nu de deken al op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:44

Urielle schreef:
Interesseert me geen biet wie mij gek vindt, scheelt mij mooi weer een paar dagen scheerwerk die ik veel liever aan andere dingen besteed. En de paarden interesseert het niet hoor, of ze een vachtje aanmaken of een stoffen kunstvachtje krijgen :D

Idd, zo denk ik ook. Behalve dan dat ik niet ga scheren,maar scheelt me ook een hoop wintervacht.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:45

Die vam mij hebben al een deken op want ze verharen nu al scheelt inderdaad met scheren een heel stuk

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:47

mijn paarden staan nog bloot en staan 24/7 buiten. 1tje zou ik normaal met deze regen wel een regendeken opleggen maar ze heeft een wond voor op de borst die nu net dicht/genezen is, de huid is nog erg dun en geen haar dus durf het nu niet aan, bang dat het gaat schuren dan. Bovendien is het maar een paar dagen vies weer, en dan zou het weer beter worden. Ze is tonnetje rond, dus mogen best wat kilo's verbruikt worden om zich warm te houden en krijgt onbeperkt voordroog op de wei bijgevoerd, mogelijkheid tot schuilen dus ze moeten het er maar mee doen. Ze reageert wel gevoelig op de spieren met regen, helaas is het nu niet anders.

Ik heb voor beide paarden een bucas turnout extra, deze kunnen van -20 tot +15, ideaal. Die krijgen ze zo rond de 10 graden ( met regenweer op ) en houden die deken dan op tot het voorjaar. Bij echt koude dagen met veel sneeuw/regen krijgen ze er een ongevoerde hals bij op.
Eentje heeft het altijd koud en had normaal met dit weer regendeken met fleece opliggen, tussen 0 en tien graden 200 gram, snachts alleen vriezen 300 gram, overdag ook vriesweer 400 gram. Met -20 had ze 560 gram opliggen ( wel in een buitenstal ). Andere kreeg voorheen toen hij op stal stond onder de 10 graden een regendeken met fleece op, zodra het snachts vroor en overdag ook max 5 graden 200gram. met -20 300 gram. Allebei heel anders dus, en nu doen ze het beide prima met deze deken.
Nu krijgt mijn oudere merrie een regendeken ongevoerd op als het veel regent / tot 15 graden, onder de 10 graden overdag komt de bucas turnout extra op. Mijn ruin krijgt alleen onder de 10 graden de turnout extra op. Beide staan 24/7 buiten in een weiland zomer en winter in een groep van +- 10 paarden, krijgen in winter onbeperkt voordroog en hebben ten alle tijden een schuilstal ter beschikking

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:48

Urielle schreef:
Interesseert me geen biet wie mij gek vindt, scheelt mij mooi weer een paar dagen scheerwerk die ik veel liever aan andere dingen besteed. En de paarden interesseert het niet hoor, of ze een vachtje aanmaken of een stoffen kunstvachtje krijgen :D

Ja, heeft hij dat gezegd? _/-\o_ +:)+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:51

Ja dat zegt ie ja (zeggen ze, ik heb er vier). Ik zie wel aan mijn paarden wat ze vinden hoor, daar hoeven ze niet voor te spreken.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:59

Ik zit te denken wat ik ga doen..
Ben van plan een Haflinger aan te schaffen, weet niet hoe lang dat gaat duren, maar aangezien ik er van uit ga dat het paard nog geen deken op heeft (gehad), wil ik hem/haar deze winter nog zonder laten, en dan vanaf volgende winter aan dekens beginnen.

