's Nachts al onder de dekens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:44

horse_girl schreef:
Je gaat toch niet elke keer deken op deken af doen? Jij en vooral je pard worden toch helemaal gek? Lijkt me voor de tempratuurcontrole van een paard niet goed om telkens te wisselen met dekens.

Mag ik vragen waarom je denk dat dat niet goed is? Ik bedoel, ik zeg toch tegen jou ook niet, je hebt je jas aan, en nu mag hij niet meer uit al wordt het 30 graden. Of andersom.

Wanneer je een deken op doet als het koud(er) is en hem af doet wanneer het warm is hoeft je paard zijn eigen temperatuur niet te controleren en heeft hij er dus ook geen last van. Je moet er wel wat voor over hebben, dat is idd waar. :D

Mijn paard staat s'nachts onder ong. 100 grams staldeken en overdag ( met droog weer ) onder een vliegendeken.

Oakland1990

Re: 's Nachts al onder de dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 16:02

Bij mij ligt vanaf nu 'snachts een regendeken op met fleece voering. Die blijft nog op tot het echt onder de tien graden blijft overdag.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:27

Aukelizzy schreef:
horse_girl schreef:
Je gaat toch niet elke keer deken op deken af doen? Jij en vooral je paard worden toch helemaal gek? Lijkt me voor de tempratuurcontrole van een paard niet goed om telkens te wisselen met dekens.

Mag ik vragen waarom je denk dat dat niet goed is? Ik bedoel, ik zeg toch tegen jou ook niet, je hebt je jas aan, en nu mag hij niet meer uit al wordt het 30 graden. Of andersom.

Wanneer je een deken op doet als het koud(er) is en hem af doet wanneer het warm is hoeft je paard zijn eigen temperatuur niet te controleren en heeft hij er dus ook geen last van. Je moet er wel wat voor over hebben, dat is idd waar. :D

Mijn paard staat s'nachts onder ong. 100 grams staldeken en overdag ( met droog weer ) onder een vliegendeken.

Een paard vergelijken met een mens is natuurlijk niet juist. Een paard heeft van nature veel meer de mogelijkheid om zijn temperatuur te handhaven. Opzich is een deken niet slecht, maar lijkt mij onnodig. Het is heel normaal dat het snachts kouder is dan overdag, een paard zal het daarom ook niet ineens koud hebben snachts. Ik vind dat je niet teveel moet knoeien met die temperatuuregeling en dus doe ik de deken er pas op als het paard die overdag ook nodig heeft.
Ieder zijn mening, maar het komt erop neer dat ik snachts/overdag wisselen met dekens onzinnig vind omdat een paard van nature eraan gewend is die tempratuurveranderingen mee te maken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:02

Owkee, ik was gewoon benieuwd wat jouw gedachte hierachter was. ;)

cletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:06

Als het s'nachts kouder is dan 11 graden heeft mijn pony wel een kleine deken om hoor (soort fleecedekentje). Overdag hoeft dat nog niet dus gaat de deken s'morgens vroeg weer af.

Doe ik dat niet, staat ze te bibberen van de kou in haar stal... dat vind ik echt zielig. Ik merk het ook aan haar vacht, met een lichte deken om vanaf september alleen s'nachts, maakt ze veel minder vacht omdat ze het dan minder koud heeft.

Ik heb haar al 9 jaren en ken haar uit mijn hoofd. Bij ons werkt dat zo goed, maar iedereen heeft zijn eigen manier van doen!

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:59

Hoe bouwen jullie op met dekens? ik heb alleen een 200 en een 300grams deken... *heb paard ook ergens einde van de winter gekocht* Maar lijkt me niet zo logisch om als het straks wat kouder wordt gelijk de 200 erop te leggen...

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:50

wij beginnen met een regendeken als het kouder word en bij slechtweer, dus ongevoerd (0 grams)
daarna de 200 grams, en als het echt koud is met vriezen enz de 350/400 grams.

