vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:33

casperzot schreef:
Hij heeft geen ijzers, dus ook geen kalkoenen, en we hebben ook al geen buiten of binnenbak. Help? Dan heb ik het niet alleen over de gladheid, maar ook over de enorme ijsklompen die zich onder zijn hoefjes gaan vormen na twee passen. ;(

Huh, zonder ijzers heeft een paard toch geen klomp vorming??

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:38

Onassa schreef:
casperzot schreef:
Hij heeft geen ijzers, dus ook geen kalkoenen, en we hebben ook al geen buiten of binnenbak. Help? Dan heb ik het niet alleen over de gladheid, maar ook over de enorme ijsklompen die zich onder zijn hoefjes gaan vormen na twee passen. ;(

Nee toch?? Maar ik HAAT de winter. Echt, van alles op deze wereld mag de winter wel gewoon overgeslagen worden.. Gadverdamme. Koude handen, koude tenen, ALLES KOUD! ;(

En dan heb ik het niet over naar school fietsen, een poging doen om je pony aandacht te geven die helemaal misloopt, sneeuwbal(ijsbal) gevechten overal (op school, in de straat)

Dus :D Geef mij maar bloemetjes en hooikoorts :D

Elsskippy

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 07:33

Vorig jaar heb ik drie zakken van 25 kilo zout gebruikt om een pad naar de bak, en om de stal en de longeerbak redelijk loopbaar te houden.
Ik ga zeker weer voldoende zout opslaan.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 07:49

Bij ons gaan de paarden altijd van 9 tot 5 in het land..
onze rijbak en longeerbak zal dan wel helemaal bevroren zijn dus dan word het lekker buiten wandelen of rijden..
Mijn paard is bijna 4 dus als het echt bar is geef ik hem gewoon weer vakantie! zal die vast niet erg vinden

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 08:05

Onassa schreef:
casperzot schreef:

Echt niet? Vorig jaar liep hij twee verdiepingen hoger, ookal had hij geen ijzers. Misschien ligt het aan de soort sneeuw die er ligt. Poeder kan niet zoveel kwaad.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 08:23

Ik zeg maar zo, eerst maar eens zien wat er daadwerkelijk valt voor ik me daar druk over ga maken. Zal niet de eerste keer zijn dat het een storm in een glas water is bij de weersvoorspellingen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:15

Onassa schreef:
casperzot schreef:

Jawel. Vorig jaar stonden zelfs de onbeslagen paarden op grote klompen, en de paarden met ijzers niet. (omdat die allemaal sneeuwbeslag kregen, behalve de mijne omdat die zelf die klompen eraf weet te lopen). Wil dit jaar wel voor sneeuwbeslag gaan omdat het wss te belastend is voor haar peesblessure om die klompen er steeds af te drukken.

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:33

Ik zie nog het meeste op tegen de rit naar stal :(
Vorig jaar zijn ze hier gewoon in het dorp al gestopt met strooien en al die polderdijkjes, brrrrr. Ik moet twee vrij stijle dijken af 'glijden' die vrij scherpe bochten hebben met een flinke sloot ernaast.
Ik had vorig jaar nog de beschikking over een binnenbak maar er waren dagen bij dat ik mijn paarden gewoon niet daarheen kreeg omdat ze anders hun nek zouden breken op het erf. Schuiven, strooien, er was geen houden meer aan helaas.
Training op een laag pitje, heb er denk ik acht keer op gezeten. Maar ik moet het ook alleen van de avonduren hebben.
We hebben ook nog wat paarden in de polder staan met een inloopstal en ik ben benieuwd hoe dat zal gaan. Denk de waterbakken naar binnen verplaatsen en kijken hoe ik de betonplaten schoon gaat houden.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:22

Mathilde schreef:
Ik zie nog het meeste op tegen de rit naar stal :(
Vorig jaar zijn ze hier gewoon in het dorp al gestopt met strooien en al die polderdijkjes, brrrrr. Ik moet twee vrij stijle dijken af 'glijden' die vrij scherpe bochten hebben met een flinke sloot ernaast.
Ik had vorig jaar nog de beschikking over een binnenbak maar er waren dagen bij dat ik mijn paarden gewoon niet daarheen kreeg omdat ze anders hun nek zouden breken op het erf. Schuiven, strooien, er was geen houden meer aan helaas.
Training op een laag pitje, heb er denk ik acht keer op gezeten. Maar ik moet het ook alleen van de avonduren hebben.
We hebben ook nog wat paarden in de polder staan met een inloopstal en ik ben benieuwd hoe dat zal gaan. Denk de waterbakken naar binnen verplaatsen en kijken hoe ik de betonplaten schoon gaat houden.

