[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 12:35

Op basis van de foto's zou ik de LeMieux inderdaad niet doen. Ik vind hem op de schoft en bij de schouder niet zo fijn ogen.
De Rambo's ogen beiden goed, al lijkt de Duo op de foto's net wat meer ruimte bij de schoft en schouder te geven. Maar dat kan natuurlijk ook het beeld zijn wat vertekend.
Ik heb zelf de Rambo Original en de Supreme en ben daar echt super tevreden over :j

Djorf_6

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 13:30

Kunnen de therapy/recuptex dekens van bucas als onderdeken gebruikt worden? Iemand hier ervaring mee?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 13:39

Djorf_6 schreef:
Kunnen de therapy/recuptex dekens van bucas als onderdeken gebruikt worden? Iemand hier ervaring mee?

Ik heb hem onder mijn amigo. Alleen vast aan de achterkant.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:53

Afbeelding
Ondanks dat ik heb gelezen dat het placebo is, wil ik hem voor deze prijs toch testen. Ik gok dat het een foutje is en ik geluk heb, want ik zie hem nergens zo goedkoop :+
In het slechtste geval heb ik een leuke walker die ik wél kan gebruiken.

Ik heb voor mijn paard de fedimax walker. Die is echter gevoerd en dat blijkt voor mijn paard echt te warm waardoor ik hem bijna niet gebruik. Toen mijn paard nat was deed ‘t ook niets voor mn paard, herkennen mensen dat?

Ik heb zelf chronisch pijn en gebruik de fedimax. Ga de recuptex ook eerst op mezelf testen :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 15:29

Djorf_6 schreef:

Ja heb ik. Kan prima. Ik heb de mesh als onderdeken. Zit nergens vast verder.
Enige nadeel vind ik dat de pasvorm niet optimaal is en daardoor wat schuurplekken geeft.
Ben benieuwd naar dat placebo onderzoek. Volgens mij werkt dat niet zo bij dieren en mijn dierenarts en masseur merken duidelijk verbetering.
Laatst bijgewerkt door manzano op 06-11-22 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 15:30

manzano schreef:
Djorf_6 schreef:

Ja heb ik. Kan prima.
Enige nadeel vind ik dat de pasvorm niet optimaal is en daardoor wat schuurplekken geeft.
Ben benieuwd naar dat placebo onderzoek. Volgens mij werkt dat niet zo bij dieren en mijn dierenarts en masseur merken duidelijk verbetering.

Klopt het heet ook geen placebo maar placebo by proxy. Dus dat de eigenaar denkt het helpt ;)

Het wetenschappelijke onderzoek is hier wel vaker gedeeld.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 15:31

Maar hoe kan dat bij een dierenarts die niets weet van die deken ;)

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 15:35

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24779912/ dit is het onderzoek. Full text helaas alleen betaald te lezen, maar de conclusie kan je hier al lezen. :)

En dat je dierenarts een verschil merkt is subjectief en hoeft niet te maken te hebben met de deken. Dit onderzoek is objectief gemeten met digitale meetinstrumenten en filmtechnieken. Voor zover ik weet was het onderzoek ook dubbelblind.
Laatst bijgewerkt door xLoki op 06-11-22 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 15:38

Ah ja ok... Maar ik heb een niet-gezond paard. Dus dat onderzoek gaat al niet op dan.
Zou niet zo veel geld uitgeven als je paard gezond is en het dus niet nodig heeft :=
Ik ben overigens positiever over infrarood, dat is anders dan magnetisch.

Edit:
Bij de rambo ionic merkte ik geen verschil. Die heb ik verkocht.
Uiteindelijk is de Fir Tech van Catago favoriet qua werking voor m'n oudje. De ander heeft een Recuptex.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 15:57

xLoki schreef:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24779912/ dit is het onderzoek. Full text helaas alleen betaald te lezen, maar de conclusie kan je hier al lezen. :)

En dat je dierenarts een verschil merkt is subjectief en hoeft niet te maken te hebben met de deken. Dit onderzoek is objectief gemeten met digitale meetinstrumenten en filmtechnieken. Voor zover ik weet was het onderzoek ook dubbelblind.

Kan... Maar wel opvallend dat dat het enige was dat is gewijzigd in management en paard werd al jaren behandeld aan de rug. Dus plotselinge verbetering is dan wel opmerkelijk.

Maar wat ik zeg.... Een onderzoek op 10 gezonde paarden vind ik niet erg veel zeggend. Dat is hetzelfde dat je iemand zonder hoofdpijn paracetamol geeft en een placebo. Beiden zal weinig uitmaken als je al geen hoofdpijn had.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 16:04

manzano schreef:
Djorf_6 schreef:

Ja heb ik. Kan prima. Ik heb de mesh als onderdeken. Zit nergens vast verder.

Ik heb ook de mesh en had schuurplekken bij m’n paard. Nu heb ik er op de schouders zo’n gladde dekenvoering in laten zetten, schuurplekken weg.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 16:09

Hoi hoi, ik kom even binnen vallen als dat mag :)
Ik ben niet zo ervaren met dekens, mijn paard krijgt nu voor het eerst een deken op ivm scheren van een jachtpatroon (en in de toekomst misschien wel helemaal geschoren).
Nu heb ik een nieuwe deken maar die lijkt veel te groot. Is maat 205.
Ik vraag me alleen af of het misschien wel 2 maten kleiner moet zijn? Dat zou echter maat 135/185 worden. Is dat niet wat gek voor een paard van 1.70m?
Hopelijk kunnen jullie mij een beetje advies geven wat betreft de maat :D

Afbeelding

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 16:57

Kom even binnen vallen ook, omdat ik graag wat advies wil van mensen met ervaring met goedpassende regendekens bij het compacte type Fjord/Haflinger. Ik heb een kruising Fjord van 1,44, zeer compact gebouwde buitenpony met redelijk brede nek/borst.

