deken-loos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zondebokje

Re: deken-loos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:44

Mijn pony rijd ook nog heel weinig en heeft idd wel een deken om...ze is een goede sportpony geweest en heeft altijd in de winter deken om gehad.....helaas is ze chronisch ziek dus moet ik wel een dekentje omhouden ook al staat ze niet meer zwaar in het werk.

Maar 300gr nu pff dat is idd wel bizar...zomer dekentje voor nu vind ik zelf genoeg.

Er staat bij ons een paard...die staat in de winter met 4 dekens om(sterft van de jeuk van al die dekens) en heeft transport beschermers om van die wollen....dat is pas echt mega zielig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 22:02

KiWiKo schreef:
is niet waar. En je kan hoog en laag springen, maar ik zit al 20 jaar in jong grut........ en ik heb die jonkies wel zien lijden hoor....... ik heb er zelfs eentje in een koud voorjaar dood zien gaan omdat het een zware long ontsteking had van de geboorte, en de kou waar het in te wereld kwam.... Dier heeft het nog 3 dagen uit alle macht geprobeerd.

Ik en springen? Verward Clown
Blijkbaar hebben jij en ik verschillende ervaringen en/of ervaringsbronnen.
En tuurlijk kan het misgaan wanneer een veulen niet gezond ter wereld komt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 22:05

Veulen was gezond............ alleen kwam die ter wereld in een vriesnacht die ook nog eens erg nat was.......

kan zomaar gebeuren (net als jij springen trouwens Haha! Haha!, kan zomaar Haha! )

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:17

Citaat:
Zijn bouw, zijn behoeftes en zijn hele wezen is door miljoenen jaren heen niet veranderd.
Dit zeg je net letterlijk in je vorige post, dan heb jij toch niet goed opgelet tijdens geschiedenis...

Jovarna schreef:
Sees schreef:
En Jovarna, paarden in de afglopen miljoen jaar niet veranderd? Een miljoen jaar geleden bestonden paarden nog niet eens. Ja ze hadden vijf tenen, waren amper een meter hoog en leken meer op een hond dan op de paarden van nu hoor...Kijk je geschiedenisboeken er nog maar eens op na.

Je bent niet goed geïnformeerd en ik beweer niet zomaar wat. Knipoog
Een miljoen jaar geleden bestonden paarden wel degelijk. Zo'n 70 miljoen jaar geleden hadden we de paardachtigen (genoemd worden o.a. Palacotherium, Hyracotherium en Eohippus). Uit Eohippus kwam later de Mesohippus voort (deze had drie tenen), later de Merychippus, en weer later de Pliohippus. Bij de Pliohippus waren de tweede en derde teen al verdwenen en de overgebleven teen was een hoef geworden. En hier kwam uiteindelijk Equus caballus uit voort; dit is nu zo'n 45 miljoen jaar geleden en is de voorvader van ons huidige paard.

En dit stukje heb je mooi overgetypt uit een mooi boek over de geschiedenisboek van het paard. Je vertelt me niets nieuws. JIJ beweert dat een paard in een miljoen jaar niet is veranderd, dat klopt simpelweg niet. het is geen welles nietes spelletje, ik ben geen leek en jij vast ook niet maar wat jij beweerde in bovenstaande post, klopte simpelweg niet klaar Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:21

Sees schreef:
maar wat jij beweerde in bovenstaande post, klopte simpelweg niet klaar Knipoog .

Ik heb geen behoefte aan wel of geen gelijk, maar ik sta nog steeds achter die post. Een paard is nog steeds een paard. Gedomesticeerd of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:24

En je hond ook, alleen overleefd hij geen week omdat zijn voerbak niet klaar staat...

Verder willen wij rijden op onze paarden
intensief rijden
En dat gaat niet met en vacht als een beer.

Maar ik verwacht dat sommige hier nooit intensief hebben getraind..
Nooit een paard hebben gereden die gewoon sloom en vervelend word omdat hij zijn hitte niet kwijt kan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:45

Jovarna schreef:
Sees schreef:
maar wat jij beweerde in bovenstaande post, klopte simpelweg niet klaar Knipoog .

Ik heb geen behoefte aan wel of geen gelijk, maar ik sta nog steeds achter die post. Een paard is nog steeds een paard. Gedomesticeerd of niet.

