Sneeuw en ijzers

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eliana

Berichten: 5480
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:30

Waar hebben jullie de losse sneeuwringen gekocht?

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:47

Mijn paard staat zonder ijzers, maar had gister toch ijsklompen >;)

leonie87

Berichten: 4488
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:56

Placemats hopeloos gefaald hier. Nog steeds enorme klompen.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:59

Op facebook heb ik een vriendin die de hoeven had ingesmeerd met groene zeep. Ze heeft een uur buiten gereden en nergens last van.

Iemand daar ervaring mee?

MyChoice

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 12:19

Afbeelding
Hier zijn ze na een nacht stal met uitloop goed blijven zitten.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:24

Ga die van mij misschien straks de longeercirkel ingooien. Ben benieuwd. Heb niks eromheen.. dus houd een hoevenkrabber bij de hand.

Hartje
Berichten: 1964
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:32

Afbeelding

Ik heb het ook geprobeerd. Ben benieuwd. Het is al zeker anderhalf uur goed blijven zitten.

hortensia
Berichten: 59
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:47

Waar hebben jullie de losse sneeuwringen gekocht?

bij v.o.f achterduijst, maar zie nu op hun site dat ze niet op voorraad zijn. ze hopen vandaag weer binnen te krijgen

leonie87

Berichten: 4488
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:47

MyChoice schreef:
[ [url=m/F55c8R.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier zijn ze na een nacht stal met uitloop goed blijven zitten.


Mijn ijzer is open van achter. Dit zal wel helpen!

kinel
Berichten: 2201
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:06

Ik heb nog een set van vier ringen plus tang liggen. Mogen weg voor 75 incl verzenden. Zijn nog nieuw en ik gebruik de niet. Stuur maar een Pb bij interesse. Had ze gekocht voor m’n Haflinger.

jowien
Berichten: 979
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:08

Van wat voor plastic hebben jullie zooltjes gemaakt? Ik probeerde het met een flexibele emmer, maar bleef niet zitten... maar kan ook aan mijn knipkunst liggen... ik vond het bij de straal lastig, want die komt vrij laag bij mijn paardje. Of maakt dat niet uit, hoef ik geen driehoekje vrij te knippen?

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:24

Tip van mijn smid;
Jute Zak met groene zeep en vet om de hoef heen doen en dan rond de Koot vast maken
Zou meer grip moeten bieden + langer vol moeten houden

Voor mij komt hij donderdag, denk dat ik voor siliconen zooltjes ga met stiftgaten. Ik twijfel een beetje of het handig is om van die hele platte ronde stiften in te draaien (staat in de uitloopt dus ze moet er alles mee kunnen en geen andere paarden mee kunnen verwonden). ze heeft alleen voor ijzers

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:36

jowien schreef:
Van wat voor plastic hebben jullie zooltjes gemaakt? Ik probeerde het met een flexibele emmer, maar bleef niet zitten... maar kan ook aan mijn knipkunst liggen... ik vond het bij de straal lastig, want die komt vrij laag bij mijn paardje. Of maakt dat niet uit, hoef ik geen driehoekje vrij te knippen?

Van een placemat. Ik heb jaren geleden eens een deksel van een emmer geprobeerd, maar dat materiaal was te stug. Ik heb hier ook placemats liggen van een soort rubber, maar die lijken me weer te slap. Dus stevig en buigzaam, maar niet te soepel en ook weer niet te stug. Ik heb de straal niet vrij gelaten, dat stukje kan er prima overheen. Anders komt er ook alsnog sneeuw tussen.

@MyChoice, met ijzers met een dwarsbalk zouden ze nog beter moeten blijven zitten (denk ik dan)!

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:51

Afbeelding
Afbeelding

Mijn sneeuwveren met kleine widia stiftjes werken weer fantastisch.

Heerlijk bijna 16 km sneeuwpret, inclusief een flink stuk galop.
Heel tevreden blije pony bij terugkomst, moe maar voldaan.

nowylover

Berichten: 907
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:58

Hier staat ze vierkant op ijzers buiten zonder dat er klonten onder komen. Heb er verder niets aan gedaan, ze past zichzelf goed aan.

