Ze zijn er weer...... dazen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:12

Vankje schreef:
En waarom durf je dit niet meer te spuiten?

Het dood schorpioenen, iets zegt me dan dat het spul niet zo gezond is.
Mijn paarden staan elkaar dagelijk veel te poetsen, die krabbelen dan best wat van dat spul naar binnen als ze met hun tanden over elkaars vacht gaan.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:16

Tot gisteren eigenlijk heel af en toe een daas gezien. Maar zodra het open begon te trekken stikt het er ineens van.
Heb mijn paard zijn deken maar opgedaan, want die werd er helemaal gek van.

luve_rozes

Re: Ze zijn er weer...... dazen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:33

Hier precies zo, hoewel een vriendin in Friesland al flink last had. Een stuk of drie gezien, en nu zwermde het plotseling...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:49

Net terug van een buitenrit. Op sommige stukken was het echt heel erg.

Thuis op het land valt het heel erg mee.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:54

Iemand enig idee of de dazenval een beetje werkt. Ik wilde er morgen eentje halen. Mijn Shtten hebben weinig last hoewel er hier(Drente) veel zitten. Maar mijn veulen en rijpaard waren drijfnat van het zweet die werden echt opgegeten. Maar die dazenval, houdt dat de dazen een beetje weg? Iemand ervaring?

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:09

Daar ben ik ook wel benieuwd na! Wij zijn ook van plan die dazenval te gaan kopen, maar aangezien dat ding €220,- kost, hoor ik graag eerst even wat ervaringen. :)

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:38

leoenpat schreef:
Iemand enig idee of de dazenval een beetje werkt. Ik wilde er morgen eentje halen. Mijn Shtten hebben weinig last hoewel er hier(Drente) veel zitten. Maar mijn veulen en rijpaard waren drijfnat van het zweet die werden echt opgegeten. Maar die dazenval, houdt dat de dazen een beetje weg? Iemand ervaring?

Wij hebben er sinds kort een op stal en je merkt wel dat er bij de bak minder dazen zitten vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:42

Ik heb er sinds 2 jaar al 1 en die werkt super. Maar het is beter om je paard ermee te omringen dus heb ik bij paardnatuurlijk twee nieuwe erbij gekocht, daar zit ik nu nog op te wachten. Die zijn trouwens ook een stuk goedkopen, 2 stuks voor iets meer dan 200 euro dacht ik.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:48

Sinds gisteren hier dus ook, het was gisteren voor het eerst dat ik ze zag en ze waren met hele veel, zo erg heb ik het nog nooit eerder gezien, paasei beesten.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:42

Ok!! Dus het werkt wel. Ze staan nu uit bescherming op stal. Maar mijn veulen is 10 maanden niet ideaal dus. Vanavond zet ik ze buiten als de dazen weg zijn. Ik ga gelijk even kijken bij paard natuurlijk.

bedankt voor de info!

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:50

Ik vind zo'n dazenval eigenlijk zonde van het geld. Je roeit de dazen er niet mee uit (misschien op de lange duur), maar ook als er maar een paar zitten, heeft mijn paard er flink last van. Hij krijgt echt hele grote bulten.
Daarom vind ik dat je het geld beter in een goede vliegendeken kunt investeren. Dan is je paard in ieder geval goed beschermd en kan hij rustig buiten lopen.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:55

Endure is naar ik mij heb laten vertellen geen middel dat onmiddelijk werkt, maar wanneer een opbouwperiode wordt gehanteert, wel 24/7 bescherming kan bieden. *\o/*

Nu ik dit zo typ, vind ik het eigenlijk raar dat het niet meteen al bescherming zou bieden... :? Misschien omdat het er dan gelijk weer afgezweten kan worden... :)*

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:19

tot hoelaat zijn die poedersuiker dazen het actiefst?
ik heb nl net onze paarden binnengehaald vooral omdat mn idiote spikkel flink gek was, ze heeft me zelfs een kopstoot gegeven.... (tsja der zat een daaz op der buik aan de kant waar ik was...)
maar ik word er gek van, heb net vliegendekens besteld. voor deze maand dus even niet stappen zolang mn paard ma zonder te veel gekloot buiten kan staan!!!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:27

Het stikt hier van de dazen, gisteren op buiten rit was niet normaal. Mijn jonkie lijkt er niet zoveel last van te hebben, maar mijn pensioenpaard wordt ergek van. Ik spray hem regelmatig maar hij staat 24/7buiten en kan er niet tegenop sprayen.... werkt een vliegendeken goed bij jullie?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:28

ik weet niet of een vliegendeken goed werkt, heb er nu wel 1 besteld!!
ik hoop dat het iets helpt
plus dit weekeind ga ik zelf maar een dazenval in elkaar fixxen. ik ben het zat!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:59

Paperboy schreef:
Het stikt hier van de dazen, gisteren op buiten rit was niet normaal. Mijn jonkie lijkt er niet zoveel last van te hebben, maar mijn pensioenpaard wordt ergek van. Ik spray hem regelmatig maar hij staat 24/7buiten en kan er niet tegenop sprayen.... werkt een vliegendeken goed bij jullie?

