Sneeuw, sneeuw, sneeuw... ga jij naar je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:59

@kimmie88:Ik reed zelf maar 10km/u maar kwam op een ijsplek terecht en ging schuiven. Heb nogal een licht wagentje ( peugeot cabrio ) zonder winterbanden, en had niks meer te zeggen...
ik schoof recht vooruit de gracht in.
Ben even buiten westen geweest. Toen ik bijkwam stond mijn wagen bijna verticaal de gracht in. ik kon mijn deur niet opendoen, dus ben er langs passagierskant uitgeklommen.
Wagen is men komen wegtakelen. Zelf had ik gelukkig niks.
Ben vanaf nu extra voorzichtig met dit weer! ;)

Solleke_Noah

Re: Sneeuw, sneeuw, sneeuw... ga jij naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:01

Ik ga zelf wel, maar ik kan te voet gaan (weide ligt 5 minuten van thuis af te voet). Als ik niet ga heeft paard geen eten of water (zeker met deze temperaturen).

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:06

Michelle_ schreef:
ik kom 1x in de week en nu zelfs 1x in de 2 weken,
heerlijk!

Nou, geweldig: gefeliciteerd! }>

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:08

HalloDan schreef:
Michelle_ schreef:
heerlijk!

Nou, geweldig: gefeliciteerd! }>

misschien staat dr paard wel in de opfok? of met pensioen? anders snap ik m ook niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:09

Ik had planning om vandaag te gaan om te kroelen, foto's in de sneeuw te maken voor oma (die is gek op m'n paard) en morgen eventueel om te wandelen. Was voorzien dat ik karretje dan ok vanochtend terug zou hebben.

Nou zit ik ook met mijn geblesseerde hond en geen haar op mijn hoofd die eraan enkt om die ook maar alleen te laten. Dit weekend is cruciaal, als het misloopt moet ik hem misschien laten inslapen ;( Dus heb ik maar gezegd tegen mijn maatje dat hij mijn karretje dit weekend ook nog mocht gebruiken. Misschien dat hij morgen wel langskomt om op de hond te passen zodat ik toch even naar knolliewol kan gaan. Hij en woef zijn beste vriendjes en hij zit er ook erg mee in dat ie nu er zo aan toe is.

De uitbaters zorgen goed voor mijn beestje en ze wisten op voorhand al dat ik door werk paar lastige weken ging hebben. Vonden ze niet erg, ze ontfermden zich met plezier over mijn beestje.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:11

Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen hem een dag in z'n stront te laten staan.
Zelf neem ik de Impreza ook niet mee hoor,die staat nog op zomerslofjes :D

Vriendlief rijd zo even met de bedrijfsbus mee.

Ik laat hem nu wel even binnen staan,het sneeuwt als een gek,wil niet dat hij zijn benen breekt...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:11

Zilfstar schreef:
Helmoni schreef:
Je kunt gewoon wel eens besluiten1 keer niet naar je paard tegaan. Vind ik geen schande hoor, zeker niet op vol pension. Bij mijn paard is dit gewoon anders. Die staat bij een oude boer en moet alles zelf doen.

Ik denk dat sommige bokkers er meer over vallen dat je het hebt over de slechte toegangsweg tot de stal, die niet alleen deze dag zal aanhouden, maar wel meerdere dagen. Hoe je dit dan op gaat lossen? Want het houdt nog wel even aan deze vrieskou. Onze weg naar stal is ook bevroren en spekglad,maar dit is al de gehele week zo. En dit blijft nog wel even zo, zou jij dan die hele tijd niet naar je paard gaan? Buitenom die ene dag waar je het over hebt?

Als je er geen discussie over wil, start dan geen topic...

Ach, ik wilde geen discussie... was gewoon benieuwd hoe andere mensen dat oplossen. Maar dan wordt er meteen weer geoordeeld. Nergens heb ik nml de vraag gesteld: is dat erg? Zou je elke dag moeten etc. Alleen de retorische vraag MET Smiley: ben ik een watje... Want dat denk ik zelf nml niet. Heb ook nog 2 kids en weet helaas wat het is om een ongeluk te krijgen, zeker met besneeuwde wegen.

Als je zelf alles moet doen, MOET je idd wel. IK heb de luxe dat ik een dagje kan overslaan. En zoals ik al eerder aangaf, de ervaring heeft vorig jaar helaas geleerd dat er de eerste dag niet gestrooid wordt. Nu zijn ze gelukkig dag 2 wel gana vegen en is die weg bereikbaar. Had ik meerdere dagen niet gekund zoals met de kerstvakantie het geval gaat zijn, dan regel ik dat de stalhouder (tegen extra betaling, daar zit ik niet mee) die dagen de stal mest.