Jovarna, in de natuur, of 'natuurlijke' omstandigheden, worden ook echt (vroege) veulens geboren die de eerste 24 uur niet halen. Doordat ze inderdaad in natte vrieskou worden geboren, of het terrein errug nat is, of noem maar op.
In het najaar, als het weer ineens om slaat, zijn het in ons kleine kuddetje juist de jonkies die staan te rammelen van de kou.(vooral als ze net een groeispurt hebben gehad en daardoor wat schraal zijn) En ja, ze maken dan vliegensvlug hun bontje aan hoor, maar als het in die paar weken net ineens heel koud en nat is, moeten ze toch extra zorg. Al is het maar een penicillinekuur als ze verkouden raken.

Ook in de winter, als de kacheltjes van die beestjes 24 rond gestookt moeten worden, is er weleens een jonkie schraal. Tandjesleed. Die krijgt dan extra krachtvoer, of komt even op stal tot het wisselen weer gedaan is.
Maar ook hier geldt in de natuur, dat als dit jonkie in het najaar wisselt, het erg weinig reserves overhoudt voor de barre tijden waarin het gras niet groeit. Een nachtvorstje...ook in de natuur sterven jonge dieren.

Onze paarden zijn niet te vergelijken met die uit de natuur, omdat wij niet willen dat ze aan dit soort problemen bezwijken.
De oplossing zit niet altijd in stallen en dekens, maar kan ook bestaan uit, wat wij doen, ruwvoer van goede kwaliteit verstrekken...dat is wel heel belangrijk denk ik.

En als ze dan in het werk gaan....deken erop Haha!
Heb echt geen zin om uren uit te stappen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:46

runningkawa schreef:
Maar ik verwacht dat sommige hier nooit intensief hebben getraind..
Nooit een paard hebben gereden die gewoon sloom en vervelend word omdat hij zijn hitte niet kwijt kan.

Ik ben bang dat je gelijk hebt. Ik wil (egoistisch he Haha! ) mijn training niet aanpassen aan de vacht van mijn paard. Pas liever de vacht aan aan mijn training.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:47

Zo egoistisch ben ik ook.
Durf dat best toe te geven Lachen

Maar ik geloof niet dat het paard er zo'n probleem van maakt.
Eerder een paar mensen Bloos

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:07

Ik heb mijn paard ook gekocht om er mee te gaan sporten. Niet om er niets mee te gaan doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:15

Esperanza schreef:
Ik heb mijn paard ook gekocht om er mee te gaan sporten. Niet om er niets mee te gaan doen...

Het is niet òf sport òf niets doen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:44

Daarom
deken op en sporten
En paard met deken op lekker in de wei, zodat hij en lekker los blijft maar toch niet helemaal goor is en lange haren krijgt.

daarom snap ik dat tegen deken gedoe niet zo.
Net of je paard er meteen dood ongelukkig van word.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:27

Jovarna schreef:
Het is niet òf sport òf niets doen. Knipoog

Nee, dat weet ik ook wel, er zit veel tussenin. Maar waarom ben ik nou zo fout omdat ik wel met hem wil sporten?

Mijn paard had een dressuurcarriere, ik vind al dat ik hem heb gered Clown
Hij mag bij mij meer doen als van bak naar stal een weer terug....

Lekker altijd in de wei (tenzij het land het echt niet meer toelaat, dan in de bak/paddock). Beetje dressuuren, wedtrijdje doen en lekker endurancen.... Speciaal nieuwe stallen aangeschaft met lage tussenschotten zodat ze elkaar heerlijk kunnen narren... Haha!

Vond de meneer van de stallenverkoop erg raar. Paard moet toch privacy kunnen hebben als hij dat wil? Gestoord

Maar goed (erg off topic), wat ik wil zeggen. Ben toch geen misdadiger omdat ik mijn paard een deken op doe, ik doe het in elk geval niet omdat ik bang ben dat ie het koud krijgt Haha!

Tesjke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:37

ik doe voornamelijke en deken op omdat mijn pony een grote witte vlek op haar rus en kont heeft en in de wintere als ze dan een dikke vacht zou hebben krijg je die dus echt niet schoon en omdat je niet kunt wassen is een deken wel fijn

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:36

Randalinpony: AMEN Knipoog

Ik blijf erbij dat je onze gedomesticeerde paarden van nu niet kan vergelijken met de 'wilde' paarden in bijvoorbeeld Australië. Als je de omgang met je paard zo natuurlijk mogelijk wil houden, zul je ook zijn leefomgeving zo natuurlijk mogelijk moeten nabootsen (dus qua voeraanbod, grondsoort, beschutting etc etc etc) Aangezien je dit niet volledig na kan bootsen, denk ik dat je ook andere dingen aan zal moeten passen.