Herkenbaar! Ik moet iedere dag een half uur fietsen naar school, maar met die sneeuw wordt het meer glibberen en lopen. ;(

Maar een opbeurberichtje: De grond is nu heel warm omdat het de laatste tijd niet tegen het vriespunt was. Daardoor is de kans op echte glibberige sneeuw voorlopig niet echt groot. :D

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:49

Joepie :D voor mij iets minder joepie, maar ik heb een plekje gevonden waar paardjelief 24/7 buiten staat. Voor mij verder rijden en dus kouder maar zolang paardje maar gelukkig is :D

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:27

Focussed schreef:
Onassa schreef:

Jawel. Vorig jaar stonden zelfs de onbeslagen paarden op grote klompen,

Wij hebben vorig jaar in de bossen gewoon een poos kunnen rijden nog, wij deden dan bij de onbeslagen paarden een dikke laag hoefvet smeren aan de onderkant van hun hoeven.
Werkte prima, geen klompvorming ,niks !! Super dus !

Hier ook alleen maar alles buiten dus ik hoop dat ie van ons nog een beetje buiten kunnen lopen straks, rijden komt wel weer,als ze maar even bewegen kunnen..

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:01

Focussed schreef:
Jawel. Vorig jaar stonden zelfs de onbeslagen paarden op grote klompen, en de paarden met ijzers niet. (omdat die allemaal sneeuwbeslag kregen, behalve de mijne omdat die zelf die klompen eraf weet te lopen). Wil dit jaar wel voor sneeuwbeslag gaan omdat het wss te belastend is voor haar peesblessure om die klompen er steeds af te drukken.

Hoe kan een paard zonder ijzers nu klompen vormen???? :?

Iris heeft sneeuwbanden eronder, maar eowyn loopt al 6 jaar zonder ijzers en ik heb daar nog nooit een klomp onder zien zitten.
tuurlijk wel platgewals sneeuw, maar geen klompen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:08

Nou het kan blijkbaar.
Mijn paard heeft tot een week na hevige sneeuwval achter bloot gestaan en had het ook. En niet zo'n beetje ook :D

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:12

Gezien het weerbericht ga ik vandaag maar beginnen met zout in de bak gooien. Alles is mooi droog, daarna nog even slepen en dan mag de vorst komen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:12

volgens mij heb je gewoon een raar paard focussed :P :D :D

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:13

Tes82 schreef:
Gezien het weerbericht ga ik vandaag maar beginnen met zout in de bak gooien. Alles is mooi droog, daarna nog even slepen en dan mag de vorst komen.

Hoor daar altijd verschillende info over, is dat nu niet slecht voor de bak??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:13

met zulk weer heeft [***] gewoon vakantie. En ik ook :D
hij staat hele jaar overdag buiten, dus dat scheelt enorm.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:14

Ik heb iig al een stal geregeld voor als het langdurig gaat sneeuwen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:17

eowyn04 schreef:
volgens mij heb je gewoon een raar paard focussed :P :D :D

:D
Ach ik vind haar wel makkelijk, vooral omdat ze der klompen zelf eraf krijgt met lopen. Kan dus gewoon doorrijden met sneeuw in de bak (doe wel ultra-extreem voorzichtig. Dus heeeel veel stapwerk, misschien 10 min drafwerk maar niet achter elkaar, geen galop). Zo kan je toch nog een uurtje rijden :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:22

Met mijn prive stalletje (had 4 paarden/pony’s lopen) heb ik het pad van de stal naar de wei met strooizout bijgehouden, iedere ochtend weer strooien zodat ze zonder uitglijden naar de wei konden. Veel (heel veel!) hooi gevoerd op de wie zodat ze hun kacheltjes brandende konden houden.
Open stal gebouwd zodat ze bij bizar weer toch droog konden staan (stonden vervolgens met de ergste sneeuwstorm midden op het land, maar ging meer om mijn eigen gemoedsrust :D ) en in deze stal heb ik de waterbakken gezet zodat het minder snel zou bevriezen (geen koude wind). Oma, die op het terrein woont heeft overdag een paar warm water bijgevuld als het water toch bevroor. Heb van alles geprobeerd om het ijsvrij te houden, van een bal in het water tot een laag stro of hooi (wat lekker opgegeten werd dus werkte niet) maar een paar keer per dag ijs eruit en bijvullen werkte het beste.
Rijden deed ik in de buitenbak bij de buren, goede bodem, maar bij extreem vriezen konden we daar ook niet meer rijden en hadden de paarden vakantie.
Een tip: je kunt je paarden beter op bevroren weiland zetten dan in een bevroren paddock. Bevroren zand kann letsel veroorzaken, op het weiland geen centje pijn. Werd ook niet kapotgelopen, in het voorjaar stond er weer volop gras.

