wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Up_to_Date

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:57

Ik lees dat er toch al enige paarden zijn die de deken al op hebben.
Ik sta op een pensionstalling en een ander paard heeft ook de regendeken op gekregen.
Ik denk dat die van mij 'm voorlopig nog niet op krijgt.
De vacht is sowieso nog erg dun en ze heeft het niet snel koud.

Ze staat 's nachts op stal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:00

Niet Haha!

De beste deken is de vacht zelf Knipoog

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:55

Up_to_Date schreef:
Ik lees dat er toch al enige paarden zijn die de deken al op hebben.
Ik sta op een pensionstalling en een ander paard heeft ook de regendeken op gekregen.
Ik denk dat die van mij 'm voorlopig nog niet op krijgt.
De vacht is sowieso nog erg dun en ze heeft het niet snel koud.

Ze staat 's nachts op stal.

Paarden hebben 't van zich zelf niet zo snel koud, want daar maken ze hun wintervacht voor aan. Knipoog
Maar als je je paard in training hebt en telkens na het rijden erg bezweet is door zijn dikke vacht, en daardoor ook niet optimaal kan presteren omdat hij 't gewoon te warm heeft met zjin wintervacht, kun je hem een deken opleggen.
Nu worden de dagen korter en dus komt de wintervacht er weer aan. Nu zie je die nog niet zo goed, want die is op dit moment nog kort. Als je rond de tijd van nu begint met dekens dan voorkom je dus grotendeels zijn wintervacht.
Mijn paard staat ook op een pensionstal en staat nu met een bucas regendeken op met een fleecevoerinkje aan de binnenkant. Deze gaat op als de temperatuur onder de 18 graden komt, natuurlijk kan het wel eens een graadje schillen, maar kan niet 24uur bij mijn paard klaarstaan ivm school.
Ik denk ook dat het voor ieder paard anders is. De ene heeft het snel warm of krijgt snel lange haren en de ander blijft juist heel mooi kort in zijn vacht. Ook de verschillende temperaturen maken 't anders. Ik bedoel 15graden aan de kust is anders als 15graden land inwaarts.

Of te wel ik denk dat ieder gewoon weet waar hij/zij zijn paard 't beste mee doet en je dus niet van andere afhankelijk gaat worden of ze nu wel of geen deken ophebben en zowel hoeveel grams. Natuurlijk kan je je hierop richten, maar je moet gewoon kijken wat je 't beste is voor je eigen paard/pony.

Althans zo denk ik erover Clown

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 09:42

simon staat onder zijn ongevoerde regendeken met een fleece eronder.

Ponies staan nog onder de ongevoerde regendekens.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 09:55

Citaat:
Deze gaat op als de temperatuur onder de 18 graden komt, natuurlijk kan het wel eens een graadje schillen, maar kan niet 24uur bij mijn paard klaarstaan ivm school.

En dat bedoel ik.. volgende week wordt het volgens de verwachtingen nog 20/24 graden.. en om de deken dan wéér af te doen. Ik kan ook niet 2x per dag naar m'n paard, het is 20 km rijden en ik heb ook een gewone werkdag.
Als het na volgende week écht begint af te koelen, begin ik met mijn fleece gevoerde regendeken.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:31

De mijne heeft al weer een aantal weken zijn ongevoerde regendeken op. Maar hij staat ook 24/7 buiten. Overdag gaat de deken nog wel eens af, vooral met dat warme weekend van laatst.

Maar als ik de deken nog niet op heb 's nachts heeft hij de dag er na stijve stramme spieren, vooral in zijn rug. Dus toch al een deken.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:43

mijn pony heeft ook een ongevoerde regendeken op. dit alleen omdat je ze hele dag op het land staat en het hier nogal vaak en hard regent. ook rijdt ik heel intensief met haar. 's nachts staat ze op stal en dan heeft ze geen deken op. pas als overdag de temperaturen onder de 12 graden komt dan krijgt ze een gevoerde deken op.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:50

Arabesk schreef:

Tja, ik gebruik normaal gezien ook geen dekens maar in sommige gevallen... Ik heb net een jaarling merrie'tje erbij die nog bijna nooit heeft buiten gelopen.
Ondanks dat ze een schuilhok en een boom hebben om onder te schuilen, stonden alledrie m'n pony's gisteren kletsnat in de regen...
M'n andere 2 zijn niets anders gewoon, maar de nieuwe stond gisteren echt enoooorm te beven, tot haar benen aan toe.
Ik heb ze een baal hooi onder de boom gegeven, zodat ze toch droog stonden en gewacht tot ze opgedroogd was en hup deken erop!
Ik kon het echt niet aanzien, nu staat ze lekker beschermd tegen regen en wind! Volgende week geven ze hier weer enkele dagen 24 graden en dan gaat het er natuurlijk terug af.
Maar 's nachts en bij 18°, regen en wind krijgt ze dat deken zeker terug op...