Op Bokt is het tegenwoordig niet meer mogelijk een leuk onderwerp aan te snijden zonder dat er met oordelen wordt gesmeten. MOET dan werkelijk ELK topic in een discussie eindigen? Je kunt toch ook gewoon oordeelloos ervaringen uitwisselen...

Zilfstar, maak je niet druk om deze reacties, zij kennen jou helemaal niet toch?
Bij ons is er een meid die op internaat zit, en enkel s'weekends kan komen, en toch is haar paard volgens ik kan zien heel gelukkig :) Loopt lekker bij vriendjes.
Sommige mensen kiezen gewoon bewust voor volpension (en daar betaal je ook een prijsje voor) net omdát ze niet 2X per dag kunnen komen :)
Paard wordt net zo goed verzorgd, en is misschien wel gelukkiger omdat het niet elke dag intensief bereden wordt.
Ikzelf heb hier ook voor gekozen, desondanks probeer ik elke dag te gaan, maar ga me heus niet schuldig voelen als ik een dagje of 2 moet overslaan :D
Mijn paard en ik hebben een sterke band, en hij heeft het príma naar zijn zin :) Krijgt op vaste tijdstippen eten, heeft een vers ontdooide waterbak en ruimte en vriendjes genoeg (staat momenteel in 3 aaneengrenzende weides van 150X50 m!) Als het gaat sneeuwen en waaien, een schuilstal met 3 muren.

Als ik nu naar mijn paard ga is het puur om te kroelen, knuffelen en poetsen (wat ik trouwens ook heerlijk vind om te doen)
Maar het heeft voor mijn paard gezien absoluut geen meerwaarde of ik nu 2X per dag kom of een dag oversla. Hij houdt wel van aandacht, maar houdt net zoveel van spelen in de wei :D
Nee, ik ben van mening dat iedereen wel zijn eigen situatie kan bepalen en zelf kan aanvoelen wat best is voor het paard en zichzelf. Dat hoeft niemand anders te vertellen :)

edit*: overigens ligt het hier zo glad op de weg (waar ik langs moet), dat ik mijn paard niet eens durf uit te halen... Hij is nog zo jong en niet heel stabiel op de benen, ben bang dat hij een glijer maakt. Iemand hetzelfde probleem of gaan jullie gewoon wel stappen?

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:42

Ik ga vandaag ook niet, wegen zijn niet gestrooit, ligt 15 cm sneeuw en ik moet fietsen. Nee dat word hem niet :')
Dan staat pony beest maar 1 dag extra in ze stront, moet die het maar netjes houden :')

paschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:52

Ik ga (bijna) net zo vaak bij mijn paard op 'bezoek' als eerst, alleen baal ik er stevig van dat ik haar net:
- conditioneel gezien weer helemaal top voor elkaar had
- de bespiering er weer mooi op kwam
- ik haar net wat omhoog had geschoven in het voer
- ik net weer les wou nemen....

...en toen.... ging het sneeuwen! :+

(en was er geen binnenbak _O- ) Nou ja, hopelijk snel nieuwe temperaturen, nieuwe kansen! :j

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:57

gelukkig word bij ons alles gedaan.. Maar ook bij ons op het erf is er vandaag niet tegen aan te strooien.
En mijn pony heeft ijzers dus komt nu niet buiten.
Normaal zou ik zelf gaan om hem in iedergeval er even uit te halen.. Maar de sneeuw is hier door de wind heel hoog komen te liggen voor de schuur dus ik kom met mijn rolstoel niet eens bij de schuur om mijn elektrische stoel te pakken.. dus het gaat me echt niet lukken en ook ik voel me schuldig dat ik hem vandaag niet even eruit kan halen. maar ik denk dat het zowiezo geen optie zou zijn met de sneeuw en de ijzers

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 17:51

Yffiejj schreef:
Ik ga vandaag ook niet, wegen zijn niet gestrooit, ligt 15 cm sneeuw en ik moet fietsen. Nee dat word hem niet :')
Dan staat pony beest maar 1 dag extra in ze stront, moet die het maar netjes houden :')

Zoals deze reactie vraag ik me af, je moet dus zelf mesten, hoef je niet te voeren? of evt water te geven als alles bevroren is?
Staat de pony 24/7 op stal?

Zijn gewoon wat vraagjes die in me opkwamen :) no offence verder.

