[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:47

Gadver ik ben wat huiverig geworden voor een 2e keer scheren.
Mijn pony heb ik eind nov geschoren. Er zit nu al flink wat op weer. Maar ze begon daarna dus met hoesten.
Na 1 kuur was het over 3 dagen later begon ze weer nog een hoest kuur. Terwijl ze maar hele korte momenten zonder staat, afdoen van deken naar fleece laat zeggen hooguit 2 min.

Weet wel dat ze erg gevoelig is voor hoesten.
Maar nu wil ik echt die 2e jas nog uit hebben. Vrijdag komt de zadelpasser. Dan moet ze weer tijdje bloot staan (wel uit de wind in de schuur deze keer)
En misschien zondag scheren. ?? Twijfe twijfel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:50

eind november?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:08

Uh goede morgen. September

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:34

Nies_ schreef:
Izie schreef:
Zijn er voorbeelden van paarden waarbij de hals niet is meegeschoren?

Ik durf m niet helemaal kaal te doen gezien we een jaar vol blessures achter de rug hebben, en ik niet t risico wil lopen dat ik m helemaal kaal de wei op moet gooien mocht hij toch een terugval krijgen.

Mijn idee was "de deken eruit" scheren , puur functioneel, evt een baan onder aan de hals?

Waarom niet gewoon een hals deken? Vind dat echt voor schandaal, zou dan eerder (half) jachtpatroon scheren.

Schandaal? Ik kies gewoon voor m'n paard ipv de mooiigheid :')
Hij verdraagt geen hals dekens, zelfs de duurdere eczeemdekens komt ie zonder manen onder weg.

Hij heeft bijna geen kleurverschil op de hals met scheren dus zag t punt niet zo.. Halve hals is net zo 'lelijk' mijn inziens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:43

Mijn ervaring is dat helemaal scheren veel effectiever is :) , koudbloed kan prima zonder hele hals op de wei.. Half scheren haalde bij mijn haflinger nog weinig uit. Die hals zweten ze juist en ga je maar een baan uit die hals halen dan zweet die nog maar ondertussen heb je dan de rest wel geschoren...

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:38

Vandaag voor het eerst zelf geschoren, ben nog best tevreden met t resultaat voor een aller eerste poging *D

Afbeelding

Afbeelding

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:56

Izie super netjes hoor!

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:46

Ben ook best tevreden!

Heb m met de moser max 45 geschoren, op aanraden van kaatje77. Beste tip ooit, geweldig machientje en mega betaalbaar.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:49

Izie schreef:
Ben ook best tevreden!

Heb m met de moser max 45 geschoren, op aanraden van kaatje77. Beste tip ooit, geweldig machientje en mega betaalbaar.

Kun je daar het hele complete paard mee scheren? wat kost zo'n moser max 45?

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:50

Perryx schreef:
Izie schreef:
Ben ook best tevreden!

Hadden ze het laatst ook over in het wintercollectie topic. :j

http://www.bitiba.nl/shop/honden/verzor ... tAodS34AEA

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:06

Ik zou ook graag mijn haflinger scheren deze winter,
Maar ik hoorde van iemand, dat je een 3 jarige beter niet kan scheren, omdat je die toch nog niet intensief rijdt. Wel is hij al best snel nat, want hij slooft zich nogal uit. Nu moet ik +- 20 minuten met hem stappen na het rijden, aan de hand, om hem droog te krijgen.
We hebben hem nu in de 300 grams, en er is nog een 200 grams die eronder kan.

Ook hoorde ik van iemand dat je de benen absoluut niet mag scheren, terwijl ik het hier regelmatig voorbij zie komen, hoe zit dat??

Oja, en hier, scheren ze nooit het hoofd, hoe zit dat?
Tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:27

Nu in de 300 grams jeeutje nou dan moet je hem geschoren straks meer opleggen.... Mijn paard staat geschoren onder 300...

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:42

Mijn pony is geschoren, (hoofd en benen niet) en 27/4 buiten + warme inloop stal en staat nu onder 0grams.. Maar ze voelt wel gewoon goed warm onder haar deken en haar nek s'avonds, dus dan is dit toch voeldoende? (Ook na regenbui of als het hard waait voelt ze nog warm)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:44

Jipslewe schreef:
Mijn pony is geschoren, (hoofd en benen niet) en 27/4 buiten + warme inloop stal en staat nu onder 0grams.. Maar ze voelt wel gewoon goed warm onder haar deken en haar nek s'avonds, dus dan is dit toch voeldoende? (Ook na regenbui of als het hard waait voelt ze nog warm)

De mijne staat ook onder zoiets, helemaal geschoren, ook benen en half hoofd en vanmiddag stond ie zelfs te zweten compleet met "denkzweet" achter de oren. Ik voel ook altijd en als ik denk dat ie koud aanvoelt, gaat er een iets dikkere deken op

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:47

Denkzweet?!?

