wanneer gaan jullie paarden weer naar het land?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:44

Caira schreef:
hier staan ze altijd op het land

Same here.. alleen niet als het eerst flink heeft gesneeuwd (zoals afgelopen winter) en dan ineens onwijs dooit.. want dan maken ze er een modder poel van.. maar hier was dat dit jaar bij elkaar ongeveer 3 weken

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:54

Tja, ik twijfel inderdaad of ik ze gewoon erin zal doen, beginnen met een halve dag of strookbegrazing. Ze hebben nu een stuk wat alweer flink kort is dus voor mijn gevoel zal ze daar meer last van hebben dan van dat andere lange gras... Vanmorgen waren de benen redelijk goed. Kijken hoe het zo is na een dagje gras.

Ik heb er kunstmest voor de paardenweide opgedaan. Geeft gift af over een aantal maanden.

Jibbel

Re: wanneer gaan jullie paarden weer naar het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:55

Ik heb al een paar weken 'ge-proef-graasd' aan de hand. Vandaag is mn merrie ook het land op gegaan. Mn jonge paard staat al een paar weken op t land.

KEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:04

Morgen!
Nu staan ze elke dag acht uur in de wei (op een klein stukje... anders eten ze zich scheel) Maar morgen blijven ze lekker buiten (dat had al eerder gekund, maar ja, er kwam een veulentje en dan willen we toch ook dat de mamma gezelschap heeft in haar stal).
Mamma en kind redden zich nu wel dus de rest van de kudde kan morgen buiten blijven; en de enige reden dat we mamma en kind binnehalen is vanwege de training van het kind....

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:11

bij ons staan ze altijd buiten; 's winters in een grote paddock en sinds 3 weken weer op het land

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:14

Die van mij gaat zaterdag naar het land.
Voor 2 maanden, aangezien het land daarna altijd gebruikt wordt voor Dance Valley ed.

Het was dit jaar echt een ramp om land te vinden in de buurt.
Vandaar dat ik dit jaar genoegen neem met 2 maanden land periode.
Daarna gaat ze weer naar stal en dan dagelijks wel in de paddock

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:02

Die van ons staan al een paar weken in het land. Eerst alleen 's middags, en nu gewoon van 9 tot 4. Vant zomer staan ze tot 's avonds laat buiten..

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:07

Bij ons staan ze wel het hele jaar door buiten, maar ze staan nu op een stuk met niet zo heel veel gras. Over ongeveer twee weken gaan ze naar een deel waar meer gras staat, maar daar is een tijdje geleden kunstmest op gegaan, dus nog even wachten. Ik ben al wel bezig wat op te bouwen door regelmatig even te grazen aan de hand.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:50

Dat ben ik idd ook al een tijdje aan het doen. Ze vindt het echt heerlijk, terwijl ze hiervoor alleen maar op zand stond in een landje.
De eerste keren moest ze ook niks van gras hebben. Zo grappig als je haar nu ziet vreten hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:55

Hier staan ze ook al weer 24/7 buiten (in het land), drie weken ongeveer.

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 00:28

Gelukkig gaan ze bij ons het helejaar naar buiten.

Ook als er sneeuw ligt, maar dan alleen voor de mensen die het zelf willen. ( ik niet)

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:51

hier altijd buiten.. alleen s'nachts niet. als het te koud is een deken op. Paarden worden gek als ze niet naar buiten kunnen hihi :=

Lennie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:55

Bij ons staan ze nu 3 weken op het land!

Marr_Ne0_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:56

Onze veulens zijn 1 Mei voor 24/7 naar buiten gegaan. :)

KEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 00:48

16 mei was voor ons de dag. Alle paarden, maar een dekentje voor de oude ruin, en het veulen nog even niet (met z'n mamma). Maar het gaat zo snel... Nu staan ze sinds drie dagen allemaal op de wei, zonder dekentjes!

Riannex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:46

Die van ons since 2 weken geleden ;)

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:51

Hier sinds eind april, dan moet ik er wel bij vertellen dat hij niet snel daarna weer 3 dagen binnen heeft gestaan vanwege het weer.

1loveboris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:44

mijn paarden staan dag en nacht buiten :+

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:50

Hier staan ze het hele jaar op het land en dat vind ik ook horen!

