[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:33

Amigo? Valt smaller dan Rhino.

Had nog een bon liggen van Divoza. Nu met korting de Lemieux Arika gescoord voor 64,-. Fijn als extra regendeken. En had een mazzeltje met een zweetdeken van Eskadron. Zat in een 50% kortingsactie maar de prijs was van 150 naar 50,-. Prima haha!

Afbeelding

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:45

manzano schreef:
Ik zou ze alle 3 terug sturen en wat anders proberen. Vind ze alle drie naar achter trekken.

Wat voor anders zou nog een serieuze optie zijn? Bucas trek sowieso te veel maar achteren ondanks dat de maat goed is, en daar komt de rand dus op de schoft te liggen wat helemaal onprettig is.

Ik ga de Rambo's sowieso nog een keer passen dinsdag en overal nog wat meer voelen en kijken naar de details. Ik had bij het passen zaterdag niet perse het idee dat ze naar achteren trokken, maar zal er nog extra op letten.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:52

manzano schreef:

Had nog een bon liggen van Divoza. Nu met korting de Lemieux Arika gescoord voor 64,-. Fijn als extra regendeken. En had een mazzeltje met een zweetdeken van Eskadron. Zat in een 50% kortingsactie maar de prijs was van 150 naar 50,-. Prima haha!

[ [url=m/2XWkT1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja daar zat ik ook aan te denken, zijn die breder dan bucas? Want die vind ik dan wel weer heel smal vaak

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:56

M_Vainqueur schreef:
manzano schreef:
Ik zou ze alle 3 terug sturen en wat anders proberen. Vind ze alle drie naar achter trekken.

Wat voor anders zou nog een serieuze optie zijn? Bucas trek sowieso te veel maar achteren ondanks dat de maat goed is, en daar komt de rand dus op de schoft te liggen wat helemaal onprettig is.

Ik ga de Rambo's sowieso nog een keer passen dinsdag en overal nog wat meer voelen en kijken naar de details. Ik had bij het passen zaterdag niet perse het idee dat ze naar achteren trokken, maar zal er nog extra op letten.

Bij mijn paard oogt de Rambo ook zoals bij jou, maar hij trok totaal niet op de schoft. Kwestie van even voelen. Overigens regende die bij mijn paard wel in.

Spenk schreef:
Nee mensen geloven liever hun eigen subjectieve beoordeling :D maar dat is menselijk.

Maar volgensmij zijn er meer onderzoeken ja. Dan zou je even in wat wetenschapelijke databases moeten zoeken.

Welke mensen?

Mijn paard wordt 4x per week manueel behandelt (pssm). Als een deken (zoals de fedimax) dat werk voor mij uit handen kan nemen. Graag. Als dat met een simpele fleecedeken zou lukken. Ook prima. Zal ik ook eens testen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:57

Nynkex01 schreef:
manzano schreef:

[ [url=m/2XWkT1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja daar zat ik ook aan te denken, zijn die breder dan bucas? Want die vind ik dan wel weer heel smal vaak

Bucas valt vooral "anders". Maar als ik naar die van mij kijk is amigo perfect, Rhino te groot en bucas trekt/is te smal/verkeerde pasvorm. Maar dat is een kwestie van proberen vrees ik.

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 21:06

Hoi!
Ik kom ook even binnenvallen,onder welke dekens staan jullie geschoren of ongeschoren paarden momenteel ?
Mijn paard staat sinds kort hele dagen buiten en in de nacht op stal, hij heeft nu de 0 grams regendeken op, hij is niet geschoren.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 21:06

Dank je! bucas trekt tot nu toe bij elk paard waar ik het op probeer

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 21:42

manzano schreef:
Vreemd Eileen.... Ik heb 135/185 op m'n E pony's. Kan me niet voorstellen dat dat past op een paard van 170

Ik had een D pony met een 190 deken op. Hangt erg van de bouw af, hoogte zegt niet veel.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 22:07

Sosha schreef:
manzano schreef:
Vreemd Eileen.... Ik heb 135/185 op m'n E pony's. Kan me niet voorstellen dat dat past op een paard van 170

Ik had een D pony met een 190 deken op. Hangt erg van de bouw af, hoogte zegt niet veel.

