wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 07:45

Nou idd

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:36

Loveable schreef:
Dekens ik vind het werkelijkwaar een drama. Mijn paard komt uit Portugal en is nu net een maand of 3 in Nederland. Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen met dekens, hij is nou ook nog eens verkouden geworden. Ik heb trouwens nu een BR deken 350 grams + amigo regendeken met hals. Hij voelt er opzich wel goed onder, maar zeker niet te warm, ben bang dat hij het 's nachts toch vrij koud heeft. Denk dat ik er morgen nog maar een fleecedeken met hals onderleg eventjes en dan als het kouder wordt die fleecedeken verwissel voor een onderdeken a 220 grams. Hij staat trouwens overdag bijna de hele dag buiten(mits het weer het toelaat) en 's nachts in een binnenstal.

De andalusier van mijn stalgenootje kan heel slecht tegen kou. Die maakt wel wat wintervacht aan maar die valt af omdat ze het te koud heeft. Die staat dus prima onder een deken, moet ook wel als je geen graatmager paard wilt Tong uitsteken
Ze vind dekens helemaal niks, maar ja je moet iets. Die stond onder 200 grams en had het wel behoorlijk warm iig.
Die voelde heel fijn aan als ze onder een amigo regendeken stond met wollen zweetdeken er onder.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:38

Ik ben helemaal niet van het dekens wisselen. Op is op bij mij en af is af. Ik blijf niet aan het klooien.
Mijn geschoren pony staat nog steeds lekker onder haar 200grams. En als de temperaturen zo blijven, houdt ze die ook lekker op.
Pas als het richting vriespunt gaat krijgt ze 360 grams op. En die blijft dan op tot het richting voorjaar gaat.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:46

Ook als het in december gaat vriezen en in januari de temperaturen weer rond de 12 graden is? Nagelbijten / Gniffelen

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:49

Als in januari die temp dan redelijk lang zo blijft, kan het zijn dat ik terug wissel naar 200 grams. Maar dan blijft die ook liggen tot de regendeken weer op kan, ook als het in feb dan weer gaat vriezen Ja

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:52

BrittKitt schreef:
Ook als het in december gaat vriezen en in januari de temperaturen weer rond de 12 graden is? Nagelbijten / Gniffelen

Bij mij wel ja... Ja Een paard verwisseld zelf ook geen 7 keer per winter van vacht hoor!
Als ik denk dat het niet meer gaat vriezen gaat de 200 gr weer terug op (en als het dan toch weer gaat vriezen komt er ook geen dikkere meer (zie laatste reactie Lausan..)
Laatst bijgewerkt door Miriam op 07-11-08 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:55

Tja dat vind ik dan wel raar, jij neemt de vacht van een paard over, die vacht heeft een super temperatuurregelend vermogen en kan dus prima door tussen -10 en + nogwat en dan neem jij het over met een deken die dat vermogen totaal niet heeft en dan blijft hij onder een dun dekje staan Nagelbijten / Gniffelen

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:56

Ja Miriam, dat schreef ik.
Ik blijf niet aan het wisselen. Doe het al jaren zo op mijn manier en heb nog nooit een verkouden paard gehad. En ook nooit gemerkt dat mijn pony het koud heeft gehad.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:59

Maar waarom gooi je er dan uberhaupt die 360 op en laat je ze niet gewoon met die 200 staan dan?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:07

Loveable schreef:
Dekens ik vind het werkelijkwaar een drama. Mijn paard komt uit Portugal en is nu net een maand of 3 in Nederland. Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen met dekens, hij is nou ook nog eens verkouden geworden.

