Regendeken nutteloos en zelfs slecht voor de gezondheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Regendeken nutteloos en zelfs slecht voor de gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:46

Twiggy2008 schreef:
Die van mij gaat er toch niet instaan, want die ervaring heb ik al. Haha!
Ook de bomen en struiken zoekt hij helemaal niet op bij ons. Hij staat liever midden op het land met zijn kont in de wind. Of allemaal gezellig bij elkaar, dat doen ze ook. Haha!

Als er kuil in ligt, dan wringen ze zich er met zijn 2 in.... ik ga daar echt nog eens een foto van maken, je lacht je ziek. Een Friese merrie van 1.62 en een Tinker ruintje van 10 cm lager, saam gepropt in een schuilhokkie. En gezellig saam aan de vreet. Geeeeen gezicht!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:48

Hihihi, schattig.... Ja, als er voer in staat, dan komt die van mij ook wel gezellie binnen, hoor. Vork Haha! Knipoog

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 19:34

En hoe zit het nou met dit stukje:
Citaat:
Bovendien ademt hij ook en moet de huid juist niet afgesloten worden om de warmte kwijt te kunnen. Zelfs in rust moet je paard zijn warmte kwijt. In het kort: een regendeken is zinloos en kan zelfs de gezondheid schaden, omdat het paard moeilijker zijn warmte kwijt kan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:19

e_horse schreef:
En hoe zit het nou met dit stukje:
Citaat:
Bovendien ademt hij ook en moet de huid juist niet afgesloten worden om de warmte kwijt te kunnen. Zelfs in rust moet je paard zijn warmte kwijt. In het kort: een regendeken is zinloos en kan zelfs de gezondheid schaden, omdat het paard moeilijker zijn warmte kwijt kan.

Een goede deken ademd ook een deken die niet ademd zou gaan werken als een regenpak, condens aan de binnenkant.
Een regendeken zal ook beter ademen dan zo'n dikke deken of paarden die twee dekens op hebben, daarbij zie ik dat er hier op bokt al een hoop paarden onder 300grams en wamrer staan ik denk dat die hun warmte helemaal niet meer kwijt kunnen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 19:04

Maar wat is het verschil tussen 'ademen' en 'warmte kwijt raken'?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:25

Breghje schreef:
Breghje schreef:

Een paard hoeft als het helemaal gezond is, helemaal geen deken op. Het is (behalve bij medische indicatie) alleen omdat de ruiter geen zin/tijd/wat dan ook voor reden heeft om het paard de tijd te geven om de huid droog te laten worden. Zodra de huid droog is en er niet al te idioot veel wind staat kan het paard gewoon de wei terug op, zoals Ellepel heel mooi als voorbeeld geeft. Even rollen en het komt goed.

Want? Een onliner roepen kan iedereen. Beetje onderbouwen mag hoor. Als je je verdiept in hoe de vacht van een paard werkt, zal je zien dat het geen onzin is. Als je 20 minuten de tijd neemt om je paard droog te stappen ben je klaar.

Ja bij een paard met een korte vacht wel niet bij een teddy..en ook hier heb ik veel mensen over horen klagen. Daarom doen veel mensen dekens op, niet alleen omdat ze een korte vacht mooier vinden maar ook geen 3 kwartier willen uitstappen..de tijd om droog te stappen vind ik zeker een must, als men de tijd heeft een paard in het zweet te rijden moet men het paard ook droogstappen. Maar met een korte vacht ben je al even bezig dus met een teddy is het helemaal niet te overzien. In het stukje wat jij schrijft bedoel je dus dat mensen die dekens gebruiken lui zijn of geen tijd hebben om te laten drogen..nietwaar?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:34

Joceline schreef:
Breghje schreef:

Want? Een onliner roepen kan iedereen. Beetje onderbouwen mag hoor. Als je je verdiept in hoe de vacht van een paard werkt, zal je zien dat het geen onzin is. Als je 20 minuten de tijd neemt om je paard droog te stappen ben je klaar.