Zo kun je optijd beginnen zodat ze niet eerst dik in het haar komen, maar hoef je ook niet gelijk de 200 grams erop te gooien want daar is het dan nog weer wat te warm voor.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 10:57

Dan ga ik eens zoeken naar een ongevoerde regendeken! :) Nu is het nog niet echt koud en ze krijgt al wel wat vacht maar nu is het nog niet hinderlijk ;)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 10:58

Ik heb ze toevallig eergisteren voor het eerst een deken opgedaan voor
de nachten. Ze staan nog 24/7 buiten en het koelt toch wel af al, dus
regendekentje voor de nacht leek me wel fijn. Overdag gaat ie nog af want
dan vind ik het nog wat te warm voor een deken :)

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:23

magic_lover schreef:
wij beginnen met een regendeken als het kouder word en bij slechtweer, dus ongevoerd (0 grams)
daarna de 200 grams, en als het echt koud is met vriezen enz de 350/400 grams.

Zo kun je optijd beginnen zodat ze niet eerst dik in het haar komen, maar hoef je ook niet gelijk de 200 grams erop te gooien want daar is het dan nog weer wat te warm voor.

scheer jij ze ook of?? :P ik heb namelijk bij mijn ongeschoren paard gewoon overdag op een winterse dag standaard 350 grams er op liggen.. :P

ollielief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:31

wij hebben een lekkere dikke fjord. Hij heeft eigelijk nooit dekens om en word nooit geschoren. Scheelt best wat geld! :Y)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:45

Die van mij heeft denk ik al twee weken de 0 grams regendeken op. Hij staat wel dag en nacht buiten.
Snachts zou hij eigenlijk zelfs een dikkere deken op mogen, zo buiten, maar ik ben sochtends nooit op stal om de deken te wisselen, dus dat gaat niet.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:47

Ik heb nog steeds een ongevoerde regendeken op. Heb hem vandaag even geborsteld. Er kwam nu al heel veel haar uit. Ik ben volgens mij mooi op tijd begonnen.
Als het kouder wordt doe ik hem een dikkere op.
Weet alleen nog niet hoe en wat, heb een zweetdeken, ongevoerde regendeken en een 200 grams. 200 grams vind ik net wat te warm

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:49

Ik heb ook al een paar dagen de neiging om 's avonds een dikkere deken op te gooien. Maar ik hou me in :Y) Moos heeft 's nachts een regendeken op. Hij is vannacht in het haar geschoten, beetje jammer. Maar ik haal over een paar weken het scheerapparaat erover. Dus wil nog niet te dikke dekens erop hebben.

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:50

Mijn paard staat overdag zonder (tenzij het hard waait of spettert), en 's nachts met een Bucas Smartex Rain (licht gevoerde regendeken die zichzelf 'regelt').

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:51

Ulf heeft 's nachts een regendeken met een fleece voering op, als het mooi weer is gaat hij overdag in de wei af, maar als het donker weer is en/of regen voorspeld dan blijft hij op.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:52

Zou ik een zweetdeken onder de ongevoerde regendeken kunnen leggen of kan ik beter wat anders doen?

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:54

tallechie schreef:
Zou ik een zweetdeken onder de ongevoerde regendeken kunnen leggen of kan ik beter wat anders doen?

Kan wel een paar nachten, maar ik zou het niet voor een aantal weken doen. Meestal gaan die dingen naar achter trekken.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:54

ik heb die van mij al een paar weken s'nachts een zomer dekentje op.
als het straks overdag ook kouder word krijgt ze ook overdag een regendeken op, vind het nu nog te warm.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:57

Maar wat is dan een andere oplossing?

De 200 is nu denk ik nog te warm?

En als het gaat regen wil ik er eigenlijk wel een regendeken op hebben. Zou een zomerdeken beter zijn dan? En hoeveel grams of alleen gevoerd?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:20

Ik heb m'n waterdichte dunne Dominick er nu op liggen, heeft een katoenen voering en de warmte van ong. 100 grams volgens de site...
(geen vulling)

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:20

Regendeken is denk ik voorlopig wel even prima. En daarna direct overstappen op 200 gr. Dat is niet z'n hele grote stap. Maar voor nu nog te warm.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:32

Oke, dus beter nog ongevoerde regendeken en wanneer het echt kouder wordt gelijk de 200. En is dat dat s nachts beneden tien graden en overdag beneden 15?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:34

200 grams vind ik nu ook nog wel aan de warme kant, ik wacht er nog even mee...

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:35

Ja zo zat ik ook al te denken. Vanavond ook nog even weer gevoeld. Hij was goed op temperatuur. Dan laat ik het eerst ok maar zo.

Lastig hoor die dekens