Afbeelding

CarinaR

Berichten: 11955
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:59

Ik ben net buiten geweest met mijn paard, sneeuw bleef niet plakken.

Hartje
Berichten: 1964
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:06

Wij hadden een stuk kunststof over van het tussenzeil (tussenschot) van een 2paards trailer.
In warm water gelegd zodat het soepel werd. Toen op maat geknipt en daarna in de hoef laten koelen (werd het weer stug). Door de druk van de sneeuw heeft het zich mooi om de straal gevormd.

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:10

ik zat te denken om handdoeken om de hoeven te binden met ducktape, zou dit kunnen helpen tegen glijden

ava_krause

Berichten: 550
Geregistreerd: 27-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:41

freedomshet schreef:
ik zat te denken om handdoeken om de hoeven te binden met ducktape, zou dit kunnen helpen tegen glijden


Ik heb net mijn pony die rondom op ijzers staat in de wei gedaan. Had een sterk stoffen doek driedubbel en dwars met ducktape vastgemaakt. Na 2 rondjes rennen alles kapot ;( Nu maar zonder iets buiten want ik kan hem ook niet binnenhouden...

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:09

Heb al de genoemde opties hierboven ook bekeken, maar heb besloten dat m'n hoefsmid de ijzers er vanmiddag onderuit mag halen. Blijf uiteindelijk toch de beste oplossing. Ze is een paar dagen binnen gebleven, maar vind dat niet leuk voor haar, dus wil haar graag d'r stal uit. Dan maar een tijdje zonder ijzers, ik verwacht niet dat ze d'r hoeven nu heel erg zal aflopen. :)

M_Vainqueur

Berichten: 2128
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:22

Hier gisteren en vandaag met de vetwraps geprobeerd. Gister was de eerste keer sneeuw na een dag stil staan, na 5 minuten rondspringen was het stuk. Daarna ook weer flinke sneeuwklompen. Vandaag een nieuwe poging, na 30 seconde was 1 voet al los/stuk. Dus toen ze uitgedonderd waren nog eens de hele voet met ducttape bekleed. En dat is de 3 uur daarna blijven zitten! Gelukkig komt morgen ochtend de hoefsmid, nieuwe ijzers en gelijk sneeuwbeslag. Al is de paddock intussen al wel weer zo goed als schoon gelopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34877
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:32

Die van ons stond buiten. In de paddock leek het goed te gaan. Maar toen we hem eruit haalden ging hij bijna op zijn plaat. Een van zijn buren had duct tape. Daar was niks meer van heel. Dat is dus ook geen oplossing. Ik denk dat we hem binnen houden. Gaat uiteindelijk toch eerder dooien nu lijkt het op. Dan maar een weekje stappen aan de hand waar het wel schoon is van sneeuw.

kinel
Berichten: 2201
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:42

Hier gaat volgende winter ijzer eronder waar die sneeuwveren onder gezet kunnen worden. Zodat we ook eens kunnen rijden.

Susanne

Berichten: 11619
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 18:15

Gisterochtend een laag sporttape en daar overheen een laag vetwrap om de hoeven (met ijzers) gedaan, daar heeft hij de hele dag op buiten gelopen en daarna op stal gestaan en vanmorgen zat het er nog keurig onder. Vandaag heeft hij er ook even mee voor de slee gelopen en dat ging prima. Zit er nu nog onder.

ava_krause

Berichten: 550
Geregistreerd: 27-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 18:31

Susanne schreef:
Gisterochtend een laag sporttape en daar overheen een laag vetwrap om de hoeven (met ijzers) gedaan, daar heeft hij de hele dag op buiten gelopen en daarna op stal gestaan en vanmorgen zat het er nog keurig onder. Vandaag heeft hij er ook even mee voor de slee gelopen en dat ging prima. Zit er nu nog onder.


Dat klinkt goed :j Alleen is mijn pony echt heel wild in de wei...