Ik geloof best dat sommigen onder ons het té bont maken qua poedertjes, zalfjes, dekens, harnachement etc maar over het algemeen heeft iedereen het beste met zijn paard voor, we houden allemaal van ons dier en doen datgene waarvan wij denken dat het goed is.

Volgens mij zijn de mensen in dit topic allemaal kundig genoeg om te zien wat het beste voor hun eigen paard is. En je kunt niet alle paarden over één kam scheren, net zo min als hun verzorgers cq ruiters overigens.

Ik kies er voor om mijn paard redelijk in het haar te laten komen zodat hij zichzelf aardig warm kan houden en als de temperatuur overdag en 's nachts zakt naar rond de 0 C° dan doe ik een deken om. Mijn paard kan NERGENS schuilen, niet tegen de wind, niet tegen de regen. Ik kies er dan voor hem wat extra bescherming te geven in de vorm van de deken. Ik dénk/zie dat hij dat nodig heeft en als het niet persé nodig is, dan is het alsnog goed voor mijn gemoedsrust Vork .

Ik ben ook zo natuurlijk mogelijk bezig (vaak geen bit, geen ijzers, boomloos) maar ik pretendeer niet alles beter te weten en ik ben niet constant bezig iedereen tegen beter weten in om te praten en dat gevoel krijg ik bij de echte naturals wel vaak. Laat toch lekker iedereen in zijn/haar waarde...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:12

Sees schreef:

Ik ben ook zo natuurlijk mogelijk bezig (vaak geen bit, geen ijzers, boomloos) maar ik pretendeer niet alles beter te weten en ik ben niet constant bezig iedereen tegen beter weten in om te praten en dat gevoel krijg ik bij de echte naturals wel vaak. Laat toch lekker iedereen in zijn/haar waarde...

Ja, daar ben ik het wel mee eens, al neig ik zelf erg naar een echte natural.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:13

Casandra schreef:
ik doe voornamelijke en deken op omdat mijn pony een grote witte vlek op haar rus en kont heeft en in de wintere als ze dan een dikke vacht zou hebben krijg je die dus echt niet schoon en omdat je niet kunt wassen is een deken wel fijn

Al vind ik dit dus wel heel erg, als dit echt waar is......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:05

Het maakt het discussieëren er niet makkelijker op wanneer je discussiegenoten in hokjes stopt, over één kam scheert en er geïnterpreteerd wordt alsof de één de ander uitmaakt voor "misdadiger".
In mijn beleving worden er gewoon argumenten en inzichten uitgewisseld. En dat is toch de bedoeling, en de hele opzet van Bokt? Of moeten "andersdenkenden" (genoemd "naturals") zich voortaan maar buiten de discussie houden? Nee toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:06

Nee hoor
Als de naturals de deken opleggers maar niet uitmaken voor dierenmishandelaar Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:09

En dat is ook nergens gezegd of geïmpliceerd.
Of ik heb eroverheen gelezen?

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:10

ach lekker boeiend wij als deken opleggers weten toch wel beter....ik laat ze lekker banketstaaf niet ieder paard is het zelfde en heeft dezelfde verzorging nodig als een ander paard dus ja ik zeg maar zo je kan niet alles over één kam scheren

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:13

runningkawa schreef:
Nee hoor
Als de naturals de deken opleggers maar niet uitmaken voor dierenmishandelaar Lachen

dat doet niemand hier Clown

wat wij proberen duidelijk te maken is dat dekens in principe niet nodig zijn voor een paard en dat een paard het ook echt niet koud heeft met een wintervachtje (heel veel mensen denken dat een deken 'nodig' is omdat paarden anders kou lijden)

dat jullie kiezen voor een deken omdat een wintervacht kennelijk niet praktisch is in de sport, prima dat moet je zelf weten. Al verschillen onze meningen wel over of sport en wintervacht wel of niet samengaan, ik zal je niet uitmaken voor dierenbeul.