Nee kennelijk. Die van mij zijn heel compact en korte rug (zadeldrama here we come), dus kon me er niks bij voorstellen.
1.70 vind ik echt reuzen haha

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 22:16

Eigenlijk is het gewoon een kwestie van meten. Dan hoef je ook niet meer te gissen. Van borst tot kont opmeten en je weet de maat.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 22:29

Ik heb mijn ongeschoren ev 24/7 buiten staan, nu met 0 gram op

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 22:31

Hier ongeschoren ook onder 0 gram.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 22:45

[quote="Myrkvi"]Hoi!
Ik kom ook even binnenvallen,onder welke dekens staan jullie geschoren of ongeschoren paarden momenteel ?
Mijn paard staat sinds kort hele dagen buiten en in de nacht op stal, hij heeft nu de 0 grams regendeken op, hij is niet geschoren.[/

Het aantal grammen niet zo enorm veel. Ja hoeveel vulling er in een deken zit.

Maar een 0 grams deken van 600D ripstop zal anders zijn een dat een zware balistic nylon 0 grams van bijvoorbeeld rambo. Onder een rambo 0 grams hoef ik ze met 16 graden niet te zetten veel te warm, maar zo'n simpel 600D dingetje gaat dan wel.

Met mindere kwaliteit dekens stond mijn paard met deze temperaturen van 11 graden wel onder 200 grams geschoren.

Nu geschoren onder een Bucas atlantic light + een light onderdeken. Totaal is dat 100 gram. Maar deze combinatie voelt warmer dan een simpele 200 grams die ik eerder had (goedkope lijn van bucas of amigo)

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:10

Hoeveel zouden jullie op doen bij een paard om te voorkomen dat ze een te dikke vacht krijgt? Ze krijgt nu 100 g op, maar ik twijfel of ze dan ook meer moet wanneer het kouder wordt, want ik vind een ongeschoren paard wanneer het gaat vriezen onder 300 g zetten nogal heftig. Misschien wordt ze ook alsnog wel geschoren hoor als ze toch een vacht krijgt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:15

Een dikke vacht voorkom je niet met een deken dat is echt een kletspraatje :D daarvan gaat de vacht platliggen waardoor het minder dik lijkt.

Als je een vacht wil voorkomen dan doe je dat met licht. Dus tot savonds laat de lampen in de stallen aanhouden dat heeft wel goed effect.

Maar daar zullen de meeste staleigenaren dit jaar niet happig op zijn met de huidige energieprijzen.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:20

Haha, dat het licht invloed heeft op de groei van de vacht heb ik ook altijd geleerd. Maar mijn instructrice kwam met het idee om er een deken op te doen om vacht te voorkomen, dus ik dacht nou dan heb ik dat altijd zeker verkeerd begrepen. Dank!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:25

Hier heb ik een 0 grams Rhino opliggen momenteel op een ongeschoren paard met al vrij dikke vacht. Hij kan totaal niet tegen regen en wind en schuilt niet vanwege de kudde samenstelling, dus dan maar het dak (deken) naar hem. Staat dus ook met hals nu.

Over dat betere kwaliteit dekens dikker zijn en dus niet bij hogere temperaturen kunnen ben ik het niet mee eens. Mijn vorige Bucas was enorm sterk en duurzaam, maar ademde goed. Kon dus echt van vrieskou tot 14 graden met een zonnetje zonder dat pony er warm of koud onder werd. De Rhino staat hij met 14 graden en een zonnetje echt onder te puffen. Bij de Rambo moest ik juist weer vrij snel 100 grams eronder stoppen afgelopen winter. Nu de Rhino en die bevalt me tot nu toe beter qua waterdichtheid (geen lekkages op de rug of naden zoals bij de Rambo..) en temperatuurregeling. Hij blijft er in ieder geval al langer warm onder dan onder de 0 grams Rambo vorig jaar.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:26

Mijn lampen staan aan tot 23.30 in de stal, maar toch een teddybeer. Vrees dat ik ze niet kan foppen met "neplicht". Verder helemaal eens dat het daar mee te maken heeft en niet met je deken.
Na de langste dag begon mijn merrie al vacht aan te maken.... dat het nog 35 graden werd had ze geen boodschap aan :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:49

Hier ook een 0 grams rhino opliggen, ongeschoren flinke vacht. Afgelopen tijd bloot of de Rambo summer series met liner in het ruggedeelte. Nu met het guurder weer en de regen de regen dekens op.

