Orangiste schreef:Ik wilde graag even iets weten na aanleiding van dit topic:
Ik zie dat veel mensen hun ONGESCHOREN paard (voor geschoren paarden kan ik het me voorstellen) al een deken op hebben van 500 gram of meer terwijl het buiten nu nog 5- 10 graden is. Nu vraag ik me af wat jullie op gaan doen als het echt gaat vriezen overdag of wanneer er een heel koude wind gaat staan. Hebben jullie allemaal heel warmbloedige paarden die slecht tegen de kou kunnen of is daar een andere reden voor. Dit is overigens geen aanval ofzo maar mijn draver staat nu ongeschoren onder een regendeken van iets meer dan 100 gram en heeft het zeker niet koud of zo. Wanneer het echt constant onder de 5 graden blijft krijgt hij pas de 200 gram op en wanneer het echt heel erg koud wordt krijg hij een onder deken dus ongeveer 350 gram op.
Ik dacht namelijk altijd dat je ook een paard niet te dik moet inpakken omdat anders de balans van het aanmaken van de vacht heel erg in de war wordt geschopt en dat je daar in de zomer dan ook veel problemen mee kan krijgen.
Dit was dus ook mijn vraag. Als je paard een dikke vacht heeft (zoals sommigen hier aangeven) dan vraag ik me af waarom er nog een deken op moet, behalve voor eventueel de regen. De vacht moet toch al meer dan genoeg beschermen tegen de kou?

) 
zeg zo'n 800 gr bij elkaar. (ja dat weegt aardig wat).
. Heeft het gewoon snel koud je wil niet weten hoe dik haar vacht was met scheren. Voor het scheren had ze een 200 grams deken was blijkbaar te koud voor haar dus dus nu pak ik haar dik in om de vacht weer tegen te gaan. Als het vriest vervang ik de 200 grams regendeken door een dikkere.
Ik had gehoopt dat mijn pard geschoren met een 300 gram voldoende ging hebben, omdat ze nu met de 100 gram + fleece ook niet koud heeft...