Zelf rij ik mijn paard ook met bit, terwijl ik van mening ben dat zonder beter zou zijn en prettiger voor 't paard.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:23

Arabesk schreef:
dat doet niemand hier Clown

wat wij proberen duidelijk te maken is dat dekens in principe niet nodig zijn voor een paard en dat een paard het ook echt niet koud heeft met een wintervachtje (heel veel mensen denken dat een deken 'nodig' is omdat paarden anders kou lijden)

dat jullie kiezen voor een deken omdat een wintervacht kennelijk niet praktisch is in de sport, prima dat moet je zelf weten. Al verschillen onze meningen wel over of sport en wintervacht wel of niet samengaan, ik zal je niet uitmaken voor dierenbeul.

Zelf rij ik mijn paard ook met bit, terwijl ik van mening ben dat zonder beter zou zijn en prettiger voor 't paard.

Nee, en ik weet ook wel wat jullie bedoelen... Maar ik weet het ondertussen wel eens. En mensen (zoals ik Haha! ) die voor een gulden middenweg kiezen (geen deken om voor koud paardje, maar ik wil gewoon geen vacht...) laat ons nou....zonder steeds die opmerkingen.

Probeer dan, de mensen die echt vanwegen onzin redenen bezig zijn, om die iets te leren. Er zijn nog zat mensen die een paard echt een deken omdoen omdat ze denken dat hij het koud heeft. Voorbeeld: stallenverkoper, die denkt dat een paard privacy nodig heeft. Huilen een kuddedier....privacy
Laten we dan samen op jacht gaan en zulke mensen bekeren, ipv steeds elkaar aan te vallen, want dat weet ik ondertussen wel....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:30

nou ja dat is ook wat ik bedoel te zeggen, dat we mensen die denken 'het moet omdat ze het anders koud krijgen' duidelijk proberen te maken dat dat niet per se zo hoeft te zijn.

Wel als je ze scheert natuurlijk Clown

Op een ander forum liep een verhitte discussie over wel of geen oogkleppen tijdens het mennen. Met een zelfde 'omdathetzohoort' kwestie. Er werd aangevoerd dat oogkleppen nodig waren ivm het drukke verkeer van tegenwoordig... Oh dan moeten we dus onder het zadel ook met oogkleppen gaan rijden Haha!

Bij bepaalde rijtuigen en optomingen horen nou eenmaal oogkleppen, het staat ook sjieker. Maaaaaarrrrrrrrrr

schroef niet meteen oogkleppen op je tuig OMDAT het zo hoort, maar overweeg de voors en tegens en bekijk of je het wel echt nodig hebt. Als je paard makkelijk zonder kan en je rijdt geen shows waarom zou je. Het kan echt zonder, op oostenrijkste tuigen voor Norikers zitten standaard GEEN oogkleppen. Paardjes kijken lekker in het rond en schrikken al dan niet evenveel als met oogkleppen op.

Datzelfde voor dekens.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:38

Ik heb dit al vaker gezegd, maar ik vind dat wanneer de term 'natural' verschijnt, de zaken al op scherp gezet worden... geen idee waarom. Tong uitsteken

Runningkawa schreef ergens hierboven:
Citaat:
Daarom
deken op en sporten
En paard met deken op lekker in de wei, zodat hij en lekker los blijft maar toch niet helemaal goor is en lange haren krijgt.

Daarom krijgt die van mij binnenkort de deken weer op.
Scheer er ook nog een stukkie van kaal (jachtkleed) vanwege het sneller opdrogen na werk.
Doe ik het niet, dan krijgt mijn paard echt een vervelend gevoel door verkrampte spieren in haar rug. Want ze gaat nog iedere dag buiten. Dat gun ik haar. Dat dan weer wel. Knipoog Haha!

En raar maar waar... als mijn paard zonder deken in de kou en regen staat, heeft ze het koud. Ze wil dan ook niet meer naar buiten. Deken op: ze vliegt haar stal weer uit.

Dit is ook al eerder besproken, maar doordat de mens paarden al zo een tijdje niet op winterhardheid fokt, zijn er heel wat exemplaren die geen adequate wintervacht hebben. Misfokjes, uit natuurlijk oogpunt.
In de natuur zou de eerste de beste harde winter deze paarden vellen.

Paarden met koude, ze bestaan wel degelijk...