Zelfde scenario als met onze uit Spanje afgereisde paarden. Verkouden de eerste winter in, en dan ook nog een winter die helemaal niet lijkt op de winter in het gebied waar ze geboren zijn.
Ik raad je aan om hem vooral tegen overmatig nat te beschermen. Als je een deken aanschaft zou ik voor de eerste winter investeren in licht gevoerd of ongevoerd + goed ademend en vooral water en winddicht. Verder zorgen dat zijn buik goed vol is met ruwvoer en hij veel kan bewegen, en de verkoudheid goed in het oog houden.
Bij -10 verpinken ze hier niet, de spanjaarden. Ze hebben een prima wintervacht en kunnen zeer goed tegen harde droge koude. -1, natte neerslag en wind er bij echter, vinden ze zéér onaangenaam. En hier in België kan dat met wat pech drie weken aanhouden. Ik bekijk deze winter wel hoe het loopt, ze hebben een windvrije plaats om te schuilen nu, ik denk dat ze het zelf wel oplossen nu.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:10

Britt, als het echt kouder wordt aan het begin van de winter (richting vriespunt), dan gaat ze haar kweken. Dus dan krijgt ze 360 op en dat werkt dan prima om haar tegen te houden op dat moment en hoef ik niet nog een keer te scheren. Als het dan in feb/maart weer richting de 10 graden gaat, kan de 200 weer op; want dan komt er geen wintervacht meer.

Een keer een paar dagen wat kouder of warmer, daar geeft ze geen reactie op en dus laat ik de dekens dan ook gewoon opliggen en ga ik niet wisselen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:13

Nee voor 3 dagen wissel ik ook niet, maar een week of 2/3 lijkt me wel de moeite waard.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:15

Als het inderdaad een week of 3 kouder of juist warmer wordt; houdt ik pony wel goed in de gaten en kan het een keer voorkomen dat ik toch wissel. Mijn grens ligt wel ongeveer bij een week of 3.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:30

Ik ga weer helemaal met Lausan mee. Maar als je je paard en het weer goed in de gaten houdt komt het eigenlijk niet voor dat terugwisselen nodig is....
Ik ga overigens eerder voor een deken die aan de dunne kant is dan aan de dikke kant. Loop liever het sisico op wat vacht dan op een paard dat het te warm heeft.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:35

Ik ook Ja Mijn pony heeft het sneller warm dan koud, dus liever de 200 wat langer op dan de 360.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:55

Even een vraagje. Heb nu 200 gram op mijn tinker liggen, maar wil haar toch laten scheren aangezien ze een behoorlijke vacht heeft. Dus moet er denk ik toch wel een onderdeken bij. Is 150 gram erbij te weinig om de winter door te komen? Wat raden jullie aan?

nicoleV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:10

ik zou een 200 grams erbij doen als hij geschoren word.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:44

ja 300-350 grams is prima voor vriesweer.
ik ga met nicole_amber mee

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:01

Prima, ga ik even opzoek naar een 200 grams onderdeken! Haha!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:30

Weet iemand op hoeveel grams de bucas smartex rain neerkomt? Aangezien ze met voeringen werken en niet met aantal grams.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:43

Jelleee schreef:
Weet iemand op hoeveel grams de bucas smartex rain neerkomt? Aangezien ze met voeringen werken en niet met aantal grams.

De fleece voering is vergelijkbaar met een vulling van 100 gram.
Kan je dus vergelijken met de warmte van een deken van 100 gram.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:59

Op veel sites staat hij aangegeven als ongeveer 200-220 grams, daarom twijfelde ik erg.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:12

Jelleee schreef:
Op veel sites staat hij aangegeven als ongeveer 200-220 grams, daarom twijfelde ik erg.

Klopt maar dan het aantal fleece in grams.

Kijk ook maar op de site van paardendrogist daar staat ook dat het overeen komt met 100 gram.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:14

Hij is gevoerd met fleece? Dan is hij wel meer dan 100 grams hoor, alleen een regendeken (ongevoerd) komt overeen met 100 grams, met fleece is dan wel zo'n 150.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:50

volgens mij is de fleece van Bucas dekens 170gr.

staat het niet op site van de paardendrogist?