Dazen strijdplan en walnoten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 07:59

Gisteravond de proef op de som genomen en het bos in geweest. Een enkele daas, meer niet Verward .
Gevlekt en niet gevlekt paard mee: beiden hadden af en toe een horzel.
Paarden waren ingespoten met Veerust ... maar volgens mij was dat niet eens echt nodig geweest.
Schiet mij maar lek ... ik heb het hier over de Veluwe!!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:17

Citaat:
een groot (wel 2 cm lang) gepanserd bruin vliegend beest gehad; die altijd rond de paarden hing. Steken deden ze geloof ik niet, zoemen deden ze heel hard

Klinkt als iets wat in engeland tijdens mijn stage ook ben tegengekomen. Heel groot en waanzinnig veel lawaai. Ze doen niets maar roepen wel een enorme paniek op bij het paard (en bij mij, wist niet wat ik zag/ hoorde).

Daar beweerde ze dat ze dat een horsefly noemen maar ik geloof dat die naam al vpor alle andere vlieg-achtige beesten gebruikt is.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:32

Misschien is deze vraag al gesteld, maar wat gebruiken jullie voor jullie witte paarden? Ik las op pag 1 dat Atex spray erg goed is, maar ja, die hertshoornolie valt natuurlijk erg op op een witte vacht... (Heb helaas geen tijd nu om hele topic te lezen)

Nienke_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:49

volgens mij is leovet/neovet ik weet niet hoe het heet doorzichtig Knipoog , wij gebruiken het en geen daas te zien! Pling

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 09:13

Zoals ik al zei, de dazen waren gisterenavond gewoon weer terug. Ze worden ook steeds bloeddorstiger, heb er 3 op mezelf doodgeslagen. Heb mezelf al eens ingespoten met Bremse, ga ik vanaf nu maar weer doen. Heb ze vanmorgen nog weer niet gezien...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:06

t was vandaag weer gekkenhuis ook met BremsenBremsen nog volop dazen Scheve mond

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:11

wij hadden ze gister ook weer is op bezoek ben gestoken en steffanie is ook gestoken Verdrietig

Ik riep nog ik ben niet ik ben niet lekker Haha!

maar helaas Vork

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:27

Ze zijn inderdaad super actief!! Ik moet elke dag met mijn paard 'wandelen'als na behandeling van een blessure. Ik ga dus om 6 uu 's ochtends ( Slapen ), maar na een paar ochtenden leek het wel of zij dan ook even wat eerder opstaan om ons te belagen!!

De atex daasspray is wel een uitvinding, heb maar gelijk 5 liter gekocht (is dan totaal 1 liter gratis Geld, geld! ). Met 2 paarden gaat er wel een 1/2 liter per 5-6 dagen door. Je kunt deze spray ook nog versterken door er wat extra hertshoorn olie erdoor heen te doen(dit is al op basis van hertshoornolie!)
Let wel op dat je geen allergische reactie op van de huid krijgt!!

Dekens helpen niet (meer), ze gaan eronder en dan wordt(tenminste de mine) helemaal gek!! En ze prikken er toch dwars doorheen, ook door mijn rijbroek! Laatst prikte er een in mijn bil!

Nog een maand en dan zijn we van ze verlost, dan krijgen we de wespen plaats, gelukkig zijn de wespen vangers al uitgevonden. Vork Trouwens gelijk maar even wat kopen, voordat ze niet meer verkrijgbaar zijn!!

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:19

barbara28 schreef:
en als dat niet helpt denk ik de bucas deken met buikflap en uitsparing voor zadel proberen, zodat we toch in het bos kunnen rijden. Iemand daar ervaring mee? te koop bij de paardendrogist.nl voor 150 euro, maar das eigenlijk niks als je bekijkt hoeveel je kwijt bent aan al die sprays die niet helpen...

Ik heb een deken van ik geloof Harry's Horse

Afbeelding

gekocht via www.tackshop.nl. Deze kost maar € 25 heeft alleen geen buikflap. Mijn ervaring is dat de dazen tijdens het rijden bijna niet bij de buik komen. Muggen wel trouwens. Daarom spuit ik als het nodig is de buik in met atex. Verder voldoet de deken prima. En is zeker veel goedkoper dan al die spray's.
Ik heb wel de bucas vliegendeken voor in de wei (helaas nog een oude uitvoering zonder buikflap) en die bevalt prima. Maar de uitrijdeken vond ik toch wel erg duur. Gelukkig liep ik bij toeval tegen de deken op die ik nu heb en ik ben er erg blij mee.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:22

rommie schreef:
Ik bedacht me gister ineens dat ik eigenlijk niet weet of wat wij hebben nou dazen of horzels zijn... Volgens google zijn onze beesten horzels maar ik heb het idee dat de mensen die die sites maken ze ook niet altijd even best uit elkaar kunnen houden Nagelbijten / Gniffelen

Een daas is een soort grote, grijze vlieg. Gewone vliegen zijn kleiner en zwarter. Een daas is echt grijsachtig. Een horzel lijkt wel wat op een kleine hommel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:23

mandy101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:18

grrr echte k*t beesten zijn het
ik ben er al helmaal door lek gestoken Boos! .

