Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 07:56

wij wel, maar komt omdat we hem niet gaan scheren.
en het is sochtends vroeg erg koud.
op de warme zonnige dagen zonder wolken doen we hem af smiddags.
wordt allemaal op stal gedaan :D

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 08:12

ladylay schreef:
Geschoren, Bucas all-in-one op.

hey vraagje ,

ik ga mijn pony ook scheren en heb ook een bucas all in one ... maar als het nou nog kouder word doe jij er dan nog een deken onder ???
bijvoorbeeld een teddyfleece of zo ? :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 08:43

ambre schreef:
Ik heb vroeger de Rambo dekens gehad.Die schuurden flink.
De Dominick dekens vind ik helemaal rot liggen!
Schuurplekken worden voorkomen door een loopsplit die op de goeie plaats zit en door een gladde binnenstof.

ik ben juist super tevreden over de Dominick dekens, sindsdien heb ik nooit meer schuurplekken, ze liggen altijd mooi vrij aan de voorkant

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:41

ambre schreef:
Ik heb vroeger de Rambo dekens gehad.Die schuurden flink.
De Dominick dekens vind ik helemaal rot liggen!
Schuurplekken worden voorkomen door een loopsplit die op de goeie plaats zit en door een gladde binnenstof.

Jij bent de allereerste die ik ken die dit zegt.. Schuurplekken worden absoluut niet voorkomen door een loopsplit. Mijn paard heeft met alle loopsplit dekens schuurplekken en met de Horseware en DOminick dus niet. En zo staan er nog een stuk of 10 bij ons op stal. Precies hetzelfde verhaal.

kabriolefaye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:49

mijn ene paard wordt in de herfstvakantie geschoren en staat nu nog onder een katoenen dekentje,de andere 5 jaars wordt niet geschoren en heeft nu gewoon en heel licht gevoerd regendeken op en gaat mar per dag een uurke of 3 op de wei (ze heeft ander last aan haar benen van te veel eiwitten) om dat het gras hier namelijk zeer rijk is,ze krijgt ook al voer met speciaal laag eiwit de andere ook

Pashon

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:18

mijn ervaring is dat als je goed passende dekens hebt die schuren niet.

Ik zweer bij de Anky, Rambo en Bucas dekens terwijl ik eigenlijk nog nooit problemen heb gehad met andere merk dekens, maar de Anky, Rambo en Bucas dekens vind ik gewoon erg fijn in het gebruik al zijn ze wel duurder ze gaan ook lang mee.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:45

@Oashon, ik ben het volkomen met je eens, goed passende dekens schuren niet.

Helaas weet ik inmiddels dat het voor mijn zeer complex gebouwede haflinger onmogelijk is om een 100% passende deken te vinden........de Dominick past het beste maar helaas niet sloopproof, de airtop wel maar is net een jurk voor mijn poown.
Nu dus alleen nog de Horseware dekens, ben nu aan de volgende proef begonnen met de Rhino wug.......kijken hoe die blijft passen!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:54

als het volgende week zo blijft afkoelen gaat er waarschijnlijk een dekentje op mijn arabiertje, maar voorlopig heeft hij genoeg aan z'n vacht hoor, hij wordt niet geschoren, blijft van zichzelf dun (houdt zijn korte haren) in de vacht en wordt alleen iets pluiziger. Hij staat overdag zolang de grond het toelaat buiten, aan het eind van de middag gaat hij naar binnen :)
Als het binnenkort overdag onder de 10*C blijft gaat het fleece dekentje er op :Y)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:59

ik denk van de belg morgen of zaterdag te scheren,
zou het nog te warm zijn om de bucas all in one op te gooien?

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:05

Vraagje:

Mijn paard van 4 jaartjes jong heeft al een flinke vacht aangemaakt. Ik ga de eerste winter met hem in ( heb hem in Juli gekocht ) Dus ik weet totaal niet hoe dat anders ging. Maar zit er over te twijfelen om hem te scheren. Ik rijd vrij fanatiek, maar hij is iedere keer zeiknat na een kwatiertje. Wat zouden jullie doen is zo'n geval? Ik heb geen dekens met een hals, maar zou die er best voor willen kopen.
Alvast bedankt

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:17

Irmaatje: je zou een zweet-model kunnen proberen, heb je niet speciaal een halsdeken voor nodig.

de meest rechtse op het plaatje, of misschien de middelste:
Afbeelding

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:22

Ja als ik hem ging scheren was ik inderdaad zo iets van plan. Maar hij is niet alleen in z'n hals nat, maar ook in z'n lies en onder het zadel. Op z'n kont is hij vochtig maar niet echt nat.
Maar bedankt voor je tip, jij zou dus ook voor scheren gaan?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:27

ik heb ook geen halsdeken voor mijn paard, maar scheer ze toch iedere keer volledig
enkel de benen laat ik erin (sokken bijwerken) en de onderkant van de buik.
ik scheer ook het meeste tegen het zweten en lang nat blijven, als ik een dekenmodel scheer, of een zadelmodel, heb ik alsnog een deken nodig, maar zweet ze heel erg onder het zadel, en dat stukje heeft ook 5 uur nodig om te drogen, dus wordt ze volledig geschoren

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:34

ik heb vorig jaar ook m'n merrie laten scheren, omdat ze vooral op flanken en onder het zadel zweette en slecht opdroogde, meer dan een uur was geen rariteit en ik stapte nochtans voldoende uit of zelfs nog 15min extra in de stapmolen met fleecedeken.
Dus volledig laten scheren op het hoofd en benen na en een dekje (vorm van een gelpad). Dit jaar waarschijnlijk terug, maar dan ook geen dekje meer laten staan...
ik leg wel een deken met hals op, want m'n paard kan overdag niet uit de wind of regen gaan staan...

knacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:39

Hallo

mijn 3 koerspaarden, dravers, staan eigenlijk al sinds eind september 's nachts in een deken
en overdag lopen ze de gehele dag buiten, zonder deken.

en van de winter zullen zij 2 dekens op krijgen.

