Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NenaC schreef:ik vind het bijzonder dat het nu ineens na dit onderzoek, wat overigens al een jaar of 7-8 geleden ook gepubliceerd is, ineens op de agenda staat. Gevoelsmatig zou ik ook zeggen dat er niet zozeer minder insecten zijn, als wel dat sommige insectensoorten zoals kevers, torretjes, bijen, hommels etc wel minder zijn, en de vliegen, muggen en andere steekbeestjes niet minder. maar de enige manier om dat te weten is gewoon door te meten en te tellen.
Als je om je heen kijkt, is het niet gek dat het zo is. Als je ziet hoeveel snelwegen, industrieterreinen en huizen er gebouwd worden, dan kunnen op die oppervlaktes ook geen beestjes leven. Dan zijn er nog veel mensen die een compleet verharde tuin hebben met ergens een struik. De huizen worden zo geïsoleerd dat dieren er geen spleetjes meer hebben om te overwinteren of nesten te maken. Er wordt wel iedere keer met een vingertje naar de landbouw gewezen, maar als iedereen gewoon eerlijk is, ligt dat ook voor een heel groot deel aan de hoeveelheid bebouwde oppervlakte in Nederland. (ook in het buitenland trouwens). En daar lijkt voorlopig nog geen einde aan te komen. Dat beetje grond wat overblijft waar dan landbouw of natuur bedreven wordt, gaat dat niet compenseren.
paleoceen schreef:Vorig jaar hebben we we een klustervliegplaag in huis gehad. Verder deze zomer veel knutten en muggen bij stal gehad. En op een buitenrit geterroriseerd door dazen. Ik merk er niet veel van dat we minder insecten zijn.
Indestal schreef:We gaan zelfs een rattenplaag krijgen, hoorde ik....omdat er niet meer met gif gewerkt mag worden