Beangstigend stil in de lucht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Beangstigend stil in de lucht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:52

Heel veel vliegen bij ons op stal. Van die gemene steekvliegen.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:03

Zeeland dit jaar juist meer dazen, vliegen en muggen. Rare grote zwarte muggen.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:05

Zeeland ontzettend veel vliegen verschrikkelijk ze waren ook ontzettend agresief

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:15

Hier Omg Eindhoven bij ons thuis, enorm veel muggen en vliegen. Weinig dazen en wespen hier. Al zaten er wel veel wespenplagen hier bij de horeca bedrijven.
Mijn zomer excemer had het zwaar en heeft tot vorige week onder de deken gestaan.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:20

Kop van Drenthe; minder steekmuggen maar enorm veel gewone vliegen. Op stal extreem veel, paarden met ontstoken ogen en dekens op.
Ook meer hoornaars de laatste jaren, mijn moeder had zelfs een nest in de mestbult zitten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:25

_San87_ schreef:
Ik kom in Cadzand wonen ! :j :D

Eerst even de lotto winnen :D.[/quote]

-O- Helaas....
:')

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:42

Hier in oostelijk Twente, zo'n 12 km. van de Duitse grens dit voorjaar en zomer véél meer gewone vliegen gehad dan voorgaande jaren. De paarden moesten voor het eerst allemaal een vliegenkap op omdat ze anders steeds met dikke ogen stonden.
Dazen waren ook weer een ramp. Minstens zoveel of nog erger dan voorgaande jaren.

Horzels heb ik een stuk minder gezien. Eén van de paarden heeft 1x eitjes op de benen gehad en de andere 3 niet eens.
Bijen niet gezien. Wespen 2 stuks, véél minder dan anders en hommels ook heel veel minder. We hadden elk jaar een hommelnest in het hooihok wat we mooi ongemoeid lieten. Dit jaar geen hommels meer gezien in het hooihok.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:02

Nou ik weet niet waar het minder word maar hier in ieder geval niet , tot ongenoegen van mijn pony's.

Vreselijke vliegenplaag.. en een aantal van die krengen loopt nog steeds de pony's te pesten.
Dazen waren er ook al erg vroeg dit jaar.

Genoeg bijen maar wij hebben een struik die ze aantrekt , helaas trok dat ook weer hoornaars aan :\
En ook wat wespen.

Hommels en muggen leken daar in tegen wel in de minderheid.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:05

Hadden dit jaar in noord luxemburg veel minder last van (steek) vliegen. Er is altijd een periode , waarin we amper in t bos komen ( of alleen in n flink tempo :D), omdat je gestoord wordt van de vliegen. Dat was dit jaar niet het geval.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:07

Hier waren alle insecten nog rijkelijk aanwezig hoor.

Enige wat ik deze lente en zomer heb gemist zijn merels!!
Gelukkig heb ik er weer 1 gespot. Er schijnt een ziekte te zijn geweest onder de merels.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:19

ik vind het bijzonder dat het nu ineens na dit onderzoek, wat overigens al een jaar of 7-8 geleden ook gepubliceerd is, ineens op de agenda staat. Gevoelsmatig zou ik ook zeggen dat er niet zozeer minder insecten zijn, als wel dat sommige insectensoorten zoals kevers, torretjes, bijen, hommels etc wel minder zijn, en de vliegen, muggen en andere steekbeestjes niet minder. maar de enige manier om dat te weten is gewoon door te meten en te tellen.

Als je om je heen kijkt, is het niet gek dat het zo is. Als je ziet hoeveel snelwegen, industrieterreinen en huizen er gebouwd worden, dan kunnen op die oppervlaktes ook geen beestjes leven. Dan zijn er nog veel mensen die een compleet verharde tuin hebben met ergens een struik. De huizen worden zo geïsoleerd dat dieren er geen spleetjes meer hebben om te overwinteren of nesten te maken. Er wordt wel iedere keer met een vingertje naar de landbouw gewezen, maar als iedereen gewoon eerlijk is, ligt dat ook voor een heel groot deel aan de hoeveelheid bebouwde oppervlakte in Nederland. (ook in het buitenland trouwens). En daar lijkt voorlopig nog geen einde aan te komen. Dat beetje grond wat overblijft waar dan landbouw of natuur bedreven wordt, gaat dat niet compenseren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:21

NenaC, heel goed geschreven :j

En ik denk ook niet dat je de hoeveelheid beestjes kan vergelijken in 1 jaar.
1 andere lente met late vorst of meer regen of... dan heb je al een ander aantal insecten.
Dat zul je dan toch echt over meerdere jaren moeten tellen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:36

Gemeente Venray

Heel veel vliegen dit jaar, hele groepen op de paarden hoofden.
Nu hebben we heel veel mugjes op stal weer. Rest van het jaar meegevallen.
Opvallend vond ik dit jaar dat de horzels 2x langs zijn geweest bij de paarden. Normaal ben ik in 1x klaar.
Ook in ons appartement dit jaar voor het eerst vliegende mieren gehad. Een van de appartement bewoners was een beetje in paniek door de hoeveelheid, wist niet wat ze er mee moest doen. Ik zeg rustig blijven en een (paar) dag(en) wachten. Plattelandsmeisje:o

Rest kan ik niet zoveel nuttigs overzeggen, aangezien we op de 1e verdieping appartement de helft minder last hebben van beesten. Nu een huis, dus volgend jaar kan ik misschien meepraten B-)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 16:15

NenaC schreef:
ik vind het bijzonder dat het nu ineens na dit onderzoek, wat overigens al een jaar of 7-8 geleden ook gepubliceerd is, ineens op de agenda staat. Gevoelsmatig zou ik ook zeggen dat er niet zozeer minder insecten zijn, als wel dat sommige insectensoorten zoals kevers, torretjes, bijen, hommels etc wel minder zijn, en de vliegen, muggen en andere steekbeestjes niet minder. maar de enige manier om dat te weten is gewoon door te meten en te tellen.

Als je om je heen kijkt, is het niet gek dat het zo is. Als je ziet hoeveel snelwegen, industrieterreinen en huizen er gebouwd worden, dan kunnen op die oppervlaktes ook geen beestjes leven. Dan zijn er nog veel mensen die een compleet verharde tuin hebben met ergens een struik. De huizen worden zo geïsoleerd dat dieren er geen spleetjes meer hebben om te overwinteren of nesten te maken. Er wordt wel iedere keer met een vingertje naar de landbouw gewezen, maar als iedereen gewoon eerlijk is, ligt dat ook voor een heel groot deel aan de hoeveelheid bebouwde oppervlakte in Nederland. (ook in het buitenland trouwens). En daar lijkt voorlopig nog geen einde aan te komen. Dat beetje grond wat overblijft waar dan landbouw of natuur bedreven wordt, gaat dat niet compenseren.

Ik vermoed dat je op een ander onderzoek doelt, want het onderzoek dat nu gepubliceerd is loopt al zo'n 30 jaar. Daarom kunnen ze nu ook redelijk betrouwbaar stellen dat er oprecht een enrome afname is. Zoals bruintje zegt, je kunt niet afgaan op 1 jaar. Dat de aantallen fluctueren ieder jaar is namelijk normaal. Maar een afname zoals ze nu zien is niet meer normaal. Ik weet niet of je het stukje in dwdd hebt gezien? Zoals Hans de Kroon daar uitlegde betekend een afname zoals deze dat ook de meer generalistische soorten het moeilijk hebben. Zo'n sterke afname kan niet meer alleen komen door zeldzame soorten die verdwijnen. De 'data' die in dit topic verzameld wordt is natuurlijk ook verre van bruikbaar voor wetenschappelijk onderzoek.

Om nog even in te gaan op de vraag uit de OP: Omgeving Gouda, iets minder dazen dan anders (behalve op warme dagen, hele zwermen!), wel heel veel vliegen. Ik ben minder gestoken door muggen, maar ook minder thuisgeweest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:39

Naar bericht in de krant van de Vlinderstichting.

Ze kweekten vlinders op voor een educatief project. De dieren waren als rups en vlinder gezond - maar de voortplanting was beneden peil.
De boosdoener bleek fipronil, "momenteel bekend van de kippen". De rupsen hadden te veel fipronil binnengekregen met de kool die ze aten - met desastreuze gevolgen.

