Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Dorien_

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:47

oh ja, welk kleur krijg je als je een zwart paard geschoren hebt? Heb nl. alleen nog maar bruine , vosjes en een schimmeltje geschoren...

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:15

ik heb eergister 2 uur staan wachten tot mijn pony droog was na het rijden en hij staat al 2 weken met een zomerdeken op.

hij blijft dikke haren aanmaken,
zit er aan te denken om een laag streepmodel te doen, dus alleen het hoognodige weg te halen.

kan je dan nog wel hetzelfde aantal dekens om houden als je normaal heb?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:02

Bij een laagstreepmodel gaat er niet zoveel af dus ja.

Of het verkleurde zwarte paard weer zwart wordt hangt er denk ik grotendeels vanaf in hoeverre de haar verkleurd is.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:08

hebben jullie al een deken op nu? ook al gaan jullie scheren? ik heb vanaf vandaag een regendeken op dag en nacht. ze staat snachts wel op stal maar schiet al zo in haar vacht dat ik m nu dag en nacht opdoe. of denken jullie dat het te warm is?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:09

Wat ik me afvraag he, zitten al die paarden nu al zo in het haar dan? De merrie die ik rijd staat nog echt superdun in het haar en staat pas sinds 2 weken met een ongevoerde regendeken, de paar koudere dagen tussendoor met een fleecedekentje eronder. Ben er blij mee hoor, daar niet van ! De andere 2 merries beginnen ietsje haar te krijgen maar eerlijk gezegd ook maar minimaal. Zeker nog niet in de trant dat er nu al geschoren zou moeten worden. Ze staan ook pas sinds een week of 3 's nachts binnen, daarvoor bleven ze 24/7 buiten. Overdag lopen ze de hele dag in 't land.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:38

Ik heb er nog geen deken op en hij staat idd nog hele dagen lekker buiten. Zijn vacht is nog niet superdik a la teddybeer, maar met rijden kan ik de energieloosheid al weer merken. Hij is met een half uurtje matig intensief rijden al behoorlijk nat en vooral vermoeid. Door hem gedeeltelijk te scheren kan hij zijn warmte gewoon beter kwijt.
Toen ik hem pas had maakte hij ook weinig vacht aan, maar daar werd er met lampen gewerkt. Nu is het gewoon eerder donker dus maakt hij ongeacht de temperatuur een wintervacht aan. Hij is bij ons op stal overigens de enige.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:25

sjakie schreef:
Ik heb er nog geen deken op en hij staat idd nog hele dagen lekker buiten. Zijn vacht is nog niet superdik a la teddybeer, maar met rijden kan ik de energieloosheid al weer merken. Hij is met een half uurtje matig intensief rijden al behoorlijk nat en vooral vermoeid. Door hem gedeeltelijk te scheren kan hij zijn warmte gewoon beter kwijt.
Toen ik hem pas had maakte hij ook weinig vacht aan, maar daar werd er met lampen gewerkt. Nu is het gewoon eerder donker dus maakt hij ongeacht de temperatuur een wintervacht aan. Hij is bij ons op stal overigens de enige.

ga je hem al snel scheren dan? mijn pony is iig op de nek al een teddy, verder nog niet egt maar ik merkte dat alleen snachts een deken op haar vacht toch niet tegenhoud, aangezien ze ongeveer over een maand pas geschoren word dacht ik om de vacht toch wat tegen te gaan alvast een regendeken om te doen..maar vroeg me af of dit al wel kan en niet te warm is? als ze niet eronder zweet is het dan goed?

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:38

zolang je paardje er niet onder zweet heeft ze het niet te warm onder het deken hoor.
Ik vind dit ook een moeilijk moment, deken op is vaak te warm, maar je wilt toch die haargroei wat tegenhouden... Mijn haflinger is alweer op weg naar de teddy vacht; ik denk dat ik haar vroeger ga scheren dit jaar, want ze is na een half uurtje werken ook alweer bezweet...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:45

ja ik vind het ook zo moeilijk, wil nu deze maand ook nog de teddy vacht tegen gaan.. vandaar de regendeken opgedaan on het toch iets tegen te houden en als ik morgen kom en ze zweet niet denk ik dat ik hem maar omlaat en pas met onder de 10 graden (5 graden ofzo) een winterdeken eronder doe..hoe doen jullie dat?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:15

Als het scheerapparaat beschikbaar is wil ik sjaak eind deze week of begin volgende week scheren. Of er dan wel een deken op gaat laat ik van het weer en vooral van sjaak afhangen. Sowieso gaat er niet meer op dan een dungevoerde regendeken (de hele winter).
@bonny4life; vacht ga nu niet meer tegen door een deken op te doen. Gezien de temperatuur overdag zou ik hem nog lekker zonder deken laten staan.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 07:16

Remember schreef:
Wat ik me afvraag he, zitten al die paarden nu al zo in het haar dan? De merrie die ik rijd staat nog echt superdun in het haar en staat pas sinds 2 weken met een ongevoerde regendeken, de paar koudere dagen tussendoor met een fleecedekentje eronder. Ben er blij mee hoor, daar niet van ! De andere 2 merries beginnen ietsje haar te krijgen maar eerlijk gezegd ook maar minimaal. Zeker nog niet in de trant dat er nu al geschoren zou moeten worden. Ze staan ook pas sinds een week of 3 's nachts binnen, daarvoor bleven ze 24/7 buiten. Overdag lopen ze de hele dag in 't land.