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:15

tjhaa vorig jaar was ik redelijk laat met dekens op doen.. maar die van mij staat sinds gistere ook onder der regendeken met fleece gevoerd.. ik mag haar niet scheren van mijn ouders dus moet ik het anders op lossen.. ik ga wedstrijden met haar rijden dus kan ik geen wintervacht gebruiken..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:47

Arabesk schreef:
Niet Haha!

Is alleen niet voor iedereen haalbaar Knipoog

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:33

Even een vraagje, ik lees dat een heleboel onder een regendeken staan. Ook op stal. Waarom hebben jullie geen katoenen zomerdeken op? Is even warm, en ademd over het algemeen een stuk beter...
Of hebben jullie geen tijd om dan 's morgens de dekens weer te wisselen als ze naar buiten gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:36

rianne67 schreef:
Even een vraagje, ik lees dat een heleboel onder een regendeken staan. Ook op stal. Waarom hebben jullie geen katoenen zomerdeken op? Is even warm, en ademd over het algemeen een stuk beter...
Of hebben jullie geen tijd om dan 's morgens de dekens weer te wisselen als ze naar buiten gaan?

Mijn pony krijgt ook ene regendeken op , ik heb echt geen tijd om voor 7 uur naar stal te gaan deken wisselen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:39

Ik heb gevraagd aan mijn PH of ze idd de regendeken 's nachts zou willen omwisselen naar de zomerdeken, maar ga er wel vanuit dat dat niet haalbaar zal zijn dus dan kan gewoon de regendeken op blijven. Ik ben zelf niet twee keer per dag op stal omdat te doen helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:41

Maar wat is er mis met een goeie regendeken Lachen ?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:46

Gisteravond kwam ik op stal om de regendeken op te doen, stond hij gewoon te zweten op stal!
Niks opgedaan dus, besloten om het haar nog te laten groeien en volgende maand het scheermes er dan maar over.
Zwetend tegen zijn wil in onder een deken heeft ook geen zin Ach gut

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:47

Die van mij staat ook dag en nacht met regendeken op nu.
Ze staat op 's nachts en een deel van de ochtend binnen en verder buiten.
Ik kan niet rond die tijd komen om dekens te wisselen en met een goed ademende en goed passende regendeken gaat dat prima!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:48

rianne67 schreef:

katoenen zomerdekens zijn niet waterdicht Knipoog

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:51

Mijn paard staat lekker zonder deken. Nu kan ik hem tot eind Januari niet berijden, ivm. oude blessure. Vind het zonde om dan met dekens te moeten gaan rotzooien.
Al zal een regendekentje misschien wel gebruikt worden. Hij staat de hele dag buiten en op een regenachtige dag, is dat toch wel wat fijner.

Overigens heeft al een flinke vacht. GAat erg snel dit jaar.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:55

Onze paarden staan nu al 3week onder regendekens, omdat ze niet kunnen schuilen in de wei; en we geen wollieknollies willen.
Als het overdag echt warm is gaan ze wel even af.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:31

Maar wat nou als je savonds op stal komt en je paard is op zijn flanken helemaal nat onder de deken?
Heb dit namelijk gehad bij die van mij deze week.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:32

Romeo2007 schreef:
Maar wat nou als je savonds op stal komt en je paard is op zijn flanken helemaal nat onder de deken?

Dan is zijn vacht misschien toch al te dik voor een deken...
Of is de stal erg warm of had 'ie soms net lopen rennen?
Heb je een goed ademende deken?

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:33

Die van mij heeft de vliegendeken nog op wat er zijn nog heel veel vliegen Clown

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:34

Nouvel schreef:
Romeo2007 schreef:

Dan is zijn vacht misschien toch al te dik voor een deken...
Of is de stal erg warm of had 'ie soms net lopen rennen?
Heb je een goed ademende deken?

Als ik overdag kom staat hij in de wei of paddock, dan is ie warm en droog eronder.
Kom ik savonds staat hij in stal, dan is ie er nat onder.
Hij had niet lopen rennen, gisteravond stond hij zonder deken even op stal, stond ie zelfs te zweten.
Maar woensdag kwam ik savonds en toen had hij zijn ongevoerde HH regendeken op maar hij was er kleddernat onder.

Heb hem in december gekocht, was ie net geschoren. Maar hij was daarvoor wel een echte teddybeer.
Zit nu maar te denken om gewoon niks op te doen, en dan scheren volgende maand.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:39

Is misschien wel verstandig, zo zweten is ook niet goed...
Ik heb dunne regendekens van Amigo en Rhino (en een ietsje dikkere van Dominick), die ademen goed.
Ik heb afgelopen dagen mijn paarden er nog niet nat onder gevonden op stal.
Zij staan ook overdags buiten en 's nachts binnen.
Misschien dat het ademend vermogen van jouw deken toch iets minder is...

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:41

Dan hebben jullie wel heel veel dekens Tong uitsteken , ik heb als het kouder word een winter deken en 2 fleece dekens en een vliegendeken.