Nu zat ik te denken wat ik wil.
Denk toch wel gewoon waterdichte winterdekens(bijvoorbeeld die van QHP), 200 en 300 grams. De 200 gewoon voor de koude dagen en de 300 voor echt extreem koude dagen(zeker als ze naar buiten kunnen die dagen). Twijfel of ik een 100 grams er dan nog bij pak of een regendeken met fleecevoering.. Komt dit overeen of is het toch beter als ik een van de twee of beiden pak..? Heb eigenlijk niet zo'n zin om met 4 dekens of meer te gaan zeulen en wassen :')

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:01

M'n verzorgpaard (dus ik heb weinig te zeggen over dekens 8)) staat ook al met een 100 grams deken en een regendeken op. Zij is een tinker en krijgt bij het zwakste zuchtje wind al een megavacht... Heel vroeg beginnen met dekens helpt tegen een berenvacht in de winter.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:03

SuperAssie schreef:
Denk toch wel gewoon waterdichte winterdekens(bijvoorbeeld die van QHP), 200 en 300 grams. De 200 gewoon voor de koude dagen en de 300 voor echt extreem koude dagen(zeker als ze naar buiten kunnen die dagen). Twijfel of ik een 100 grams er dan nog bij pak of een regendeken met fleecevoering.. Komt dit overeen of is het toch beter als ik een van de twee of beiden pak..? Heb eigenlijk niet zo'n zin om met 4 dekens of meer te gaan zeulen en wassen :')

Je kan ook twee dekens over elkaar doen he 8)
Dan zou je een 100 grams en een 200 grams kunnen kopen. Eerst 100, dan 200 en dan 100 over 200. Dan hoef je iig geen 300 te kopen.

Edit: Ben zelf wel altijd voor een regendeken, zou die sowieso kopen (:

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:10

Hier ook nog geen dekens. Ze staan hier 24/7 buiten, wel met schuilstal uiteraard, die ook winddicht is. Eigenlijk leg ik nooit dekens op. Heel vroeger wel, maar sinds een jaar of 6 niet meer.
Ik rijd dan ook niet echt intensief in de winter, dus ik laat ze gewoon een lekker dikke wintervacht krijgen en geef ze bijna de klok rond hooi. Nog nooit problemen mee gehad :).
Maar als je ook in de winter intensief rijd, zou ik ook voor dekens kiezen hoor. En in dat geval zou ik nu nog geen al te dik opleggen, want inderdaad, wat doe je dan als het echt vriest.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:14

Surprise_ schreef:
SuperAssie schreef:

Je kan ook twee dekens over elkaar doen he 8)
Dan zou je een 100 grams en een 200 grams kunnen kopen. Eerst 100, dan 200 en dan 100 over 200. Dan hoef je iig geen 300 te kopen.

Edit: Ben zelf wel altijd voor een regendeken, zou die sowieso kopen (:

Ja maar ik wil niet met twintig dekens zeulen(is mijn budget ook niet helemaal geschikt voor haha), dus zou het liefst kiezen voor een waterdichte winterdeken, maar kan ik dan twee van die over elkaar leggen? Lijkt me niet echt handig toch, als ik die 200grams over een 100grams zou leggen, lijkt mij dan te gaan schuiven omdat de onderste glad is.

superwoman

Re: nu de deken al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:39

Of je koopt genoeg dekens,of helemaal niet is mijn idee.
Ga je met dekens aan de gang,dan, moet je met de temperatuurswisselingen mee kunnen gaan. Je werkt met dekens immers de vacht tegen.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:01

Ga voor een bucas turnout extra. Dan ben je net zoveel kwijt als 3.andere dekens en je,zit niet met het gezeur van wisselen

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:26

en dat is echt een super deken!

die krijgt mijn pony volgend jaar winter, dan issie hopelijk ver uitgegroeid :)

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:29

dat is echt een fijne deken toppie! :D

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:33

xSlvna schreef:
Inderdaad temperaturen? Ken een paard dat 'swinters onder 800 grams staat, heb eens gehoord dat een zelfs tot 1200 (!!!!) gram staat. :+

Wajooh!! Wij hebben wel een paar paardjes die het snel koud hebben aar 1200 grams.. Max is 300 + onderdeken 100. Binnenkort gaan ze er weer af want dan wordt het alweer veel te warm!