Het zijn trouwens alleen de vrouwtjes die steken net als bij muggen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 20:25

Het valt hier de laatste dagen reuze mee.
Gisterochtend en vanmorgen om 6.30 er op en geen daas gezien Bloos!

Ik was bijzonder aangenaam verrast en Spikkel ook.

Het valt me op dat ze met de zon tevoorschijn komen.
Zoals vandaag, veel bewolking, is het veel rustiger met de dazen maar owee als er een scheet zonneschijn komt Rolleyes

Het werkt hier als volgt. Of ze kunnen zien of niet (we noemen ze hier trouwens ook blinde vliegen) zodra je, hoe dan ook, gesignaleerd wordt roepen ze acuut een heel leger bij elkaar met: 'bloedzak gesignaleerd op 8 uur!!!' Vervolgens valt het hele leger je aan. Maar... het is net dat, zodra ze in de gaten hebben dat je gericht kunt meppen, ze net zo snel weer verdwenen zijn.
Op af en toe een daas na die levensmoe is, en die wordt dan ook op zijn wenken bedient.
Volgens mij vallen ze met zo'n heel leger aan met het idee van 'met hoe meer we gaan, hoe meer hebben kans bloed te prikken'.

Ik zou nog wel eens een hartig woordje willen spreken met degene die bedacht heeft dat er ongedierte moet rondvliegen dat van bloed afhankelijk is om zich voort te planten Boos!
Had dat niet iets anders kunnen zijn? Plantenvocht of zo?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 11:03

ik sta voor een raadsel...mijn paard staat nu buiten zonder daasspray of deken en op zijn gemak...

*kijkt wantrouwend om zich heen*

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 11:17

Zou het zijn dat je verschillende soorten hebt.
Degene die je met mooi weer ziet.
En degene die met vochtig weer er zijn???

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 14:54

Misschien wel...

Ik heb vandaag welgetelt 1 daas gezien...volgens mij liggen ze in een hinderlaag te wachten...*hoopt stiekum op het einde van spreekwoordelijke 6 weken*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:34

Hier zaten er nog steeds.
Maar door de mist vanmogen pas later Lachen

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 16:37

Misschien trekt de plotse daasverdwijning snel noordwaards...hoop ik voor jullie in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:39

Ik hoop het
Heb het ondertussen echt wel gehad met die beesten.

Gelukkig voorspellen ze komende week koeler weer.
Dan kunnen over het algemeen de paarden smorgens wel langer buiten staan en 's avonds ook weer eerder naar buiten.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:42

haha ja de dazen die je ook met slecht weer ziet zijn de "die-hards" onder die rotbeesten Haha!

ik mag ook van geluk spreken dat we bij ons, in de buurt van de pistes dan, niet zo erg veel last hebben van die krengen.

Het is me ook wel opgevallen, wat hier ook al gezegd is geweest, dat ze meer in de buurt van loofbomen en maisvelden zitten. Die plaatsen probeer ik dan ook te mijden.
Op wandeling gaan zit er dus nog niet in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:29

Het regent hier al enkele uren
Heerlijk.
Laat ik denken dat er geen dazen zijn, nou, fout dus.
Snap er niets van Verdrietig
Je word buiten gewoon opgevreten Boos!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 19:40

bij mij zitten ze er nog we maar veel en veel minder...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:16

Volgens mij heb je ze hiernaartoe gestuurd...

Jongens ik had stippeltjes en vrijdag in de kop van Friesland ook.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:24

Ik durf het eigenlijk niet hard op te zeggen maar: Ik heb zowel vanochtend als vanavond welgeteld.... 0 dazen gezien!!!! Ben ook achterdochtig en angstig ... Zijn ze zich aan het vermeerderen door zich voornamelijk bezig te houden met voortplanten op plaatsen waar wij ze niet zijn of.... zullen ze echt ... weg zijn??

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:36

ik denk zichzelf aan het voortplanten. atex dazen spray werkt echt, maar het stinkt Ohhh, ik werd er helemaal misselijk ervan! nou heb ik wel rare reacties op stinkluchten (bv moeten kotsen enz...) maar 2 dazen gezien!