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 18:16

Hij word 8x per dag gevoerd, de boer vult alle emmers water 4x per dag (jaja ook snachts :') ) En overdag staat die van 10 uur sochtends tot 6 savonds buiten op het land :)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 18:19

ja, ben vandaag geweest, maar is eigenlijk van de gekke. Ik doe er 25 minuten over, vandaag 45 min. (met de auto) hij staat volpension, komt buiten etc. Dus ik hoef niet te gaan. Maar voel me altijd zo snel schuldig als ik niet ga. Maar mocht het echt gaan ijzelen en nog gladder worden, dan blijf ik toch echt thuis.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 18:23

Ik ga toch altijd zeker een keer per dag naar mijn paard, weer of geen weer. Ze staat hier zo'n 6 kilometer vandaan, midden in de polder.
En ik moet over een smalle weg, wat ik bij dit weer doodeng vind (sloot aan de ene kant, steil hellinkje aan de andere kant...), maar ik ga toch!
Laatst bijgewerkt door Erna_ op 04-12-10 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 18:24

Ik ga ook niet hoor...ik ben al 2 x gevallen met de scooter en me pa lag vandaag ook bijna onder een auto op zijn scooter...nee veel te gevaarlijk...ze worden lekker gevoerd/gemest/water etc, en de stal mogen ze tog niet uit, dusja,, voel me er ook niet lekker bij maar wat moet moet. 3 kwartier is het normaal rijden op de scooter nu is dat bijna anderhalf uur, en gewoon veel te gevaarlijk, niet strooien, ijs etc...Gisteren had ik het geprobeerd en stond ik voor gesloten hekken, dusja.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 18:57

ik ga iedere dag, ik moet wel want ik sta op een doe het zelf stal.
nu heb ik wel hele lieve stalgenootjes die ook wel eens wat voor elkaar doen, maar met dit weer hebben we allemaal het zelfde probleem toch?
dus ga ik gewoon zelf, ik hoef gelukkig wel maar 1 keer per dag, hier op stal doe je per koppel de 2 paarden buiten of binnen zetten, dus ik zet bijv mijn paard en het paard van een stalgenootje buiten, en zij zet ze dan weer binnen.
hier in de buurt word er op zich wel gestrooit, maar de kleinere weggetjes wat minder.
vanmorgen lag er nog niet zo veel sneeuw, dus heb ik de paarden buiten gezet en zou daarna naar mijn werk gaan, en vlak voor ik zou vertrekken begon het natuurlijk enorm te sneeuwen, dus ben op me dooie akkertje naar mijn werk getuft, heb er 70min!!! over gedaan en kwam natuurlijk te laat op mijn werk, maar ik ben nog wel helemaal heel en mijn auto ook :P

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:10

Vuyatela schreef:
@kimmie88:Ik reed zelf maar 10km/u maar kwam op een ijsplek terecht en ging schuiven. Heb nogal een licht wagentje ( peugeot cabrio ) zonder winterbanden, en had niks meer te zeggen...
ik schoof recht vooruit de gracht in.
Ben even buiten westen geweest. Toen ik bijkwam stond mijn wagen bijna verticaal de gracht in. ik kon mijn deur niet opendoen, dus ben er langs passagierskant uitgeklommen.
Wagen is men komen wegtakelen. Zelf had ik gelukkig niks.
Ben vanaf nu extra voorzichtig met dit weer! ;)

Wat heftig zeg...!
Heb zelf ook peugeot cabrio zonder winterbanden en glij idd ook alle kanten op... Ik rij maar heel erg zachtjes dan is het wel een beetje te doen.

Mijn paardje staat in volpension, er wordt gevoerd, gemest en ze worden buitengezet. Als ik een dagje niet kom is het niet heel erg. Maar ik kan het toch niet, ookal ligt er sneeuw, ik schuifel heel voorzichtig naar stal. Ik voel me schuldig als ik een dagje niet kom, terwijl dat natuurlijk nergens voor nodig is.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:16

@Vuyatela: Wat heftig!!! En wat een geluk dat je zelf niks hebt...
Zoiets laat je wel weer nadenken....

Zelf laat ik met dit weer de auto vaak staan en pak ik de fiets. Zeker met veel sneeubuien, gladde wegen...
Ik ingepakt in skibroek, thermo-ondergoed, sjaal, handschoenen en muts..... zeker niet koud!
En in het ergste geval (mocht het te glad zijn) ga ik te voet verder.
Normaal fiets ik er 10-15 min over, nu toch zeker wel het dubbele. Stuk zwaarder fietsen met al die prut op de weg! Gelukkig staat mijn paard in pension, alleen mesten en voer klaar zetten.
Baal wel van het weer. Training staat weer op een laag pitje. Gelukkig kan paard lief nog wel met zn vriendinnetjes het land op. Hoef ik mij niet helemaal schuldig te voelen dat hij nu minder doet :)

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:42

HalloDan schreef:
superlene schreef:
Voor mijn paard is er nu niets veranderd bij vroeger, ik heb mijn paard gekocht op de pensionstal waar ze nu nog steeds staat. Het enige verschil is dat ze nu meer aandacht krijgt. Er werd niets mee gedaan. Nu kijkt die van de pensionstal ook nog naar mijn paard: eens de hoefjes uitkrabben en kroelen en zo.
Een bijrijder is niet nodig, want de piste is nu toch onberijdbaar en als het mooier weer is mag ik met de auto gaan dus is er geen probleem.