Ja bij een paard met een korte vacht wel niet bij een teddy..en ook hier heb ik veel mensen over horen klagen. Daarom doen veel mensen dekens op, niet alleen omdat ze een korte vacht mooier vinden maar ook geen 3 kwartier willen uitstappen..de tijd om droog te stappen vind ik zeker een must, als men de tijd heeft een paard in het zweet te rijden moet men het paard ook droogstappen. Maar met een korte vacht ben je al even bezig dus met een teddy is het helemaal niet te overzien. In het stukje wat jij schrijft bedoel je dus dat mensen die dekens gebruiken lui zijn of geen tijd hebben om te laten drogen..nietwaar?

Nee, bedoel ik niet. Ik bedoel dat na 20 minuten de huid van het paard droog is ook bij een teddy, alleen het haar is dan nog nat. Als er dan niet te veel wind staat kan het paard in principe de wei terug op want dat zweet wordt verder afgevoerd, het paardenlijf is warm en zeker als er nog ruwvoer gegeven wordt. Tenzij er veel wind staat, dan moet het nog even schuilen maar ik vermoed dat dat voor zichzelf spreekt.

Maar ik moet de mensen die daadwerkelijk 20 minuten droogstappen nog zoeken met een lampje, dat wel. Als ik nog aan het instappen ben (principieel wegens blessure 10 minuten) zijn anderen allang aan het galloperen, en als ik uitstap 10 minuten omdat ze niet gezweet heeft staan de andere paarden alweer op stal, maar dat zal ook niet voor iedereen gelden.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:38

Ik stap dus zeker wel 20 minuten los en uit. Ik stap haar droog omdat dit binnen 20 minuten zo is. Ik wil haar desondanks niet met een natte vacht in de wei hebben staan omdat ze weinig echte beschutting hebben en omdat ik die tijd wil nemen om haar op adem en droog te stappen. Als je zelf een stuk heb gerend en nat bent van het zweet en dan in de wind staat, kan je het wel warm hebben maar toch koude vatten.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:40

Joceline schreef:
Ik stap dus zeker wel 20 minuten los en uit. Ik stap haar droog omdat dit binnen 20 minuten zo is. Ik wil haar desondanks niet met een natte vacht in de wei hebben staan omdat ze weinig echte beschutting hebben en omdat ik die tijd wil nemen om haar op adem en droog te stappen. Als je zelf een stuk heb gerend en nat bent van het zweet en dan in de wind staat, kan je het wel warm hebben maar toch koude vatten.

Heeerlijk! Jou paardje mag heel blij zijn met jou! En dit meen ik grondig, er zijn er teveel die het in en uitstappen niet serieus nemen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:44

Ongevoerde dekens vind ik ontzettend onpraktisch. Nog afgezien van het nut liggen ze meestal niet mooi en krijgt een paard door het ontbreken van de voering juist last van regenschurft enz.
Ik heb Rambo 200 gr. die liggen in principe de hele winter op. Soms een extra onderdeken, maar is meestal niet nodig. Ik ben helemaal geen voorstander van dekens, maar als een paard 2 parcoursen moet springen weet je wel weer waarom je er toch niet zonder kunt. Verder zijn onze oudere paarden 'verpest', die hebben jarenlang een deken op gehad en komen daardoor niet echt dik meer in de vacht; die gaan dus ook onder het dek.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:47

Breghje schreef:
Joceline schreef:

Heeerlijk! Jou paardje mag heel blij zijn met jou! En dit meen ik grondig, er zijn er teveel die het in en uitstappen niet serieus nemen.

Dankjewel Bloos Jou paard ook met jouw dan dus! Ik vind het opbouwen zo verschrikkelijk belangrijk bij het rijden. Zoiezo 20 minuten uitgebreid instappen eerst zonder contact met de teugels en dan met wat rek en strek-werk..dan rustig aan de lange teugel indraven en daarna het echte werk. Maar ook tussendoor een adem-moment en weer wat extra rekken en strekken. We werken allebei een flinke 3/4 uur zonder het in/uit stappen maar ik neem alle tijd om uit te stappen en te drogen. Ik vind dat altijd wel erg eerlijk tegenover het paard wat in het zweet is gewerkt ondanks dat ze zelf op het werk kickt Knipoog En voor mezelf is het ook erg fijn, mijn conditie is ook niet meer wat het geweest is Ach gut