Vanwege verminderde weerstand overweeg ik een fijne regendeken met lichte vulling. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Meestal zijn dekens net te strak en bij een maatje groter te lang bij hem. Bewegingsvrijheid is belangrijk.

Hebben jullie wellicht nog wat ideeën voor mij, naar welke merken/type dekens ik eens zou moeten kijken?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 17:02

Twiggy2008 schreef:
Kom even binnen vallen ook, omdat ik graag wat advies wil van mensen met ervaring met goedpassende regendekens bij het compacte type Fjord/Haflinger. Ik heb een kruising Fjord van 1,44, zeer compact gebouwde buitenpony met redelijk brede nek/borst.

Vanwege verminderde weerstand overweeg ik een fijne regendeken met lichte vulling. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Meestal zijn dekens net te strak en bij een maatje groter te lang bij hem. Bewegingsvrijheid is belangrijk.

Hebben jullie wellicht nog wat ideeën voor mij, naar welke merken/type dekens ik eens zou moeten kijken?

Missch eens kijken bij Atorka? Die heeft Catago dekens en die passen goed op IJslanders. Die zijn natuurlijk ook compact en wel wat meer hals. Fijn merk, maar nog wat minder bekend.

Vreemd Eileen.... Ik heb 135/185 op m'n E pony's. Kan me niet voorstellen dat dat past op een paard van 170

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 17:07

Gewoon proberen. Mijn paard van 1,70m heeft 195 maar de haflinger van 1,40 van een vriendin van mij ook. Zou me niet blind staren op die getalletjes, de meeste mensen kopen dekens ook veel te groot dus als jij denkt dat het zou kunnen passen, bestellen die hap. Misschien is een tussenmaat wel wat? 190?

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 17:43

manzano schreef:
Twiggy2008 schreef:

Missch eens kijken bij Atorka? Die heeft Catago dekens en die passen goed op IJslanders. Die zijn natuurlijk ook compact en wel wat meer hals. Fijn merk, maar nog wat minder bekend.

Vreemd Eileen.... Ik heb 135/185 op m'n E pony's. Kan me niet voorstellen dat dat past op een paard van 170

Mijn paard van 164 heeft ook 135/185. Is bij de meeste merken nog royaal.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 18:02

Twiggy2008 schreef:

Bucas big neck? Die past hier bij mijn extreem brede tinker goed

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 18:08

manzano schreef:
Twiggy2008 schreef:

Die Catago Dual Pro Icelandic heeft een paard uit onze kudde. Ook wel hele fijne deken. Zit liner bij en is een soort van wug. Deken gaat dit jaar het tweede seizoen in.

Ik heb zelf voor mijn IJslander de Horseware Icelandic dekentjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 18:53

manzano schreef:
xLoki schreef:

Kan... Maar wel opvallend dat dat het enige was dat is gewijzigd in management en paard werd al jaren behandeld aan de rug. Dus plotselinge verbetering is dan wel opmerkelijk.

Maar wat ik zeg.... Een onderzoek op 10 gezonde paarden vind ik niet erg veel zeggend. Dat is hetzelfde dat je iemand zonder hoofdpijn paracetamol geeft en een placebo. Beiden zal weinig uitmaken als je al geen hoofdpijn had.

Wetenschap is geen mening :)

En de kans is heel groot het bij jou gewoon toeval is geweest. Zo werkt het menselijk brein namelijk, je koopt iets duurs en dan wil je dat het werkt. Dus ga je vanzelf denken dat het werkt. Dat is ook zo met supplementen voor paarden Daar zijn ook wetenschappelijke onderzoeken gedaan en mensen vonden hun paard losser, fijner te rijden bla bla. Maar die hadden gewoon de placebo :D

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 19:15

Djorf_6 schreef:

Ik heb de mesh als onderdeken. Nergens schuurplekken, en alleen aan de voorkant vast aan de buitendeken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 19:38

Is dat het enige onderzoek? Ik vind 10 paarden ook niet heel representatief :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 19:44

Nee mensen geloven liever hun eigen subjectieve beoordeling :D maar dat is menselijk.

Maar volgensmij zijn er meer onderzoeken ja. Dan zou je even in wat wetenschapelijke databases moeten zoeken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:15

Citaat:
Conclusions: In healthy horses, magnetic blankets did not induce additional significant effects on muscle blood flow, skin temperature, MNTs and behaviour when compared with nonmagnetic blankets.

Oh dit zal vast kloppen hoor.... Maar ben benieuwd naar onderzoek op niet-gezonde paarden (met beperking in doorbloeding). Daarvoor zijn die dingen namelijk voor bedoeld.
En idd.... 10 stuks kreeg ik een dikke onvoldoende voor bij wetenschappelijke onderzoeken, dat is verre van representatief.

Wel leuk dat het placebo by proxy bij mijn paard wel merkgevoelig is. Had me veel geld gescheeld als dat bij de eerste deken meteen was opgetreden :')

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:25

Ik was superblij met mijn Rhino wug op mijn vorige Fries, maar heb nu een kleinere en smallere Fries en moet dus weer op zoek :( dus als iemand nog tips heeft hoor ik het graag. De Rhino 200 wug met 100 g en 200 g liners 6.6 zijn te koop

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:32

Of de recuptex placebo effect is of niet weet ik niet. Feit is wel dat ik het als onderdeken gebruik en pony warmer is onder het speciale deel dan onder een gewone liner of onderdeken.
Laatst bijgewerkt door Ladygiroc op 06-11-22 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt