ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:51

Onze paarden hebben ook niks bij zich. Alleen vliegenspray en vliegenstick voor rondom de ogen.

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:32

De mijne is nogal verwend zo te horen. Hij gaat op het land met:
Vliegjesfrontriem
Stick voor rond de ogen en neus
spray waar geen deken zit
deken
peesjes
Hij gaat maar 1x per 2weken in de wei dit moment (snel bevangen) daarom die peesjes hij doet zo gek dat ik bang ben voor zijn benen. Deken gaat er pas op als hij uitgeraast is. ook gaat er een singeltje om.

Valentinow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:32

Ok een paard heeft niet alles nodig wat nu te koop is, MAAR je moet denken de paarden zijn niet meer als vroeger in de natuur ... Ik dacht eerst ook zo van waarom een deken enz maarj het is nu eenmaal zo een paard kan niet echt meer goed zonder deken want ze zijn geen wilde beesten meer!

Ver2006

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 17:45

Valentinow schreef:
Ok een paard heeft niet alles nodig wat nu te koop is, MAAR je moet denken de paarden zijn niet meer als vroeger in de natuur ... Ik dacht eerst ook zo van waarom een deken enz maarj het is nu eenmaal zo een paard kan niet echt meer goed zonder deken want ze zijn geen wilde beesten meer!

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het is maar wat een dier gewend is...Als jij er zelf een watje van maakt, tja, dan moet hij een deken op, maar als jij gewoon zonder deken, vliegennetje etc etc je paard buiten zet, dan zal hij daar aan wennen. Ik ben het met de TS eens, mits het diertje exzeem heeft (of onstoken ogen door de vliegen, dat kan ook heel lastig zijn)

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 21:35

een zonneklep op de neus (aan het halster genaaid) tegen het verbranden, da's alles.
Maar als ik dat niet doe, hangen de vellen er bij!

casanova

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 08:32

heel soms heb ik eens een vliegennet omhangen maar de paarden zijn het met twee dagen zelf ook kwijt.

ik heb dan wel voornamelijk ponys met lange voorplukken.

mijn welshcob is zwart en heeft er het meest last van,vaseline in de ergste tijden helpt.

tijdens rijden een vliegennetje is wel eens nodig in het bos.

winxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:15

Die van mij heeft ook lekker niets om, ze trekt toch alles af dus waarom zou ik het dan doen ze vind het helemaal niet leuk, maar snap wel dat sommige paarden ermee geholpen zijn. Alleen die van mij vind het allemaal maar niets

ineke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:51

Helaas kan mijn paard door zomerexzeem niet in d'r blootje lopen. Alleen met die aanhoudende regen liep ze naakt rond omdat de vliegjes toen toch wegblijven. Onze pony loopt alleen met halster om.

Als het niet nodig is vind ik al die dingen als dekens en beenbescherming onnodig.

's Winters heeft het paard wel een winterdek op omdat ze intensief gereden word en zo tenminste niet zeiknat word van het zweet en het staat ook netter op wedstrijd.

prinsesje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:58

mijn paardje heeft alleen vliegending om dr hoofd, ook alleen als het echt vliegenweer is anders niks
ook geen vliegendeken ofzo

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:09

Bam staat met een vliegenmasker (gebrek aan voorpluk) en met springschoenen op het land. Hij en zijn buurman hebben nog al eens de neiging om elkaar raken klappen uit te delen en te rennen en te vliegen door het land. Ik heb al een paar keer gehad dat hij ineens zonder ijzer stond. Dus dat is het enige en verder wat muggenspray, maar dekens gaan er niet op!

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:44

Mijn pony staat met een vliegenfrontriem en vliegenspray op weide. Verder gewoon zonder denken,bescherming of dergelijke.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:41

mijn pony stond ook altijd zonder frutsels in de wei.
tot ik hem een keer uit de wei plukte met 1 oog helemaal dichtgeplakt en echt niet meer open te krijgen. helemaal ontstoken! (ik was 2 dagen niet geweest en degene die voerde had het niet opgemerkt)

ben dus dik 1,5 week bezig geweest met ogen druppelen en schoonmaken.
gelukkig was het net voordat ik op vakantie ging over.

met erg warm weer (en dus veel vliegen) loopt mijn paard dus voortaan met vliegenkap. want heb geen zin in herhaling.

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:54

Pablo stond altijd zonder iets op de wei. Echter hij schuurt zijn neusbrug zo nu en dan open. En dan doe ik hem liever een vliegenkap op dan dat alle vliegjes erin kunnen en het open houden, dat vind ik zo goor. Echter zodra hij niet meer nijgt naar schuren gaat dat onding af

Melvern

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:49

mijn pony heeft alleen smiddags een vliegen frontriem voor omdat ze bijna geen voorlok heeft
de andere merrie staat meestal later buiten, wanneer de vliegen en muggen minder worden

Myrte_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:46

tijg heeft niks, alleen zomers spuit ik er af en laat ik er in de modder rollen! de perfecte vliegendeken, ook krijgt ze dan een vliegenfrontriem om,
maar nu laat ik er alleen lekker rollen en verders niks!