Mijn merrie loopt nog steeds dag en nacht buiten, met een regendeken. Ze heeft echt onwijs veel haar. Ze is in Oostenrijk geboren, en maakt een vacht aan alsof ze daar nog woont ipv in ons kikkerlandje . Ik merk nu dus met rijden dat ze snel moe is, gewoon haar warmte niet kwijt kan. De galop is echt een ramp nu, ze houdt het gewoon niet vol.
Ik wil half oktober scheren, dus tot die tijd doe ik het wat rustiger aan. Het voordeel is dan dat er als het echt koud is weer haar terug gegroeid is.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 07:40

Klaartje staat nou onder een ongevoerde regendeken dag en nacht. Ik wil haar pas gaan scheren als ik terug kom uit Turkije. Aangezien ik er dan 1 hele week niet ben. Dadelijk word het warmer en staat ze met een dik pak dekens. Ze zit nou ook al in de vacht.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:00

Hoi ik wil mijn pony;s ook scheren maar alleen bij de borst buik en achterbenen dus niet zoveel.Maar nu wilde ik ze nu al laten scheren omdat ze anders, denkik, een te dikke vacht hebben om er nog doorheen te komen. Is dit goed of kan ik beter nog even wachten?

Oja het gaat om shetlanders en ze krijgen een ongevoerde regendeken om als de temperatuur onder de 10 graden komt.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:30

ze geven onstuimig weer aan vanaf vandaag, en denk dat ik dan beter mijn regendekentje om kan laten anders maakt ze nog meer vacht aan als ze in de regen staat zonder...

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:29

ja dat zou ik ook maar doen. Voor de komende nacht is erg slecht weer voorspeld ....

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:32

Welk model kan ik mijn pony het beste scheren als hij bijna dag en nacht buiten loopt (er is wel een kans dat ik met de winter nog een binnen stalling voor hem krijg)? Het gaat om een shetlander die voor de kar loopt

En welke deken kan ik dan het beste gebruiken?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:30

Ik heb een haflinger die een erge nazweter is,
hij heeft een licht gevoerde regen deken..

kan ik hem een middel streep model laten scheren,met dezelfde deken om??

Bij osn staan ze in een kudde buiten,snachts wel binnen.
Ik ga nieemt onderdekens en dergelijke aan de slag..

Wie geeft tips??

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 22:04

Marco moet er volgende week aan geloven. Hij heeft zijn winterpak volgens mij al helemaal aangemaakt. Bij het rijden is hij na 10 min. al nat, laat staan de energieloosheid.
Deken heeft hij alleen 's nachts om (0 grams waterdicht met een fleecelaagje), overdag staat hij hierin te zweten.

stampertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 08:40

heb het topic niet gelezen dus misschien is mijn vraag al beantwoord maar zou je dat dan nog een keer kunnen vertellen

ik heb mijn haflinger vorig jaar geschoren en ga het volgende week weer doen, maar vorig jaar kwam ze heel dof onder haar vacht vandaan. nou heb ik gehoord dat je dan direct na het scheren met een spons met lauwwater er over moet gaan en dat ze dan glans krijgen bij mij heeft dat niet gewerkt.

zijn er nog meer tips om te zorgen dat als je geschoren hebt je er een mooie glans op kan krijgen??
alvast bedankt

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:22

Van te voren wassen wil ook wel eens schelen. Sommige werken ook met een beetje spiritius en dan daarmee afsponzen maar daar waag ik me niet aan.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:30

spiritus helpt goed hoor e nkan geen kwaad het verdampt zo.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:59

wij werken ze ook nar met spiritus.

Dorien.. Mijn zwarte shettie is grijs-zwartig geworden na het scheren En langzamerhand tegen het krieken van de lente aan ,zeg maar, begon hij weer zwart te worden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:01

zwarte paarden worden idd muisjes als de zomervacht er weer doorkomt worden ze weer zwart

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:45

Mijn paard zit ook nog dun in zijn vacht en krijgt ook nog geen deken op. Overdag staat hij in de paddock en snachts op stal.
Ik denk dat ik hem rond november ga scheren...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:52

Citaat:
Iemand nog tips wat voor apparaat ik het beste kan aanschaffen? Zoals ik al eerder in dit topic voreg, bij de agradi is er op dit moment eentje in de aanbieding: Constanta2 paard - (met GRATIS tweede messet twv. € 42,50) Zeer krachtig professioneel scheerapparaat, geheel vernieuwd model, 325 Watt. -> € 269.00

Iemand ervaring met dat apparaat?

Stel ook nog een keer de vraag. Iemand???