Wel of geen deken voor 2 jarige ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:12

nikilover schreef:
Ariebren schreef:
En die regenjas voor de paardjes wordt kapot gemaakt door het dagenlijks poetsen, borstelen en trutten.
Een paard wat buiten loopt moet je niet fanatiek borstelen, hooguit de manen en staart een beetje bijhouden.

Als je het paard zelf niet vanaf zijn geboort hebt, heb je daar weinig invloed op denk ik zo.
Mijne was 7 toen ik hem kocht. En voor de draverijen altijd geschoren en onder dikke dekens voor een zo dun mogelijk vachtje.
Dat hij 24/7 buiten kan staan zonder deken en zonder het koud te hebben verbaast me al, maar tegen regen zonder bescherming kan hij niet.
Dit kan ook bij de TS het geval zijn. Misschien is de pony weleens eerder onder een deken gehouden. Of kan hij gewoon slecht tegen regen/kou. De een is toch meer een koukleum dan de ander.

Heeft dekengebruik uit het verleden invloed op de vachtaanmaak jaren later dan?

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:14

Ariebren schreef:
Ja, en wie bepaald of een paard niet tegen de regen kan ??

De mens of het paard zelf?

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:15

Heeft dekengebruik uit het verleden invloed op de vachtaanmaak jaren later dan?[/quote]

Blijkbaar wel.
Bij mijn paard heb ik ook rustig moeten afbouwen

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:18

Ja, maar ik heb dan ook geen vacht :D[/quote]

Nope, een huid met haar, dat ook met de jaren verminderd is geworden.
Mensen van vroeger hadden ook veel meer haar en echt geen truien tegen de kou.
Geld niet hetzelfde voor een paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:22

nikilover schreef:
Ja, maar ik heb dan ook geen vacht :D

Geld niet hetzelfde voor een paard?[/quote]
Maar in mijn leven heb ik dat nog niet gehad hoor een vacht, dat dat misschien duizenden jaren geleden zo was, heeft niets met mijn temperatuurregeling van nu te maken. Een paard heeft nog steeds een vacht, net als vroeger.
Mensen van vroeger hadden vachten aan en liepen echt niet poedeltjenaakt, ze waren geharder tegen de kou, maar ook daar ging er een vachtje over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:23

nikilover schreef:

Blijkbaar wel.
Bij mijn paard heb ik ook rustig moeten afbouwen[/quote]

Ja afbouwen, maar volgens mij kan een paard wat altijd intensief onder dekens heeft gestaan, uiteindelijk ook weer prima zonder.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:13

Mindim schreef:
nikilover schreef:

Blijkbaar wel.
Bij mijn paard heb ik ook rustig moeten afbouwen

Ja afbouwen, maar volgens mij kan een paard wat altijd intensief onder dekens heeft gestaan, uiteindelijk ook weer prima zonder.[/quote]

Misschien. Ik denk dat ik de enige ben die dat uiteindelijk te weten komt bij mijn paard.
Voorlopig kan hij niet zonder ongevoerde regendeken de hele dag in de regen staan, dus dan gebeurt dat niet.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:15

Mindim schreef:
nikilover schreef:
Ja, maar ik heb dan ook geen vacht :D

Geld niet hetzelfde voor een paard?

Maar in mijn leven heb ik dat nog niet gehad hoor een vacht, dat dat misschien duizenden jaren geleden zo was, heeft niets met mijn temperatuurregeling van nu te maken. Een paard heeft nog steeds een vacht, net als vroeger.
Mensen van vroeger hadden vachten aan en liepen echt niet poedeltjenaakt, ze waren geharder tegen de kou, maar ook daar ging er een vachtje over.[/quote]

Ja maar wel, net als de mens, door de jaren heen en door de sporten die mensen met paarden uit zijn gaan oefenen, een minder dikke vacht als vroeger.
De mensen van vroeger hadden in het begin echt geen kleren. Later inderdaad misschien wel wat, maar zeker niet de kleding die de mens nu nodig heeft in de winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:17

nikilover schreef:
Misschien. Ik denk dat ik de enige ben die dat uiteindelijk te weten komt bij mijn paard.
Voorlopig kan hij niet zonder ongevoerde regendeken de hele dag in de regen staan, dus dan gebeurt dat niet.

