Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KiWiKo schreef:is niet waar. En je kan hoog en laag springen, maar ik zit al 20 jaar in jong grut........ en ik heb die jonkies wel zien lijden hoor....... ik heb er zelfs eentje in een koud voorjaar dood zien gaan omdat het een zware long ontsteking had van de geboorte, en de kou waar het in te wereld kwam.... Dier heeft het nog 3 dagen uit alle macht geprobeerd.
Dit zeg je net letterlijk in je vorige post, dan heb jij toch niet goed opgelet tijdens geschiedenis...Citaat:Zijn bouw, zijn behoeftes en zijn hele wezen is door miljoenen jaren heen niet veranderd.
Jovarna schreef:Sees schreef:En Jovarna, paarden in de afglopen miljoen jaar niet veranderd? Een miljoen jaar geleden bestonden paarden nog niet eens. Ja ze hadden vijf tenen, waren amper een meter hoog en leken meer op een hond dan op de paarden van nu hoor...Kijk je geschiedenisboeken er nog maar eens op na.
Je bent niet goed geïnformeerd en ik beweer niet zomaar wat.![]()
Een miljoen jaar geleden bestonden paarden wel degelijk. Zo'n 70 miljoen jaar geleden hadden we de paardachtigen (genoemd worden o.a. Palacotherium, Hyracotherium en Eohippus). Uit Eohippus kwam later de Mesohippus voort (deze had drie tenen), later de Merychippus, en weer later de Pliohippus. Bij de Pliohippus waren de tweede en derde teen al verdwenen en de overgebleven teen was een hoef geworden. En hier kwam uiteindelijk Equus caballus uit voort; dit is nu zo'n 45 miljoen jaar geleden en is de voorvader van ons huidige paard.
Sees schreef:maar wat jij beweerde in bovenstaande post, klopte simpelweg niet klaar.
Jovarna schreef:Sees schreef:maar wat jij beweerde in bovenstaande post, klopte simpelweg niet klaar.
Ik heb geen behoefte aan wel of geen gelijk, maar ik sta nog steeds achter die post. Een paard is nog steeds een paard. Gedomesticeerd of niet.
runningkawa schreef:Maar ik verwacht dat sommige hier nooit intensief hebben getraind..
Nooit een paard hebben gereden die gewoon sloom en vervelend word omdat hij zijn hitte niet kwijt kan.
Esperanza schreef:Ik heb mijn paard ook gekocht om er mee te gaan sporten. Niet om er niets mee te gaan doen...
Jovarna schreef:Het is niet òf sport òf niets doen.
Sees schreef:
Ik ben ook zo natuurlijk mogelijk bezig (vaak geen bit, geen ijzers, boomloos) maar ik pretendeer niet alles beter te weten en ik ben niet constant bezig iedereen tegen beter weten in om te praten en dat gevoel krijg ik bij de echte naturals wel vaak. Laat toch lekker iedereen in zijn/haar waarde...
Casandra schreef:ik doe voornamelijke en deken op omdat mijn pony een grote witte vlek op haar rus en kont heeft en in de wintere als ze dan een dikke vacht zou hebben krijg je die dus echt niet schoon en omdat je niet kunt wassen is een deken wel fijn
runningkawa schreef:Nee hoor
Als de naturals de deken opleggers maar niet uitmaken voor dierenmishandelaar
Arabesk schreef:dat doet niemand hier
wat wij proberen duidelijk te maken is dat dekens in principe niet nodig zijn voor een paard en dat een paard het ook echt niet koud heeft met een wintervachtje (heel veel mensen denken dat een deken 'nodig' is omdat paarden anders kou lijden)
dat jullie kiezen voor een deken omdat een wintervacht kennelijk niet praktisch is in de sport, prima dat moet je zelf weten. Al verschillen onze meningen wel over of sport en wintervacht wel of niet samengaan, ik zal je niet uitmaken voor dierenbeul.
Zelf rij ik mijn paard ook met bit, terwijl ik van mening ben dat zonder beter zou zijn en prettiger voor 't paard.
Citaat:Daarom
deken op en sporten
En paard met deken op lekker in de wei, zodat hij en lekker los blijft maar toch niet helemaal goor is en lange haren krijgt.