Er is dus wel degelijk wat verandert..
Jij hebt nu de verantwoording over haar.
Wat als dit weer nog weken aan blijft houden? Er zijn zat dingen die je met je paard kan doen, zonder de piste te gebruiken.
Ik vind dit eigenlijk geen excuus om niet naar je paard te gaan, sorry
Ja, ik heb de verantwoordelijkheid over mijn paard. Maar ik KAN er nu niet geraken, tis puur overmacht. En nee zeg nu niet dat ik mijn paard niet had moeten kopen want dit is echt enorme zever. Ik heb nu gewoon pech dat het slecht weer is + dat ik een enorm druk lessenrooster heb + dat het bijna examens zijn+ de enorme treinvertragingen waardoor ik bijna iedere dag enorm laat thuis ben. Het zijn nu gewoon een aantal factoren samen waar ik nu machteloos tegen sta.
Als ik bij mijn paard geraak, waar ik enorm veel moeite voor doe kan ik inderdaad heel veel dingen met haar doen.
Het is niet van niet willen maar niet kunnen dit is helemaal iets anders want ik zie mijn paard doodgraag en ik doe mijn best om het voor haar zo goed mogelijk te maken. maar nu zie ik geen andere optie
Die van mijn pensionstal behandelt mijn paard nu hetzelfde als ze haar paarden behandelt. OK het is mijn paard, maar die van de pensionstal neemt voorlopig mijn functie over als ik er enkele dagen niet kan geraken.[/quote]

Maar staat je paard dan ook echt 24 uur op stal, of niet?? Dat is me nog niet duidelijk eigenlijk.[/quote]

Nee mijn paard staat niet 24 uur op stal, deze week hebben ze enkele dagen op stal moeten blijven omdat de piste te gevaarlijk lag. Van zodra ze buiten kunnen staan ze buiten.

cbreeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:24

ik wil mijn paard elke dag zien, indien geen beweging dan een lekkere flinke poetsbeurt voor de bloedsomloop. niets kan mij zomaar tegenhouden, ik weet dat mijn paard mij verwacht,

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:51

knollentuin schreef:
Michelle_ schreef:
heerlijk!

misschien staat dr paard wel in de opfok? of met pensioen? anders snap ik m ook niet...

hij is met pensioen , hele dagen op de wei snachts op stal.
en verder gewoon vol pension.
45 km van mn huis en met dit weer kan ik rustig een maand overslaan
is gewoon ideaal!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:19

Volgens mij is mijn Bowie op heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel BOKT de ENIGE die niet elke dag naar buiten kan! :o

Gewoon omdat ie niet zo vast ter been is en ik liever een paard in de stal heb dan een paard met een gebroken been.

Zielig he? :(:)

Maar niet zo zielig als

- een konijn alleen in zo'n hokje
- een willekeurige kanariepiet
- een goedvis
- elke andere vis in een kom
- een varken in een fokkerij

en ga zo maar even door.

Als het éven kan, gaat-ie meteen naar buiten , en anders moet hij ook maar eens een dagje overslaan. Ik wil hem ook wel iedere dag zien, maar hij staat nou net op pension omdat ik dat niet kan.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:27

Ik ga wel met de sneeuw, ik moet ook een lange dijk over die niet wordt gestrooid/geschoven.
Tuurlijk wordt ik er niet heel blij van, maargoed dan doe ik er maar wat langer over om op stal te komen en rij ik een stuk rustiger aan.
Ik heb ook een kleine auto met geen winterbanden, maar als je goed op let en rustig aan rijd dan kom je er wel, althands in de meeste gevallen :+
Vandaag ben ik ook gewoon 2x geweest net als altijd, ben net terug van de 2e keer, moest nog even hooi geven.

Enigste wat ik een beetje lastig vind is dat je op stal niet zo heel veel kan, sommige stukken zijn spekglad en alle buitenvoorzieningen zijn bevroren met het gevolg dat iedereen zich massaal stort op de binnenvoorzieningen en je behoorlijke rijen hebt voor de overdekte longeerkralen en stapmolens. De overdekte bakken vindt ik nog mee vallen qua drukte.

En verder het geklaag he van iedereen op stal, haha geweldig vind ik het :P

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:31

Ik denk ook dat het beter is als je er een beetje de humor van inziet. Hoewel, als je de weersvoorspelling erop naslaat, kan je de moed wel weer in de schoenen zakken.
Niks mooie romantische sneeuw, maar ijzel! Daar word je niet vrolijk van.....