Ook met blub staan ze buiten nou en dat ze het kapot rennen?
Dan moet je je weide verdelen en als het ene kapot gerend is paarden in een van de andere weide's zetten en het kapot gerend stuk over nieuw inzaaien Simpel zat

Hier gaan ze er smorgens na het voeren om 6 uur het land op en worden tussendoor nog 6 keer gevoert met hooi en dan gaan ze rond 7 of 8 uur weer de stal op en krijgen ze een berg hooi voor de nacht

Ik vind dat een paard minimaal 6 of 8 uur het land op moet kunnen en minimaal 16 uur hooi tot zijn beschikking moet hebben met een minimum van 8 kilo perdag hier krijgen ze 24/7 toegang tot hooi

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:01

Gentlegiant schreef:
Hier staan ze het hele jaar op het land en dat vind ik ook horen!

Ook met blub staan ze buiten nou en dat ze het kapot rennen?
Dan moet je je weide verdelen en als het ene kapot gerend is paarden in een van de andere weide's zetten en het kapot gerend stuk over nieuw inzaaien Simpel zat

Hier gaan ze er smorgens na het voeren om 6 uur het land op en worden tussendoor nog 6 keer gevoert met hooi en dan gaan ze rond 7 of 8 uur weer de stal op en krijgen ze een berg hooi voor de nacht

Ik vind dat een paard minimaal 6 of 8 uur het land op moet kunnen en minimaal 16 uur hooi tot zijn beschikking moet hebben met een minimum van 8 kilo perdag hier krijgen ze 24/7 toegang tot hooi

Helemaal mee eens! En ik zou het graag zo willen, alleen is het hiet niet zo "simpel zat". Helaas staat mijn paard in de randstad en is gras hier een stuk "zeldzamer" dan andere plaatsen in nederland. Als wij het gras hier in de winter kapot trappen moeten we het daar in de zomer mee doen, want er is te weinig om de paarden even op een ander land te zetten. Ook beslist de boer wat er gebeurd en die heeft de paarden liever binnen in de winter.

Ik snap je helemaal hoor! maar begrijp wel dat dit niet voor iedereen haalbaar is ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:09

Nee oke maar kun je niet bij de boer aan kaarten om het deel in 2en te splitsen en dan als het stuk gerend is inzaaien

Of een paddock zodat ze in elk geval naar buiten kunnen en dan met een lekkere berg hooi

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:11

Wij hebben net genoeg land voor de paarden voor in de zomer, aan het eind van de zomer is het al schaars en moeten we hooi bij gaan voeren, dus dit is geen optie. Ook is er geen ruimte voor een paddock, het zou wel kunnen maar dat gaat dan weer ten koste van het land.

Als ik het geld had zou ik een grote boederij kopen ergens in drenthe met 10 hectare land, helaas valt dit ook niet onder de mogelijkheden :D

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:13

Als je paarden beschikking hebben over gras even goed hooi bij voeren :j

Dan eten ze meer hooi en gaat het gras er niet zosnel aan
En hooi heeft een paard altijd nodig ook als het op grass staat

Als de paarden hier op gras lopen krijgen ze nog 5 keer perdag een berg hooi

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:32

Dat zou eventueel een optie kunnen zijn, het probleem is dan alleen dat de boer zoiets heeft van: Waarom ga je hooi bijvoeren als er gras staat? (het blijft een boer hea ;) ) dus hij gaat het hooi niet leveren, dan zouden we dit zelf moeten regelen, opzich ook geen probleem. Maar ik sta niet alleen op de wei, hier zouden alle andere mensen het dan mee eens moeten zijn, en ook mee moeten betalen. Dit zou dus ook probleem kunnen zijn.

Maar ik ga het zeker even overleggen ;)

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:52

Gentlegiant schreef:
Als je paarden beschikking hebben over gras even goed hooi bij voeren :j

Dan eten ze meer hooi en gaat het gras er niet zosnel aan
En hooi heeft een paard altijd nodig ook als het op grass staat

Als de paarden hier op gras lopen krijgen ze nog 5 keer perdag een berg hooi

Jeetje dan zou mijn pony ploffen hoor , ze staan met 2 op een vrij kaal land , de 1 is precies goed , de ander
dik , in de winter krijgen ze ook alleen hooi en zeg maar 3
keer per week een halve biks , en moddervet die ene pony