Nu sta ik op een pensionstal met rijhal, dus rijden gaat gewoon door de hele winter. Ga wel buitenrijden, geen ijzers, desnoods even onder de hoef een vetlaag aanbrengen tegen klompvorming. Maar hier heb ik tot nu toe nooit last van gehad, mijn paarden hebben nooit ijzers. Was zelfs de einige die nog rijden kon op een gegeven moment, alle andere hadden ijzers en stonden binnen een kwartier 15 cm hoger.
Vrijdag ga ik verhuizen naar een andere pensionstal, ook met hal, dus ook daar geen probleem. Maar ook daar komen ze de hele winter op het land ipv de zandpaddock, omdat het minder gevaarlijk is dan bevroren zand. En ook daar gaan we ladingen hooi en gerstenstro het land op zeulen, om de kacheltjes aan te houden. Het stuk tussen stal en land is kort en gras. Daar moeten we nog kijken of het drek of glad wordt in de winter.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:23

wij hebben ons paard sinds juni, en daarvoor heeft hij altijd buiten gestaan , nu gaat hij snachts naar binnen en staat hij overdag buiten.
1x pw ga ik naar de manege om daar in de les te rijden, en zo lang dat kan blijf ik dat doen, maar als het thuis te slecht wordt dan krijgt hij thuis wintervakantie.
moet alleen nog even bedenken wat ik hem voor voer zal geven ipv het krachtvoer wat hij nu krijgt, want dat heeft ie dan natuurlijk niet nodig.
iemand suggesties?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:26

Hooi, veel hooi ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:03

Tja, ik maak er niet zo'n probleem van. Mijn paard heeft momenteel een blessure, dus wat het weer ook is ik kan toch niet rijden :D Vorig jaar heb ik wel in de sneeuw gereden, vond 'ie prachtig! Paard heeft geen ijzers, en kreeg ook geen klompen. Wel ín z'n hoeven maar niet van die klompen eronder.

Alle paarden bij ons op de wei staan in principe 24/7 buiten. Wanneer het sneeuwt moet er eentje op stal, die heeft ijzers. Er zijn in totaal 3 stalletjes voor in totaal 7 paarden dus we zouden ze niet eens allemaal binnen kunnen zetten. Ze blijven dus ook met sneeuw en vorst gewoon buiten (groepje waar mijn paard in staat gebruiken we 1 stal voor 3 paarden als schuilstalletje) Het enige echt grote nadeel is dat we bij vorst geen stromend water hebben, dan moeten we in een bak een wak hakken en dan met een emmertje alle paarden langs. En sneeuw schuiven, maar het bestrate plaatsje voor de stallen is niet zo heel groot. Ook uitmesten als de mest vastgevroren is is geen pretje maar altijd nog minder erg dan uitmesten in hele natte periodes.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:14

Onze paarden mogen nu het allemaal nat is ook niet meer hele dag het land op. Ze worden nu smiddags voor een paar uur op het land gezet. Sochtends gaan ze op een klein stukje dat ze iig wel uit de stalllen zijn. Mijn paardjes staan gelukkig buiten dus ik heb dat probleem al niet. Ik ben vorig jaar gewoon met mijn volwassen merrie door de sneeuw gegaan, ook de gladde stukken (met ijzers). Zij kan er uitzonderlijk goed overheen lopen. Is eigenklijk ook niet anders gewend omdat ze zowat haar hele leven buiten staat. Nu is ze ijzerloos dus zal het makkelijker gaan. Maar ik ben gewoon van plan om ook door de sneeuw etc te gaan.. Maar ik kan me voorstellen dat anderen paarden er moeiete meehebben. Dan denk ik dat het het veiligst is als je ze rust geeft.. Het enige nadeel vond ik inderdaad die klompen aan die hoeven. We gingen echt mer een schroevedraaier en hamer aan de slag om het eraf te krijgen elke dag...

Verder moet ik zeggen dat ik het niet zo heel vervelend vind eigenlijk met het water zeulen entc. Ik vind het altijd wel wat hebben, lekker warme choco op stal. En vorig jaar toen het zo sneeuwde was ik met een aantal vriendinnen op stal, we hebben hele mooie fotos gemaakt. Het was heel koud en nat met die sneeuwstorm maar we hadden alledrie het zelfde gevoel: Er was geen andere plek waar we op dat moment liever wilde zijn.. Laat maar komen die koude periode. Ik denk dat je het het beste kan accepteren want anders maak je het je zelf wel heel moeilijk deze winter.. Succes iig!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:27

mirka1994 schreef:
Verder moet ik zeggen dat ik het niet zo heel vervelend vind eigenlijk met het water zeulen entc. Ik vind het altijd wel wat hebben, lekker warme choco op stal. En vorig jaar toen het zo sneeuwde was ik met een aantal vriendinnen op stal, we hebben hele mooie fotos gemaakt. Het was heel koud en nat met die sneeuwstorm maar we hadden alledrie het zelfde gevoel: Er was geen andere plek waar we op dat moment liever wilde zijn.. Laat maar komen die koude periode. Ik denk dat je het het beste kan accepteren want anders maak je het je zelf wel heel moeilijk deze winter.. Succes iig!

Hadden wij maar warme choco bij de wei, of een kantinetje... :+ En paarden die gewoon uit die emmer drinken, in plaats van eerst een kwartier te staan snurken en miepen alsof je daar met een marsmannetje staat ipv met gewoon water. De paarden in mijn paard zijn groepje zijn het probleem niet. De lusitano in het weitje ernaast wel :roll: