Hoelveel grams hebben jullie NU op liggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Re: Hoelveel grams hebben jullie NU op liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:39

Orangiste schreef:
Ik wilde graag even iets weten na aanleiding van dit topic:

Ik zie dat veel mensen hun ONGESCHOREN paard (voor geschoren paarden kan ik het me voorstellen) al een deken op hebben van 500 gram of meer terwijl het buiten nu nog 5- 10 graden is. Nu vraag ik me af wat jullie op gaan doen als het echt gaat vriezen overdag of wanneer er een heel koude wind gaat staan. Hebben jullie allemaal heel warmbloedige paarden die slecht tegen de kou kunnen of is daar een andere reden voor. Dit is overigens geen aanval ofzo maar mijn draver staat nu ongeschoren onder een regendeken van iets meer dan 100 gram en heeft het zeker niet koud of zo. Wanneer het echt constant onder de 5 graden blijft krijgt hij pas de 200 gram op en wanneer het echt heel erg koud wordt krijg hij een onder deken dus ongeveer 350 gram op. Haha!

Ik dacht namelijk altijd dat je ook een paard niet te dik moet inpakken omdat anders de balans van het aanmaken van de vacht heel erg in de war wordt geschopt en dat je daar in de zomer dan ook veel problemen mee kan krijgen.

Dit was dus ook mijn vraag. Als je paard een dikke vacht heeft (zoals sommigen hier aangeven) dan vraag ik me af waarom er nog een deken op moet, behalve voor eventueel de regen. De vacht moet toch al meer dan genoeg beschermen tegen de kou?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:44

AngelsDitch schreef:
Dit was dus ook mijn vraag. Als je paard een dikke vacht heeft (zoals sommigen hier aangeven) dan vraag ik me af waarom er nog een deken op moet, behalve voor eventueel de regen. De vacht moet toch al meer dan genoeg beschermen tegen de kou?

Mijn paard is een beertje, maar toch zie ik wel verschil tussen zn hals en onder zn deken.
Door zn leeftijd zit hij ws wat dikker in zn vacht (18 jaar), als ik er geen deken op doe, dan krijgt hij een soort shet vacht.
We zijn nu het werk aan het opbouwen (we stappen nu 2 keer per dag een half uur, wordt uitgebreid naar een uurtje/anderhalf uur per dag buiten rijden).
Hij is erg ziek geweest, veel medicijnen gehad en heeft nu dus nog geen conditie. Zodra hij zich ook maar een klein beetje druk maakt/ inspant is hij nat.
Zonder die deken zou dat nog erger zijn geweest, het dus dus niet dat zn vacht niet genoeg beschermt, maar dat mijn paard absoluut niet nat/ vochtig buiten gezet mag worden.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:47

Orangiste schreef:
Ik wilde graag even iets weten na aanleiding van dit topic:

Ik zie dat veel mensen hun ONGESCHOREN paard (voor geschoren paarden kan ik het me voorstellen) al een deken op hebben van 500 gram of meer terwijl het buiten nu nog 5- 10 graden is. Nu vraag ik me af wat jullie op gaan doen als het echt gaat vriezen overdag of wanneer er een heel koude wind gaat staan. Hebben jullie allemaal heel warmbloedige paarden die slecht tegen de kou kunnen of is daar een andere reden voor. Dit is overigens geen aanval ofzo maar mijn draver staat nu ongeschoren onder een regendeken van iets meer dan 100 gram en heeft het zeker niet koud of zo. Wanneer het echt constant onder de 5 graden blijft krijgt hij pas de 200 gram op en wanneer het echt heel erg koud wordt krijg hij een onder deken dus ongeveer 350 gram op. Haha!

Ik dacht namelijk altijd dat je ook een paard niet te dik moet inpakken omdat anders de balans van het aanmaken van de vacht heel erg in de war wordt geschopt en dat je daar in de zomer dan ook veel problemen mee kan krijgen.

Daar ben ik ook benieuwd naar.