Mrietjesueel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:40

Ik vlecht in de zomer veters in moons voorpluk, verder moet ie het zonder iets doen. Het scheelt als ze met meerdere in de wei staan, kunnen ze kop aan staart gaan staan.

AppaloosGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:55

Mijn paard moet echt een vliegennetje om.
Ik had het een keer niet gedaan en heel ze ogen onder de vliegen.. en dan schud hij met zijn hoogf zodat ze weggaan maar in een fractie van een seconde zitten ze er gewoon weer. Dus ik doe hem echt om, zonder vind ik echt zielig.

Ik spay hem ook in met vliegenspray, zodat hij niet gestoken word ed.

Ik zet hem echt niet zonder met het warme weer.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:24

Mijn tinker staat gewoon zonder iets buiten, hooguit zonnecreme op zn neusje tegen het verbranden.
Verde heeft ie zelf een lange voorpluk tegen de vliegen, en als er veel beestjes zitten gaat ie wel rollen in de modder zodat er minder beestjes op em gaan zitten

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:25

Mijn paard heeft niet veel voorpluk en heeft zo'n sliertjes ding aan haar halster. Als het minder mooi weer is zijn er ook gelijk minder vliegen en dan gaat ie er ook weer vanaf.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:28

Hier nog iemand die geen frutsels om haar paard heeft... helpt toch niet bij die van mij

paardje2005

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:27

mijn paard gaat ook "naakt"de wei in, tenzij het echt uit de hand gaat lopen. en met rijden ff lekker insmeren.

maar de ts zei dat de paarden vrogah ook zonder poespas de wei in gingen. dit is niet helemaal waar. vroeger werden de paarden wel eens ingesmeerd met teershampoo o.i.d. als het erg heet was, en de paardjes in die tijd hadden geen staartjes....... teershampoo stinkt als de neten maar het is een wondermiddel! niet te vaak smeren anders valen zijn haren eruit

Ninus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:57

Mijn paard staat ook bloot

Mocht hij weer veel last krijgen van vliegen, dan gaat er een vliegendeken om. Hij redt zich zo prima

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:03

van de 5 staat er 1 met een vliegendeken in de vroege ochtend en avonduren. De rest van de dag wordt die ingespoten met azijn. De rest kan allemaal zonder al zie ik wel het verschil tussen een donkere en een lichte kleur. De donkeren lijken er veel minder last van te hebben.

De merrie die wel met deken op loopt zit anders totaal onder de horzels en je ziet dan gewoon het ene na het andere bloedspoor op de hals. Daar had ik geen zin meer in dus dan de deken er maar op. overigens is dit de enige deken die ik heb, ook geen peesjes of andere rotzooi, dit is echt het enigste, puur uit noodzaak.

__Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:11

Twist heeft alleen een vliegenfrontriem en vliegenspray, Vliegendeken begin ik niet aan

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 15:33

welshfreak schreef:
De mijne is nogal verwend zo te horen. Hij gaat op het land met:
Vliegjesfrontriem
Stick voor rond de ogen en neus
spray waar geen deken zit
deken
peesjes
Hij gaat maar 1x per 2weken in de wei dit moment (snel bevangen) daarom die peesjes hij doet zo gek dat ik bang ben voor zijn benen. Deken gaat er pas op als hij uitgeraast is. ook gaat er een singeltje om.

Jeeeeez***s, paard is niet van suiker hoor!

Ik vind het altijd zo zielig dat die paarden compleet ingepakt worden voordat ze op het land mogen, en je paard is echt niet zo stom om zijn eigen benen stuk te trappen hoor, of je moet hem 23 uur perdag in een box opsluiten, dan word ie vanzelf gek.

Mijn pony is ook gevoelig voor hoefbevangenheid, maar door haar spijsvertering goed te houden kan ze wel gewoon het land op.

Ze gaat gewoon van de ene op de andere dag het land in, helemaal blood, hoe meer dingen omzich, hoe sneller ze ergens blijf hangen. Ze zoekt het maar uit. Anders had ze geen paard moeten worden.

Als ze last hebben van vliegen moeten ze in de modder rollen (wat ze ook wel doen) en kop staart gaan staan. Geen dure dekens waar ze uiteindelijk alleen maar schuurplekken van krijgen of blijven hangen, gewoon de natuur zijn werk laten doen.

In frankrijk hadden we ook erg veel vliegen (moeras gebied) Paarden hadden er zo tegen schemer wel 1000den op hun hoofd, op hun rug, op hun buik. Maar ze wisten ook precies hoe ze eraf moesten komen.

Het enige wanneer ik wel vliegen spray gebruik is tijdens het rijden, zodat ze iig niet op mij gaan zitten en het paard geconcentreerd bezig kan zijn.