@kendra; maar als je zelf ook dekens op hebt liggen is jouw paard als het oud is over een x aantal jaar ook verpest? Of laat je de dekens alleen deze winter op? Dat is toch gewoon een keuze geweest? Lachen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:50

@Joceline: dat klopt hoor, als ze fanatiek in de sport lopen zijn ze ws hun leven lang veroordeeld tot dekens. Maar het gaat ook om een ouder paard dat ik - als ik het over zou kunnen doen - waarschijnlijk niet onder dekens had gezet omdat ze eigenlijk vooral recreatief heeft gelopen. Aantal jaren geleden was het nog logischer dan nu om er maar een dek op te gooien, denk dat mensen nu wel iets kristischer zijn geworden.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:53

Kendra schreef:
@Joceline: dat klopt hoor, als ze fanatiek in de sport lopen zijn ze ws hun leven lang veroordeeld tot dekens. Maar het gaat ook om een ouder paard dat ik - als ik het over zou kunnen doen - waarschijnlijk niet onder dekens had gezet omdat ze eigenlijk vooral recreatief heeft gelopen. Aantal jaren geleden was het nog logischer dan nu om er maar een dek op te gooien, denk dat mensen nu wel iets kristischer zijn geworden.

Oke dankje voor de uitleg en ik ben het met je eens! Lachen Ja ik heb door alle geopende topics zelf ook goed nagedacht maar ben zeker van mijn zaak. Maar wel gematigd want ik gooi er met dit weer geen 400/500/600 grams op. Ik kijk ook goed naar mijn merrie die dus ook elke dag een flink uur sport en houd in de gaten wat ze nodig/niet nodig heeft. Verder is ze vanaf haar 4e jaar gewend aan dekens dus heeft ze vaste dekens bij -10/0/10/15 graden verder niks. Als ik een recreatief paardje had had ik zeker geen dekens gebruikt! Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:27

als je een regendeken om doet, moet de pony dan eerst helemaal droog zijn?
want als je pony buitenstaat dan is het lastig wachten tot ze helemaal droog is.
en over een wintervacht alleen een ongevoerde regendeken met dit gure weer, is dus zo te lezen niet goed?
kan er eventueel een zweetdeken onder als onderdeken?
of moet je dan echt een gevoerde deken hebben.

het deken dat ik hier heb liggen heeft zegmaar 2 lagen,
bovenlaag van katoen, onderlaag is een soort zeiltje,
ik neem aan dat die onder de niet ademende dekens valt?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:22

Wat is er nou weer mis met een ongevoerde regendeken Clown ? Ik gebruik die van mij amper, ook vandaag niet (wat ook helemaal niet nodig was, want de zon scheen tussen de buien door en hij kan echt wel wat hebben). Ik haal de deken hooguit uit de kast als het echt dagenlang gaat regenen. Kan jullie vertellen dat dat vrij weinig gebeurt. Knipoog

Ik ga toch echt geen gevoerde deken op mijn paard leggen, als hij het hele jaar door buiten staat. Ik wil zijn weerstand en zijn vacht niet verzieken. Koud heeft hij het nog nooit gehad, hoor.

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:31

mijn haflinger staat zomers onder een eczeem deken.
Nu had ik die afgedaan nadat de muggen waren verdwenen.
er is niks aan de hand maar toen het tegelijk gaat regen en waaien dan trilt ze zo erg dat is niet normaal.
Daarom heb ik een 0 gram regendeken op gedaan.
Ze trilt met haar hele lijf.
Nou dan lijkt me het echt niet slecht voor de gezondheid dat ze een deken om heeft.
Ze staan over dag buiten en s'nachts op stal.