Die van mij staat nog maar onder een 100 gram en zit mooi strak in het haar.
Daar komt bij dat ze 24 uur per dag buiten staat en zelf de mogelijkheid heeft om onder dak te gaan staan.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:49

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:51

Ongeschoren paarden die 247/7 in de wei lopen en geen beschutting hebben kunnen imo prima af met regendeken zonder voering.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:16

Ik heb ook inderdaad wat voering om de vacht tegen te gaan. Die van mij wordt namelijk ook snel Teddy met dit weer en is daarna niet meer droog te krijgen. Maar met 100 a 200 gram red je dat makkelijk. Die van mij staat strak ik zijn vachtje. Maar waarom dan een deken van 500 gram als hij niet geschoren is? (ben overigens blij dat ik niet de enige ben die zich dat afvraagt Tong uitsteken )

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:18

die van mij heeft een 200 grams op, hij is niet geschoren, mijn jaarling heeft niets op

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:49

ma_rie_tje schreef:
AngelsDitch schreef:

Mijn paard is een beertje, maar toch zie ik wel verschil tussen zn hals en onder zn deken.
Door zn leeftijd zit hij ws wat dikker in zn vacht (18 jaar), als ik er geen deken op doe, dan krijgt hij een soort shet vacht.
We zijn nu het werk aan het opbouwen (we stappen nu 2 keer per dag een half uur, wordt uitgebreid naar een uurtje/anderhalf uur per dag buiten rijden).
Hij is erg ziek geweest, veel medicijnen gehad en heeft nu dus nog geen conditie. Zodra hij zich ook maar een klein beetje druk maakt/ inspant is hij nat.
Zonder die deken zou dat nog erger zijn geweest, het dus dus niet dat zn vacht niet genoeg beschermt, maar dat mijn paard absoluut niet nat/ vochtig buiten gezet mag worden.

Dat snap ik helemaal. Dat was ook niet echt wat ik bedoelde. Je hebt je paard een deken op liggen om vacht tegen te gaan. Maar ik neem aan dat je niet een deken op hebt liggen van 600 gram?

Ik snap niet zo goed dat mensen een paard met vacht (en sommige van jullie geven aan ook nog eens een dikke vacht) een dikke deken opleggen. Een ongevoerde (of licht, 100 gram oid) regendeken houdt toch ook de vacht tegen? Of heb ik het mis?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:32

AngelsDitch schreef:
Dat snap ik helemaal. Dat was ook niet echt wat ik bedoelde. Je hebt je paard een deken op liggen om vacht tegen te gaan. Maar ik neem aan dat je niet een deken op hebt liggen van 600 gram?

Ik snap niet zo goed dat mensen een paard met vacht (en sommige van jullie geven aan ook nog eens een dikke vacht) een dikke deken opleggen. Een ongevoerde (of licht, 100 gram oid) regendeken houdt toch ook de vacht tegen? Of heb ik het mis?

ik snap wat je bedoelde, maar omdat je mij quote voelde ik me aangesproken.
Een licht gevoerde deken was bij ons in het begin genoeg, maar hij kreeg al snel te veel vacht.
Overrigens heeft hij nog nooit een onderdeken gehad, hij moet het de hele winter doen met zijn 300 grams. De vocht die hij nu (al) heeft zal niet veel meer worden (hoop ik). en tja, anders is het pech voor mij!

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:36

Idd veel mensen hebben nu al hun *winterdeken* op, en wat nou het wordt nog kouder hier denk daarbij na want dan heb je ineens niks warmers Lachen

Die van mij staat geschoren onder een 250 gram + wollen deken gister een mooie nieuwe winterdeken gekocht van 360 gram voor de echte kou straks..

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:53

ik heb idd ook mijn ongeschoren paard onder een dikke deken staan (bucas smartex aio 470 gram) het hele grote voordeel van deze deken is dat deze een groot ademend vermorgen heeft, daarom heeft hij het er niet te warm onder. daar en tegen isoleert hij ook heel goed wanneer het wel koud is (dit heeft met de technische waarde van het gebruikte materiaal te maken)
overigens heeft mijn paard niet echt een dikke vacht (je kunt ook heel goed het verschil zien tussen het haar op de nek en het haar op de rest van zijn lichaam, op zijn nek zijn zijn haren veel dikker!

overigens staat mijn paard wel de hele dag op de weide en ' s nachts in een buitenstal wat dus veel minder warm is dan een binnenstal.

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:01

De sportpaarden van de stallen waar ik vroeger werkte hadden als het echt kouder werd gewoon zo'n 3 a 4 dekens op hoor Knipoog zeg zo'n 800 gr bij elkaar. (ja dat weegt aardig wat).

Mijn lusitano hengst heeft 2 dekens op zo'n 400gr bij elkaar , hij heeft een buitenstal en is al wat ouder (19jr) en heeft het eerder koud. Hij is niet geschoren.

Mijn draver merrie heeft geen deken op en is uiteraard ook niet geschoren , lekker teddy vachtje.

Mijn twee kwpners hebben allebei zo'n 200gr op , de een met halve hals de ander zonder. Ze zijn beiden geschoren. Hebben beiden een binnenbox en staan overdag tot 16.30 buiten in de paddock.

Dan de twee handelspaarden, zij zijn niet geschoren en hebben ook beiden een deken van zo'n 200gr op. Overdag staan zij in de paddock. Ik kijk per paard wat voor deken nodig is.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:08

ik vind overigens wel dat het heel erg veel afhangt van wat voor deken je gebruikt!

en het maakt ook heel veel uit of je wel of geen licht 's avonds aan hebt. vorig jaar had ik geen mogelijkheid om vanaf het moment dat het donker was een lamp aan te doen, daardoor schoot mijn paard giga dik in zijn haren. nu hebben we wel een lamp en blijft hij heel veel korter in zijn haren!. (natuurlijke werking op donker worden)

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:16

helemaal mee eens. We hebben speciale lampen die we s'avonds aanlaten. Ze zijn wat zuiniger in gebruik en niet zo gigantisch fel dat een paard erg gek van wordt maar het houdt inderdaad de vacht korter

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:17

ma_rie_tje schreef:
AngelsDitch schreef:

ik snap wat je bedoelde, maar omdat je mij quote voelde ik me aangesproken.
Een licht gevoerde deken was bij ons in het begin genoeg, maar hij kreeg al snel te veel vacht.
Overrigens heeft hij nog nooit een onderdeken gehad, hij moet het de hele winter doen met zijn 300 grams. De vocht die hij nu (al) heeft zal niet veel meer worden (hoop ik). en tja, anders is het pech voor mij!

Jij Quote mij toch als eerste? Clown
Hihi

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:33

Hoi jullie moeten is kijken op de site van paard natuurlijk onder het hoofdstuk heeft mijn paard het koud het zal jullie doen verbazen.
Die van mij staat lekker in haar eigen vacht en heeft het niet koud Haha!

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:37

Alleen dan kun je er ook geen top prestaties van verwachten de mijne loopt op grand prix niveau en dat zie ik hem niet in zijn teddyberen vacht doen Tong uitsteken

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:42

mijn dravers merrie staat ook in haar nakie maar die hoeft ook weinig te doen. Dat verschilt ook wel. Als je je paard zwaar traint en dan met een zeiknat van de zweet teddyberen vacht op de wei of stal zet heb je zo een ziek paard. Rijdt je lekker buiten of wat recreatief in de bak ok dan geloof ik best dat een paard aan zijn eigen vacht genoeg heeft maar ik denk dat de paarden van de eigenaren in dit topic ook op wedstrijd enz komen en dan geen dikke vacht kunnen gebruiken.

Dus buiten het feit dat het paard het niet koud zal hebben zonder deken mits hij/zij lichamelijk in orde is en in staat een eigen dikke vacht aan te maken hebben de meeste paarden een deken om zodat het tijdbesparend ,schoner , mooier(korte vacht) enz staat. Ieder zijn ding. Ik ben blij met mijn dekens scheelt een hoop werk en zodra ze met pensioen gaan mogen ze zonder.
Laatst bijgewerkt door Nope op 28-11-07 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:44

gaby12 schreef:
Hoi jullie moeten is kijken op de site van paard natuurlijk onder het hoofdstuk heeft mijn paard het koud het zal jullie doen verbazen.
Die van mij staat lekker in haar eigen vacht en heeft het niet koud Haha!

Je hebt een shetlander toch?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:17

Mijn paard is geschoren en heeft een onderdeken van 200 gram en daarover heen een regendeken van 200 gram.

Ze staat overdag buiten en in een buitenstal. Ondanks dat ze pas geschoren is krijgt ze al weer flink haar Huilen . Heeft het gewoon snel koud je wil niet weten hoe dik haar vacht was met scheren. Voor het scheren had ze een 200 grams deken was blijkbaar te koud voor haar dus dus nu pak ik haar dik in om de vacht weer tegen te gaan. Als het vriest vervang ik de 200 grams regendeken door een dikkere.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:54

Net zoals meerdere verbaas ik me ook over hoeveel grams sommige op hebben. Mijn paard is geschoren en staat dag en nacht buiten nu met 150 gr. Als het overdag vriest krijgt hij pas de 360 op zwaarder gaan we niet. Vorig jaar heeft hij helemaal geen dikkere op gehad en heeft het hele jaar onder 150 gr staan is 1x geschoren in november en bleef kort in het haar.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:58

detour schreef:
Ongeschoren paarden die 247/7 in de wei lopen en geen beschutting hebben kunnen imo prima af met regendeken zonder voering.

Ik denk het juist niet. Een deken kan het rechtopstaan van de haren belemmeren, waarmee een paard zich toch altijd juist mee warm houdt? Wordt dat belemmerd hebben ze ook niets meer aan hun eigen vacht, en een ongevoerde deken houdt ze ook niet echt warm... .

Iig dat zei iemand laatste tegen me, en klinkt eigenlijk wel logisch.

Mijn paard is ongeschoren, en heeft ook geen dekens op, enkel soms een zweetdekentje als het nodig is. Ze staat helaas ook niet zo gek lang buiten. Met kou wel, met regen een stuk minder lang, want dan hebben ze het al helemaal snel gezien in de bak Lachen

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 08:09

Ik denk ook dat het per paard verschilt of hij snel een vacht aan maakt. Een haflinger ,shet enz zal er sneller uit zien als een teddybeer en zich prima redden. Mijn sportpaarden (kwpn,oldenburger,holsteiner) maken niet gek veel vacht aan(teveel voor intensieve sportcarriere te weinig voor zonder deken) maar staan overdag wel lang in de paddock of het nu regent of niet. hetzelfde met mijn buurvrouw haar paarden zien er in de zomer hetzelfde uit als in de winter of ze er nu een dek op legt of niet(heeft wel stal waar ze klimaat zelf kan bepalen maar staan ook veel op de wei / paddock). Deze paarden leg je sneller een dek op. Ik ben een koukleum en denkt vaak hetzelfde over mijn paarden. Tuurlijk hebben ze het niet koud als ik ze dekloos laat dan rennen ze zich wel warm en ze krijgen heel de dag door kuilgras en zijn dus ook bezig buiten maar blijf erbij dat een sportpaard niet zonder deken kan en je geen sportprestaties kan verwachtten met teddyvacht. Zou het zelfde zijn als een top zwemmer met zijn winterjas aan wedstrijdzwemt of een top hardloper met drie lagen truien aan.

Voor mijn paarden dus in de dekens tot hun sportcarriere erop zit Haha!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:01

Tancreda4 schreef:
detour schreef:

Ik denk het juist niet. Een deken kan het rechtopstaan van de haren belemmeren, waarmee een paard zich toch altijd juist mee warm houdt? Wordt dat belemmerd hebben ze ook niets meer aan hun eigen vacht, en een ongevoerde deken houdt ze ook niet echt warm... .

Iig dat zei iemand laatste tegen me, en klinkt eigenlijk wel logisch.

Klopt helemaal! Maar je hoeft je ongeschoren paard niet meteen onder een dikke winterdeken te zetten.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:23

Mijn paard heeft nu enkel een 100 gram op met daaronder een Fleecedeken.

Maar ik heb even een vraagje, het was zoiezo de bedoeling dat mijn paard werd geschoren omdat ze heel snel zweet, ookal staat haar haar nog niet extreem dik ofzo.

Dus nu staat ze enkel met een 100 gram en daaronder een Fleecedeken, ik heb nooit het gevoel dat ze echt koud heeft. Zaterdag wordt ze geschoren is het genoeg als ik onder die 100 gram een 200 gram hang (ik kan die twee dekens in elkaar doen) en als het eventueel kouder wordt kan ik er mijn nieuwe teddyfleece onderleggen...
Ik vond dat ik niet nog een "welk deken" topic moest openen dus als iemand mij hier kan helpen? Lachen

Edit: Ik las ook even terug en ik ben ook erg verwonderd van hoeveel gram die ongeschoren paarden hier allemaal hebben opliggen Nagelbijten / Gniffelen Ik had gehoopt dat mijn pard geschoren met een 300 gram voldoende ging hebben, omdat ze nu met de 100 gram + fleece ook niet koud heeft...