Groetjs Nicky

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:04

Wij hebben hier een kruising fjord.. nou die kan ik al gaan inpakken halverwege de zomer maar die wintervacht groeit er gewoon doorheen(heb nu een 150 grams regendeken op)!
tis net een bolletje wol.. wel vervelend want we hebben een bijrijdstertje voor d'r en als zij de pony rijd, is de pony erg nat van het zweet.
Dan doen we de pony op stal met een zweetdekentje.
Als we pech hebben is ze de volgende ochtend nog nat op bepaalde plekken.
Ben bang dat we haar toch weer moeten scheren, maar dan een model wat zo klaar is en zo min mogelijk weg geschoren.
Pony moet namelijk helemaal onder verdoving ze flipt echt de pan uit!
We hebben net een 3 jarige new forest erbij, deze pony heeft vorig jaar de hengstenkeuring gelopen en dus toen ook geschoren wegens te dik pak haar..
ik heb hem ook maar een deken opgegooid dan wel 200 grams, hopen dat hij minder in vacht blijft!

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:17

Bedankt voor de tips, dan denk ik dat ik hem maar helemaal ga scheren. En wanneer kan ik daar het beste mee gaan beginnen, zo snel mogenlijk. Of het liefst nog even proberen uit te stellen?
gr.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:38

Ik heb mijn paard al geschoren (gister) gewoon omdat het geen doen was met zijn dikke vacht,
Zeker niet na een springtraining

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:11

MarissaM schreef:
ladylay schreef:
Geschoren, Bucas all-in-one op.

hey vraagje ,

ik ga mijn pony ook scheren en heb ook een bucas all in one ... maar als het nou nog kouder word doe jij er dan nog een deken onder ???
bijvoorbeeld een teddyfleece of zo ? :D

Nee, da's juist het idee he, één deken voor heel de winter.

Mijne staat nu nog geschoren onder de 200grams, maar denk dat er er vanavond de Bucas opgooi, maar twijfel nog omdat het eind van de week (uh, juist nu dus) weer warmer zou worden.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:01

haha oke dan ... weet dat de all in one zo goed genoeg zou zijn voor ongeschoren paarden -

maar dacht als je je paard zou scheren dat je dan , als het erg hard gaat vriezen - ( -12 of zo ) een extra deken eronder doet :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:05

Als ik 14 dagen vooruit kijk voor mijn woonplaats dan wordt het kouder en blijft het ook kouder.
Het zakt zaterdag 's nachts naar 1°C, en blijft verder de hele week 's nachts rond de 5°C en overdag rond de 10°. Ga morgen m'n 200 grams opgooien denk ik maar.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:06

Merrie staat nu weer dag en nacht onder 0 gram, ik merkte dat ze toch stijf in de spieren werd zonder, lijkt minder met deken. Probleem is alleen dat ze flink zweet met rijden, en nog nat een deken op gooien en naar buiten gooien vind ik niets. Vandaag uit gestapt in de bak, naar huis gestapt daarna 10 minuten, daarna 15 minuten aan de hand zonder zadel, daarna heb ik haar op stal gezet verder te drogen; 1,5 uur later nog steeds nattig bij de flanken en schouders. Niet warm, warm nat. Wat moet je daar nu mee.... schouders vind ik niet een ramp; de deken regent soms ook in en is ze daar ook nat. Maar flanken vind ik niet grappig...

Hoe lossen jullie het op? Het liefst wil ik dr niet naar stal halen nog, dat kan de rest van de winter nog. En zonder deken is helaas ook geen optie... misschien scheren? Maar schouders en flanken die het langs nat blijven wordt een raar patroon :+

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:12

ik hoorde straks ook al iemand zeggen dat het warmer word.. Maar het word juist kouder...
Die van mij krijgt vanaf zaterdag ook de 200 grams op, ze is niet geschoren maar maakt al wel een vacht aan en dat willen we niet :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:13

hier nog steeds kaal zonder deken
had een 0 grams erop gegooid maar stond ze mee te zweten :?
dus maar weer afgedaan, denk dat ik haar scheer zoals op het rechtse plaatje wat tammy geplaatst heeft net en dan de 0 grams op

maja het peerd is dan ook absoluut doorgewintert en heeft 12 jaar nooit een deken opgehad vermoed ik

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:39

MarissaM schreef:
haha oke dan ... weet dat de all in one zo goed genoeg zou zijn voor ongeschoren paarden -

maar dacht als je je paard zou scheren dat je dan , als het erg hard gaat vriezen - ( -12 of zo ) een extra deken eronder doet :D

Mijn All-in-one kan tot -20 of -25 oid, iig zo koud wordt het niet in NL :+

Heb hem vanavond maar opgelegd trouwens, te warm is hij sowieso niet.