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:34

Kendra schreef:
Ongevoerde dekens vind ik ontzettend onpraktisch. Nog afgezien van het nut liggen ze meestal niet mooi en krijgt een paard door het ontbreken van de voering juist last van regenschurft enz.
Ik heb Rambo 200 gr. die liggen in principe de hele winter op. Soms een extra onderdeken, maar is meestal niet nodig. Ik ben helemaal geen voorstander van dekens, maar als een paard 2 parcoursen moet springen weet je wel weer waarom je er toch niet zonder kunt. Verder zijn onze oudere paarden 'verpest', die hebben jarenlang een deken op gehad en komen daardoor niet echt dik meer in de vacht; die gaan dus ook onder het dek.

Wat is regenschurft als ik vragen mag?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:37

Chanelly, maar jouw paard staat dus de nachten binnen. Die van mij staat het hele jaar, dag in, nacht (dag) uit Haha! buiten en heeft inmiddels een behoorlijke vacht. Daarbij heeft hij aardig wat reserves opgebouwd van het gras afgelopen zomer (wat ze in het wild ook doen, als het goed is) en krijgt hij goed te eten.

Maar als hij staat te rillen, dan zou ik ook een deken op doen, hoor. Ik wil ook niet dat mijn paard het te koud heeft.

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:40

Ze staan in de bak en krijgen genoeg hooi dus aan het eten ligt het niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:44

Mijn paard beweegt ook vrij veel trouwens. Die kan hele wandelingen maken of een sprintje trekken. Hij speelt ook graag met andere paarden. Ik denk dat dat ook warmte opwekt. En bij extreem guur weer staat de hele kudde dicht bij elkaar. Ik heb liever vrieskou dan die natte stormellende trouwens. Mijn paard ook, vul ik nu even voor hem in..... Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:36

Ik heb nog steeds gewoon de regendeken op zonder voering en dit gaat prima bij mijn pony, ik ga dagelijks naar haar toe en ze is nog steeds altijd lekker warm onder de deken, ook nu er een deken op ligt past een vacht zich steeds weer wat aan, met een dikke deken groeit die niet zo snel met een dunnere deken blijft die zich toch een beetje ontwikkelen.
Zo kan ik de deken dadelijk ook weer snel af doen met hogere temp. zij heeft hem puur voor de regen en wind.
Ook dingen als rainrot onder een dunne deken kunnen voorkomen worden door goed op te letten of de deken droog is, proberen de deken dagelijks even eraf te halen en te laten luchten.
Ik heb drie regendekens en die wissel ik af zodat de ene kan luchten en ik probeer dagelijks de deken eraf te doen en haar poets haar dan ook.

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:55

Ik doe een regendeken op als het regend ook bij een klein buitje (als ik er optijd bij ben) omdat mijn paard bronchitis heeft en het nat zijn voor haar slecht is.
ook zijn mijn winterdekens altijd waterdicht. het is voor haar slecht in de regen te staan zonder deken. en binnenhouden vind ik ook weer zo zielig, als het opgelost kan worden met deken

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:32

Voor mijn merrie is een regendeken absoluut geen overbodige luxe.... Als ze overdags in de regen staat kun je de donder opzeggen dat ze s'avonds met verkrampte rugspieren staat. Met regendeken heeft ze nergens last van en zit ze goed in haar vel.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:52

Ik heb een paard gehad die zo dik in zijn wintervacht zat, dat hij tijdens het losstappen al begon te zweten. Het jaar daarop heb ik hem toch maar een deken opgedaan. Het was nog niet ideaal, maar wel een verbetering.
Mijn volgende paard had geen wintervacht. Zodra het onder de 15 graden kwam, stond ze te rillen bij het hek. Ik heb haar een deken opgedaan, en vanaf dat moment was ze weer blij in de wei.
Mijn huidige paard heeft heel wat medische problemen. Zonder deken hoef ik hem in de winter echt niet te rijden, dan is hij over zijn hele lijf zo stijf als wat.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:23

Mijn paard kan ook prima tegen kou, maar met regen en sneeuw staat hij er toch echt als een zielig hoopje bij en komt hij de schuilstal zelfs niet uit om te eten. Ik had hem dus met 0 grams regendeken staan, maar nu het gisteren ook de schuilstal insneeuwde had hij nergens meer een windvrije en droge plek dus heb ik er een 100gr onderdeken onder gedaan.