Zou ik ook niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:20

nikilover schreef:
Ja maar wel, net als de mens, door de jaren heen en door de sporten die mensen met paarden uit zijn gaan oefenen, een minder dikke vacht als vroeger.
De mensen van vroeger hadden in het begin echt geen kleren. Later inderdaad misschien wel wat, maar zeker niet de kleding die de mens nu nodig heeft in de winter.

Waarom geldt dat dan niet voor alle paarden, die minder dikke vacht? Heeft dus niets met evolutie te maken.
Terwijl wel de hele mensheid dikke kleren draagt in de kou ;)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:20

Mindim schreef:
nikilover schreef:

Zou ik ook niet doen.

Dan zitten we toch op 1 lijn :)
Ik ben ook van mening dat als een paard geen deken nodig heeft, je het niet moet doen.
Heeft hij het wel nodig, dan moet je het wel doen.
De paarden van vroeger en de vachten van andere paarden kunnen mij dan niet veel schelen, ik kijk gewoon naar elk paard apart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:23

We zitten prima op een lijn hoor, ik ben pro deken als een paard daar even niet zonder kan. Zo heeft mijn tinker een eczeemdeken. Mijn oudje had een dikke winterdeken, ze was zo mager en zo kan ze meer energie steken in het dikker worden ipv de kachel brandende te houden. Nu is ze dik zat en heeft hem niet meer nodig en als zij in langdurige regen buiten staat bij 9 graden heeft ze een regendeken op, omdat de kwaliteit van de vacht in de vroege winter nog niet optimaal is bij haar. Maar ze is dan ook 26 :D In de winter zelf is de vacht super trouwens.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:24

Mindim schreef:
nikilover schreef:

Waarom geldt dat dan niet voor alle paarden, die minder dikke vacht? Heeft dus niets met evolutie te maken.
Terwijl wel de hele mensheid dikke kleren draagt in de kou ;)

Je laatste zin klopt ook niet. Vorige winter liep ik rond in mijn shirtje omdat ik het gewoon niet koud had, terwijl iedereen op de manege me voor gek verklaarde en met dikke winterjassen en handschoenen liepen. Bij ons thuis stond nooit de kachel aan en altijd in de winter de deur open, wij waren geen koukleumen. Toen moesten we door redenen verhuizen en kwamen we bij iemand in te wonen die altijd de kachel aan had e.d. Daar ben ik aan gewend geraakt, en deze winter liep ik wel met een jas.
Heeft misschien toch met het langzaam aanpassen van de omstandigheden te maken.
Dus idd, door ons kunnen paarden koukleumen worden ( denk aan op stal staan zelfs )
En dat kan ook weer langzaam teruggebracht worden.
Maar niet van de 1 op andere dag, omdat ze 'vroeger' ook zonder deken konden.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:25

Mindim schreef:
We zitten prima op een lijn hoor, ik ben pro deken als een paard daar even niet zonder kan. Zo heeft mijn tinker een eczeemdeken. Mijn oudje had een dikke winterdeken, ze was zo mager en zo kan ze meer energie steken in het dikker worden ipv de kachel brandende te houden. Nu is ze dik zat en heeft hem niet meer nodig en als zij in langdurige regen buiten staat bij 9 graden heeft ze een regendeken op, omdat de kwaliteit van de vacht in de vroege winter nog niet optimaal is bij haar. Maar ze is dan ook 26 :D In de winter zelf is de vacht super trouwens.