(24/7 buiten)

Mn shet heb ik tot nu toe nog bloot. Maar twijelde ik vandaag ook om een regrndeken op te doen. Het was dat ze al nat was anders had ik 't gedaan.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:54

Mijn ongeschoren paard had het aan het einde van de middag toch best koud onder haar 0 grams Lemieux Arika. Die overigens perfect waterdicht blijkt te zijn, het heeft hier flink geregend en gewaaid.

Rambo Supreme 0 grams hield mijn paard ook warmer dan een Wheaterbeeta 0 grams, maar onder de Rambo staat ze ook niet gauw staat te puffen.

Yaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:58

Mijn ongeschoren paard had het koud onder z'n 0 grams amigo bravo, dus deze ingeruild voor een bucas irish 50 gram met hals (dat is meestal ook de max). Gaat dit jaar voor het eerst 24/7 buiten blijven met schuilstal, dus moet mijn dekenverzameling nog aanvullen met 100 en 200 grams denk ik haha.

Queijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 00:02

(Nog) ongeschoren onder een Rambo Optimo met 100 grams liner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 00:08

Celebi schreef:
Hier heb ik een 0 grams Rhino opliggen momenteel op een ongeschoren paard met al vrij dikke vacht. Hij kan totaal niet tegen regen en wind en schuilt niet vanwege de kudde samenstelling, dus dan maar het dak (deken) naar hem. Staat dus ook met hals nu.

Over dat betere kwaliteit dekens dikker zijn en dus niet bij hogere temperaturen kunnen ben ik het niet mee eens. Mijn vorige Bucas was enorm sterk en duurzaam, maar ademde goed. Kon dus echt van vrieskou tot 14 graden met een zonnetje zonder dat pony er warm of koud onder werd. De Rhino staat hij met 14 graden en een zonnetje echt onder te puffen. Bij de Rambo moest ik juist weer vrij snel 100 grams eronder stoppen afgelopen winter. Nu de Rhino en die bevalt me tot nu toe beter qua waterdichtheid (geen lekkages op de rug of naden zoals bij de Rambo..) en temperatuurregeling. Hij blijft er in ieder geval al langer warm onder dan onder de 0 grams Rambo vorig jaar.

Dan lees je toch echt niet goed.

Bucas heeft getest en daarmee kan je die temperatuur range gebruiken ja. Dus hoef je niet met 5 graden je paard onder een dikke deken te zetten. Dat is wat ik bedoel.

Dus de kwaliteit van je deken heeft invloed op wat opkan. Met een mindere kwaliteit deken ga je met 0 grams de 0 graden niet redden met een geschoren paard.

Dat de ene 200 grams de andere niet is.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 00:09

De een onder smartex rain, en de ander ongeschoren vanmiddag gewisseld van 0 naar 100 voor komende nacht (24/7 buiten), 1e keer dit najaar dat er meer dan 0 op ligt, paard heeft geen probleem met lagere temperatuur, maar regen/wind gaat ze minder fijn op. Morgen moet ze mee naar trainingsdag, dus heb haar liever niet verkrampt staan vannacht. Beiden zonder hals en ongeschoren.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 01:01

Eileen_ schreef:
Hoi hoi, ik kom even binnen vallen als dat mag :)
Ik ben niet zo ervaren met dekens, mijn paard krijgt nu voor het eerst een deken op ivm scheren van een jachtpatroon (en in de toekomst misschien wel helemaal geschoren).
Nu heb ik een nieuwe deken maar die lijkt veel te groot. Is maat 205.
Ik vraag me alleen af of het misschien wel 2 maten kleiner moet zijn? Dat zou echter maat 135/185 worden. Is dat niet wat gek voor een paard van 1.70m?
Hopelijk kunnen jullie mij een beetje advies geven wat betreft de maat :D

[ [url=m/55KcLY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze is echt minstens één maat te groot. Misschien 2, maar je moet ook bekijken hoe het valt rond de hals en of het trekt. Ik zou dit deken in twee maten bestellen (195 en 185) en dan terugsturen wat niet past. 195 vind ik voor een schofthoogte van 1m70 niet zo raar trouwens. 185 lijkt inderdaad eerder klein, maar uitzonderingen zijn er gewoon :D