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:48

terpentijn schreef:
Denkzweet?!?

WHAHAHA denkzweet wat :') :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:59

Jipslewe schreef:

Ligt eraan hoe je voelt? Met koude handen is alles warm waar je je hand ondersteekt..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:00

ja, weten jullie dat niet? Als je paard zweet achter z'n oren komt dat van het denken (wat ie nu weer uit kan halen b.v.) daarom heet dat denkzweet #weetjevandedag :+ :P

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:05

Hihi.
De mijne staat nu gewoon onder 0 grams

Nu al 300 op een ongeschoren haflinger pieuw dat krijgt de mijne op als het op de dag niet meer boven 0 komt.

Het zijn koudbloeden hè. ...

Ik zou hem racestreep scheren dan en dan niet teveel eraf

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:09

Izie schreef:
Ben ook best tevreden!

Ja. Topper! Heb je strak geschoren hoor! Ook mooi de spieren aangehouden van het achterbeen. :):)

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:26

Perryx schreef:
Izie schreef:
Ben ook best tevreden!

Ja ging echt als een trein! Heb m voor 75 op marktplaats gekocht, was eigenlijk nog nieuw. En extra scheerkop besteld bij zooplus.

Geloof dat ie bij zooplus 110 is nieuw

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:26

kaatje77 schreef:
Izie schreef:
Ben ook best tevreden!

Ja. Topper! Heb je strak geschoren hoor! Ook mooi de spieren aangehouden van het achterbeen. :):)

Thnx *\o/*

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:56

Ziet er goed uit!
doemaar schreef:
Afgelopen zaterdag moest mijn fjorden dame er ook in geloven.

[ Afbeelding ]

Omdat ze 24 uur buiten staat (wel beschikking schuilstallen en op een droge paddock). Vraag ik me af hoe andere dit doen met dekens. Uiteraard gaat er een deken op. Maar hou bouwen jullie dit op in mijn situatie. Ik ben benieuwd hoe anderen dit doen. Heb ook op fjorden forum gevraagd maar dan krijg ik meer reacties dat het sneu is dat ik scheer := . Ieder mag zijn mening daar natuurlijk over hebben hoor :)

Ja, stel zeuren daar :') Volgens mij hoort dit eigenlijk in het dekentopic, maar ik heb Angel helemaal kaal en buiten. Heb Bucas dekens met hals op. Heb de hele Smartex serie, de 150 grams onderdeken en voering voor in de hals die ik zelf gefabriceerd heb (ook de sunshower voor warme dagen). Als het deze winter echt kou wordt en dit blijkt niet genoeg haal ik nog de 300 grams onderdeken. Dan kan ik gaan tot 300 + 300 + 150 + 3 keer stay-dry voering en hals + dubbele fleecevoering, als ze t dan nog koud heeft weet ik het ook niet meer. :') Ik ga er vanuit dat ik het met mijn huidige dekens ga redden. Momenteel heb ik dr met de medium (150g) staan met hals + voering.
mignonne2403 schreef:
Ik zou ook graag mijn haflinger scheren deze winter,
Maar ik hoorde van iemand, dat je een 3 jarige beter niet kan scheren, omdat je die toch nog niet intensief rijdt. Wel is hij al best snel nat, want hij slooft zich nogal uit. Nu moet ik +- 20 minuten met hem stappen na het rijden, aan de hand, om hem droog te krijgen.
We hebben hem nu in de 300 grams, en er is nog een 200 grams die eronder kan.

Ook hoorde ik van iemand dat je de benen absoluut niet mag scheren, terwijl ik het hier regelmatig voorbij zie komen, hoe zit dat??

Oja, en hier, scheren ze nooit het hoofd, hoe zit dat?
Tips?

Sommige mensen zijn nu eenmaal anti-scheren.. 300 grams vind ik wel heel veel ongeschoren, nu al. Dan denk ik dat je nog wel dekens bij mag kopen als je gaat scheren.
Ik ken maar éen stand met scheren en dat is alles er af, maar ik scheer niet tegen betaling.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:39

Tsja... ik heb het niet voor het zeggen....
Mn moeder waardeerd iemands mening , x heel erg en wat die zegt gebeurt.
Het liefst zet ik hem onder 200 maarja dat is niet wat persoon 'x zegt. .. irritant

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:01

Hoe doen jullie het met rijden en longeren?

linnie050 schreef:
Ik heb geen ervaring met scheren.
Vrijdag word het de allereerste keer.
Heb een 150 gram hals gekocht omdat het al frisser wordt.

Hoe doen jullie het met rijden?
Hier paard met artrose moet dus lang warm stappen en uitstappen.
Met dit weer ook al uitrijdeken in het begin en met uitstappen?

En bv met longeren fleece deken op in het begin en met uitstappen

Zijn alle paarden in het begin stuk frisser met rijden?

Welk model het word weet ik nog niet.
Ben daar nog niet uit.