Goed dat je zo op je paard let en de dekens daarop aanpast.
Kunnen nog veel mensen wat van leren :)
Als het niet regent staat mijn paard ook zonder regendeken hoor.
Maar als het regent staat hij met :)
En zolang hij het in de winter niet koud heeft staat hij ook zonder.
Ik stel het zo lang mogelijk uit zodat hij het meeste zelf kan doen.
Maar als hij het koud gaat krijgen, gaat er een dekentje omheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:28

Maar goed, anderszijds schrijf je dat mensen vroeger ook een vacht hadden, ze waren in iig beter bestand tegen kou en hun lijf was daar op aangepast. Ze liepen niet met een babyhuid zonder haren in de -20 hoor. Bij de mannen was het zaakje er dan evengoed afgevroren. Dus toen hadden ze vachtje en misschien minder kleding nodig.
Evolutie is heel iets anders dan het voorbeeld dat je boven noemt, een lichaam kan zich niet in een leven zo snel aanpassen aan veranderingen.

Dus paarden kunnen idd koukleumen worden, door gewenning aan stal of deken, maar dat heeft dan niets meer met je voorbeeld te maken met dat mensen in de ijstijd geen kleding droegen.

Anoniem

Re: Wel of geen deken voor 2 jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:28

Zodra mijn oude paard in de winter met voldoende voer gaat invallen, gaat idd de deken weer op.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:41

Mindim schreef:
Maar goed, anderszijds schrijf je dat mensen vroeger ook een vacht hadden, ze waren in iig beter bestand tegen kou en hun lijf was daar op aangepast. Ze liepen niet met een babyhuid zonder haren in de -20 hoor. Bij de mannen was het zaakje er dan evengoed afgevroren. Dus toen hadden ze vachtje en misschien minder kleding nodig.
Evolutie is heel iets anders dan het voorbeeld dat je boven noemt, een lichaam kan zich niet in een leven zo snel aanpassen aan veranderingen.

Dus paarden kunnen idd koukleumen worden, door gewenning aan stal of deken, maar dat heeft dan niets meer met je voorbeeld te maken met dat mensen in de ijstijd geen kleding droegen.

Met dat voorbeeld wil ik zeggen dat je de paarden van vroeger niet moet vergelijken met de meeste paarden van nu.
De meeste paarden worden in stallen gehouden ( zeker in de winter toch wel een aantal uren per etmaal)
En dus zijn de paarden minder gewend als toen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:59

nikilover schreef:
Mindim schreef:

Met dat voorbeeld wil ik zeggen dat je de paarden van vroeger niet moet vergelijken met de meeste paarden van nu.
De meeste paarden worden in stallen gehouden ( zeker in de winter toch wel een aantal uren per etmaal)
En dus zijn de paarden minder gewend als toen

ik snap wat je bedoeld, ware het niet dat de meeste paarden gewoon buiten gehouden kunnen worden zonder dekens. Ze zijn wat dat betreft niet zoveel veranderd door de evolutie van dingen. De mens wel, die hebben geen vacht meer. Die hebben zich aan het klimaat aangepast, het is immers geen ijstijd meer. Een kwpn kan bijvoorbeeld prima 24/7 buiten, velen krijgen een heerlijke warme vacht als je ze de kans geeft. Maar dat gebeurt niet, men zet ze onder de dekens. Stal heeft er volgens mij niet zoveel mee te maken. We hebben hier 2 kwpnérs, die in de avonden in de winter op stal gaan en die hebben elke winter een teddyvacht hoor. Leggen we ze een deken op, dan blijven ze dunner in hun vacht.
Wil jouw theorie opgaan, dan zou dat voor alle paarden moeten gelden en dat doet het niet.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:14