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:49

Maar hoeveel graden verwachten jullie dan in december? Dan is het soms ook 9 graden in de nacht en 11 overdag ook in de winsten en dan hebben veel mensen ook een deken op die warm is. En je doet het niet voor je paard die overleven de kou wel.. Maar wij willen gewoon niet scheren.. Dat vind ik persoonlijk nog zieliger dan een dik deken. Geschoren paarden kunnen nooit hun vacht rechtop zetten tijdens het instappen. Enz. Maar maakt mij het allemaal uit dat jullie vinden dat wij te dikken dekens erop hebben.. Onze paarden hebben niet te klagen!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:04

Bonny_CT schreef:
Ga voor een bucas turnout extra. Dan ben je net zoveel kwijt als 3.andere dekens en je,zit niet met het gezeur van wisselen

En hoe werkt dit?
Kun je hier verschillende diktes in 'maken'?

*sorry, dit word mijn eerste eigen paard en mijn vorige verzorgpaarden hadden nooit dekens op, dus ben een beetje deken-noob hier :+ *

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:08

Lekker boeiend, ben ik maar gek maar mijn paard is veel aangenamer onder haar 200g deken hoor!
Liever nu al met dikkere dekens beginnen zonder dat ze te hard afvalt dan de winter in te moeten
gaan met een levend skelet op de weide hoor!
's winters geschoren staat ze afwisselend naargelang het weer tussen de 300grams en 600grams
Ja nu is mijn paard lekker zielig he :D

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:09

Die van mij heeft een 0 grams regendeken op. Ze was al aan het hoesten -.-.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:14

het is dat het weer vooruitziende iets beter zou worden, ze blijft nog even onder een 0 gram staan.
Anders had ze of de fleece gevoerde of de 100 gram al op gehad, maar toch besloten om te gaan scheren dit jaar weer :j

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:14

SuperAssie schreef:
Bonny_CT schreef:

En hoe werkt dit?

*sorry, dit word mijn eerste eigen paard en mijn vorige verzorgpaarden hadden nooit dekens op, dus ben een beetje deken-noob hier :+ *

dat is 1 deken die van +15 tot -20 graden gebruikt kan worden

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:15

Mag ik vragen hoe dat kan? Mij lijkt het sterk, maar ik ken het systeem van die deken niet.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:16

Mendy1984 schreef:
SuperAssie schreef:
En hoe werkt dit?

Dat zijn super dekens, wij hebben er "voorlichting" overgehad
zat er inderdaad over na te denken om dit jaar ook zo'n deken te kopen maar goed paard lief heeft nog zoveel goede dekens :P

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:20

Mendy1984 schreef:
SuperAssie schreef:

En hoe werkt dit?

En is dat dan deze; http://www.bucasdeken.nl/index.php?item ... 35&lang=NL
of deze; http://www.bucasdeken.nl/index.php?item ... 53&lang=NL

Lijkt mij dat je die tweede bedoelt maar dat is toch wel en hele andere prijsklasse :+
Zou die eerste niet ook voldoende zijn?
Want in principe is het niet heel koud op stal, en paard komt dan toch alleen overdag buiten een paar uurtjes.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:30

Dekens doe je vooral voor je eigen gemak op (wintervacht tegengaan). Het is een hoop gedoe en het zit je paard eigenlijk altijd in de weg. Ik heb nog geen paard zonder schuurplekken gezien. Zeker als ze overdag maar een paar uur buiten komen mogen ze heus wel nat worden. Ze kunnen de rest van de dag/avond en nacht weer opdrogen.

Zelf heb ik een 25+ paard die ik in principe zonder deken hou. Alleen als het zoals nu continu regent in combinatie met een flinke wind, gooi ik een regendeken op. Ik heb gemerkt dat vooral de oudere paarden regen en wind niet goed meer trekken. Ik vind het niet nodig dat ze letterlijk staan te rillen, daar trek ik de grens. Paard staat nu nog 24/7 buiten dus vanavond maar even de regendeken opgedaan. Morgen gaat ie weer lekker af :D

Ga vooral voor jezelf na waarom je een deken opdoet. En doe het niet omdat de rest van de stal het doet.