Hier werkt de vliegendeken behoorlijk goed. Sprayen lijkt weinig te doen.
Vorig jaar had ik zelf zo'n dazenval in elkaar gezet... daar ben ik dus niet handig genoeg voor :o Voor dit jaar toch maar 1 besteld. Hij is vandaag bezorgd, dus vanaf vanavond hangt het ding bij de paarden. :j

De dazen zijn wel echt de spelbrekers van de zomer hoor :(

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:00

echte spelbrekers,

maar tot hoelaat zijn de dazen actief? en vanaf hoe laat?

een paar kan ze nog wle tegen maar niet zo veel!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:04

Dan ga ik ook maar een vliegendeken kopen, baal er wel van want het liefst heb ik hem bloot.... maar het is zo sneu om te zien. en die krengen bijten zich zo vast daar kunnen ze met het zwaaien van de staart niet tegenop.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:11

Paperboy schreef:
Dan ga ik ook maar een vliegendeken kopen, baal er wel van want het liefst heb ik hem bloot.... maar het is zo sneu om te zien. en die krengen bijten zich zo vast daar kunnen ze met het zwaaien van de staart niet tegenop.

Ik heb ze ook het liefst bloot, maar je moet eens het verschil zien als ze zo'n deken op hebben.
Lopen ze heerlijk ontspannen te grazen. Ik kan het echt aanraden.
Moet je ze trouwens ook wel een vliegenmasker op doen, anders hebben ze bij hun hoofd nog weer last.
En met rijden is een vliegendeken + masker ook ideaal.
Paardje heerlijk ontspannen, ik maar meppen.........

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:14

nou ja, ik weet niet hoe snel divoza met het bezorgen is in duitsland, maar ik heb idd ook vliegenmasker en deken besteld!

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:22

Inderdaad, vliegendeken is echt ideaal voor die beesten. Scheelt zoveel, mijn paard werd gisteren helemaal gek en staat nu heerlijk rustig met deken te grazen. :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:41

Vliegnmasker met oren heeft hij al een poosje op. Alleen de buik blijft denk ik onbeschermd met een vliegendeken, dat lijkt juist de meest favoriete dazen ontmoetingsplaats........

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:07

Paperboy schreef:
Vliegnmasker met oren heeft hij al een poosje op. Alleen de buik blijft denk ik onbeschermd met een vliegendeken, dat lijkt juist de meest favoriete dazen ontmoetingsplaats........

Je hebt ook dekens met een dichte buik.
Vliegenmaskers ben ik persoonlijk geen fan van. Op het hoofd zitten de dazen ook niet echt is mijn ervaring, dat zijn meestal meer de gewone stalvliegen. Daarvoor heb ik van die ouderwetse vliegengordijnen-frontriemen voor aan het halster. Schuurt niet en er kunnen geen beesten onder komen te zitten die vervolgens niet meer wegkunnen, en je paard blijft normaal zicht houden. :j Als er toch een daas op het hoofd zit is er bij ons altijd wel een collega paard in de buurt die zich uitleent als schuurpaal /3 :j

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:18

Ik ga zometeen even over straat rijden maar ook daar waren we gisteren niet veilig zelfs daar zaten er plaatselijk dazen! :(
Ben benieuwd hoe het vandaag is!

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:02

Gister wilde ik mijn paard pakken voor een lekkere buitenrit. Maar er zat een zwerm dazen achter mijn paard aan, hij werd er zo gek van dat hij uit wanhoop mij een flinke mep heeft verkocht tegen mijn arm. Daarna heeft ie nog een half uur door het land gerend, echt non-stop keihard gallopperen, helemaal bezweet en buiten adem, echt zielig! Toen ik m weer te pakken had snel de vliegendeken opgedaan die ik nog had liggen, hij werd direct een stuk rustiger. Zo sneu :(:) Alleen heeft hij helaas wel echt gericht naar mij getrapt, dat heeft ie nog nooit gedaan.
Gelukkig is de eigenaresse veearts, zij wist nog wel een middeltje dat moet helpen... De buitenrit heb ik helaas niet meer gemaakt, in plaats daarvan op de spoedeisende hulp gezeten.

Overigens, had ik vrijdag nog heel weinig last van dazen...