En dus zijn de paarden minder gewend als toen[/quote]

ik snap wat je bedoeld, ware het niet dat de meeste paarden gewoon buiten gehouden kunnen worden zonder dekens. Ze zijn wat dat betreft niet zoveel veranderd door de evolutie van dingen. De mens wel, die hebben geen vacht meer. Die hebben zich aan het klimaat aangepast, het is immers geen ijstijd meer. Een kwpn kan bijvoorbeeld prima 24/7 buiten, velen krijgen een heerlijke warme vacht als je ze de kans geeft. Maar dat gebeurt niet, men zet ze onder de dekens. Stal heeft er volgens mij niet zoveel mee te maken. We hebben hier 2 kwpnérs, die in de avonden in de winter op stal gaan en die hebben elke winter een teddyvacht hoor. Leggen we ze een deken op, dan blijven ze dunner in hun vacht.
Wil jouw theorie opgaan, dan zou dat voor alle paarden moeten gelden en dat doet het niet.[/quote]

Mijn theorie geldt wel voor alle paarden.
Je kan van ELK paard een koukleum maken dmv staling/dekens.

Maar volgens mij wordt dit een aparte discussie waar TS niks mee opschiet? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:52

Je kwam met de evolutie toestand hoor, ik niet :D Want wat ik de hele tijd probeer te zeggen is, dat het dus geen bal met evolutie te maken heeft, maar puur door verwennerij van de mens, je kan een paard als mens een koukleum maken. Vandaar dat ik je voorbeeld van hoe de mens duizenden jaren geleden leefde dus ook niet vond passen in het plaatje.

Maar goed je hebt gelijk, we gaan off topic, on topic maar weer :D

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:57

Mindim schreef:
Je kwam met de evolutie toestand hoor, ik niet :D Want wat ik de hele tijd probeer te zeggen is, dat het dus geen bal met evolutie te maken heeft, maar puur door verwennerij van de mens, je kan een paard als mens een koukleum maken. Vandaar dat ik je voorbeeld van hoe de mens duizenden jaren geleden leefde dus ook niet vond passen in het plaatje.

Maar goed je hebt gelijk, we gaan off topic, on topic maar weer :D

nog heel even offtopic, met je bovenstaande post ben ik het helemaal eens.
Behalve het stukje dat je mijn voorbeeld niet snapte, maar dat doet er niet toe.
Uiteindelijk bedoelen we toch hetzelfde. :)

shirazdavis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:38

Ben absoluut geen voorstander van een twenter in de dekens en zie er echt het nut niet van in
Wanneer je met een paard zodanig aan het werk gaat en op wedstrijd gaat ala maar zie daar dus voor die tijd helemaal het nut niet van in laat staan bij een 2 jarige tenzij je paards leven lang steeds zwaardere dekens erop wil gooien

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 23:36

Voorlopig zijn de meiden hier bij mij op stal er eindelijk van overtuigd dat een winter of regen deken totaal geen zin heeft.
Een deken belemmert het paard om zijn vacht overeind te zetten als het koud is.
Hooguit een zweetdekentje om het vocht versneld uit de vacht te krijgen na het werk en dan alleen als het paard na het werk volledig afgespoten is.
En wat gebeurd er, de paarden maken een mooie volle wintervacht aan, het ene ras met lange haren en het andere ras met een mooie volle, dikke vacht.

Michelle91jm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:38

Ik heb een 2,5 jarige kwpner en staat dag en nacht buiten. Moet deze met 0 graden een deken op? Zo ja welke raden jullie aan hij is wel gewend aan dekens alleen vliegendekens :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:37

Michelle91jm schreef:
Ik heb een 2,5 jarige kwpner en staat dag en nacht buiten. Moet deze met 0 graden een deken op? Zo ja welke raden jullie aan hij is wel gewend aan dekens alleen vliegendekens :)

Hangt er vanaf en of het paard het daadwerkelijk koud heeft. Ik voel altijd aan de neus en oren en bepaal daaruit of ze een deken nodig hebben of niet. Of het moet echt hele dagen gaan regenen. Heeft ie geen wintervacht ?