren, maar zonder ondervacht. Gewoon lagen dekharen over elkaar. Als daar de wind in slaat krijgt ie het dus ijskoud, zeker in combinatie met veel regen. Dus vandaar de deken. Al verklaren mensen me voor gek met zo'n teddyvacht haha.

En hier inderdaad ook het punt van de kudde. Er is een mooie schuilstal, maar met slecht weer is die vol en mag hij (en de andere lage in rang) daar niet bij, dus dan maar het dak naar hem toe brengen met een dekentje. Daarmee doet hij het verder prima gelukkig.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:36

Ja hier hetzelfde inderdaad! Gisteravond was zo’n gure bui met veel harde wind en gevoelstemperatuur van 7 graden. Had 50 gram op maar daaronder voelde hij koud, ondanks zijn teddy vacht. 100 gram opgedaan en vanmorgen kwam hij daar heel mooi los onder vandaan, zonder gezweet te hebben. Hij gaat ook niet snel schuilen want laagste in rang

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:39

Celebi schreef:
Oh dat is hier inderdaad ook, enorme dikke teddyvacht van lange haren, maar zonder ondervacht. Gewoon lagen dekharen over elkaar.

Dat heeft mel niet, die heeft amper dekharen. Haartjes zijn net een centimeter lang misschien en ze voelt als een zijdezacht babydekentje :P

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 22:16

Hier ook al meer vacht dan anders..

Zijn er mensen die de vario hebben van Drunens ruiterhuis?

Ik wil er eigenlijk nog een regendeken bij maar twijfel. Heb nu shires dekens maar de laatste is op de naden niet waterdicht meer -O-

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 22:35

Ik heb de Vario op zolder hangen, maar gebruik de Rambo Optimo met liners

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 00:42

Ik had vanmiddag een discussie met mijn instructrice: volgens haar vallen de maten van de Bucas en horseware anders dan van andere dekens. Bijvoorbeeld 6.3 is 191, maar volgens haar valt die dan als een 205 als je hem vergelijkt met een niet bucas deken omdat ze de maten op een andere manier opmeten. Dus 6.3 valt niet tussen 185 en 195 in. Is dat zo? ik had voor mijn vorige paard 198 van horsewaren en 195 van EJ en dat lag nagenoeg hetzelfde

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 07:06

Nynkex01 schreef:
Ik had vanmiddag een discussie met mijn instructrice: volgens haar vallen de maten van de Bucas en horseware anders dan van andere dekens. Bijvoorbeeld 6.3 is 191, maar volgens haar valt die dan als een 205 als je hem vergelijkt met een niet bucas deken omdat ze de maten op een andere manier opmeten. Dus 6.3 valt niet tussen 185 en 195 in. Is dat zo? ik had voor mijn vorige paard 198 van horsewaren en 195 van EJ en dat lag nagenoeg hetzelfde

Nee, dat klopt inderdaad niet. Van Horseware heeft mijn paard maat 191 en die past perfect. Van andere merken is een 185 eigenlijk net te krap en een 195 te groot. Een 191 is echt absoluut geen 205. Horseware heeft juist fijne tussenmaten :j
En hoe het met Bucas zit weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat het hetzelfde is als bij Horseware.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 07:21

Figo88 schreef:
Nynkex01 schreef:

Nee, dat klopt inderdaad niet. Van Horseware heeft mijn paard maat 191 en die past perfect. Van andere merken is een 185 eigenlijk net te krap en een 195 te groot. Een 191 is echt absoluut geen 205. Horseware heeft juist fijne tussenmaten :j
En hoe het met Bucas zit weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat het hetzelfde is als bij Horseware.

Bij Horseware vs Bucas is de verhouding tussen ondermaat en bovenmaat anders. Bij Horseware hangt het er weer beetje vanaf wat voor soort sluiting je hebt hoe de deken valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 09:05

Ook bij bucas valt de 191 als een 191 en niet een 205.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 09:44

Ik heb een enorme stapel horseware (amigo en rambo) dekens, allemaal 6.0/183 en een enorme stapel "gewone merken" 185. Dus ik deel de mening niet.
Tuurlijk zit er wel eens een model in dat iets anders valt (van de Rambo Protector en de Optimo is dat wel bekend en ik vind Rhino ook langer vallen), maar niet zo extreem als beschreven.
Bucas heeft inderdaad een iets andere verhouding, maar dat kan je ook zien op de maattabel.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 10:00

Bucas valt inderdaad anders. Ik heb de cooler dit jaar op maat gemaakt door naast de voorsluiting elk x aantal cm’s in te nemen. Dan ligt hij gelijk als mn andere rambo’s. Heb nu dat gedoe met schuurplekken op de schouder ook niet meer én genoeg ruimte bij de schoft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 10:08

Bucas valt niet in elke maat anders hoor. De 6.3 is bij hun 140/191 bij horseware ook. Mijn paard past dus zowel bucas als horseware goed in maat 6.3.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 10:10

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 10:48

Dank jullie wel! Ik voelde me net zo’n eigenwijze puber :') maar had dus toch gelijk

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 11:05

Bagheera_206 schreef:
romyvs schreef:
Heb vandaag de nieuwe dekens gepast bij onze pony’s en vond ze zo lang vallen. Voor de rest is de maat prima als ik er een kleinere maat op leg is ie veel te krap.
Maar omdat hun best wild spelen ben ik bang dat ze er met de benen in blijven hangen.

Vallen deze dekens bij meerdere mensen zo lang en zo ja geeft het problemen of niet?

Heb eigenlijk altijd horseware dekens maar die ik nu heb vallen wel het langst van allemaal. Zit nu in dubio wil namelijk straks de eerste gaan scheren.

Daarom heeft Horseware pony dekentjes en grote paarden dekens. De ponydekentjes zijn iets minder een jurkje. Onder en bovenmaat is namelijk wel gelijk, maar gewoon een kleinere hoogtemaat. De ponydekentjes gaan bij Horseware t/m 125/175.

Hier ligt een gewone 175 onder een pony 175.

[ [url=m/oVej8F.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja dat is jammer want mijn pony heeft 185, dus die moet het helaas al 5 jaar doen met de soepjurk :D !
Inmiddels dezelfde deken maar dan met Disc sluting erbij gehaald voor mijn jonge merrie, zij is groter maar vooralsnog wel dezelfde maat deken. Daarbij zie je meteen dat het wel iets mooier staat met wat langere benen eronder. :Y)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 11:11

Bij de mijne valt bucas heel vreemd tov amigo, ook echt groter. Geen idee waarom. Maat 191

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 11:20

Wellicht heb je per ongeluk een big neck

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 12:24

SharonIndezz schreef:
Ik heb de Vario op zolder hangen, maar gebruik de Rambo Optimo met liners

Hmm met een reden op zolder? Hoe is de pasvorm?

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 12:56

Onder het mom meten is weten heb ik een tijdje terug mijn paar opgemeten. Altijd Rambo dekens gehad maar dat lukte met de pasvorm niet meer zo sinds de oude original na lange tijd toch niet meer waterdicht was. Als ik meet van borst naar bil meet ik 195 maar de bovenlijn meet ik 135 dus dan zou ik 2 maten kleiner moeten om de bovenlijn passend te maken alleen als ik dat doe (1x een maat kleiner besteld) kan het paard zijn hoofd niet meer normaal naar beneden doen. Paard heeft een lage halsaanzet, de v sluiting van Horseware heb ik echt nodig. Iemand nog suggesties?