De afname is momenteel 5% per jaar. (Over Nederland, dit project had een hogere afname die pas verklaard kon worden na veel zoekwerk.)

Dat zie je niet, 5% minder vliegen, dazen, muggen - laat staan torren of pissebedden..
Het is er wel.
Maar over lineair gesproken 50 jaar zijn de vlinders op.
(Nog een extra hobbel en het is sneller gebeurd.)

Edit: typo, dank je Terpentijn!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 28-10-17 14:47, in het totaal 3 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:42

Het spul heet Fipronil, niet fibronil .

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 15:19

hier enorm veel vliegen/steekvliegen en knutte.

Mijn exzemer heeft tot afgelopen maandag onder zijn deken gestaan.
en ook bij de rest hebben we vliegen dekens op moeten leggen omdat het bloed er gewoon langs liep door al die rot steekvliegen

we staan trouwens in gelderland op een stuk grond omringt door bomen

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 15:29

Vorig jaar hebben we we een klustervliegplaag in huis gehad. Verder deze zomer veel knutten en muggen bij stal gehad. En op een buitenrit geterroriseerd door dazen. Ik merk er niet veel van dat we minder insecten zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:12

paleoceen schreef:
Vorig jaar hebben we we een klustervliegplaag in huis gehad. Verder deze zomer veel knutten en muggen bij stal gehad. En op een buitenrit geterroriseerd door dazen. Ik merk er niet veel van dat we minder insecten zijn.

Klopt.

5% per jaar minder merkt een gewoon mens niet.
(Daar zijn dus die 'turfstudies' voor.)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:23

- in de buurt van Breda (aan de rand van bos)

- weinig dazen dit jaar, seizoen duurde ook minder lang
- veel vliegen in huis, niets in de stallen (vermoedelijk heeft mijn sterk uitgebreide zwaluw colonie hier invloed op)
- veel bijen die zijn blij met de vroege tulpen
- nauwelijks een wesp gezien, waar ik niet rouwig op ben
- veel vleermuizen

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:32

Hier verschrikkelijk veel muggen (Antwerpen). Nu sinds een paar dagen iets minder, maar de afgelopen 5 a 6 weken ben ik bijna elke nacht wakker geworden door muggen. Ik heb pas in één nacht bijna 10 muggen vermoord, en dat waren ze nog niet eens allemaal. De deur naar het dakterras sluit slecht, dus ik denk doordat het kouder wordt buiten dat ze massaal naar warmere plekken (hier binnen dus) komen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:36

Het is mij niet eens opgevallen dat er iets meer of minder is: Het is altijd zelfde gebleven qua insecten en soorten.

Wel valt het mij op dat er wat minder kleine vogeltjes zijn.

Alleen misschien wel meer bijen gezien omdat ik er lekkere bloemen voor had gezet zodat ze er plezier van hebben met het verzamelen van stuifmeel. En in de moestuin van mijn vriend met grote bloemen en daar zag ik ook vele bijen en hommels er gretig gebruik van maken.

In en rondom Amsterdam en Purmerend.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:54

We gaan zelfs een rattenplaag krijgen, hoorde ik....omdat er niet meer met gif gewerkt mag worden

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 06:45

Indestal schreef:
We gaan zelfs een rattenplaag krijgen, hoorde ik....omdat er niet meer met gif gewerkt mag worden

Dat is al jaren t geval! Nou als de plaag maar groot genoeg is, dan ben je blij als je adressen kent die nog gewoon gif verkopen! Sinds wij vorig jaar een kat hebben is de muizen en rattenplaag gigantische terug gelopen! Dat werkt nog wel het beste!

Miss is er al antwoord op gegeven: maar welke gevolgen zou het hebben als er minder gespuis Door de lucht vliegt? Ik zie nl alleen maar voordelen!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 08:24

Hier wel opvallend minder vliegen en dwazen op stal (omgeving Rotterdam) Tuurlijk ze waren er wel, maar een stuk minder. Dit jaar heb ik alleen zijn vliegenkap gebruikt en zijn deken was niet nodig.

In de tuin ook minder bijen en hommels vergeleken met vorig jaar.